1
Vraag
2
Reacties
Caroline Radio

Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Graag advies over DAB plus signaal via de kabel en QE317 kastje.

Graag advies over DAB plus signaal via de kabel en QE317 kastje. Het geluid via dit kastje en mijn stereo installatie is ontzettend dof en slecht. Gee

n nuances, geen hoge tonen. Hoe krijg ik de normale radio kwaliteit terug die ik voor 5 oktober 2021 wel had.

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74991Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

"En het kastje is via een tulp aansluiting aangesloten op de phono aansluiting van  mijn Kenwood tuner versterker,"

 

Op een phono aansluiting kan alleen een draaitafel/pickup en geen andere apparaten, die geven dan een heel vreemd geluid.

Is er nog een ingang CD of aux of andere tulp ingang beschikbaar?

Bekijk in context

Caroline Radio
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Eindelijk een goede oplossing. Ik heb de tulp aansluitingen verplaatst naar Tape 2.

En voor zover ik nu kan beoordelen met de stem van Jort Kelder op radio 1 heb ik een behoorlijk geluid.

 

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74991Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Er is geen DAB+ via de kabel.

Het is digitale radio via de kabel via DVB-C.

 

Hoe is het  QE317 kastje aangesloten op de coax kabel?

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de  QE317 op aangesloten zit?

 

Aan wat voor apparaat, merk model, is de  QE317 aangesloten op wat voor aansluiting?

DennyW

Level 17
  • 3149Posts
  • 251Oplossingen
  • 919Likes

Voor de digitale doorgifte van radio gebruikt Ziggo geen DAB+. Men gebruikt dezelfde soort signalen die ook voor digitale TV gebruikt wordt. De QE317 heeft net als TV-toestellen, waar een CI+-module in passen, een BVB-C-tuner. BVB-C is een ander techniek dan DAB+. De DAB+-signalen worden alleen in de vrije ether uitgezonden. De dekking van dit signaal is in Nederland helaas nog niet overal of overal even goed.

 

Het zou best kunnen dat iemand met een muzikaal gehoor de gesamplede, en gecomprimeerde ingeblikte digitale audio audio wat minder prettig vindt klinken.

 

Met een eigen antenne (gratis draadje te bestellen bij Ziggo) kan je, zo lang het nog duurt, de analoge FM-zenders ontvangen die je ook met een autoradio of draagbare radio kan ontvangen.

Caroline Radio
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

oke goed om te weten dat het digitale radio is. Het Qe317 kastje is met een coax kabel aangesloten op een splitter in de muur . Deze splitter heeft twee ingangen, één voor radio en één voor tv. De deze splitter zit in de tv aansluiting van de originele splitter.En het kastje is via een tulp aansluiting aangesloten op de phono aansluiting van  mijn Kenwood tuner versterker, Ik heb een Kenwood tuner versterker. Een goede middenklasser met goede boxen en voor 5 oktober een goed geluid.

Ter vergelijking : ik heb ook een sony dab transitor radio en dat is een goed geluid. Echter het FM  geluid via de kabel van de Kenwood tuner versterker (voor de stopzetting van 5 oktober) was veel beter. Nu is het geluid van de radio (met het QE kastje) veel slechter dat de Sony dab transitor radio.

Caroline Radio
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

dank voor reactie en suggesties.  Het antenne draadje werkte bij mij niet. Ik woon in oud UPC gebied in dichte bebouwing en daar werkt het draadje niet. Voor meer details zie het antwoord bij Bert.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74991Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

"En het kastje is via een tulp aansluiting aangesloten op de phono aansluiting van  mijn Kenwood tuner versterker,"

 

Op een phono aansluiting kan alleen een draaitafel/pickup en geen andere apparaten, die geven dan een heel vreemd geluid.

Is er nog een ingang CD of aux of andere tulp ingang beschikbaar?

Caroline Radio
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb CD geprobeerd en alle andere uitgangen. Maar dat werkte gisteren niet goed. Ik ga het nogmaals testen

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74991Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

@Caroline Radio  schreef:

Ik heb CD geprobeerd en alle andere uitgangen. Maar dat werkte gisteren niet goed. Ik ga het nogmaals testen.


Je moet wel voor de ingangen kiezen op de versterker en niet voor de uitgangen.

Caroline Radio
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Eindelijk een goede oplossing. Ik heb de tulp aansluitingen verplaatst naar Tape 2.

En voor zover ik nu kan beoordelen met de stem van Jort Kelder op radio 1 heb ik een behoorlijk geluid.

 

Caroline Radio
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Nog effe voor de duidelijkheid. ik weet niet precies wat je bedoelt met ingang en uitgang.

De witte tulp zit op de witte ingang van tape 2. En de rode tulp zit op de rode ingang van tape 2. Dat is toch correct?

 

DennyW

Level 17
  • 3149Posts
  • 251Oplossingen
  • 919Likes

Bij phone-ingang wordt de z.g. RIAA-correctie toegepast.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74991Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

@Caroline Radio  schreef:

Nog effe voor de duidelijkheid. ik weet niet precies wat je bedoelt met ingang en uitgang.

De witte tulp zit op de witte ingang van tape 2. En de rode tulp zit op de rode ingang van tape 2. Dat is toch correct?


b.v. een tape aansluiting heeft zowel een uitgang als een ingang.

De uitgang van je versterker geeft geluid uit je versterker naar je taperecorder.

De ingang van je versterker krijgt het geluid uit een taperecorder om te kunnen horen, maar hier kunnen dus allerlei apparaten op aangesloten worden.

Heb je goed geluid is het goed aangesloten, anders zou je niets horen of slecht geluid.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Op een phono aansluiting kan alleen een draaitafel/pickup en geen andere apparaten, die geven dan een heel vreemd geluid".

Nog gevaarlijk ook, want een Phono/platenspeler ingang heeft nog een extra versterking en dus word de weergave niet alleen vervormd, maar ook veel te luid weergegeven, wat de speakers flink kan beschadigen. Vooral als de Phono ingang op MM staat ingesteld, of daar alleen maar geschikt voor is, is het erg link daar een andere bron op aan te sluiten. Maar dat moet je dus nooit doen. Zal nu per abuis zijn gebeurt, maar snap soms niet dat men daar een ander apparaat op aansluit. Maar ook als het wel een platenspeler is, moet men nog goed uitkijken of dat een MM of MC platenspeler is, en wat voor aansluiting de Phono aansluiting op de versterker heeft. Daarnaast kun je de Phono ingang beschadigen omdat een andere bron als een CD speler, of in dit geval de Quantis een veel hogere uitgangsspanning heeft dan een platenspeler. Oppassen dus!

Caroline Radio
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

en dat alles op advies van de klantenservice van Ziggo. Ik heb 8 verschillende personen gesproken en twee van hen hadden enigszins verstand van de het omzetten van analoog naar digitale radio. Was een grote ramp. Maar nu prima geluid op tape 2.  En het probleem is opgelost.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat soort dingen moet je ook eigenlijk niet voorleggen aan de klantenservice. Die hebben daar doorgaans geen weet van, of het moet al een beetje om eigen kennis gaan. Maar ik ben sowieso iemand die altijd wel aangeeft dat je niet een andere bron dan een platenspeler op de Phono aansluiting moet gebruiken. Ik heb ook nogal eens gedacht dat het niet zo gek zou zijn als men voor de platenspeler iets andere aansluitingen zou gebruiken. Maar de fabrikanten hebben daar niet voor gekozen. 

Maar als je speakers nu niet kraken en de tweeters het nog doen is het goed @Caroline Radio ...

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Caroline Radio de klantenservice bestaat voor een groot deel uit ingehuurde krachten. Dat is zonde, want daarmee gaat het vaak mis. Je merkt doorgaans ook meteen als je wel echt iemand van Ziggo spreekt. Niemand kan alles weten, maar als je bij een helpdesk werkt is het wel zaak dat je wat meer kennis hebt. 

Veel luisterplezier gewenst.

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Caroline Radio
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Ter info: de ingang (phono of tape) was ook niet het echte onderwerp: maar het aansluiten van het kastje met de radio en de splitters in de muur was niemand van Ziggo echt duidelijk. En de handleiding van het kastje is volstrekt ontoereikend. Maar nu is alles goed en Ziggo gaat hopelijk de mensen van de klantenservice beter instrueren. Want nu is het een ramp!! En per regio verschilt de installatie. Einde probleem!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat soort zaken moeten ze inderdaad wel weten, want de Quantis word ook mede door Ziggo geleverd, dus daar moet dan ook het e.e.a. van bekend zijn. Maar gelukkig zijn er ook nog fora. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic