1
Vraag
2
Reacties
mm_51

Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Geluid via QE317 is beroerd

We hebben sinds een paar weken bij onze analoge radio's een extra apparaat geïnstalleerd omdat de analoge kabel niet meer werkt. Het betreft twee QE317 kastjes. 

 

Het probleem dat we hebben is dat het geluid van de radiostations niet best is. Veel te veel bas. De stemmen van de zangers/zangeressen komen er soms niet bovenuit. Ik heb nu een zender opstaan via FM en via het kastje. Op dezelfde geluidsinstallatie. Het geluid is via het kastje heel veel slechter. En ook is het geluid op een simpele DAB-plus-radio zelfs stukken beter.

Maar NPO Radio 5, waar we het meeste naar luisteren,  is helemaal niet te krijgen op de FM, dus moeten we wel luisteren via die kastjes. 

 

Het probleem doet zich voor bij beide kastjes.

 

Hoe kunnen we die kastjes zodanig bijstellen dat de geluidsbalans beter wordt? Of is er inmiddels een beter type? Dan ruilen we graag!

 

We hebben ook dezelfde zender geprobeerd via de televisie. Daar is het geluid ook beter dan via de radio.

 

Ik hoor graag een antwoord, want dit is niet echt goed aan te horen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Een opmerking als "als je man het op de phono-ingang heeft gezet" is niet erg opbouwend want er was immers geen andere ingang aanwezig, hij hoopte dat het voldoende zou werken".

-->Ik bracht dat ook voorzichtig en gaf al aan dat ik ook niet hoopte dat het verkeerd zou overkomen. En ik begrijp ook dat er bij die ene set geen andere optie was dan de Phono ingang, maar hier, en dan met name de laatste tijd dat de Quantis er is, is echt al vaak aangegeven die nu juist niet te gebruiken. Het is ook absoluut niet verkeerd bedoeld, maar ook buiten dit forum wel iets bekends. Uiteraard hoop ik ook dat het opgelost gaat worden, zonder nieuwe apparatuur aan te schaffen, maar we zien helaas vaak dat de oudere sets slecht in hun aansluitingen zitten, daar waar dat bij versterkers vaak juist anders ligt. Maar ik zeg dus niet dat de Quantis altijd een oplossing is, want dat hangt dus ook mede af van wat je in huis hebt, en dat het toelaat daar de Quantis, of een ander apparaat op aan te sluiten. 

"...en we toch nog een vervangend toestel weten te vinden in de markt en daar niet zo'n kastje van Ziggo voor nodig hebben, dat we dan het kastje kunnen retourneren en ons geld terug krijgen".

-->Dan word het voor radio bv. een Internet tuner/Internetradio, een digitale tuner, of een DAB+, maar die laatste doet het niet overal even lekker, zoals je ook al opgemerkt had. Anders verval je toch in het aansluiten van de Quantis, of een mediabox, die je dan ook voor radio gebruikt. Of je je geld terug kan krijgen weet ik zo niet. Daar zou dan eventueel een moderator naar moeten kijken. 


"Ik neem aan dat je bij een digitale radio de kabel gewoon zonder tussenkastje kunt aansluiten? Of is dat een misvatting?"

-->Ja, daar kan de kabel (TV aansluiting op het AOP=aansluiting Ziggo) op worden aangesloten, net je nu hebt gedaan met de Quantis. 

Voorts graag gedaan!

Bekijk in context

25 Reacties 25
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van andere coax wandcontactdozen of aansluitingen waar de QE317 kastjes op aangesloten zit?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dit heb ik nog niet zien langskomen, maar je kan op de Quantis zelf niets bijregelen qua geluid, alleen qua volume in bepaalde gevallen. Maar je kan het geluid toch bijregelen op de geluid set? Teveel bas is toch ergens een verkeerde instelling. Wordt er ook een subwoofer gebruikt? Kijk alle instellingen van je set eens na, want dit is echt nieuw voor me, zeker als het alleen om de Quantis zou gaan. Die laat nl. een uitstekend geluid horen, maar goed, dat is wel mede afhankelijk van je set en de instellingen daarvan. Zoveel bas dat de stemmen er amper bovenuit komen is wel heel heftig en dat komt eigenlijk ook nooit langs. Wel een wegvallend of storend geluid, maar dat kan doorgaans worden opgelost door het retourband stopfilter tussen de coaxkabel en de coax ingang van de Quantis te plaatsen. Het is dus ook de bedoeling dat je dit doet. 

Nu zal je je wellicht afvragen waarom de Quantis het dan anders doet als het luisteren op andere manieren, maar niet elke bron is nou eenmaal identiek. 

Laat dus even weten via welke set je luistert, met een typenummer en/of foto's, en hoe je de Quantis daarop hebt aangesloten. Zeker is dat (zoveel) teveel aan bas echt ergens in de instellingen van je set moet zitten. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Alvast een reactie op één van de vragen: op de beide sets hebben we de bassen zo laag mogelijk gezet en de hoge tonen in de omgekeerde stand. Maar de CD's die we afspelen op dezelfde sets geven een goed geluid, en de FM zenders geven ook een goed geluid. We hebben alle splitters en kabels al vervangen. Ik zal mijn partner vragen of hij wat over de andere zaken kan zeggen (hij is de techneut hier in huis). 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

De bas zo laag mogelijk, en de hoge tonen zo hoog mogelijk is wel heel heftig. Ik zou bijna gaan twijfelen of dat geluid dan wel van de Quantis radiotuners af komt... 

Geloof me, het is niet dat omdat ik ondersteuning lever voor Humax/Quantis, maar dit zien we nooit langskomen. Hier staat er natuurlijk ook een waar ik ook mee test, welke analoog is aangesloten op een Marantz versterker en daarvan staan bas en hoge tonen doorgaans gewoon op 0, of ik kies ervoor de toonregeling uit te schakelen. Er zijn flinke boxen aangesloten met een diep laag, maar het klinkt zeer goed. Het ene nummer weleens beter als het ander, maar dat merk je met Cd's ook op. Lang niet alle opnames zijn even goed. 

Maar als het een set is met een subwoofer zie ik vaak wel dat deze laatste veel te luid staat ingesteld, of dat ergens de cross-over niet juist is ingesteld o.i.d. Een feit is dat het echt goed moet kunnen. 

Willem

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

We hebben geen subwoofers en ook geen grote speakerboxen. De ene stereoset is een sony (uit 1990), die altijd goed geluid heeft gegeven, en de andere is een Pioneer tuner/versterker (uit ca 1998). Op beide zijn kleine boxjes aangesloten. Die dus op beide radio's altijd een prima geluid gaven en op FM nog steeds.

Er zit een retourband stopfilter tussen, want anders komt er helemaal geen signaal binnen op de radio's.

 

We hebben de kabel aangesloten op de beide phono-ingangen van de twee sets. De ene set heeft alleen maar een phono-ingang, dus er is geen andere optie, en de andere heeft ook nog een DVD-ingang. Die zijn we nu aan het uitproberen (de muziek die nu wordt uitgezonden op de zender waar FM en kabel goed te vergelijken zijn is daar niet heel geschikt voor, kerkorgel). Het geluid lijkt echter op zich wel beter te klinken dan bij gebruik van de phono-ingang. De volumeknop van het kastje moet dan echter wel helemaal voluit aan, terwijl dat bij de phono-ingang niet hoeft. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Er zit een retourband stopfilter tussen, want anders komt er helemaal geen signaal binnen op de radio's".

-->Dat klopt niet. Het retourband stopfilter doet niets meer dan het tegenhouden van het retoursignaal van bv de mediabox XL of modem. Zonder dat filter kan de Quantis ook prima werken, maar kan het modem een negatieve invloed uitoefenen. De XL doet dat zeker. Daarom is er het filter. 

"We hebben de kabel aangesloten op de beide phono-ingangen van de twee sets. De ene set heeft alleen maar een phono-ingang, dus er is geen andere optie, en de andere heeft ook nog een DVD-ingang. Die zijn we nu aan het uitproberen (de muziek die nu wordt uitgezonden op de zender waar FM en kabel goed te vergelijken zijn is daar niet heel geschikt voor, kerkorgel). Het geluid lijkt echter op zich wel beter te klinken dan bij gebruik van de phono-ingang. De volumeknop van het kastje moet dan echter wel helemaal voluit aan, terwijl dat bij de phono-ingang niet hoeft"

-->Dat is helemaal fout en ook nog eens gevaarlijk voor de apparatuur! Je sluit nooit een bron, anders dan een (JUISTE) platenspeler aan op de Phono ingang van een versterker en hier gaat het dus mis. Je kan in principe elke ingang gebruiken maar NOOIT de Phono ingang! Die word nl nog eens voor versterkt door een Voortrap, ofwel Phono voorversterker en dus komt er dan doorgaans een veel te sterk signaal binnen op de versterker. Nu begrijp ik dus wel dat het geluid niet klinkt... Echt, haal onmiddellijk de beide Quantis apparaten uit die aansluiting, voor je de Phono trap opblaast of er andere dingen defect raken. Maar natuurlijk is het geluid beter op bv. de DVD ingang. Die ingang is gemaakt voor hogere ingangsspanningen. De Phono aansluiting niet! 

"De volumeknop van het kastje moet dan echter wel helemaal voluit aan, terwijl dat bij de phono-ingang niet hoeft". 

-->Dat snap ik wel, want het volume op de Quantis is ook helemaal geen echte volumeregeling maar een uitgangssterkteregeling. Dat betekent dus dat wanneer het 'volume' op de Quantis voluit staat, deze ongeveer op gelijke sterkte uitstuurt als bv. een CD speler. En natuurlijk hoeft dat niet bij de Phono ingang, omdat die ook al voorversterkt is. Gaat dan de uitgangssterkte van de Quantis ook nog eens omhoog blaas je vanzelf de boel op... En dat terwijl we hier juist altijd met klem aangeven NOOIT de Quantis, een CD speler of wat dan ook aan te sluiten op een platenspeler/Phono ingang. En va die laatste zijn zelfs ook nog soorten... 

Sorry van de uitroeptekens en de wellicht wat harde toon, maar ik schrik hier nogal van.

Maak eens een foto van de achterzijde van de stereo apparaten. Daar kan ik wellicht nog wat mee. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics


mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Weer hartelijk dank voor de reactie.

 

We hebben nog eens gekeken naar dat stopfilter, en je hebt gelijk, nu komt er ook signaal binnen zonder dat stopfilter. 

 

Ik voeg een foto toe van de achterkant van het stereoapparaat dat volgens ons alleen een phono-ingang heeft en een foto van de geluidsbalkjes als de bassen dicht staan en de hoge tonen open. 

 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Zoals @Willem-A1 al heel duidelijk heeft gemaakt, de phono ingang is als enige niet geschikt.

 

Niet alleen het ingangsniveau is veel lager,  volgt de phono ingang de RIAA Recording Curve waardoor geluid vervormd wordt doorgegeven.

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik wacht wel even op @Willem-A1 's reactie. Het is leuk (not) als de phono-ingang wordt aangeduid als de enige niet geschikte, maar als dat de enige ingang is, wat dan? 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik ga even het type opzoeken op het Internet. En tja, als de Phono de enige ingang is, kan je verder niets. Je kan dat helaas niet aanpassen. Andersom zijn er wel losse Phono voorversterkers voor een aansluiting die een hogere ingangsspanning moet hebben, maar dus niet andersom. Maar dit gaat echt nooit goed klinken, en door dat oversturen is het geluid dus ook zo slecht. Als de Quantis er dus niet, wat trouwens ook voor andere apparaten geldt, op kan worden aangesloten, blijft alleen een (binnen) FM antenne over, of een andere set.... 

Ik zie inmiddels dat het inderdaad niet mogelijk een ander extern apparaat aan te sluiten dan een Platenspeler (Phono). Het valt me daarbij trouwens ook op dat er helemaal geen massaschroef bij de aansluiting is te zien, maar dat terzijde. Het is al een redelijk oude set, waarbij men, zoals men vaak deed, of soms nog doet, de aanwezige bronnen zoals hier CD speler en cassettedeck intern aansluit. En dat heeft als nadeel dat er dan dus (vaak) geen, of maar zeer weinig externe aansluitingen zijn te vinden. Dat speelt dus ook nu, en dat is erg lastig. 

Maar echt, laat het zo niet aangesloten zitten. Het geluid klinkt nu totaal niet, maar het is ook niet goed voor je spullen. 

Je zou de (gratis) binnen antenne kunnen gebruiken die je via Ziggo kan verkrijgen, maar dat werkt dan natuurlijk wel anders als de Quantis. Maar je moet wat. Eventueel zou je op marktplaats kunnen kijken naar een versterker die sowieso meer ingangen heeft, en waarop je eventueel een CD speler kan aansluiten (die er dan ook bij moet, en natuurlijk ook de Quantis. Of je eigen speakers daarop kunnen worden aangesloten kan ik zo niet zeggen, maar je vindt ook wel soortgelijke setjes als je nu hebt, maar dan wel met wat aansluitmogelijkheden. 

Ik kan in ieder geval wel even aan @Jiri (moderator) vragen of deze een antenne kan opsturen, mocht je dat willen proberen. 

Ik moet er even tussenuit, maar is er nog iets, lees ik dat later nog wel. 

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Willem-A1  Ik ben bang dat een antenne niet gaat helpen, omdat ik deze set nagenoeg alleen maar gebruik voor het luisteren naar NPO Radio 5 en Classic NL. Bij het naar bed gaan en het opstaan. Die zenders zijn geen van beide op de FM te vinden en alleen via de kabel of DAB+ te beluisteren (waarbij moet worden aangetekend dat de DAB+ ontvangst hier ter plaatse vrij slecht is - zelfs als je de radio tegen het raam aanzet, met antenne, zijn niet alle zenders te ontvangen en die wel te ontvangen zijn alleen met regelmatige uitval van het signaal). Ik ben dus echt gebonden aan de kabel en met de vorige analoge kabel van Ziggo hadden we niet veel ontvangstproblemen. 

 

Mijn man gaat nu kijken of hij binnenin het apparaat nog een aansluiting kan maken, i.p.v. de cassette-aansluiting wellicht. Hij gaat hem dus een dezer dagen open schroeven, in de hoop dat er nog een extra aansluiting daar mogelijk is. 

 

Ik ben bang dat we door dit geintje van Ziggo (ja, KPN heeft hetzelfde gedaan 🙂 ) toch een nieuwe set moeten aanschaffen. We zijn al eens op internet op zoek geweest maar toen vonden we niets wat geschikt was (afstandsbediening, sleeptime en waketime kunnen instellen, genoeg voorkeurszenders, geïntegreerde CD-speler, evt. aan te sluiten op de boxjes, etc.) Nog maar eens verder zoeken dan.  

 

Maar hopelijk levert de operatie iets op.

 

Trouwens nog een vraag: ik zet de radio 's avonds met de sleepfunctie zodanig dat hij na (meestal tussen de 45 en 90 minuten) enige tijd uitgaat. Het Ziggokastje QE317 gaat dan niet uit. Dat gebeurt pas heel veel uren later. Ondertussen blijven de woorden in het scherm van het kastje nogal veel licht afgeven. Is er een optie dat het kastje eerder uitschakelt als de daaraan verbonden radio is uitgeschakeld? 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Mijn man gaat nu kijken of hij binnenin het apparaat nog een aansluiting kan maken, i.p.v. de cassette-aansluiting wellicht. Hij gaat hem dus een dezer dagen open schroeven, in de hoop dat er nog een extra aansluiting daar mogelijk is". 

-->Daarvoor moet je dan echt wel wat aan technische kennis hebben, maar een eenvoudige operatie is dat doorgaans niet. Soms kan je zien waar een bron is aangesloten, in andere gevallen is het zo geïntegreerd dat je dat niet zo eenvoudig vindt. Ik heb het weleens gedaan bij een oude set van mijn ex, maar daarin was de CD speler zo defect dat reparatie geen optie meer was. Daarbij heb ik een setje tulp ingangen (chasssisdelen) aangebracht, zodat een externe CD speler kon worden gebruikt. Van mij mag je/hij alles, maar let wel op, want een foutje is snel gemaakt. Het is dus echt voor eigen risico. 

 

"Trouwens nog een vraag: ik zet de radio 's avonds met de sleepfunctie zodanig dat hij na (meestal tussen de 45 en 90 minuten) enige tijd uitgaat. Het Ziggokastje QE317 gaat dan niet uit. Dat gebeurt pas heel veel uren later. Ondertussen blijven de woorden in het scherm van het kastje nogal veel licht afgeven. Is er een optie dat het kastje eerder uitschakelt als de daaraan verbonden radio is uitgeschakeld?"

-->De sleeptimer werkt niet voor de Quantis. Zou ok niet handig zijn, omdat dan de versterker/geluid set, die nodig is, alsnog aan blijft. Als de Quantis dus in stand-by moet, schakel deze dan gewoon uit met de afstandsbediening. Dat gaat snel, en je kan het doen wanneer je wilt. Dat het nu na een aantal uren gebeurt heeft te maken met de energiebesparingsfunctie van de Quantis, waar mediaboxen/ontvangers/decoders tegenwoordig ook over beschikken, evenals de nieuwere Tv's. Bij niet bedienen zal het apparaat dan 'denken' niet meer te worden gebruikt en in de stand-by stand gaan. Maar dat duurt vaak nog een paar uur, en dus is het beter gewoon een apparaat uit/stand-by te zetten als je deze niet meer gebruikt. In stand-by verbruikt de Quantis zeer weinig stroom. 

 

Ik snap dat je wellicht waarde hecht aan een set die ook weer een sleeptimer optie heeft, maar in feite heeft dat nu niet zoveel zin, zeker dus niet voor de radiotuner, die nu een extern apparaat is geworden. Op marktplaats wemelt het vaak ook van de sets/versterkers/CD spelers etc, en vaak kan je er echt wel wat moois afhalen voor niet al teveel geld, al liggen de eisen natuurlijk niet allemaal op één lijn. Er zijn ook wel versterkers waarop een 230 Volt aansluiting aanwezig is, soms zelfs meerdere, maar die worden ten eerste lang niet altijd geschakeld en dus heeft het vaak ook geen zin daar de Quantis op aan te sluiten, en het is ook weer niet heel raadzaam van elk apparaat de spanning er geheel af te halen, zeker niet bij modernere apparaten. Bij veel Tv's zie je dan ook geen echte aan/uit knop meer. Zelf even een de afstandsbediening gebruiken is dus het best. 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Bestaan die nog?? Er moet dan wel ook een verloopstukje/kabel worden gebruikt naar de tulpkabel, of een andere tulpkabel met een jack female plug. Maar het is eigenlijk voor een cassettedeck in de auto, waarmee je niet kan opnemen, en vaak dus andere koppen heeft. Als deze terug kan als het niet werkt is het te proberen...

Dank voor je speurwerk @Steefb 

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het gaat ons er om dat hij automatisch op stand-by gaat als we in slaap zijn gevallen.  De radio gaat op stand-by omdat we dat voor het slapen gaan instellen. Maar als je slaapt dan zet je niet de QE317 uit. 

 

Wat betreft de verbinding: zou het nog een mogelijkheid zijn om een verloopsnoer te hebben van female tulp naar 3mm microfoonplug? 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat deel begreep ik al wel, maar dan zou je een losse timer moeten aansluiten. Voorheen zag je deze best veel en misschien vind je dat nog wel. Ik had er vroeger een van Pioneer waarop iets van 3 geschakelde uitgangen aanwezig waren. Die stel je dan in en en vervolgens kan deze dan apparaten in- en uitschakelen, door deze van spanning te voorzien en spanningsloos te zetten. Maar ik weet zo even niet of de Quantis ook weer start met de muziek, als je deze inschakelt, spanningsloos zet, en vervolgens de spanning er weer op zet. Dat kan ik zo wel even uitproberen. Uit gaat ie dan uiteraard sowieso... 

Een microfoon geeft maar een zeer lage spanning af, een paar millivolt max, bij zo'n 150 ohm. Dat is dus héél weinig. Een bron als een CD speler, tuner etc. stuurt uit met een spanning van 1,5 tot 2,5 Volt. Véél te veel dus voor een microfoonaansluiting. NIET doen dus! 


mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

OK Dank. Mijn man gaat binnenin kijken (en hij is redelijk technisch 🙂

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Net even getest: Als je de Quantis inschakelt, en NIET in stand-by zet, maar de spanning eraf haalt, en dat er na een tijdje weer op zet, gaat ie verder op de zender waar ie op stond. Of dat na een bepaalde tijd nog zo is, weet ik (nog) niet, want na een tijdje gaat het apparaat pas echt in 'slaap'. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"OK Dank. Mijn man gaat binnenin kijken (en hij is redelijk technisch".

Ik kan hem niet tegenhouden denk ik, maar zoals gezegd zijn zulke zaken wel op eigen risico. Ik raad dergelijke zaken daarom ook vaak niet zomaar aan. Maar ik mag dan toch hopen dat hij het niet was die de apparaten op de Phono ingangen had aangesloten? Ik hoop maar dat je dit goed opvat.. 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic