Vraag
Reacties
Robert D
Level 3

Geluid van TV gaat automatisch zachter of op mute (o.a. Sony, Philips)

Hallo, ik heb een lastig probleem en lijkt met redelijke zekerheid CI+ gerelateerd te zijn en wij hebben dit met twee verschillende TV's met CI+ en het speelt sinds een maand of twee.

Voorbeeld 1:  's-avonds wordt de TV middels de AB standby knop uit gezet (met geluid gewoon aan). De volgende dag wordt de TV via de AB standby knop aangezet waarbij het geluid vervolgens op nul staat, helemaal uit dus. Middels de volume knop het geluid weer hoger zetten.

Voorbeeld 2: Tijdens gewoon TV kijken wordt het geluid op mute gezet. Na de reclame van een minuut of 10 weer op un-mute gezet en weer staat het geluid op nul (TV symbool geeft aan dat un-mute heeft plaatsgevonden). Ook hier weer middels de volume knop het geluid weer hoger zetten

Het probleem is niet consequent aanwezig, schatting is ongeveer 50% van bovenstaande voorbeelden. We hebben dit op twee verschillende TV's ondervonden, een zes jaar oude Sony (x900e) en een twee weken oude Philips, die we ter vervanging van de Sony hebben gekocht omdat we dachten dat het aan de Sony TV lag. De Sony staat nu bij mijn dochter met een externe decoder (via HDMI) en heeft geen enkel probleem met het geluid. Ik heb ook de versie 1.3 CAM modules gewisseld (Smits en Quantis), maakt geen enkel verschil. 

Hopelijk is iemand bekend met dit probleem en de oplossing? Alvast dank voor het meedenken!

M.v.g. Robert

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

Volg dit topic voor updates
Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Wat we tot nu toe weten: Sinds update 5.09 vinden er spontane volumewijzigingen plaats bij de tv. Zo kan de tv standaard op 0/mute beginnen of gaat de volume tijdens het kijken zachter of harder. Er is in alle gevallen een opvallende link met de aanwezigheid van de Ziggo GO TV App. Deïnstalleren van deze Ziggo GO TV app lost het probleem op.

--

Hi allen,

Allereerst excuses dat het wat langer stil is geweest. Top dat hier al veel is besproken en nog belangrijker: Dat jullie hebben kunnen concluderen dat de Ziggo GO TV App hier de boosdoener lijkt te zijn. Op z'n zachtst gezegd een bijzondere wending. We gaan dit intern doorzetten en houden jullie op de hoogte.

Voor nieuwe melders, we ontvangen graag de volgende informatie:

-Type & Model TV

-Android-versie van de televisie

-Versie Ziggo GO TV App

-Is het probleem opgelost nadat je de Ziggo GO TV App verwijderde?

-Eventuele andere bijzonderheden

Voor het overzicht:

Er lopen op dit moment twee soortgelijke topics waarbij ik eigenlijk verwacht dat het probleem (en de fix) gelijk aan elkaar is. [Het andere topic] gaat echter voornamelijk over volume dat harder wordt en deze juist over de volume dat zachter wordt en/of mute. Vooralsnog houden we ze beide dus nog even open. Dit bericht plaatsen we wel in beide 🙂

2 Kudos
Ga naar reactie
170 Reacties 170
Meldingen
Aan Uit
A-B
Level 9

@Rvoorbergen even geduld, ze staan nu op de lange latten. De ict-ers hebben ook rust nodig na een onrustig 2024. Kost veel energie wat ze doen.....

@Ziggo schamen jullie je zo langzamerhand niet een klein beetje?

Rvoorbergen
Level 4

@A-B , ooh ja natuurlijk. Was ik even vergeten. Schamen zullen ze bij Ziggo niet gauw meer doen. Waarom zou je. Je bent als jaren trouwe klant toch maar één van de vele nummers…..

0 Kudos
Spitfire69
Level 1

Precies wat ik als voormalig programmeur ook al dacht...

Wij hebben het probleem ook nog steeds, ondertussen wordt het volume verhogen bij het aanzetten van de TV al bijna een automatisme. Onze TV boven heeft alleen een UTP kabel die er in gaat omdat coax er nauwelijks tot niet te krijgen is. Dus de Ziggo Go App wordt dagelijks gebruikt...

0 Kudos
PeterS2
Level 2

Met deze 'door het stof kruipen' opmerkingen wordt het probleem nog steeds niet voortvarend opgelost. Het is de hoogste tijd om de ziggo go app door een ander bedrijf/ontwikkelteam te laten onderhouden. Ik moet heel hard huilen/ lachen om die dombo's in dat team, die niet in staat zijn om dit probleem op te lossen. En ik ben het ook spuugzat dat ziggo daar niet de zweep overheen gooit en zich laat afschepen met allerlei excuses/ smoesjes. Als ik zo mijn werk zou doen, was ik allang ontslagen. En b.t.w., ik ben zelf een zeer ervaren software ontwikkelaar.

Dus hup ziggo, in actie komen en niet gaan zitten wachten tot sint juttemis!

Pasi
Level 19

@PeterS2  schreef:

...wordt het probleem nog steeds niet voortvarend opgelost. Het is de hoogste tijd om de ziggo go app door een ander bedrijf/ontwikkelteam te laten onderhouden. Ik moet heel hard huilen/ lachen om die dombo's in dat team, die niet in staat zijn om dit probleem op te lossen. En ik ben het ook spuugzat dat ziggo daar niet de zweep overheen gooit en zich laat afschepen met allerlei excuses/ smoesjes. Als ik zo mijn werk zou doen, was ik allang ontslagen. En b.t.w., ik ben zelf een zeer ervaren software ontwikkelaar.

Dus hup ziggo, in actie komen en niet gaan zitten wachten tot sint juttemis!

Het zou mij niets verbazen, dat toen Ziggo de tender uitzette om een software bedrijf te vinden voor Ziggo's apps, de prijs als één van de belangrijkste reden was om voor een bepaald bedrijf te kiezen. Natuurlijk zal 'alles' op papier goed dichtgetimmerd zijn, maar het verschil tussen het goedkoopste en het duurste bedrijf is vaak niet alleen de prijs, maar o.a. ook de werkelijke in-house kennis en mogelijkheden van dat bedrijf.

Zoals u als software ontwikkelaar wel zal weten, zijn programmeren en programmeren 2 verschillende zaken. Waarbij ( bijna ) iedereen wel zou kunnen programmeren ( wat schuiven met wat blocks en gaan met die banaan 😔 ), maar als software moet reageren/acteren op ( veel verschillende ) externe hardware e.e.a. direct veel ingewikkelder wordt.

Het zou mij niets verbazen, dat Ziggo een bedrijf heeft aangenomen dat én ( vooral ) goedkoop is én op papier alle benodigde kennis in huis heeft, maar waarbij nu in de praktijk blijkt dat er enkele ( ehhh ... heel veel ) hiaten in die kennis zitten. Waarbij het mij niets zou verbazen, dat zoals zo vaak bij een ( te ? ) goedkoop contract, de ingekochte extra service te laag/weinig is om met de vuist op tafel te slaan.

Maar het zal Ziggo m.i. worst zijn ! Ziggo kan publieke en via reclame melden dat ze een app hebben en dat deze bij nader inzien ( en tijdens gebruik ) erg buggy blijkt te zijn, daarover zal de reclame en Ziggo officieel niets zeggen.

Al met al, wordt de lijst met dit soort problemen steeds langer en om maar een paar te noemen : problemen met activeren HBO, problemen met activeren SkyShowTime, problemen met activeren ViaPlay, EPG die vaak blundert, 2,5 Gbps poort op de SagemCom, de forumsoftware, de LG app die al een half jaar in beta is, de hier genoemde ZiggoGo app en als men wat verder zoekt kan men de lijst zo veel langer maken.

Wat vooral opvalt aan deze lijst, dat de voortgang zeer traag is en een oplossing vaak maanden ( jaren ? ) op zich laat wachten, of beter gezegd dat e.e.a. vaak maanden ( jaren ? ) gewoon stilstaat !

0 Kudos
Rvoorbergen
Level 4

De volumeknoppen van mijn afstandbediening is haast versleten. Ik neem aan dat je een nieuwe afstandbediening bij Ziggo kan declareren? 😉 

0 Kudos
A-B
Level 9

En zoals je leest gaat het voorlopig niet veranderen. Of wel @Ziggo ? Zijn de vakanties al voorbij?

0 Kudos
PeterS2
Level 2

Wat is de status van dit probleem?

Het lijkt er niet op dat actief wordt gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. Waarom krijgen wij geen updates over de werkzaamheden? Omdat er niet gebeurt?

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi all,

Er wordt absoluut nog steeds aan gewerkt, maar tegelijkertijd is er geen nieuws te melden sinds het laatste bericht. Er zijn/waren langere tijd problemen om vat te krijgen op deze problematiek, maar we lijken nu wat op het spoor te zijn. Details daarover heb ik helaas nog niet. Zodra daar wel meer nieuws over bekend is, delen we dat uiteraard.

Ik weet dat ik in herhaling val, maar ik snap volledig jullie onvrede, mede omdat het al zo ontzettend lang duurt en er in al deze tijd eigenlijk niets is veranderd. We onderschatten de problemen niet, dit is ook niet het enige grote topic hierover (link). We blijven dan ook de impact intern duidelijk maken: Ook omdat ik me kan voorstellen dat er nog (veel) meer gebruikers zijn met dergelijke problemen dan waar we nu alleen zicht op hebben, maar deze onder de radar blijven omdat ze nooit aan de Ziggo GO TV app als oorzaak denken.

0 Kudos
DutchX79
Level 2

Als jullie iets op het spoor zijn, maar niet de (combinatie van) hardware hebben, laat dan weten of we situaties kunnen nabootsen. Er zijn best wat software mensen hier begreep ik.

0 Kudos
Razorclaw
Level 3

Met mijn Sony XR-65A84J ervaar ik ook al een (flinke!) tijd dit euvel.
Vanmorgen heb ik een workaround aangebracht in de vorm van een Google Home scriptje en wel de volgende:

metadata:
  name: TV Startvolume
  description: Zet het volume van de TV op 12

automations:
  starters:
    - type: device.state.Volume
      state: currentVolume
      lessThan: 10
      device: TV
  condition:
    type: device.state.OnOff
    state: on