1
Vraag
2
Reacties
Ruby Tuesday

Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Geluid via Marantz receiver op nieuwe Philips TV (55PUS8804/12) valt weg i.c.m Mediabox Next

Sinds enkele weken een nieuwe Philips TV en de Next box in huis en aangesloten op een Marantz receiver.

Op mijn vorige TV, eveneens Philips en de Horizon XL werkte alles perfect.

Nu word ik getergd door het volgende probleem:

Bij het aanzetten van de Next, de AVR  en de TV (alles via de ab van de Next), werkt alles prima.

Na verloop van tijd valt het geluid via de AVR weg en schakelt de TV naar z’n eigen luidsprekers, ondanks dat deze staan uitgeschakeld in het instellingenmenu van de TV. Als ik niets doe blijft het geluid weg terwijl de receiver aangeeft dat ‘ie geluid doorgeeft.

Wanneer ik nu de TV + AVR uitzet en direct weer aanzet, komt het geluid weer via de AVR en de aangesloten boxen,zoals de bedoeling is, om vervolgens na enkele minuten (soms na een uur) weer weg te vallen en via de TV speakers te komen etc. etc.

Tien keer op een avond je TV + AVR aan- en uitzetten lijkt mij niet echt de bedoeling.

Iemand een oplossing ??????

 

Mijn aansluitingen zijn als volgt:

  • De Next met de door Ziggo geleverde HDMI-kabel op HDMI 1 (ARC) van de TV.
  • De HDMI-ARC poort van de Marantz met een goede HDMI-kabel op HDMI 3 (ARC) van de TV.

 

TV is een Philips 55PUS8804/12, nieuwste type met laatste firmware, alle HDMI poorten ondersteunen ARC.

AVR is een Marantz NR 1504, met 1 ARC poort, CEC en HDCP, met laatste firmware.

De Next is een Arris, DCX960-MPA+ met firmwareversie 4.19.

In de instellingen van de TV heb ik geluid via HDMI ingeschakeld en de TV speakers uitgeschakeld.

In de instellingen van de Next staat bij volumeregeling de Marantz genoemd.

De HDMI instellingen in de Marantz staan m.i. goed.

 

De Next rechtstreeks op HDMI van de Marantz heeft geen zin daar deze geen 4K ondersteunt.

Ook de optische audiokabel van Next naar Marantz geprobeerd: Zelfde probleem.

Ook alle andere mogelijke HDMI-poorten en verbindingen met andere HDMI kabels geprobeerd: Probleem blijft.

 

Nogmaals: Bij mijn vorige Philips TV en de Horizon XL werkte alles probleemloos.

Wie o wie ?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ruby Tuesday
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Update:

Het testen van de Yamaha AVR verliep dusdanig probleemloos dat ik deze maar meteen gekocht heb. Mede omdat deze 4K ondersteunt. Ik kan niet anders zeggen dan pure klasse. Heel duidelijk instelmenu waardoor het instellen een fluitje van een cent is.

Alle problemen zijn nu opgelost en ik heb nu nog maar 1 AB (= Ziggo) nodig.

Alles als volgt aangesloten:

  • De Next via HDMI naar de Yamaha HDMI 2.
  • De TV HDMI ARC naar de Yamaha HDMI ARC.
  • De Blu-ray speler via HDMI naar Yamaha HDMI 1.

Verder heb ik in het menu van de TV de Easylink op AAN gezet, echter …… Easylink van de AB op UIT. Ook de TV luidsprekers op UIT en HDMI op AAN.

Uiteraard ook in het menu van de Next de nodige aanpassingen gedaan.

Kortom: Alles werkt nu naar behoren zoals ik het ook in gedachten had en het maximum uit de gehele combinatie kan halen.

 

Bekijk in context

15 Reacties 15
Ruby Tuesday
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Inmiddels ontdekt dat de oorzaak van het probleem vermoedelijk ligt aan de TV.

Als het geluid via de AVR wegvalt, ga ik naar Easy Link in het instellingenmenu van de TV.

Na een aantal keren Easy Link aan en uit te hebben gezet, schakelt de TV weer naar het audiosysteem als Easy Link op AAN staat.

Na verloop tijd, tussen 5 minuten en een uur, valt het geluid echter weer weg en moet ik het bovengenoemde herhalen ……………… pfffffffffff.

Vibram Barefoot

Level 7
  • 166Posts
  • 8Oplossingen
  • 28Likes

Hallo, Ruby, heb je dit al eens geprobeerd bij mij werkt het perfect kreeg deze tip van BCC: Idd de HDMI-kabel van de mediabox naar de HDMI-arc ingang naar je tv, dit wel in je HDMI-menu van je tv instellen en vastleggen. Zorg er wel voor dat alle kabels goed in de uitgangen zitten. Een optische kabel van je mediabox naar je audio dit ook in je audio instellen. Je audio op tv zetten tenminste bij mij dan. Dan moet het lukken.

Ruby Tuesday
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@Vibram Barefoot Shoe:

Dank voor het meedenken en je tip. Ook dit werkt helaas niet.

Inmiddels een CEC killer besteld en ik ga daar maar eens mee stoeien.

Mocht dit ook niet lukken dan is m.i. de enige oplossing een nieuwere receiver die HDMI 2.0 én HDCP 2.2 én 4K ondersteunt.

Mijn huidige receiver, Marantz NR 1504, doet dat niet. De Marantz NR 1508 voldoet daar wel aan en kost ook geen vermogen. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Ruby Tuesday Je kan toch ook op de media box de resolutie 1080p instellen?( Of de  resolutie die av receiver aan kan  De tv scaled dan naar de 4 k resolutie.(überhaupt  Tv scaled altijd naar de resolutie die hij aan kan. ) Dus test ea uit! Succes en good bye Rugby Tuesday ( goed stukje muziek.)

 

 

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Ruby Tuesday Nog even een aanvulling op mijn vorige reactie: al geeft de tv aan dat bv 1080p wordt doorgegeven is dit alleen de info dat het het inkomende signaal 1080p is .(   Dus ≥ tv zal dan dan toch 4 K up scaling doen. )  Dit ter info.

 

Edit: en om alles uit te sluiten, gebruik bij de Next de HDMI kabel die is bijgeleverd bij de Next.

Ruby Tuesday
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@robbo:

Ook dank voor het meedenken en wellicht oplossen van het probleem.

Ik ga ermee aan de slag en laat het resultaat hier weten, al kan dat nu wel een weekje duren.

N.B.: Tussen de Next en de TV zit idd de Ziggo-kabel. Tussen receiver en tv heb ik een Oehlbach High Speed HDMI met ethernet.

 

Ik hoop dat e.e.a. zal leiden tot “Satisfaction”, 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Ruby Tuesday Ok we horen het vanzelf! Succes verder.. Gr Rob. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Ruby Tuesday . Ben je hier al mee aan de slag geweest? Ik ben heel benieuwd hoe het gaat ^^

Ruby Tuesday
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@Lycke Ziggo 

Inmiddels is het plotseling terugschakelen van audiosysteem naar TV-luidsprekers opgelost, maar ik heb nu wel 3 afstandsbedieningen nodig: Next, TV en AVR.

Ben ik niet echt happy mee.

Aansluiting is als volgt:

  1. Next (video) via HDMI naar TV.
  2. Next (audio) via optische kabel naar AVR
  3. AVR via HDMI ARC naar HDMI ARC van TV .

Deze week probeer ik een nieuwe AVR  (Yamaha RX-S602)en laat resultaat hier weten.

 

Ruby Tuesday
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Update:

Het testen van de Yamaha AVR verliep dusdanig probleemloos dat ik deze maar meteen gekocht heb. Mede omdat deze 4K ondersteunt. Ik kan niet anders zeggen dan pure klasse. Heel duidelijk instelmenu waardoor het instellen een fluitje van een cent is.

Alle problemen zijn nu opgelost en ik heb nu nog maar 1 AB (= Ziggo) nodig.

Alles als volgt aangesloten:

  • De Next via HDMI naar de Yamaha HDMI 2.
  • De TV HDMI ARC naar de Yamaha HDMI ARC.
  • De Blu-ray speler via HDMI naar Yamaha HDMI 1.

Verder heb ik in het menu van de TV de Easylink op AAN gezet, echter …… Easylink van de AB op UIT. Ook de TV luidsprekers op UIT en HDMI op AAN.

Uiteraard ook in het menu van de Next de nodige aanpassingen gedaan.

Kortom: Alles werkt nu naar behoren zoals ik het ook in gedachten had en het maximum uit de gehele combinatie kan halen.

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Ruby Tuesday goed om te horen! Veel luister en kijk plezier! Gr Rob.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“Idd de HDMI-kabel van de mediabox naar de HDMI-arc ingang naar je tv, dit wel in je HDMI-menu van je tv instellen en vastleggen.”

 

Dat heeft helemaal geen zin, want de mediabox doet helemaal niets met ARC. ARC is er alleen om een audioverbinding te maken tussen Tv en receiver middels een aangebrachte HDMI kabel, zodat geen extra kabel meer nodig is. 

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“TV is een Philips 55PUS8804/12, nieuwste type met laatste firmware, alle HDMI poorten ondersteunen ARC.”

 

Weet je dit zeker @Ruby Tuesday ? Als het zo is, is dat wel heel bijzonder. Je hebt normaal gesproken maar één ARC aansluiting nodig op de Tv. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dank @Steefb ! 

 

Ben met andere dingen bezig, dus niets opgezocht, maar ik zie dit volgens mij voor het eerst. Het kan makkelijk zijn, maar ja, alle 4 de ARC mogelijkheden zul je niet gelijk gebruiken… 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic