Hallo, ik heb een lastig probleem en lijkt met redelijke zekerheid CI+ gerelateerd te zijn en wij hebben dit met twee verschillende TV's met CI+ en het speelt sinds een maand of twee.
Voorbeeld 1: 's-avonds wordt de TV middels de AB standby knop uit gezet (met geluid gewoon aan). De volgende dag wordt de TV via de AB standby knop aangezet waarbij het geluid vervolgens op nul staat, helemaal uit dus. Middels de volume knop het geluid weer hoger zetten.
Voorbeeld 2: Tijdens gewoon TV kijken wordt het geluid op mute gezet. Na de reclame van een minuut of 10 weer op un-mute gezet en weer staat het geluid op nul (TV symbool geeft aan dat un-mute heeft plaatsgevonden). Ook hier weer middels de volume knop het geluid weer hoger zetten
Het probleem is niet consequent aanwezig, schatting is ongeveer 50% van bovenstaande voorbeelden. We hebben dit op twee verschillende TV's ondervonden, een zes jaar oude Sony (x900e) en een twee weken oude Philips, die we ter vervanging van de Sony hebben gekocht omdat we dachten dat het aan de Sony TV lag. De Sony staat nu bij mijn dochter met een externe decoder (via HDMI) en heeft geen enkel probleem met het geluid. Ik heb ook de versie 1.3 CAM modules gewisseld (Smits en Quantis), maakt geen enkel verschil.
Hopelijk is iemand bekend met dit probleem en de oplossing? Alvast dank voor het meedenken!
M.v.g. Robert
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Robert D je hebt geen externe audio apparatuur aan je televisie hangen?
Ik vind links en rechts op het interweb wel soortgelijke problemen in combinatie met een extern audio systeem van Sonos.
Blijkbaar hebben enkele Sony's toch het volgende.
@RoWi. schreef:....Blijkbaar hebben enkele Sony's toch het volgende.
- If your TV has a Volume Offset setting in the audio menu, set it to a higher or maximum value.
Bedankt voor je zoektocht naar een oplossing of workaround voor dit probleem.
Helaas werkt deze suggestie bij mij niet.
De instelling is gemakkelijk te vinden op de Sony TV via het Action (snel) Menu.
Geluid-> Volumeniveau. Deze stond op 0.
Ik heb diverse +settings geprobeerd incl. [Max]
Als ik dan alles uitzet en wacht tot de TV de ethernet aansluiting deactiveert en dan alles weer aanzet heb ik geen geluid, de volumeregelaar van de Sony staat dan weer op 0.
Ik heb nu de ethernetkabel er weer uit en wacht op een update van de fabrikant.
Dit probleem herken ik ook op mijn Sony AF9 uit 2018 (Android tv). De problemen begonnen na een update van de Viaplay app resulteerde in beroerd geluid. Viaplay herkende het probleem en adviseerde surround uit te zetten.
Vanaf dit moment na aanzetten tv geluid op 0. Van alles geprobeerd, tv even stroomloos maken was het eerst weer goed.
De laatste paar dagen heb ik echter geen last meer!
Hier ook een Sony Android TV uit 2021 (geloof ik) met alleen de ZiggoGo app die regelmatig met volume op 0 gaat bij aanzetten. Kan geen verband vinden om dit te reproduceren.
Het gebeurt ook niet iedere keer. Is sinds een paar weken.
@RoWi. aan de betreffende TV's zit/zat geen externe sound apparatuur gekoppeld. Ik heb op de Philips 708 vanochtend nog een firmware update gehad, heeft dit issue helaas nog niet verholpen. Blijft een raadselachtig issue......
Die firmware zal mogelijk los staan van het Android deel ik kan verder weinig vinden je zou denken dat er meer gevallen moeten zijn.
Het lijkt erop dat de Philips firmware update die ik afgelopen zondag heb gehad toch heeft gelopen. Ik had direct na de update dat de TV met het geluid op 0 opstartte, maar ik was te snel met mijn conclusie. Zondag hebben wij de TV direct na de update verder niet meer aangehad, maar vandaag zijn de problemen met het geluid tot heden helemaal verdwenen. Ik kijk het nog even een paar dagen aan, mogelijk/hopelijk heeft de laatste firmware van Philips op mijn Oled708 toch het probleem opgelost. Ik laat in de loop van deze week nog even van mij horen......
Bij mij is het probleem zonder enige aanleiding weer teruggekeerd!
Goedemorgen @Robert D en @HRJ,
Balen dat het probleem weer is terug is. Inmiddels zijn we achter de schermen wel bezig geweest maar zouden van jullie onder je persoonlijke informatie onderstaande willen weten. Kunnen jullie dit toevoegen?
Type en model TV:
Type en model Soundbar/Audio apparatuur:
Doe het zich elke keer voor?
En doet het zich alleen voor op het moment dat de Next is ingeschakeld?
@Roland. heb je mijn bericht van gisteren avond nog gelezen, n.a.v. de firmware update?
Type en model TV: 55oled708/12
Type en model Soundbar/Audio apparatuur: nvt, geluid via TV luidsprekers
Doe het zich elke keer voor? Voor de firmware update ja, daarna nog even aanzien, maar de eerste indruk is positief.
En doet het zich alleen voor op het moment dat de Next is ingeschakeld?: Wij gebruiken CI+/kabel, zonder CI+ module (via NED1/2/3) waren de problemen er ook.
Hi @Robert D, sorry die was mij even aan mijn aandacht ontsnapt. Laat je weten hoe het is gegaan?
Hier ook het zelfde probleem. Heb het nieuwste toestel van Sony de XR48A90K en heb sinds een maand last van dat als de tv uitgezet wordt met het volume op 16, dat hij de volgende dag meestal op volume 0 staat. Heb met sony gebeld en daar liet men mij weten dat dit een Google probleem is bij verschillende typ toestellen van verschillende merken. En er zou aan gewerkt worden door Google. De tv heeft 2 jaar garantie maar sony wou hem niet ter reparatie aannemen om dat het volgens hen niet aan de tv lag. Nu maar hopen dat er ook echt aan gewerkt word om dit vervelende probleem op te lossen.
Even een update van mijn kant. Na de firmware update van afgelopen zondag zijn de issues toch weer langzaam maar zeker naar voren gekomen. De eerste dagen leek alles prima te gaan, maar de afgelopen twee dagen zijn de geluids issues weer opgetreden. De TV staat bij mij altijd in standby, dus mogelijk helpt het (tijdelijk) om de TV even van de stroom af te halen. Dit heb ik nog niet getest na de laatste firmware upgrade. Zoals hierboven al door Eddie-1 aangeven zal het wel een software bug in Google/Android TV zijn. Dat is bij alle betroffen merken de gemene deler lijkt het.....
Ik heb exact hetzelfde probleem op 2 Philips tv’s, allebei met Android tv. Beneden zit er een mediabox next aangesloten, boven kijk ik via een CI+ module. Het lijkt dus idd een probleem bij tv’s die draaien op het Android tv / Google tv besturingssysteem. Speelt bij mij nu zo’n kleine 2 maanden. Tv’s zijn 5 en 6 jaar oud en hebben al heel lang geen software updates meer gehad. Vreemd dat het probleem zo maar ineens is ontstaan zonder dat er geüpdate is.
@Patrick148 , wat ik mij nog kan bedenken dat de oorzaak een bug is in een specifieke app, b.v. Youtube, Ziggo GO TV etc. Bij mijn 6 jaar oude Sony (die nu bij mijn dochter staat) had ik het probleem ook spontaan, heeft ook al lang geen update meer gehad. Maak jij nog gebruik van specifiek apps via het smart TV gedeelte van je TV's ?
Ik heb ook een Philips Android TV. Heb geen last.
Ik las dat iemand de oorzaak bij de Viaplay app heeft neergelegd. Een update van die app had invloed.
Die app staat niet op mijn tv.
Misschien ook bij jullie een keer verwijderen?
@Robert D ik gebruik diverse apps op mijn 2 tv’s dus het wordt heel lastig om te ontdekken welke app evt het probleem zou geven. Het kan ook niet liggen aan een specifieke versie van Android tv omdat ik beneden versie 8 heb en boven 9. @bloemen64 de Viaplay app staat er bij mij niet op. Nog geprobeerd om de ethernet kabel uit mijn tv te halen omdat iemand aangaf dat dit het bij hem oploste maar dat doet niks bij mij.
Wel eigenlijk jammer dat we niets van Ziggo zelf horen.
Ook bij hen moet dit probleem bekend zijn.
Er zijn nu zoveel klanten die kampen met dit probleem dat ik het wel netjes zou vinden van Ziggo om te reageren naar hun klanten.
Ook al zou het probleem niet bij hun vandaan komen, dan nog zou een reactie welkom zijn.
Zoals ik al eerder vertelde zegt Sony dat het probleem bij Google legt, maar ook dit is nog niet bevestigd door Google.
Dus wie werkt er aan, en laat iets van jullie horen, zodat wij als consument niet het gevoel hebben van het kastje naar de muur gestuurd te worden.
@Robert D, hoi! Ik heb jouw voorbeeld doorgezet intern aangezien het een issue is die bekend bij ons is!
@Patrick148 wil jij ook antwoord geven op de volgende vragen?
Type en model TV:
Type en model Soundbar/Audio apparatuur:
Doe het zich elke keer voor?
En doet het zich alleen voor op het moment dat de Next is ingeschakeld?
Type en model TV: beneden Philips 65oled903/12, boven Philips 50PUS7304/12
Type en model Soundbar/Audio apparatuur: beneden: op de HDMI 1 ARC poort zit een Denon AVR X2800H aangesloten, op de HDMI 2 poort de Mediabox Next. Echter, ik heb de HDMI kabels van beide apparaten al losgekoppeld gehad toen de stekker eruit was en daarna de stekker er weer in gedaan en de tv aangezet maar dat lost het probleem niet op. Boven zit geen geluidssysteem aangesloten, alleen een coax kabel en een CI+ module wordt daar gebruikt.
Doe het zich elke keer voor? Ja, iedere keer bij het aanzetten van de tv nadat deze even in standby heeft gestaan.
En doet het zich alleen voor op het moment dat de Next is ingeschakeld? Nee, ook als de Next is uitgeschakeld en ik het Smart tv menu open en van daaruit een app start heb ik geen geluid. Boven zit als gezegd geen mediabox aangesloten en doet het probleem zich ook iedere keer voor bij het aanzetten van de tv.
Ik schat in dat ik er nu zo'n 1,5 tot 2 maanden last van heb.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.