Vraag
Reacties
Oplossing
regel
Level 3

Glasvezel aanleg in je woonwijk - Aansluiting in woning Edam-Volendam, hoe werkt het?

Wij hebben nu Ziggo all-in, dus TV en internet via de kabel (groene kabel).

In de woonkamer zit de AOP aansluiting en daarop aangesloten het modem en versterker voor de TV signalen.

In onze wijk wordt een nieuw glasvezel netwerk aangelegd door Glasdraad in combinatie met de gemeente.

De voorkeur van Glasdraad is om het glasvezelkastje in de meterkast te plaatsen.

Mijn aansluitingen zitten echter in de woonkamer, hoe komt dan de aansluiting vanuit de meterkast tot stand naar de AOP in de woonkamer, zodat het modem en alles wat daar nu zit kan blijven?

Doet Ziggo dat en met welke kabel dan?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
199 Reacties 199
Gio2903
Level 17

je zult alles naar de meterkast moeten verplaatsen, waarom "moet" alles in de woonkamer blijven?

er zijn geen langere glasvezelkabels naar het modem beschikbaar oid. je zult een utp kabel van meterkast naar woonkamer moeten leggen, daar een netwerkswitch op aansluiten en daarop al je utp-kabels aansluiten die nu in je modem zitten.

ik kom zelf ook in edam-volendam en ben al vaker tot deze conslusie gekomen

0 Kudos
RoWi
Level 20

De vraag van @regel is volgens mij allang beantwoord meteen aan het begin van dit topic.

De bewoner bepaald waar de aansluiting komt niet Glasdraad en als het gewenste punt dichterbij de weg zit zal dat zelfs makkelijker zijn. Er hoort een schouwer te komen en dan kan worden aangegeven daar wil ik het hebben.

Er zijn wel degelijk langere kabels die tussen de Ftu ( het glasvezel aansluitpunt) en de ONT ingebouwd in de Ziggo router geplaatst kunnen worden. 

https://www.allekabels.nl/glasvezel_kabel/sc_glasvezel_kabel.html

Het juiste type is daarbij wel van belang.

Makkelijker is inderdaad wat Gio ook schrijft vanaf de Ziggo router een netwerkkabel naar het punt waar alle kabels nu bijelkaarkomen en daar een switch.

Een Ziggo monteur zal niet via de kruipruimte gaan met een netwerkkabel.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

ze zullen er vast zijn, bedoelde meer vanuit ziggo. bij storing zal een monteur als eerst de originele ONT plaatsen. daarom dus niet rotzooien hiermee en het aan de kant van utp-kabels uitzoeken. maar inderdaad, volgens mij kun je als bewoner aangeven waar je m wilt hebben

edit: ik bedoelde FTU, niet ONT 😴

0 Kudos
RoWi
Level 20

@Gio2903  schreef:

ze zullen er vast zijn, bedoelde meer vanuit ziggo. bij storing zal een monteur als eerst de originele ONT plaatsen. daarom dus niet rotzooien hiermee en het aan de kant van utp-kabels uitzoeken. maar inderdaad, volgens mij kun je als bewoner aangeven waar je m wilt hebben

De ONT zit in de Ziggo router en dat is juist zo vervelend. Met een losse ONT zoals KPN gebruikt kan je de router plaatsen waar je wil dan is er wel een netwerkkabel nodig.

Voor @regel zou het kabeltje met de groene aansluitingen langer moeten worden dan kan de router gewoon op de gewenste plaats.

Screenshot_20250508_222934_Chrome.jpg

Dat kapje schuift hier overheen. En dat aansluit punt kan in overleg gewoon in de woonkamer.

Screenshot_20250508_223222_Chrome.jpg

regel
Level 3
Topicstarter

Ja, daar had ik ook aan gedacht, maar dat wordt dan weer zelf een gat boren (door de muur) vanuit de woonkamer schuin naar beneden tot in de meterput en vandaaruit omhoog de meterkast in (Ziggo boort niet door de muur en komt ook niet in de meterput?).

Ik heb ook nog een vaste telefoon verbinding van ziggo, het toestel staat in de woonkamer, ik zou dan ook weer een telefoonkabeltje moeten trekken vanuit de meterkast (waar het modem dan staat) naar de woonkamer samen met de doorvoering van de internetkabel? 

0 Kudos
regel
Level 3
Topicstarter

Jongens allemaal bedankt voor jullie adviezen en meedenken in deze glasvezel operatie.

we ontkomen niet aan wat ongemakken. 

0 Kudos
RoWi
Level 20

@regel jouw adres is nog niet aangesloten begrijp ik dat goed? Dan is en blijft mijn advies zodra de schouwer/aannemer komt meteen aangeven dat je het aansluitpunt in de woonkamer wil. Dat is blijkens de pagina over de aanleg geen probleem. 

https://glasvezeledamvolendam.nl/vragen.php

De aansluiting wordt meestal gerealiseerd in uw meterkast. Mocht dat praktisch niet mogelijk zijn, dan wordt in overleg met u een andere plaats gekozen. Ook wanneer het voor uw situatie beter is om de aansluiting ergens anders in de woning te realiseren kunt u dat bespreken met de aannemer. Tijdens de aanleg komt onze aannemer bij u langs om de situatie te beoordelen. Dit noemen wij de woningschouw.

Je hebt pas weer met Ziggo te maken als je aansluiting is opgeleverd. Dan krijg je van Ziggo een andere router en je krijgt de Next mini, als je direct via de tuners van een TV kijkt dat kan niet meer je huidige AOP vervalt volledig. En het abonnement veranderd waarschijnlijk in prijs. 

https://www.ziggo.nl/campagne/gamee

0 Kudos
regel
Level 3
Topicstarter

Alles moet nu via een internet kabel vanaf het nieuwe modem naar de next-mini kastjes bij je TV's (wij hebben er 2) begrijp ik nu.

Je vaste telefoon moet ook weer een aansluiting hebben vanaf het nieuwe modem (in de meterkast of waar hij ook staat).

Ik wacht het verder gewoon maar af.

RoWi
Level 20

@regel  schreef:

Alles moet nu via een internet kabel vanaf het nieuwe modem naar de next-mini kastjes bij je TV's (wij hebben er 2) begrijp ik nu.

Je vaste telefoon moet ook weer een aansluiting hebben vanaf het nieuwe modem (in de meterkast of waar hij ook staat).

Ik wacht het verder gewoon maar af.

Klopt helemaal. Deels inderdaad afwachten maar zodra jouw woning aan de beurt is aangeven wat je wensen zijn. Daarin niet afwachten maar meteen duidelijk zijn. Ik heb meerdere kennissen die hun glasvezelaansluiting niet beneden in de meterkast hebben maar op de eerste etage waar de woonkamer is en dat ging zonder problemen. Nu hadden ze zelf een doorvoer gemaakt.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

bij genoeg mensen in edam/volendam zit hij in de woonkamer, kan bij u dus ook 🙂

regel
Level 3
Topicstarter

Ik heb op dit moment ook een Humax iHDR 5200 C, die zit nu allen op een COAX kabel aangesloten.

Er zit achterop ook een internetaansluiting op die ik nu niet gebruik, maar zou die met de komst van het Glasvezelnetwerk, ook kunnen gaan werken via deze internetaansluiting??

Want alles gaat in de toekomst toch dan internetkabels vanaf het Ziggo modem naar al je Ziggo-kastjes en TV-apparaten?

Weet iemand of deze gedachtegang juist is en of dat gaat werken?

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@regel  schreef:

Ik heb op dit moment ook een Humax iHDR 5200 C, die zit nu allen op een COAX kabel aangesloten.

Er zit achterop ook een internetaansluiting op die ik nu niet gebruik, maar zou die met de komst van het Glasvezelnetwerk, ook kunnen gaan werken via deze internetaansluiting??

Want alles gaat in de toekomst toch dan internetkabels vanaf het Ziggo modem naar al je Ziggo-kastjes en TV-apparaten?

Weet iemand of deze gedachtegang juist is en of dat gaat werken?

Dat gaat niet die mediabox kan alleen met dvb-c signaal overweg voor tv etc het enige waar de internet aansluiting voor wordt gebruikt is het interactieve gedeelte 

0 Kudos
Steefb
Level 20

@regel  schreef:

Dat gaat op dezelfde manier werken als nu, deze verbinding kan niet gebruikt worden om Ziggo tv mee te ontvangen.

De Humax is zo oud dat daar geen updates  meer voor worden uitgerold

regel
Level 3
Topicstarter

Dus de Humax zou niet meer te gebruiken zijn, is nu voor mijn 2e TV boven.

Hoe zit het dan met de oude Mediabox Next, moet die ook vervangen worden?

0 Kudos
Gio2903
Level 17

de cai stopt per 1 januari geloof ik, dus dan werkt je humax inderdaad niet meer. ook de normale next niet meer inderdaad. je kunt extra next mini's bestellen, het maximum aantal mini's per klantnummer is 3

regel
Level 3
Topicstarter

Oei, dus dat wordt een heel nieuwe spulletje vanaf dat nieuwe glasvezelpunt. 

Ik mag hopen dat Ziggo een goed advies heeft en zonodig de installatie kan uitvoeren.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

niet overal is het mogelijk om internet (ipv coax)-kabels door leidingen te trekken. dat is het enige wat een ziggo monteur op een nette manier kan doen (ipv langs plinten/trap etc leggen). draadloos kan ook, maar wifi zal nooit 100% stabiel zijn en dat is dus een risico wat je kunt nemen.

regel
Level 3
Topicstarter

Als je een internetkabel door een gat in de muur of door een leiding moet trekken, zit je ook met de stekkertjes die je er weer aan moet kunnen zetten.

Dat ging met een COAX kabel nog wel, maar met een internetkabel (en telefoon kabel) zie ik dat niet zitten.

Daar heb je toch wel een vakman voor nodig die het nodige gereedschap heeft.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

als jij als klant voor een gat naar boven zorgt en een trapje hebt, dan kan de monteur hier een kabel doorheen doen en er stekkertjes aan knijpen. de monteur boort geen gaten en trekt in principe alleen door loze leidingen. telefoonkabels maken doet een monteur niet. een elektricien kan/mag wat meer, maar die is ook duurder

0 Kudos
Harold
Level 9

De next mini hoeft niet persé via een netwerk kabel aangesloten te worden, hoewel geadviseerd wordt om bekabeld aan te sluiten is mijn ervaring is dat deze prima via wifi werkt. Mocht je boven een TV hebben, dan kun je ook nog wifi boosters van ziggo gebruiken om het wifi signaal te versterken.

Optie voor de vaste telefoon kan ook zijn om een handset met apart basisstation te gebruiken. Het basisstation kun je dan in de meterkast plaatsen en de handset in de woonkamer. Dan is het trekken van een aparte telefoonkabel ook niet nodig.  

0 Kudos