Indien de Next Mini rechtstreeks op mijn 4K televisie wordt aangesloten valt het geluid
regelmatig voor ca 1 tel weg.
Zoals online te lezen hebben veel meer gebruikers dit probleem.
Als ik de Next Mini eerst via mijn soundbar en daarna op mijn TV aansluit valt het geluid niet meer uit maar is de maximale resolutie slechts 1080 en geen 4K.
Zelf heb ik nog een Android TV box, deze geeft geen probleem als ik deze direct aansluit op mijn TV dus ga ik ervan uit dat het probleem in de Next Mini zit en niet in mijn (redelijke nieuwe) TV
- Erkend Ziggo dat dit probleem nog steeds bestaat en wanneer is een oplossing te verwachten ?
- Is er een alternatief voor de Next Mini die geen geluidsonderbreking geeft indien direct
aangesloten op een 4K TV.
- Worden zenders in de Ziggo Go app indien beschikbaar in 4K beeldkwaliteit uitgezonden?
Zo ja zou dit een noodoplossing kunnen zijn om bijvoorbeeld EK voetbal toch in UHD te kunnen kijken.
Graag een reactie van Ziggo.
B.v.d.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Videopionier Ik heb de CEC killer gewisseld van TV ingang naar Mini uitgang en inderdaad na 2 dagen testen is het geluid nog niet weer weggevallen 😃! Ik zal dit markeren als oplossing. Mocht het geluidsprobleem weer terugkeren kan ik altijd nog overstappen naar de CI+ modulen, maar daar ga ik niet meer van uit. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
Hallo,
hier dezelfde problemen.
Kom van Kpn glasvezel af en sinds een week bij ziggo. Bij kpn geen problemen met dezelde bekabeling.
Nu met de next mini via de sonos regelmatig een seconde geen geluid bij het tv kijken. Bij alleen radio luisteren via de sonos duurt dit zelfs langer. Inmiddels een SEC killer ertussen maar ook geen resultaat.
Gezien de vele reacties over dit onderwerp (meer dan 2 jaar) is het best schrijnend dat het zolang moet duren voor een passende simpele oplossing vanuit de ziggo kant komt.
Bekabeling is dus goed. Waar kan het nog aan liggen?
@HkA23Z schreef:@Videopionier Ik heb de CEC killer gewisseld van TV ingang naar Mini uitgang en inderdaad na 2 dagen testen is het geluid nog niet weer weggevallen 😃! Ik zal dit markeren als oplossing. Mocht het geluidsprobleem weer terugkeren kan ik altijd nog overstappen naar de CI+ modulen, maar daar ga ik niet meer van uit. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
Toch jammer dat u extra moet investeren, terwijl het probleem duidelijk in de Ziggo box zit !
@Marcobius schreef:Hallo,
hier dezelfde problemen.
Kom van Kpn glasvezel af en sinds een week bij ziggo. Bij kpn geen problemen met dezelde bekabeling.
...
Bekabeling is dus goed. Waar kan het nog aan liggen?
Hallo,
Ondanks dat de fout duidelijk in de Ziggo box zit ...
... maar KPN gebruikt een andere aansluiting in uw huis, dan Ziggo. Dat de glasvezel aansluiting redelijk modern ( en up-to-date ) is, dat zal, maar wanneer is uw Ziggo coax aansluiting voor het laatst vernieuwd ?
Is dat jaren geleden, dan kan u hier een foto plaatsen van de AOP ( het witte Ziggo muurkastje ) en dan kunnen de experts hier op dit forum bepalen of deze ( gratis ) vervangen moet worden.
Ik heb ditzelfde probleem sinds aan week of twee met de grote Next-box, en dan bij de opnames. Geluid valt zeer regelmatig een seconde uit. CEC staat uit, gebruik ik ook niet.
Het kan ook liggen aan HDMI-EDID. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Extended_Display_Identification_Data#Audio_Data_Blocks waar tussen de TV, Next, soundbar en andere HDMI aangesloten apparaten de audio configuratie wordt uitgewisseld. Naast de gebrekkige HDMI-CEC implementatie in o.a. de NEXT zou het ook kunnen zijn dat de HDMI-EDID uitwisseling verziekt worden door de Next.
Hi @Marcobius - Irritant dat je dit ervaart! Allereerst kun je voor de zekerheid controleren of één van de tips uit [deze uitgelichte reactie] verbetering brengt. Zo ja, dan hoor ik graag welke het was. Zo nee, kun je dan laten weten welk model & type TV je hebt en welk model Sonos? Dan zet ik dit intern door naar ons onderzoeksteam.
@Edwin010 - Gek dat je dit alleen bij opnames ervaart. Bij live tv en terugkijken ervaar je dit helemaal niet? Je geeft aan dat je dit sinds 2 weken ervaart, had je daarvoor geen problemen in deze zelfde opstelling of heb je deze Mediabox pas sinds 2 weken?
@Alex De Next staat hier al heel wat jaartjes.
Nee geen verandering in configuratie hier, geen andere apparatuur of wat dan ook.
Next zit met hdmi naar tv. Uitgang vanaf tv naar receiver maar die staat altijd uit, zit zo sinds de Next hier staat.
Tor nu toe alleen bij opnames, maar ik kijk dan ook bijna geen lineaire televisie meer.
Maar goed, maak mij er ook niet zo druk meer over daar mijn abbo over drie weken stopt, eerder een helpende bevestiging naar TS dat hij niet de enige is.
#wat een vervelende knopje op een smartphone, die oranje "spring naar bovenkant pagina" rechtsonder. Te pad en te onpas kan je weer naar beneden schollen omdat je deze per ongeluk aanklikt.
Hallo alex,
alle tips al gedaan, helaas geen verbetering. Beetje moedeloos wordt je wel van dat trial and error gebeuren. Vreemd ook dat dit niet opgelost kan worden na zoveel jaar.
tv beteft de Oled 55b6 en de soundbar is een sonos playbase. Vanuit de playbase een optische kabel naar de tv. Alles met netwerkkabels aangesloten. Als test ook maar even een nieuwe netwerkkabel rechtstreeks in de next geprikt en dan ook hetzelfde probleem. Vreemde is dat als ik naar de sonos radio luisteren de stiltes dus veel langer zijn.
Op de slaapkamer ook een tv met een next mini en daar geen problemen (ook geen soundbar).
alvast dank voor alle tips en hopelijk een snelle oplossing. Anders duurt een jaar best lang om pas weer over te kunnen stappen.
Helemaal helder @Marcobius ! Hebben de tips van @Karel. nog geholpen rondom de HDMI- EDID?
Ik heb de tips gelezen maar geen idee hoe ik iets moet of kan doen met HDMI-EDID.
waar zou ik dat kunnen instellen?
@Marcobius schreef:Ik heb de tips gelezen maar geen idee hoe ik iets moet of kan doen met HDMI-EDID.
waar zou ik dat kunnen instellen?
Daar kan je zelf niets mee. Alle aangesloten apparaten op HDMI geven met HDMI-EDID onderling de mogelijkheden aan elkaar door. Als dus die informatie “verminkt” raakt zou de TV, Next en soundbar kunnen “denken” dat er geen soundbar is aangesloten of een bepaalde audio formaat niet ondersteund wordt. En dat zou kan dus resulteren in een hik-up van je geluid.
In het verleden heb ik wel eens een HDMI incompatibiliteit kunnen oplossen tussen een Cisco mediabox en Philips TV gebruik te maken van een HDMI switch. Maar het blijft een kwestie van uitproberen. Er bestaan HDMI switches die op inactieve poorten de HDMI-EDID informatie opslaan.
Er bestaan ook HDMI audio extractors die je tussen de Next mini en TV HDMI kabel(s) aan kan sluiten en dan de audio direct aansluiten op de soundbar.
@Edwin010 - Helder, dank voor de info.
@Marcobius - Dank voor de aanvullende informatie! Ik heb dit doorgezet naar onze specialisten om nader te onderzoeken, mogelijk wordt er contact met je opgenomen hierover. Het is inderdaad opvallend dat de radio via Sonos ook (langere) problemen geeft. Dat is dus ook pas sinds de Mini op dezelfde TV is aangesloten?
Voor de zekerheid: Heb je toevallig ook de Ziggo GO TV App geïnstalleerd op je televisie? We hebben namelijk ook een probleem in onderzoek waarbij de app (zelfs op de achtergrond) invloed heeft op de audio.
Hallo alex,
het langere tijd wegvallen van het geluid vd radio op de sonos is inderdaad sinds de mini is aangesloten. De ziggo tv app is alleen geinstalleerd op een apple tv.
Nog een andere hdmi cec killer besteld (je weet maar nooit) en hiermee helaas ook geen resultaalt.
deze heb ik dus aangesloten op de mini ingang.
prettig dat jullie meedenken en wil ook van alles proberen maar nog geen passende oplossing.
@Marcobius,Hallo, ik heb cec killer aangesloten vanaf uitgang mini naar mijn samsung tv en daarbij de geluidsinstelling van de mini op "audio gesynchoniseerd" ingesteld en het geluidsprobleem is opgelost. Als ik de mini hier niet op instel blijft het probleem aanwezig. Misschien overbodige info maar hoop dat het je anders kan helpen. Gr.
Dank voor deze aanvulling, @HkA23Z ! Hoewel jouw melding al van enige tijd geleden is, én het is opgelost met behulp van een CEC-killer, zou ik jouw voorbeeld alsnog willen delen met onze gespecialiseerde afdeling, vind je dat goed? Het kan ons erg helpen in de zoektocht naar verbetering. In dat geval ontvang ik graag nog het model soundbar en tv die je in gebruik hebt.
Hallo @Alex , TV Samsung modelcode QE43Q60BAUXXN en soundbar Samsung model HW-MS550.
Hier hetzelfde probleem.
Bij live tv kijken is er geen probleem maar bij het bekijken van opgenomen programma's valt ook hier het geluid af en toe voor een seconde weg. Ook bij het kijken naar Sky Showtime is dit het geval.
Toen ik de Next Mini net had was dat geen probleem.
Hi @Marcel-mkp - Goed dat je je hier meldt. Het feit dat het bij jou niet via live tv speelt én niet altijd heeft gespeeld, doet me nog twijfelen of bij jou exact hetzelfde aan de hand is. Is er nog iets aan de configuratie/opstelling veranderd sinds je de Next Mini hebt (bijv. ander geluidsapparaat, tv of manier van aansluiten)? Merk je ook nog verschil in soort opnames, bijvoorbeeld van bepaalde zenders of gebeurt het bij álle opnames?
Hallo Alex,
Ik heb zelf geen instellingen veranderd bij de Next Mini. De apparatuur die verbonden is is ook niet gewijzigd. Het geluid gaat bij mij via een oude 2.1 home cinema set en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Zover ik tot nu toe kan beoordelen is het bij (vrijwel) alle zenders die ik terug kijk. Soms duurt het een half uur voordat het gebeurt en soms 2x binnen een paar minuten.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.