1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
HkA23Z

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geluidsprobleem Next Mini met 4K TV. Regelmatig 1 seconde wegval.

Indien de Next Mini rechtstreeks op mijn 4K televisie wordt aangesloten valt het geluid

regelmatig voor ca 1 tel weg.

Zoals online te lezen hebben veel meer gebruikers dit probleem.

Als ik de Next Mini eerst via mijn soundbar en daarna op mijn TV aansluit valt het geluid niet meer uit maar is de maximale resolutie slechts 1080 en geen 4K.

Zelf heb ik nog een Android TV box, deze geeft geen probleem als ik deze direct aansluit op mijn TV dus ga ik ervan uit dat het probleem in de Next Mini zit en niet in mijn (redelijke nieuwe) TV

- Erkend Ziggo dat dit probleem nog steeds bestaat en wanneer is een oplossing te verwachten ?

-  Is er een alternatief voor de Next Mini die geen geluidsonderbreking geeft indien direct

aangesloten op een 4K TV.

- Worden zenders in de Ziggo Go app indien beschikbaar in 4K beeldkwaliteit uitgezonden?

Zo ja zou dit een noodoplossing kunnen zijn om bijvoorbeeld EK voetbal  toch in UHD te kunnen kijken.

Graag een reactie van Ziggo.

B.v.d.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Videopionier

Level 9
  • 282Posts
  • 7Oplossingen
  • 182Likes

@HkA23Z  schreef:

...Wel is het zo dat ook met de CEC Killer het geluid af en toe onderbroken werd, dus dat is helaas voor mij niet de oplossing...

@HkA23Z   Je kunt de CEC killer op 2 manieren op de HDMI kabel aansluiten, achter de mini en vóór de Tv poort. Dat klinkt gek maar de CEC killer wordt dan andersom gebruikt omdat de in- en uitgangen dan zijn verwisseld.

Ik herinner me een geval waar een forumlid daarmee succes had.

Bekijk in context

41 Reacties 41
Meldingen
Aan Uit
Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 1018Posts
  • 98Oplossingen
  • 430Likes

Goedendag @HkA23Z en welkom op de Community! Wanneer je lekker wat wilt volgen, moet dat ook kunnen met een goed werkend geluid of 4K resolutie.
Om na te gaan of we hier te maken hebben met een issue, kunnen we het beste wat dingen uitsluiten. Zou je om te beginnen je adresgegevens kunnen vermelden in je profiel?

panda_snorkel

Level 9
  • 305Posts
  • 4Oplossingen
  • 46Likes

Goedemorgen, 

Allereerst zou ik u willen vragen; op welke kanalen heeft u last van dit probleem van wegvallend geluid?  Ik zou graag van u willen weten op welke kanalen u dit probleem ervaart. Als u het kanaal of meerdere kanalen in kwestie kunt beschrijven kunt u mij in staat stellen om te proberen of ik uw probleem dat u ervaart te reproduceren en te testen. Wellicht is het dan mogelijk te constateren indien het op mijn tv's dit probleem zich ook voordoet dan kan ik of u zelf dit probleem rapporteren aan Ziggo. Het kan namelijk een bug zijn in de software maar er kan ook sprake zijn van een storing in de servers van Ziggo zelf. Ik hoor graag een antwoord van u. 

HkA23Z
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Goedemorgen. postcode en huisnummer staan nu in profiel

HkA23Z
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Goedemorgen, bedankt voor uw reactie. Probleem doet zich zeker voor op RTL kanalen. Zal binnenkort

ook andere zenders testen en hierop terugkomen. Ter info ik heb als test de Next Mini op meerdere HDMI geprobeerd maar probleem bleef zich voordoen

panda_snorkel

Level 9
  • 305Posts
  • 4Oplossingen
  • 46Likes

Dank u voor uw reactie, ik ga deze zenders z.s.m. testen, ik beschik thuis over drie tv's en drie Next Mini kastjes, indien dit zelfde probleem zich voordoet zal ik het in deze topic kenbaar maken en een melding maken bij Ziggo immers heb ik er zelf ook last van. Ik kijk vaak tv en tot nu toe is het bij mij nog niet voorgekomen de afgelopen tijd. Hoe bent u verbonden? Is dit draadloos of via Wifi? 

HkA23Z
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@panda_snorkelen  @Ryan  Ik heb de kanalen 1 t/m 20, kanaal 102 (Film1 action) en kanaal 205 (LoveNature 4K) getest. Bij alle kanalen treden geluidsonderbrekingen op. Soms na een paar seconden, soms na een paar minuten. Ik ben bedraad verbonden. De instellingen in de Next Mini zijn  "audio: stereo-standaard" en de "resolutie: match met TV."  Ik zie uit naar jullie reacties.

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 1018Posts
  • 98Oplossingen
  • 430Likes

Dank voor de update @HkA23Z! Ik heb zelf ook gekeken binnen je account. Vanuit het modem en de Next Mini kan ik geen overduidelijke oorzaak vinden. Het signaal is verder prima op orde. Ook zie ik geen issue dat hierop aansluit.

Ik kan je nog aanraden het modem voor een minuut uit te zetten en/of een andere internetkabel te testen. @panda_snorkel ik ben nog wel benieuwd of jij dit kan reproduceren met je eigen apparatuur! Kijk gerust wanneer je er de tijd voor hebt 🙂

Videopionier

Level 9
  • 282Posts
  • 7Oplossingen
  • 182Likes

@HkA23Z  Gaat het met het audio ook mis als je de soundbar niet gebruikt? Dus op de Tv speakers?

Indien dat het geval is, moet de HDMI kabel tussen de soundbar en de TV vervangen worden door een Ultra High Speed HDMI kabel.

Dat lijkt overkill omdat de soundbar zelf kennelijk geen 4K UHD ondersteunt, maar deze kabel geeft een optimale verbinding voor het Audio Return Channel (ARC), waarvan je nu gebruik maakt.

Het gebruik van Dolby Digital Plus maakt dat noodzakelijk, vooral bij Philips tv's is gebleken.

naschrift:

Voor een optimale beleving van het voetbal in HDR kun je het beste de coax kabel aansluiten op de TV.

Het NPO 1 UHD kanaal 999 is niet gecodeerd dus je hoeft geen CI aan te schaffen.

Arnold711

Level 9
  • 305Posts
  • 6Oplossingen
  • 83Likes

Goedemorgen, nog even een andere vraag, hoe ziet je AOP er uit? Dat is de aansluiting van de buitenkabel naar binnen. Als deze sterk veroudert is kan deze storingen geven. Kun je hiervan een foto plaatsen?

HkA23Z
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Videopionier @Arnold711  @Ryan  @panda_snorkel 

Ik heb de soundbar afgesloten en het geluid via de TV speakers en het lijkt er op dat de storing verholpen is.

Volgens mij gebruik ik wel de goede kabel tussen de tv en de soundbar (zie afbeelding). De soundbar ondersteunt inderdaad geen 4k UHD. Toch blijf ik het vreemd vinden omdat zoals eerder vermeld mijn 4K Android TV box, rechtstreeks aangesloten op mijn TV, geen geluidsstoring geeft maar de Next Mini wel. Hebben jullie hier een verklaring voor?  Zowel mijn TV en Soundbar zijn van Samsung.

Arnold711

Level 9
  • 305Posts
  • 6Oplossingen
  • 83Likes

Dank voor je reactie. Ik denk dat het schakelingen zijn van geluidssporen. Dan denk ik aan wisseling van uitzending of zo.

Videopionier

Level 9
  • 282Posts
  • 7Oplossingen
  • 182Likes

Ja, dat is de juiste kabel. Er staat weliswaar niet het vereiste HDMI logo op maar met Nedis heb ik goede ervaring.

Het verschil met andere mediaplayers is denk ik alleen het gebruik van Dolby Digital Plus, een HD audio formaat dat een hogere bitrate kent. Maar je zegt dat je box op stereo staat ingesteld, dus dan zou je er geen last van moeten hebben.

Dan blijft alleen als oorzaak over het verkeerde gebruik van CEC door de Next Mini.

Dat is in onderzoek bij de ontwikkelaars en er is nog geen voortgang te bespeuren.

Een workaround voor jouw situatie kan zijn het instellen van de 1080p resolutie bij de mini of, als dat niet helpt,  het gebruik van een CEC killer, die de mini isoleert van de CEC lijn.

HkA23Z
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Arnold711  De aansluiting is ca 3 jaar geleden vervangen door Ziggo, dus vrij recent

HkA23Z
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Videopionier  Een CEC Killer zou als ik zo online rond lees de oplossing wel eens kunnen zijn. Ik ga er eentje bestellen en laat het resultaat weten. Bedankt.

panda_snorkel

Level 9
  • 305Posts
  • 4Oplossingen
  • 46Likes

@Ryan 

Ik moet zeggen dat ik alle RTL kanalen heb getest, en bij geen van deze kanalen was er sprake van wegvallend geluid. Ik moet wel zeggen dat ik op andere kanalen wel  last had van tijdelijk kortstondig geluid dat wegviel. Dus er is zeker wel sprake van een geluidsprobleem. Het is echter niet mogelijk dat de soundbar uit zich zelf de resolutie van de tv kan veranderen. Wat wel mogelijk is dat de grafische interface van de soundbar instellingen  kunnen veranderen. 

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 241Posts
  • 33Oplossingen
  • 144Likes

Goedemiddag @HkA23Z. Ik heb het topic even helemaal doorgelezen, en ik zie dat je eerder aangeeft dat de Next Mini op 'Stereo - Standaard' staat. Heb je de andere opties ook al eens geprobeerd?

- Dolby Audio
 - Match content
 - Audio gesynchroniseerd

HkA23Z
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Goedemiddag @Marco@Videopionier

Naast stereo-standaard heb ik de audio opties:

-  Ingesteld (dolby audio luidsprekers) , bij deze lopen beeld en geluid niet synchroon

-  Audio gesynchroniseerd. Hierbij lopen beeld en geluid wel gelijk.

Vandaag heb ik de Mini Next weer rechtstreeks op mijn TV aangesloten. Ongeacht de geluidsinstelling had ik slecht een paar geluidsonderbrekingen. Heel opmerkelijk aangezien ik hardware matig geen wijzigingen heb aangebracht. Wel is het zo dat ook met de CEC Killer het geluid af en toe onderbroken werd, dus dat is helaas voor mij niet de oplossing.

Ik zal de komende dagen de Mini Next rechtstreeks op de TV aangesloten laten om te kijken hoe de storing

zich ontwikkelt. Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken!

Videopionier

Level 9
  • 282Posts
  • 7Oplossingen
  • 182Likes

@HkA23Z  schreef:

...Wel is het zo dat ook met de CEC Killer het geluid af en toe onderbroken werd, dus dat is helaas voor mij niet de oplossing...

@HkA23Z   Je kunt de CEC killer op 2 manieren op de HDMI kabel aansluiten, achter de mini en vóór de Tv poort. Dat klinkt gek maar de CEC killer wordt dan andersom gebruikt omdat de in- en uitgangen dan zijn verwisseld.

Ik herinner me een geval waar een forumlid daarmee succes had.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 6153Posts
  • 729Oplossingen
  • 2624Likes

Goedemorgen @HkA23Z 

Heb je de tip van @Videopionier  nog weten te testen? Hoe gaat het met deze tip? 
Als je er wat aan hebt gehad horen we het graag. Met jouw bevindingen kunnen we ook andere leden weer helpen 🙂