1
Vraag
2
Reageer en help mee
gwieg

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Graag gewoon radio luisteren

Waarom is het niet meer mogelijk voor simpele mensen om gewoon radio te luisteren?

Ik heb nu dat Quantis ding maar daar wordt je niet vrolijk van.

Als je de tv doorlust zoals beschreven gaat de tv storen dus de kabel gesplitst maar nu stoort het radio signaal.

Verder kan ik de toonkleur niet meer veranderen zoals dat kon bij analoge radio, het is nu een heel dof geluid.

Het zal wel aan de ouderdom van de Pionier versterker liggen en ik wil best een nieuwe kopen maar het is mij volstrekt onduidelijke welke.

Van de uiterst onhandige bediening wordt je ook niet vrolijk, ik heb maar een paar (klassieke) zenders die ik wil beluisteren en de rest van de bagger mogen ze houden.

Ik zou dan ook heel graag een eenvoudige maar goed werkende digitale ontvanger/versterker willen hebben met een paar knoppen voor voorkeurzenders erop zonder het gedoe met onhandige afstandsbediening welke volgestopt is met nutteloze knopjes.

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Waarom is het niet meer mogelijk voor simpele mensen om gewoon radio te luisteren?"

Helaas moeten oude technieken verdwijnen om ruimte te maken voor nieuwe, zoals uitbreiding van de uploadsnelheid van de internet verbinding en in de toekomst meer HD TV zenders.

 

"Als je de tv doorlust zoals beschreven gaat de tv storen dus de kabel gesplitst maar nu stoort het radio signaal."

 

Dat zou opgelost moeten kunnen worden, wat hoor je precies?

 

Voor je een nieuwe versterker gaat kopen, want als die eerder wel goed klonk.

Mogelijk kan Ziggo nog het één en ander verbeteren aan je signaal, want storing mag er niet zijn met digitaal geluid.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?


En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de Mediabox XL op aangesloten zit?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In principe zou je met de eigen geluidsinstallatie hetzelfde moeten kunnen doen met het geluid uit een externe bron, als wat met een interne bron mogelijk is. Dit is niet het eerste topic waar geluids instellingen gedaan met equalizers  niet werkt zoals verwacht. Het zwakke punt is de verbinding tussen twee apparaten. Wordt bij de Quantis de optische uitgang gebruikt, dan wordt het signaal in de eigen installatie pas analoog. Geluid zelf is uiteraard niet digitaal, dat zou heel raar klinken.

 

Wat ik er van heb gelezen is de bediening, niet heel lastig, en zover mij bekend zijn er acht voorkeur positie's mogelijk. S1 tot S8 

Handleiding

 

 

gwieg
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je antwoord al helpt het tot nu toe niet veel.

Natuurlijk begrijp ik dat er nieuwe techniek is maar ik vraag weinig.

Ik wil gewoon een paar radiozenders zoals BBC 3- Radio 4- Klara- NDR kultur- classicnl, enz.  met redelijke kwaliteit ontvangen, dat is iets waarvoor ik ziggo betaal.

Als ik de tv doorlus krijg ik af en toe blokjes te zien in het beeld en dat alles met de originele kabels die ziggo meelevert.

Ik kan het niet meer terug vinden maar was een instelling op de tv waarbij je de signaalsterkte kon aflezen en dat was altijd optimaal, daar ligt het niet aan.

Als ik dan de kabel splits en apart naar de tv en dat Q-ding laat gaan dan krijg ik signaal onderbrekingen in het radio signaal, de tv doet het dan perfect.

De equalizer van de versterker werkte prima met het analoge signaal, nu met dat Q-ding doet die niks  en heb ik een heel doffe klank.

Het omslachtige is dat ik nu een versterker aan moet zetten, dan dat Q-ding en dan duurt het even voor er geluid (met storing) is en dan hoop dat het goed is gegaan. Daarvoor kon ik met een slaperige kop op 1 knopje drukken en had je meteen prima geluid.

Je zou verwachten dat nieuwe techniek beter is en gebruiksvriendelijker maar je schijnt tegenwoordig een wizkid te moeten zijn om apparaten te bedienen.

Er zullen vele zijn die al die mogelijkheden prachtig vinden maar het zou fijn zijn als de ontwikkelaars ook gebruikers in gedachten hebben die dat soort dingen niet (willen) begrijpen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Helaas de praktijk laat ook in dit geval zien dat verandering niet altijd een verbetering is.

Wordt het signaal op de juiste manier gesplitst met een POA 1B splitter en worden er nieuwe goed afgeschermde kabels gebruikt?

 

@gwieg is er alleen een TV zonder CI module of mediabox ingebruik, naast de Digitale Radio ontvanger?

FredHgl

Level 7
  • 143Posts
  • 7Oplossingen
  • 25Likes

Op 28-9 ben ik de analoge radio kwijt. Zal wel nodig zijn maar is wel heel jammer. Heb alvast een Hama DIT2006BT DAB+ tuner aangeschaft en vandaag aangesloten op mijn Yamaha versterker. Voorlopig luister ik DAB nog via de bijgeleverde antenne en dat geluid valt mij helemaal nog niet tegen. Volgende stap is internetradio via een vaste verbinding dus dat wordt eerst een kabel trekken. Wifi kan ook maar dat is mij vandaag nog niet gelukt.

gwieg
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De splitter is Technetix ptsx-02, aansluiting met afgeschermde kabels en Hirschmann connectors en naast digitale radio ontvanger gaat de tv middels een mediabox, zou niet weten hoe te verbeteren.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@gwieg Waarom niet gewoon een 2e hands humax lastje kopen voor een paar tientjes. werkt perfect! Doe het vaak zo op deze manier bij klanten van ons.

 

Teun.

Klaas2

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Heb je dan niet nog een extra smartcard nodig om de radiozenders te kunnen beluisteren? Smartcards worden niet meer uitgegeven of geactiveerd door Ziggo.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@Klaas2  schreef:

Heb je dan niet nog een extra smartcard nodig om de radiozenders te kunnen beluisteren? 


Vrijwel het gehele radio pakket is zonder smartcard.

Radiozenderoverzicht | Ziggo

Klaas2

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Klopt!! De ongecodeerde radiozenders uit het zenderoverzicht kan ik zonder smartcard via mijn humax decoders blijven ontvangen. Dat had Ziggo er wel eens bij mogen vermelden, ik stond op het punt om zo'n Quantis decoder aan te schaffen maar dat hoeft nu niet meer.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Alle radiozenders zijn nu vrij te ontvangen. De xite muziekkanalen zijn gecodeerd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic