Vraag
Reacties
syscheck
Level 2

Geluid versterker gaat uit zichzelf harder

Na geruime tijd geen enkel probleem te hebben ervaren met de combinatie Sharp Aquos TV + Onkyo TX NR-656 + Next Mini, opeens sinds een aantal weken het vreemde verschijnsel dat spontaan het geluid van de versterker harder gaat.

In een uur tijd, ongeacht tijdstip van de dag, gaat het geluid 5x-6x automatisch harder.

Het geluid gaat niet automatisch zachter; enkel harder.

Op het moment dat dit gebeurt, wordt de afstandbediening niet gebruikt.

De momenten zijn volledig random, het kan zijn dat het geluid binnen 10 minuten 2x een stap omhoog gaat, of zelfs in 1x met twee stappen omhoog.

Aan de bekabeling was niets veranderd, aan de instellingen van zowel TV, versterker of Next Mini is niets veranderd sinds de allereerste setup van ongeveer een jaar geleden.

Om het probleem op te lossen zijn de volgende zaken uitgevoerd:

- HDMI kabels vervangen (van Next Mini -> Versterker -> TV)

- Versterker, TV, Next Mini hebben alle drie een hard reset gehad (ja, ik ben echt wanhopig)

- Stroomblok, stroomkabels vervangen (ja, ook die van de Next Mini)

- Geluid/power koppeling Next Mini -> Versterker/TV (CEC functie) uitgeschakeld, zodat ik het volume (helaas) met volumeknop van de versterker moet bedienen (dus weer in totaal 3 afstandbedienen voor aan/uitzetten & volume bedienen)

Het probleem is echter in één keer opgelost: Door de stroom van de Next Mini eraf te halenen vervolgens enkel via de Ziggo Go app op de Sharp TV te kijken (i.c.m. de versterker). Dan blijft alles normaal functioneren.

Opvallend: Daarna gaan testen door enkel de stroom weer op de Next Mini te doen (met tussenpozen, ter test), waarbij de ene keer het geluid direct zomaar harder gaat (dus puur door de stroom op de Next Mini te doen!) en de andere keer (terwijl de Next Mini in de Eco modus staat en ik nog gewoon via de Ziggo Go app TV kijk) het geluid spontaan weer gek doet.

Opvallend 2: Ik heb de indruk dat het probleem ontstaan is na de laatste update.

Concreet: het probleem ligt aan de Next Mini, want als die niet aangesloten is (al dan niet met nieuwe voeding/HDMI), is er ook geen spontaan volume-harder probleem.

Hoe komt dit? Hoe is het op te lossen? Zijn er nog meer testscenario's die ik nog niet gedaan heb? Ligt het aan de update? Is m'n Next Mini beslopen door kabouters?

e-mail meldingen
Aan Uit
Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

Volg dit topic voor updates
Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Wat we tot nu toe weten: Sinds update 5.09 vinden er spontane volumewijzigingen plaats bij de tv of audioapparatuur. Zo kan de tv standaard op 0/mute beginnen of gaat de volume tijdens het kijken zachter of harder.

Er is in alle gevallen een opvallende link met de aanwezigheid van de Ziggo GO TV App. Deïnstalleren van deze Ziggo GO TV app lost het probleem op.

Heb je de Ziggo GO TV App verwijderd, maar heb je nog steeds dit probleem? Maak dan [een nieuw topic] aan.

Lees meer

Hi allen,

Allereerst excuses dat het wat langer stil is geweest. Top dat hier al veel is besproken en nog belangrijker: Dat jullie hebben kunnen concluderen dat de Ziggo GO TV App hier de boosdoener lijkt te zijn. Op z'n zachtst gezegd een bijzondere wending. We gaan dit intern doorzetten en houden jullie op de hoogte.

Voor nieuwe melders, we ontvangen graag de volgende informatie:

-Type & Model TV

-Android-versie van de televisie

-Versie Ziggo GO TV App

-Is het probleem opgelost nadat je de Ziggo GO TV App verwijderde?

-Eventuele andere bijzonderheden

Voor het overzicht:

Er lopen op dit moment twee soortgelijke topics waarbij ik eigenlijk verwacht dat het probleem (en de fix) gelijk aan elkaar is. [Het andere topic] gaat echter voornamelijk over volume dat zachter wordt en/of mute en deze juist voornamelijk over volume dat harder wordt. Vooralsnog houden we ze beide dus nog even open. Dit bericht plaatsen we wel in beide 🙂

0 Kudos
137 Reacties 137
PaKo77
Level 2

Hier hetzelfde probleem met het volume wat uit zichzelf harder gaat zodra ik de Next mini aan heb staan. Eerst geprobeerd om allerlei instellingen te veranderen, geen resultaat. Hirschmann Ziggo gecertificeerde hdmi kabels aangeschaft, geen resultaat. Zowel de soundbar als de next mini op verschillende hdmi poorten aangesloten, geen resultaat. En inderdaad met de next mini uitgeschakeld naar de Ziggo Go app kijken, gaat het goed. Ik heb een Philips 55pus8837/12 tv en een Polk Magnifi Mini soundbar.

arie64
Level 2

hier het zelfde probleem sinds 2 weken , ben benieuwd wat de oplossing is 

mijn tv gaat ieder kwartier iets harder , zeer irritant 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@syscheck en alle andere leden en lezers: ik snap dat dit natuurlijk hoogst merkwaardig en vervelend is. Sorry dan ook voor het gedoe. 

Gezien het wat specifieke karakter van het euvel, lijkt het me handig om even wijze raad te vragen van kenners @Ronihd en/of @Teun. Kom er maar in! 

Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

Poe een moeilijke daar heb ik niet zo maar een goed antwoord op.

Zelf ook een mini met een sonos soundbar ARC aangesloten via hdmi op de tv en de speciale hdmi aansluiting op de tv gebruikt die ARC ondersteund.

Ik heb er geen last van.........

arie64
Level 2

mijn dochter en ik hebben het zelfde probleem . Nu heeft mijn dochter via de chat met ziggo gesproken en ze krijgt een nieuwe next mini opgestuurd .

nu wacht ik het zelf even af of dat het bij haar het probleem gaat oplossen , zo ja dan ga ik ook om een nieuwe next vragen 

Teun
Level 17

@syscheck . zoals @Ronihd  al zegt: een lastig probleem. Ook al eens geprobeerd om een avond te kijken, zender selecteren en dan de batterijen uit de ab halen om te kijken wat er dan gebeurt?

Teun.

syscheck
Level 2
Topicstarter

Jup, ook dat geprobeerd. Niets is meer bizar dan geen batterijen in je afstandbediening en het geluid harder te zien gaan zonder enige handeling...

syscheck
Level 2
Topicstarter

Op aandringen van een collega heb ik nogmaals m'n HDMI kabels vervangen. In dit geval met nog niet gebruikte kabel van een 4k monitor die nog in doos zat en een kabel die ik altijd in m'n laptop-tas bewaar.

Oftewel; de volgende HDMI kabels vervangen: Next Mini -> Onkyo versterker -> Sharp TV.

En zowaar; probleem verholpen! Opmerking van m'n collega toen ik 't 'm vertelde: Vertrouw nooit, nooit op de zogenaamde 100% compatible werking van het CEC protocol!

Volgens hem kan het twee-weg systeem de meest gekke problemen geven.

Ik ben sceptisch over die beredenatie, maar feit is; na het -met nog eens andere- vervangen van de HDMI kabels, dat het probleem verholpen is...

Side-note; vroegûh gebruikte ik altijd optische kabels, maar die ondersteunen geen Dolby Atmos...

0 Kudos
mcdewaal
Level 4

zelfde probleem hier - philips Tv - denon versterker en next mini.
Werkte lange tijd probleemloos en laatste twee weken dit probleem.

Zelfs een keer spontaan de TV aan toen we niet thuis waren en kwam op vol volume.

Kabels lijkt me niet het probleem - batterijen uit alle AB's ook al gedaan, probleem blijft.

Tot je de next mini uitzet, dan geen probleem meer (kijken via android TV via de TV zelf)

Ed70
Level 2

Next mini, Philips tv met denon soundbar werkte perfect tot de afgelopen twee weken waarschijnlijk na update 5.09 geluid automatisch harder zowel soundbar of speaker tv dit is mateloos irritant. En gaat er van uit dat dit met die update te maken heeft. Maar ja kan niet naar een versie lager gaan om hier zekerheid van te krijgen

Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@Ed70 ja dat is zeker merkwaardig en vervelend. Dit lijkt me nu net zo'n vraag waar @Teun wel raad mee weet! 

0 Kudos
Teun
Level 17

@Jacob . Als ik het allemaal zo lees, dan moet er toch een probleem zijn met de mini. Kan het anders niet verklaren.

Teun.

Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Bedankt voor het meedenken @Teun !

Mag ik het merk en typenummer van je televisie @Ed70 ? Dan ga ik het probleem doorzetten naar onze beheerders om het in onderzoek te nemen. Alvast bedankt!

0 Kudos
Jos P
Level 10

Ik heb hetzelfde probleem dat het geluid plots harder gaat.

Ook met de Sonos Arc aangesloten op de HDMI eARC. Probleem treed bij mij op sinds ik een surroundopstelling heb gemaakt met 2x Era 300 erbij. Voorheen 2x Play 1.

Maar ik heb een gewone Next (geen mini) en het probleem komt ook voor als de mediabox uitstaat en ik content vanaf de NAS via PLex kijk. Ik ben nog aan het zoeken waar het vandaan komt.

0 Kudos
PaKo77
Level 2

Inderdaad, de problemen zijn begonnen na de laatste update 

0 Kudos
Videopionier
Level 10

Ik heb geen oplossing voor dit probleem, ik ervaar het zelf ook niet.

Maar de topic starter @syscheck had het probleem opgelost door alle kabels te vervangen.

Dan weet je natuurlijk niet welke kabel nou de oorzaak was.

Maar de meeste fabrikanten van soundbars adviseren om een ultra speed HDMI kabel met ethernet te gebruiken voor de verbinding van de soundbar naar de TV, bij gebruik van e-ARC.

Dus......

0 Kudos
Videopionier
Level 10

Waarom is het zo belangrijk om een HDMI kabel met ethernet te gebruiken bij gebruik van e(ARC)?

Toen de bekende 19pins HDMI kabel werd ontworpen bestonden ARC (Audio Return Channel) en HEC (HDMI Ethernet Connection) nog niet en daar was ook geen rekening mee gehouden!
In de oorspronkelijke kabel was maar voorzien in 1 reserve pin/ader.
ARC en HEC zijn gelijktijdig geintroduceerd bij een uitbreiding van de HDMI specificaties, met gebruik van diezelfde 19 pins connector.

Ze gebruiken de reserve pin en een al bestaande pin (Hotplug Detect) voor een nieuw HEC/ARC aderpaar.
Ethernet maakt gebruik van differential mode en ARC van common mode over dit aderpaar, zodat ze elkaar niet storen. So far so good zou je zeggen.
Dat werkte inderdaad prima voor ARC. HEC is niet van de grond gekomen. De TV's die gebruik maken van Ethernet over HDMI moet je met een flinke loep zoeken.
De HDMI bazen kozen toch de toevoeging "met Ethernet" voor deze kabels. "Met ARC" zou een betere keus geweest zijn!

Het gebruik van PCM en Dolby Digital bij een sampling frequentie van 48 kHz levert ook geen problemen op.
Maar de introductie van High Res audio codecs maakte een nieuwe norm nodig, de eARC (extended Audio Return Channel)
De bestaande kabels bleken niet te voldoen aan deze nieuwe norm omdat de bitrate te hoog bleek.
Er was snel verlies van (audio)data over de bestaande kabels en helaas is er geen bescherming voor dit signaal, in de vorm van extra correctie bits.

Dus werd er een nieuw certifcatie plan gemaakt voor deze nieuwe kabels.
En toen werd het verwarrend.
High Speed, Premium High Speed en Ultra High speed kabels werden geintroduceerd.
Maar High Speed kabels bestonden al in de oude HDMI specificatie!

Tevens werd bedacht dat de meeste consumenten ARC en HEC niet nodig hebben, dus kwamen er kabels met de toevoeging "met ethernet"

Dit is op HDMI.org te lezen:

HDMI_cable.jpg

Het is een hele uitdaging als je een HDMI kabel gaat kopen bij de bekende kabel webshops.
De kabels die ze daar verkopen zijn zelden gecertificeerd door de HDMI bazen.
Dus het is gewoon een gok of je een geschikte kabel krijgt.

Voor diegenen die nog niet afgehaakt zijn bij dit betoog nog een uitleg wat er nou precies fout gaat als je een verkeerde kabel gebruikt.
Helaas werkt het op het eerste gezicht wel, maar zodra je High Res audio gebruikt zoals Dolby Digital Plus (Next Mini!), ontstaan er de gekste problemen, zie de diverse topics op dit forum, dit topic is er één van.

Dat komt door de overspraak van de (niet afgeschermde) aders in de gebruikte HDMI kabel.
Vooral de overspraak tussen de ethernet/arc aders en de CEC ader spelen hierin een rol, in beide richtingen!

En als je dan een Philips TV hebt, ben je in de aap gelogeerd, die blijkt supergevoelig voor dit storingen.

0 Kudos
mcdewaal
Level 4

Een interessant verhaal over HDMI. Dank daarvoor! Helaas kan dit niet de verklaring zijn. Als iets altijd probleemloos werkt en de enige wijziging is een update van de mediabox (next en of next mini) waarna dit probleem ontstaat, dan is het HDMI verhaal niet relevant.

Ook de Philips TV is niet relevant, want het geluid van de versterker gaat harder (denon in mijn geval).

Daarmee blijf ik jopen op een oplossing vanuit Ziggo. Ik wel best A-B testen met een andere next mini (met andere software versie) - dus kom er maar in, Ziggo.

0 Kudos
mcdewaal
Level 4

Jopen = hopen 😉

0 Kudos