Vraag
Reacties
Oplossing
regel
Level 3

Glasvezel aanleg in je woonwijk - Aansluiting in woning Edam-Volendam, hoe werkt het?

Wij hebben nu Ziggo all-in, dus TV en internet via de kabel (groene kabel).

In de woonkamer zit de AOP aansluiting en daarop aangesloten het modem en versterker voor de TV signalen.

In onze wijk wordt een nieuw glasvezel netwerk aangelegd door Glasdraad in combinatie met de gemeente.

De voorkeur van Glasdraad is om het glasvezelkastje in de meterkast te plaatsen.

Mijn aansluitingen zitten echter in de woonkamer, hoe komt dan de aansluiting vanuit de meterkast tot stand naar de AOP in de woonkamer, zodat het modem en alles wat daar nu zit kan blijven?

Doet Ziggo dat en met welke kabel dan?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
207 Reacties 207
RoWi
Level 20

@Pasi  schreef:

@RoWi  schreef:

...
Een enkele bit komt echt niet sneller aan of men nu 5 Mb bandbreedte heeft of 5000.

Toch komt een 'dik boek' eerder aan bij 5000 dan bij 5 Mb 😉.

Daar gelden andere natuurkundige wetten voor 😁 licht snelheid is iets anders net als snelheid via RF weer anders is.

Ik ben wel benieuwd wanneer Ziggo de inwoners in Edam-Volendam gaat benaderen. Dat is blijkbaar nog niet gedaan.

RoWi
Level 20

@regel  schreef:

Deze COAX verbinding zou dan ca 4 mtr. lang gaan bedragen i.p.v. de 1.5 mtr. die Ziggo adviseert.

Dat moet toch geen probleem zijn voor Ziggo?

Daar kan @tobiastheebe het best op reageren.

Hoewel dit weer anders zal werken dan het reguliere kabel netwerk van Ziggo. Daar is die 1,5 meter op gebaseerd.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Voor een modemkabel vanaf een RFoG micronode welke GlasDraad zou gaan plaatsen gelden in principe dezelfde eisen voor demping en afscherming als bij een 'reguliere' opstelling. Een modemkabel van 5 i.p.v. 1,5 meter mag geen enkel probleem zijn, zolang deze een kwalitatief goed type (voorbeeld) is en bij voorkeur uit één stuk, dus zonder verloopstekker.

Kermit
Level 12

@tobiastheebe  schreef:

Voor een modemkabel vanaf een RFoG micronode welke GlasDraad zou gaan plaatsen gelden in principe dezelfde eisen voor demping en afscherming als bij een 'reguliere' opstelling. Een modemkabel van 5 i.p.v. 1,5 meter mag geen enkel probleem zijn, zolang deze een kwalitatief goed type (voorbeeld) is en bij voorkeur uit één stuk, dus zonder verloopstekker.

Aansluiten via een RFoG micronode is de enige variant welke Ziggo gebruikt om glasvezel tot in de meterkast te ontsluiten? Je internet ontsluit nog steeds via een kabel modem wat achter de RFoG micronode staat neem ik aan?

Waarom is deze keuze gemaakt, zakelijk internet van Ziggo is toch "native" glasvezel waarbij een NT of ONT het glas belicht en de tussenstap van een coaxmodem verdwijnt?

0 Kudos
RoWi
Level 20

@Kermit wat denk je van het gemak betreffende apparaten. De rfog is alleen nodig omdat ook daar Docsis zal worden geleverd door Ziggo. 

Anders zou nagenoeg elke router genoeg zijn na de media converter de huidige Ziggo apparatuur is niet geschikt voor pon of xgspon.

0 Kudos
Kermit
Level 12

@RoWi  schreef:

@Kermit wat denk je van het gemak betreffende apparaten. De rfog is alleen nodig omdat ook daar Docsis wordt geleverd door Ziggo. 

Anders zou nagenoeg elke router genoeg zijn na de media inverter de huidige Ziggo apparatuur is niet geschikt voor pon of xgspon.

Dat is exact mijn vraag waarom zou je daar overheen nog DOCSIS willen leveren? De wereld standaard is XGS-PON geworden zowel overzees als in de EU.

Ik zie alleen gemak voor Ziggo qua modem beheer en tooling?

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Kermit  schreef:

.....

Juist niet.

Door vast te blijven houden aan Docsis, hoeft er verder niets veranderd te worden aan het achterliggende netwerk.

Als Ziggo wel xgs-pon zou gaan gebruiken, dan zal Ziggo ook een gedeelte van haar achterliggende netwerk/systemen moeten aanpassen. Dan heeft Ziggo dus 2 verschillende systemen die onderhouden moeten worden.

Die ( in verhouding) paar glasvezel aansluiting zijn voor Ziggo zo-wie-zo buitenbeentjes, dus waarom daar zoveel voor veranderen?

0 Kudos
RoWi
Level 20

@Kermit  schreef:

@RoWi  schreef:

@Kermit . 

Dat is dus exact wat ik met gemak bedoel. Er hoeft geen andere hardware te worden geleverd. En de achterliggende systemen hoeven niet te veranderen.

Het enige verschil met de overige gebieden is dat de omzetting van licht naar RF binnenshuis plaatsvindt in plaats van buitenshuis.

Hoe het daar exact gaat werken weet ik niet ik verwacht echter dat Ziggo het belichten doet.  Dus eigen apparatuur in de centrale pop zal plaatsen.

Dat pon of xgspon de wereld standaard is zou ik niet zo stellig over zijn. Er zijn wereldwijd nog meer dan genoeg Docsis providers.

0 Kudos
Kermit
Level 12

@RoWi  schreef:

@Kermit  schreef:

@RoWi  schreef:

@Kermit . 

Dat is dus exact wat ik met gemak bedoel. Er hoeft geen andere hardware te worden geleverd. En de achterliggende systemen hoeven niet te veranderen.

Het enige verschil met de overige gebieden is dat de omzetting van licht naar RF binnenshuis plaatsvindt in plaats van buitenshuis.

Hoe het daar exact gaat werken weet ik niet ik verwacht echter dat Ziggo het belichten doet.  Dus eigen apparatuur in de centrale pop zal plaatsen.

Dat pon of xgspon de wereld standaard is zou ik niet zo stellig over zijn. Er zijn wereldwijd nog meer dan genoeg Docsis providers.

Je voorkomt wel het grootste struikelblok in mijn wijk: ruis op het netwerk van buitenaf. Dat heb je met een RFoG micronode niet, dat stoorsignaal moet dan uit je eigen woning komen.

Ik dacht het ook maar als je er een avondje aan besteedt dan zie je dat er ook in de USA heel veel XGS-PON wordt aangelegd. De USA is in mijn ogen toch een beetje het DOCSIS walhalla met een aantal hele grote spelers op coax gebied. 

0 Kudos
RoWi
Level 20

Waarom zou de USA het Docsis walhalla zijn? Is dat omdat Cable labs daar zit?

Je moet helemaal geen rfog willen dat zijn gevoelige apparaten die snel kapot gaan.

Ik heb ook zoiets gehad via XMS net voor Dvb-C via glasvezel.

0 Kudos
Kermit
Level 12

@RoWi  schreef:

Waarom zou de US het Docsis walhalla zijn? Is dat omdat Cable labs daar zit?

Die 3 miljoen modems van Ziggo zijn een druppel op de gloeiende plaat als je het aantal USA modems daar tegen afspiegelt.

DOCSIS serves over 70% of broadband households in North America.

0 Kudos
RoWi
Level 20

@Kermit  schreef:

@RoWi  schreef:

Waarom zou de US het Docsis walhalla zijn? Is dat omdat Cable labs daar zit?

Die 3 miljoen modems van Ziggo zijn een druppel op de gloeiende plaat als je het aantal USA modems daar tegen afspiegelt.

DOCSIS serves over 70% of broadband households in North America.

Voor Nederland is het nu toch ongeveer 50 % ten opzichte van het aantal huisaansluitingen. Voor een klein landje als Nederland is dat natuurlijk een behoorlijk aantal. 

0 Kudos
millennium1980
Level 5

Vanavond de nieuwsbrief gehad van glasvezel Edam Volendam.

Ziggo is begonnen met de eerste mensen over te zetten op glasvezel in onze Gemeente.

Ik zou ook graag mee willen doen.

Maar zie nergens hier op de community een topic daarover.

Onderstaand het artikel uit de nieuwsbrief.

Ziggo activeert eerste adressen

De afgelopen weken hebben we flink doorgewerkt. We hebben inmiddels meer dan vijfduizend woningen aangesloten op het netwerk. Ziggo is momenteel aan het opstarten om de eerste adressen te migreren. Dit betekent dat ze als proef een aantal adressen activeren. De bewoners krijgen hier bericht van. Vanaf januari start Ziggo met het activeren van de Ziggo-abonnementen over het nieuwe glasvezelnetwerk.

Weet iemand hier iets meer of wie ik hier het beste over kan benaderen op de community?

Groet Mark

0 Kudos
Garihd
Level 18

Mogelijk moet een moderator eerst intern navraag doen.

Als ik het goed lees zou je als eerste willen mee gaan met de genoemde proef periode?

millennium1980
Level 5

Dat klopt helemaal,

Alvast bedankt

0 Kudos
Garihd
Level 18

@Bertzou je de vraag van Millenium1980 bij een moderator onder de aandacht kunnen brengen?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ziggo doet hier niets mee, met de Ziggo helpdesk, omdat dit door de gemeente wordt georganiseerd, las ik in een ander topic.

Ziggo levert met nog 10 andere providers de diensten over die glasvezel.

Dit is volgens mij de weg om informatie in te winnen: Home - GlasVezel Edam-Volendam

0 Kudos
Peterg2
Level 9

Nou. Wat ik begrijp uit de gemeente info van de gemeente is dit de 4e gemeente waar Ziggo glas tot in de woning brengt. Voor Ziggo blijft dan echter het allerlaatste stukje in de woning naar de router coax opdat ze aan álle klanten dezelfde apparatuur kunnen leveren. De upload blijft daardoor 10 %.

Via dezelfde glasvezel van Glasdraad zijn ook KPN, Odido en anderen te krijgen. Met symmetrische snelheden. 

https://www.edam-volendam.nl/cai-wordt-glasvezel-edam-volendam#providers-17645

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-stapt-toch-over-op-glasvezel-tot-in-de-meterkast/

0 Kudos
Gio2903
Level 17

vind dat edam-volendam maar iets raars wat ziggo betreft. genoeg nieuwbouw daar waar van ziggo coax binnenkomt en er gewoon ev's voor die panden staan zoals we die van elders gewend zijn. gewoon het ziggo netwerk dus en geen glasvezel van de gemeente..

0 Kudos
Garihd
Level 18

@Bert  schreef:

Ziggo doet hier niets mee, met de Ziggo helpdesk, omdat dit door de gemeente wordt georganiseerd, las ik in een ander topic.

Ziggo levert met nog 10 andere providers de diensten over die glasvezel.

Dit is volgens mij de weg om informatie in te winnen: Home - GlasVezel Edam-Volendam

Dan kan een moderator hier wel informatie verstrekken of achterhalen over die proefperiode het is onzin dat de Ziggo helpdesk hier niets mee zou doen. Anders moet een moderator dat vanuit Ziggo bevestigen.

Als provider blijft ook deze community de plek voor vragen.

@Gio2903 die kasten zullen geplaatst zijn voor er gekozen is voor een volledig glasnetwerk.

Wat ik er van begrijp is ook dat coax netwerk van de gemeente. Daarom dat de inwoners een deel aan de gemeente betaalden om zo tv te kijken. En neemt men dan via Ziggo internet af dan wordt dat bedrag in mindering gebracht.

0 Kudos