1
Vraag
2
Reacties
Luppie8

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Geluid via soundbar hapert i.c.m. next mini

Sinds kort is mijn Mediabox XL omgeruild voor een Next mini, en sindsdien hapert het geluid wanneer ik tv kijk via de next mini en het geluid uit de soundbar laat komen. Het is alleen in deze combinatie een probleem. In alle andere gevallen werkt alles prima: 

* Tv via next mini en geluid uit tv speakers (soundbar dus uit)

* Netflix, youtube of iets dergelijks via tv en geluid via soundbar (next mini dus uit)

* Xbox game/film en geluid via soundbar.

 

Bij de Mediabox XL was er niks aan de hand. De klantenservice van Ziggo kan me niet verder helpen en verwijst me naar de community. Helaas lees ik hier dat ik lang niet de enige ben met dit probleem. Heeft iemand hier al een gouden oplossing voor gevonden, of is het wachten op een software update van de next mini?

 

Ik heb de volgende apparatuur:

* Next mini

* Samsung QE55Q6FNA tv

* Samsung soundbar MS650

* Xbox one mini

 

Zowel de next mini als de xbox zijn met hdmi aan tv verbonden, de soundbar is dat ook, maar dan op de hdmi arc ingang in de tv.

 

Heeft iemand een oplossing? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oehoeboeroe

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hey, het gaat bij mij om de Philips TV 55PUS8809 icm Harman Kardon Citation Multibeam 700 soundbar.

De Next mini was aangesloten op de HDMI aansluiting op de achterkant van de tv. De soundbar was aangesloten op de HDMI aansluiting aan de zijkant. (en tevens was er een Google TV/chromecast aangesloten op nog een HDMI aansluiting aan de zijkant).

 

Inmiddels heb ik de aansluiting omgedraaid, dus de Next aan de achterkant en soundbar aan de zij-ingang... en probleem opgelost!! 

 

Volgens de handleiding

Alle aansluitingen hebben HDMI2.0 en ARC, het enige verschil is dat de HDMI poort waar nu de next op aangesloten is GEEN HDCP2.2 support heeft. 

 

Wellicht dat iemand hier iets aan heeft...

Bekijk in context

Uitgelicht
Piet de Vlieger

Level 1
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik had het probleem ook met mijn Mediabox Next, mijn Harman Kardon soundbar en mijn nieuwe Samsung TV.

Een half jaar heeft het uitstekend gewerkt, maar door een verplaatsing van meubels heb ik de kabels losgemaakt en naderhand weet verbonden.

Toen gaf het geluid haperingen. Meestal een fractie van een seconde, maar regelmatig, waardoor gesproken tekst nauwelijks te volgen was.

Heel lang gezocht wat het probleem was. Mijn kleinzoon wist direkt de oplossing. De twee HDMI kabels zagen er precies gelijk uit en waren even lang.

Maar er blijkt toch een groort verschil te zijn. De ene kabel was iets ouder. Een HDMI kabel. De andere was meegeleverd  met de Samsung TV. Dat blijkt een HDMI/ARC kabel te zijn. Deze hoort tussen TV en Soundbar. Toen ik beide kabels verwisseld had was het probleem verholpen.

 

Dus gebruik een HDMI/ARC kabel, en niet een normale HDMI kabel.

 

 

 

 

21 Reacties 21
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Luppie8 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens (net als u) ook gewoon klant ben.

Als dit de achterzijde is van uw Samsung soundbar MS650:

CF79FC31-47C9-47CC-AA9A-91458EC3E045.jpeg

Dan kunt u proberen om de Mediabox Next Mini aan te sluiten op de HDMI-IN van uw soundbar, de HDMI-OUT sluit u aan op uw TV.

 

Luppie8
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor het meedenken. Dat heb ik inderdaad geprobeerd, maar dan doet niet alleen het geluid raar maar ook het beeld.

Inmiddels wel al de halve dag met de klantenservice in contact geweest. Meerdere medewerkers geven aan dat de next mini eigenlijk niet goed is. Werd verzocht de afdeling retentie te bellen en de mini om te ruilen voor de gewone next

truikrijnen

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Luppi,

Mocht jouw probleem nog bestaan, dan kan mijn oplossing misschien soelaas bieden. Ik heb ook zitten rommelen met Optische kabel en een betere HDMI verbinding. Maar niets hielp.

Ik heb een Samsung Series 7 50" t.v en een Samsung HW-M550 soundbar. Geluidsonderbrekingen had ik ook op eigenlijk alle tv zenders,

maar niet bij streamingdiensten zoals Netflix en Amazon.

Rotgezocht; monteur laten komen. Die deed interessant, maar loste het probleem niet op. (Fout in de TV= Bull**bleep**, want met DELTA spulletjes werkte alles perfect.)Toen heb ik de Sonos speaker bij de Next-Mini weggehaald,  en ook de Deco M4 (wifiversterker) een hogere plek gegeven, weg van de router. Dit om het WIFI signaal ruim baan te geven en het risico op interferentie te verkleinen. Vervolgens "SmartThings" app geinstalleerd en zowel de TV als ook de Soundbar in mijn thuisnetwerk opgenomen. Alles draait nu storingsvrij onder WiFi. 

Uiteindelijk denk ik, dat dit gedonder Ziggo klanten kost. Zij moeten hier onderzoek naar doen, en afdoende oplossingen in  hun producten verwerken. I.p.v. de klant met het probleem opzadelen. Afijn, succes ermee!

 

 

Cor Scholten

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben van KPN overgeschakeld naar Ziggo en heb een Next Mini ontvangen. Geheel aangesloten op Philips TV die verbonden is met een Bose soundbox. Alles is bekabeld met HDMI en UTP kabels.  In feite is alleen de setop box van KPN vervangen door de Next Mini. 

Helaas komt (al meer dan een maand) het elke avond zeker één keer voor dat het geheel spontaan overschakelt van het geluid uit de soundbox naar het geluid uit de TV. 

Dit verschijnsel komt niet voor als de Next Mini niet wordt gebruikt. Oplossing is om het geheel uit en aan te zetten. 

Volgens mij zit het probleem in de Next mini. Ik ben niet geïnteresseerd in oplossingen zoals "probeer een optische kabel te gebruiken tussen de TV en de soundbox'; het moet gewoon werken.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Cor Scholten welkom hier, leuk dat je er bent. Maar zeker, je wil natuurlijk met je nieuwe Ziggo pakket optimaal genieten. Ook met daarbij je eigen apparatuur.

''Het moet gewoon werken'' is met electronica, software en apparaten natuurlijk een ideaal beeld maar helaas niet altijd realiteit. Maar we komen er vast wel uit.

 Hebben @robbo en/of @anoniemforum een idee in deze zaak? 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

hoe staat de Dolby Audio instelling ingesteld bij Beeld en Geluid ?

 

huisje :interface_next_instellingen: Beeld en Geluid

Luppie8
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb inmiddels met de afdeling retentie gesproken en mijn next mini laten omruilen voor de gewone next. Die kan ik wel met hdmi op mijn soundbar aansluiten en de soundbar op de tv, zonder dat dit beeldvertraging oplevert. En het grote voordeel, door deze manier van aansluiten zijn de geluidshaperingen ook opgelost. Kortom: afscheid nemen van de next mini is voor mij de oplossing gebleken.

Oehoeboeroe

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

hier soortgelijk probleem. Met Horizon box was alles prima, na aansluiten van de Next Mini valt het geluid om de paar minunten een seconde weg..erg vervelend. Zelfs bij het kijken van bv Netflix via Google TV/Chromecast valt het geluid af en toe weg, als ik de next Mini uitzet zijn alle problemen de wereld uit...

@Ziggo de voorgestelde oplossing om de Next buiten te gooien is niet echt een oplossing toch??

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

@Oehoeboeroe 

welk merk/model tv en soundbar gebruik je ?

en 

hoe staat de Dolby Audio instelling ingesteld bij Beeld en Geluid ?

 

huisje, :interface_next_instellingen:, Beeld en Geluid, Dolby Audio

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Oehoeboeroe wegvallend geluid, één van de ergernissen tijdens een mooi avondje tv kijken. Dus goed dat je het aangeeft. Er zijn veel adviezen om dit op te lossen. 

Heb je iets aan de tips? 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Eerlijk gezegd denk ik dat @Oehoeboeroe eerst even de vraag van @anoniemforum moet beantwoorden, dan kan een volgende stap worden gezet.

cmonster

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bij een familielid heb ik een identiek probleem doorgekregen met Next Mini, Samsung TV (QE55Q6FAM en softwareversie 1310) en Samsung Soundbar (HW-MS650XN). De soundbar is verbonden via een soort hub met daarin een optical Cable en uitgaand een HDMI Cable naar TV en nog een brede connector (verdere details volgen nog). Het geluid valt stukjes weg (bijv 1 a 5 seconden lang). Zo'n hub kan vertragingen opleveren zou ik denken.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

kun je een foto van de hub maken 

cmonster

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Het betreffende familielid heeft vandaag gebeld met Ziggo support, en gevraagd de next mini weer in te ruilen voor een gewone next of mediabox maar dat werd niet geaccepteerd aangezien het langer geleden is dan 4 weken... en verder discussie dat het aan de soundbar zou liggen.

(Echter met vorige mediabox en zelfde TV en soundbar werkte het allemaal goed).

 

@Jacob , kan je hierin assisteren ? Alvast bedankt. 

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@cmonster 

Het is een vervelend ding als abonnees er te laat achterkomen dat de Mini eigenlijk té Mini is en alléén een HDMI-out heeft. Om teleurstelling te voorkomen heb ik dit topic aangemaakt, maar daar wordt tóch te weinig naar gekeken.

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

het omruilen van de next mini voor een next en andersom is helaas niet meer mogelijk,

die beslissing hebben ze genomen zodat er genoeg voorraad overblijft voor klanten die willen overstappen vanaf een oudere box of klanten waarvan de next kapot is 

cmonster

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hierbij details van de Samsung hub.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

top maar ik zie maar drie kabels stroom next mini en kabel naar de tv ?

en waar zijn de andere apparaten op aangesloten ? zit er nog iets van een splitter tussen ?

Oehoeboeroe

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hey, het gaat bij mij om de Philips TV 55PUS8809 icm Harman Kardon Citation Multibeam 700 soundbar.

De Next mini was aangesloten op de HDMI aansluiting op de achterkant van de tv. De soundbar was aangesloten op de HDMI aansluiting aan de zijkant. (en tevens was er een Google TV/chromecast aangesloten op nog een HDMI aansluiting aan de zijkant).

 

Inmiddels heb ik de aansluiting omgedraaid, dus de Next aan de achterkant en soundbar aan de zij-ingang... en probleem opgelost!! 

 

Volgens de handleiding

Alle aansluitingen hebben HDMI2.0 en ARC, het enige verschil is dat de HDMI poort waar nu de next op aangesloten is GEEN HDCP2.2 support heeft. 

 

Wellicht dat iemand hier iets aan heeft...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic