Vraag
Reacties
Robert D
Level 3

Geluid van TV gaat automatisch zachter of op mute (o.a. Sony, Philips)

Hallo, ik heb een lastig probleem en lijkt met redelijke zekerheid CI+ gerelateerd te zijn en wij hebben dit met twee verschillende TV's met CI+ en het speelt sinds een maand of twee.

Voorbeeld 1:  's-avonds wordt de TV middels de AB standby knop uit gezet (met geluid gewoon aan). De volgende dag wordt de TV via de AB standby knop aangezet waarbij het geluid vervolgens op nul staat, helemaal uit dus. Middels de volume knop het geluid weer hoger zetten.

Voorbeeld 2: Tijdens gewoon TV kijken wordt het geluid op mute gezet. Na de reclame van een minuut of 10 weer op un-mute gezet en weer staat het geluid op nul (TV symbool geeft aan dat un-mute heeft plaatsgevonden). Ook hier weer middels de volume knop het geluid weer hoger zetten

Het probleem is niet consequent aanwezig, schatting is ongeveer 50% van bovenstaande voorbeelden. We hebben dit op twee verschillende TV's ondervonden, een zes jaar oude Sony (x900e) en een twee weken oude Philips, die we ter vervanging van de Sony hebben gekocht omdat we dachten dat het aan de Sony TV lag. De Sony staat nu bij mijn dochter met een externe decoder (via HDMI) en heeft geen enkel probleem met het geluid. Ik heb ook de versie 1.3 CAM modules gewisseld (Smits en Quantis), maakt geen enkel verschil. 

Hopelijk is iemand bekend met dit probleem en de oplossing? Alvast dank voor het meedenken!

M.v.g. Robert

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

Volg dit topic voor updates
Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Wat we tot nu toe weten: Sinds update 5.09 vinden er spontane volumewijzigingen plaats bij de tv. Zo kan de tv standaard op 0/mute beginnen of gaat de volume tijdens het kijken zachter of harder. Er is in alle gevallen een opvallende link met de aanwezigheid van de Ziggo GO TV App. Deïnstalleren van deze Ziggo GO TV app lost het probleem op.

--

Hi allen,

Allereerst excuses dat het wat langer stil is geweest. Top dat hier al veel is besproken en nog belangrijker: Dat jullie hebben kunnen concluderen dat de Ziggo GO TV App hier de boosdoener lijkt te zijn. Op z'n zachtst gezegd een bijzondere wending. We gaan dit intern doorzetten en houden jullie op de hoogte.

Voor nieuwe melders, we ontvangen graag de volgende informatie:

-Type & Model TV

-Android-versie van de televisie

-Versie Ziggo GO TV App

-Is het probleem opgelost nadat je de Ziggo GO TV App verwijderde?

-Eventuele andere bijzonderheden

Voor het overzicht:

Er lopen op dit moment twee soortgelijke topics waarbij ik eigenlijk verwacht dat het probleem (en de fix) gelijk aan elkaar is. [Het andere topic] gaat echter voornamelijk over volume dat harder wordt en deze juist over de volume dat zachter wordt en/of mute. Vooralsnog houden we ze beide dus nog even open. Dit bericht plaatsen we wel in beide 🙂

2 Kudos
Ga naar reactie
148 Reacties 148
Meldingen
Aan Uit
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

Heel vreemd gedrag. Ik zou dit ook graag weten ook al heb ik er (nog) geen last van. 

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat er de laatste tijd codes in het audio spoor verstuurd worden om reclame markeringen mee te geven. Nu doet CI+ daar niet veel mee maar het kan zijn dat deze codes wel gezien worden als volume of mute commando's. Zou niet moeten kunnen maar je weet maar nooit.

Omdat het CI+ is lijkt de issue in ieder geval van de coax signalen te komen.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier last van hebben.

Ik weet dat er issues zijn met het op mute gaan van audio apparatuur. Maar die worden aangestuurd door een Mini. Vaak zijn ook daar Philips tv's het slachtoffer.

Videopionier
Level 9

@Robert D  schreef:

Hallo, ik heb een lastig probleem en lijkt met redelijke zekerheid CI+ gerelateerd te zijn en wij hebben dit met twee verschillende TV's met CI+ en het speelt sinds een maand of twee.

Voorbeeld 1:  's-avonds wordt de TV middels de AB standby knop uit gezet (met geluid gewoon aan). De volgende dag wordt de TV via de AB standby knop aangezet waarbij het geluid vervolgens op nul staat, helemaal uit dus. Middels de volume knop het geluid weer hoger zetten.

Ik ervaarde hetzelfde. Ook met een Sony (XE9305), maar zonder CI.  Ik was het kwijt nadat ik de ethernet kabel had verwijderd.

Geen idee of dat de oplossing is, als je "smart" rommel gebruikt op die TV dan is dat natuurlijk lastig.

Zodra ik de ethernet kabel weer aansluit, is het probleem weer terug.

0 Kudos
Robert D
Level 3
Topicstarter

Dank voor je reactie. Even ter aanvulling, als mijn vrouw via de Ziggo TV app kijkt op de TV dan zijn er geen mute issues bij de reclames. Vandaar nog steeds mijn idee dat het CI+ gerelateerd is.

0 Kudos
Robert D
Level 3
Topicstarter

Beide TV's waren/zijn via Wifi(5) geconnecteerd aan het internet. 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Robert D de Ci module in combinatie met de smartcard bepaald simpel geschreven enkel welke tv kanalen men kan en mag zien.

Gezien het punt dat het via de Ziggo app niet voorkomt en bij Videopionier ook zonder CI+ en smartcard moet het bijna zeker in het DVB-C signaal zitten.

Wel opvallend dat een ethernet kabel verwijderen het probleem oploste bij Videopionier.

0 Kudos
Robert D
Level 3
Topicstarter

Dank, ik ga straks even testen zonder CI+ module middels Ned1.  Zodra ik meer weet reageer ik weer even.

0 Kudos
Robert D
Level 3
Topicstarter

Ook zonder CI+ module doet dit probleem zich voor. Net even getest, het was bij de eerste test gelijk al raak. Je zou toch verwachten dat meer gebruikers hier last van hebben die nog via de Coax direct op hun TV kijken.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Robert D  schreef:

Ook zonder CI+ module doet dit probleem zich voor. Net even getest, het was bij de eerste test gelijk al raak. Je zou toch verwachten dat meer gebruikers hier last van hebben die nog via de Coax direct op hun TV kijken.

Klopt, maar het kan zich beperken tot specifieke merken of modellen televisies. Het aantal kijkers naar de DVB-C kanalen wordt steeds kleiner @Robert D via welke ontvanger kijkt uw dochter eigenlijk?  De Next van Ziggo gebruikt ook de DVB-C kanalen. 

0 Kudos
Robert D
Level 3
Topicstarter

Mijn dochter kijkt via een Delta/Rekam coax externe decoder. 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Robert D  schreef:

Mijn dochter kijkt via een Delta/Rekam coax externe decoder. 

Helder dus ook DVB-C. Als daar de coax kabel direct in de TV gaat zou hetzelfde probleem kunnen ontstaan.

0 Kudos
Videopionier
Level 9

@Robert D 

Vooralsnog lijkt het me, gezien we dezelfde TV hebben, een software probleem van de TV.

Mijn TV is niet eens aangesloten op de Ziggo kabel, er zit nu een DVB-T2 (digitenne) antenne op.

Dus voor de duidelijkheid:

Ik schakel de TV met geluid op 38 uit.

Ik wacht tot de TV op full stand-by gaat en de ethernet poort uitschakelt.

Ik schakel de TV weer aan.

Het geluid staat op 0.

Zojuist weer gecheckt, voor de zekerheid.

Ik heb ook de verbindingen die te TV maakte gecontroleerd.

Geen gekke dingen, alleen naar diverse google adressen.

Gelukkig heb ik de internet verbinding niet nodig, dus die is er weer af.

Ik gebruik hem puur als monitor achter de AVR, daar zijn alle bronnen op aangesloten.

Maar die staat meestal uit, het geluid wordt dan via de AVR op de TV weergegeven.

RoWi.
Level 20

38 klinkt hoog hier maximaal 13, maar daar gaat het niet om, dit lijkt inderdaad een TV software gerelateerd probleem. 

Wat niet op zal vallen als via een AVR geluid wordt weergegeven hoewel @Videopionier je gebruikt dus hoofdzakelijk de TV luidsprekers?

Hebben die tv's geen instelling waardoor de audio bij uitzetten/standby standaard naar 0 gaat?

0 Kudos
Videopionier
Level 9

@RoWi.  schreef:

38 klinkt hoog hier maximaal 13, maar daar gaat het niet om, dit lijkt inderdaad een TV software gerelateerd probleem. 

Wat niet op zal vallen als via een AVR geluid wordt weergegeven hoewel @Videopionier je gebruikt dus hoofdzakelijk de TV luidsprekers?

Hebben die tv's geen instelling waardoor de audio bij uitzetten/standby standaard naar 0 gaat?

Ja sorry ik ben een beetje doof 😁.

Ik gebruik voornamelijk de Tv speakers, het geluid is hierop helderder bij spraak.

De AVR gebruik ik alleen bij films, dan gaat ook de projector aan en is de TV uit.

Nee, er is geen instelling te vinden die dit zou kunnen veroorzaken.

Maar dan zou het altijd zo moeten werken en niet alleen als er een internet verbinding is.

0 Kudos
Robert D
Level 3
Topicstarter

VideopionierRoWi., heel veel dank voor het meedenken zover. Wat ik nog steeds vreemd vind in mijn ervaring met dit probleem is dan mijn eerdere TV, een Sony X900E exact hetzelfde probleem had dan mijn nieuwe Philips Oled. Het probleem op de Sony X900E is een paar maanden geleden ontstaan, voor mijn beeld uit het niets. TV had daarvoor deze problemen zeker niet. Daarom dacht ik ook dat het aan de TV lag. Daarom was mijn verbazing groot dat de Philips Oled (708) exact dezelfde problemen heeft als de 6 jaar oude Sony die ik dus hiervoor had. De overeenkomsten:

- Beide een MT processor, maar wel forse generatie verschillen

- Android / Google TV als OS, ook hier generatie verschillen.

Ik kan een keer een factory reset uitvoeren, veel andere opties zie ik niet zo snel. 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Veel televisies zijn ondanks de andere naam exact hetzelfde zoals het beeldpaneel en andere zaken. Maar het is wel opvallend.

Even verder gedacht omdat het smart systeem van beide televisies is gebaseerd op Android TV/GoogleTV moet het mischien in die hoek worden gezocht, verder zou ik het ook niet weten.

Videopionier
Level 9

@RoWi.  schreef:

...Even verder gedacht omdat het smart systeem van beide televisies is gebaseerd op Android TV/GoogleTV moet het mischien in die hoek worden gezocht, verder zou ik het ook niet weten...

Ik denk inderdaad dat we het in die hoek moeten zoeken!

Gewoon wachten op een update dus.

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

Onze slaapkamer tv is een Philips Android tv. Die wordt ook gebruikt via ci+ en hangt aan internet via Wifi. Deze tv heeft soms wel fratsen maar deze geluids aanpassing is nog niet geweest.

Hij geeft soms een paar minuten geen geluid na aanzetten. Andere bediening is dan ook niet mogelijk. Dat gaat na een paar dagen weer over. Lijkt me een update grap. Er zal echter geen update komen voor deze toch wel redelijk oude tv.

Het is misschien nog wel een "echte" Philips en geen chinese versie met Philips als merk erop.

0 Kudos
lmvanputten
Level 1

Hallo allemaal, ik heb dit probleem ook. Ik heb een Sony en een Toshiba en ze starten beiden met het volume op nul. Ik vroeg me af of het niet aan de Google Home kan liggen. Ik denk dat omdat die het volume van alle tv's kan beïnvloeden.  Dus voor de mensen die dit probleem hebben, hebben jullie Google Home?

Groetjes,

Laurens. 

0 Kudos
Robert D
Level 3
Topicstarter

@Laurens, ik gebruik geen Google Home. Mijn beeld is dat dit issue wel gerelateerd is aan Android/Google TV. Ik heb nog een andere Android TV in huis, die lijkt sinds heel kort ook last dit issue te hebben, aan aantal keer gemerkt dat na het aanzetten van deze TV het geluid ook op 0 stond. 

0 Kudos