Wij hebben nu Ziggo all-in, dus TV en internet via de kabel (groene kabel).
In de woonkamer zit de AOP aansluiting en daarop aangesloten het modem en versterker voor de TV signalen.
In onze wijk wordt een nieuw glasvezel netwerk aangelegd door Glasdraad in combinatie met de gemeente.
De voorkeur van Glasdraad is om het glasvezelkastje in de meterkast te plaatsen.
Mijn aansluitingen zitten echter in de woonkamer, hoe komt dan de aansluiting vanuit de meterkast tot stand naar de AOP in de woonkamer, zodat het modem en alles wat daar nu zit kan blijven?
Doet Ziggo dat en met welke kabel dan?
Opgelost! Ga naar oplossing.
De glasvezel aansluiting in de kamer is in overleg hopelijk mogelijk maar wellicht niet noodzakelijk hoe kijkt u nu televisie met welke mediabox?
Gaan er ook netwerk kabels naar andere ruimtes? Dan zal een netwerkkabel vanuit de meterkast naar een switch op de plek waar nu alles samenkomt voldoen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zoek even op glasvezel in dit forum.
Hoe het zit is al vele malen uitgelegd.
Ziggo levert en gaat vooralsnog niet leveren via glas (op een zeer klein aantal uitzonderingen na).
Ziggo gaat via de coax kabel en gaat, ook in de toekomst, niet over op de glasvezelkabel, dat zijn andere providers.
De glasvezelkabel heeft het voordeel dat je upload veel sneller kan, mits je dit nodig hebt, anders betaal je voor iets wat je niet gebruikt, vaak het nadeel van glasvezel is dat de TV minder van kwaliteit is en alles via de netwerkkabels gaat, dus de coax kabels heb je dan niets aan.
De coax kabel kan in de toekomst tot 10 Gbit/s download en 6 Gbit/s upload, dus het veelgebruikte argument dat het internet sneller wordt via glasvezel gaat niet op.
b.v. 4-8 Gbit/s download via de glasvezel kan nog bijna geen computer of laptop aan en ook de wifi apparatuur is nog lang niet overal geschikt voor die snelheden.
Je kunt wel benzine tanken waar je 300 km per uur mee kan rijden, alleen kan je auto dat meestal niet en de Nederlandse wegen zijn er niet geschikt voor, dus dure benzine kopen is gelijk aan 8 Gbit/s download, je betaald voor iets wat je meestal niet kunt gebruiken of nodig hebt.
Aan jou de keuze.
Dan heb je het mis Steefb, want Ziggo gaat gebruik maken van dit glasvezel netwerk, net als andere providers zoals KPN.
@regel u woont in Edam-Volendam?
Elke netwerk beheerder kiest tegenwoordig voor de meterkast of als het korter is de buitenmuur in de woonkamer. In principe hoort u een keuze te krijgen. Wat betreft de plek.
Er komt een volledig andere installatie waarbij er een licht naar RF omvormer wordt geplaatst na de Ftu de plek waar de vezel binnenkomt, hierop wordt de Ziggo modem aangesloten via Coax wat bij voorkeur zo kort mogelijk moet zijn in principe komt uw huidige aop te vervallen.
Verder kan een Ziggo monteur wel een kabel trekken echter zal dat tegen een vergoeding zijn.
klopt Edam-Volendam.
De afstand van de meterkast tot de huidige woonkamer aansluiting (waar nu ook het modem zit) bedraagt ca. 4 mtr. schat ik. (1.5 - 2 mtr. verticaal en dan 2 mtr. horizontaal in de kruipruimte).
Kan ik dan niet beter dat glasdraadkastje ook maar in de woonkamer naast het huidige aansluitpunt laten plaatsen?
De glasvezel aansluiting in de kamer is in overleg hopelijk mogelijk maar wellicht niet noodzakelijk hoe kijkt u nu televisie met welke mediabox?
Gaan er ook netwerk kabels naar andere ruimtes? Dan zal een netwerkkabel vanuit de meterkast naar een switch op de plek waar nu alles samenkomt voldoen.
bedankt tot zover Rowi
Waarschijnlijk zal de werkelijke omzetting nog wel even duren. Eerst zullen alle woningen van de wijk een aansluiting krijgen voor het licht op de vezel wordt gezet. Heeft Ziggo u nog niet benaderd?
@regel schreef:Dan heb je het mis Steefb, want Ziggo gaat gebruik maken van dit glasvezel netwerk, net als andere providers zoals KPN.
Ook Edam-Volendam is al voorbijgekomen hier op het forum, daarom had ik uitzondering erbij gezet.
@Bert Schreef: De coax kabel kan in de toekomst tot 10 Gbit/s download en 6 Gbit/s upload, dus het veelgebruikte argument dat het internet sneller wordt via glasvezel gaat niet op.
Heb je soms gemist dat de upload bij de buren al op 8Gbit zit?
@Bert Schreef: Je kunt wel benzine tanken waar je 300 km per uur mee kan rijden, alleen kan je auto dat meestal niet en de Nederlandse wegen zijn er niet geschikt voor, dus dure benzine kopen is gelijk aan 8 Gbit/s download, je betaald voor iets wat je meestal niet kunt gebruiken of nodig hebt.
Het benzine vergelijk snap ik niet echt...
De ruimte op de snelweg bepaald hoe hard en met hoeveel auto's tegelijk er met bepaalde snelheden gereden kan worden. En deze ruimte op de snelweg kun je ook door meerdere personenauto met een lagere snelheid vol laten lopen, daar heb je niet perse F1 auto's voor nodig 😉
Als er dan een vergelijk met een snelweg of auto's wordt gemaakt doe het dan goed.
De bandbreedte van 1 gb versus 8 gb is een 1 baans weg versus een 8 baans weg.
1 enkele auto is niks meer dan 1 bit die zich verplaatst hoe meer banen hoe meer auto's dus bits zich tegelijk kunnen verplaatsen.
On topic wel jammer dat er aannames worden gedaan zonder eerst gericht te vragen naar de reden van het start bericht.
Wel een interessante vraag. Bij mij komt de coaxkabel regelrecht via mijn buren de woonkamer in. Dus niet via de meterkast. Hoe zou dat moeten met een kabel van de meterkast naar de woonkamer. Moet je dan allemaal gaten boren in de muren en kabels langs de plinten? Hoe hebben anderen dat?
@stevienieuw schreef:Wel een interessante vraag. Bij mij komt de coaxkabel regelrecht via mijn buren de woonkamer in. Dus niet via de meterkast. Hoe zou dat moeten met een kabel van de meterkast naar de woonkamer. Moet je dan allemaal gaten boren in de muren en kabels langs de plinten? Hoe hebben anderen dat?
Via de buren? Dat zal dan om een oudere flat of apartement gaan.
Als er geen loze leidingen zijn zoals in veel vooral oudere woningen zal je inderdaad moeten boren. Of langs een plint of onder de vloer via een kruipruimte.
Wil je niet alles via wifi doen zal je netwerk kabels toch op een manier moeten verwerken.
Deze COAX verbinding zou dan ca 4 mtr. lang gaan bedragen i.p.v. de 1.5 mtr. die Ziggo adviseert.
Dat moet toch geen probleem zijn voor Ziggo?
@regel schreef:...
Kan ik dan niet beter dat glasdraadkastje ook maar in de woonkamer naast het huidige aansluitpunt laten plaatsen?
Inderdaad !
Ook hier wordt binnenkort glasvezel aangelegd, maar die wordt op mijn verzoek naast de AOP, in de woonkamer afgemonteerd. Daar staat nu het Ziggo spul 'verstopt' en dus kan t.z.t. e.e.a. zo worden overgezet.
@Bert schreef:
...De coax kabel kan in de toekomst tot 10 Gbit/s download en 6 Gbit/s upload, dus het veelgebruikte argument dat het internet sneller wordt via glasvezel gaat niet op.
...
Prachtig dat via een moderne/nieuwe coax kabel zulke snelheden gehaald kunnen worden, maar dat natuurlijk alleen in optimale test opstellingen.
Zodra e.e.a. via een 30-40-50 jaar oude coax grondkabel moet, zullen die snelheden snel een utopie blijken.
@Pasi schreef:
@Bert schreef:
...De coax kabel kan in de toekomst tot 10 Gbit/s download en 6 Gbit/s upload, dus het veelgebruikte argument dat het internet sneller wordt via glasvezel gaat niet op.
...
Prachtig dat via een moderne/nieuwe coax kabel zulke snelheden gehaald kunnen worden, maar dat natuurlijk alleen in optimale test opstellingen.
Zodra e.e.a. via een 30-40-50 jaar oude coax grondkabel moet, zullen die snelheden snel een utopie blijken.
Dat moet inderdaad nog blijken en de huisinstallatie moet het aan kunnen.
Verder is het altijd grappig om te lezen dat bandbreedte gelijk wordt getrokken met snelheid deels klopt dit wel echter de werkelijke snelheid is de ping response. Een enkele bit komt echt niet sneller aan of men nu 5 Mb bandbreedte heeft of 5000.
@RoWi schreef:...
Een enkele bit komt echt niet sneller aan of men nu 5 Mb bandbreedte heeft of 5000.
Toch komt een 'dik boek' eerder aan bij 5000 dan bij 5 Mb 😉. Tevens is bij 5000 de 'lijn' veel eerder vrij voor andere 'verzendingen'.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.