1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hansjepk

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 27Likes

Geluid valt soms weg Mediabox Next

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

Voorbeelden gezocht

In dit topic zijn meerdere meldingen gedaan. Momenteel verzamelen we deze voorbeelden om meer duidelijkheid te krijgen.

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi allemaal,


Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

 

Tips en mogelijke oplossingen

 

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

 

  • Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

  • Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

  • Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

 

Niet opgelost?

 

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Vul dan onderstaande gegevens in, dan delen we dit met de ontwikkelaars. Dit issue is een constant proces dat we monitoren en onderzoeken.


Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld. Er wordt mogelijk contact met je opgenomen voor verder onderzoek.

 

1.441 Reacties 1.441
DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Willem-A1 Schreef: Maar dat prijsverschil lijkt me alleen voor het eerste jaar te gelden?

 

Klopt, en daar zit ook bijvoorbeeld het gratis Viaplay F1 seizoen in, die ik als nieuwe klant bij KPN kreeg. En over één jaar zie ik wel weer wat dan de beste keus is, maar zolang Ziggo bepaalde problemen niet oplost, zal ik zeker niet terug keren, ook al zou het mij 500 euro besparing opleveren. Want de ergenis die ik bijvoorbeeld heb gehad dat het geluid maanden lang meerdere keren per avond uitviel, is mij dat niet waard. Wat ik wel heel leuk vond om te zien, is dat als je vragen stelt over problemen,  Ziggo 9 van de 10 keer geen thuis geeft in verschillende topics. Maar toen ik mijn overstap door KPN in werking had gezet, werd ik wel tot twee keer toe door Ziggo benaderd met mooie korting voorstellen om als klant te blijven, dan werkt de communicatie blijkbaar wel opeens optimaal  😉

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Tja, @DON PAPA dan worden ze dus pas wakker als het te laat is... Maar dat ze niet erg veel op hebben met hun klanten is wel duidelijk. Dat ze je graag willen houden is puur het eigen belang, maar zelfs dan hebben ze daar niet veel voor over. Maar goed, dat is bij andere bedrijven, winkels etc. doorgaans niet anders meer. Voor jou weer een ander. 

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Willem-A1 Nou ik vind het niet zo heel erg hoor, ik had dit zetje nodig om Ziggo de rug toe te keren en ben er blij van. Ik geniet weer van het TV kijken, geen geluid uitval meer, geluid staat ook weer op DD zonder dat het geluid niet gelijk loopt met het beeld (wat ik wel met de Nextbox had). En wie beweerd dat het TV beeld bij Ziggo veel beter zou zijn, verklaar ik voor gek, want dat is echt niet zo, dit is gewoon net zogoed. Kortom ik ben echt zeer te vrede tot nu toe met mijn overstap. En nu ik een eigen router heb draaien is het overstappen ook een peulenschil geworden, paar stekkertjes om plugen en wat instellingen aanpassen en alles draait weer. Dus over een jaar ga ik wel weer kijken wie dan de beste kaarten heeft, maar als ik zie hoe Ziggo de laatste tijd bezig is (lees niks doet) dan valt die bij voorbaat al af 😉

WED

Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Dit is ook de reden waarom de Next Box bij mij nu in de kast ligt.

Ik had de next box ook aangesloten, en het geluid viel ook weg voor fractie van seconde en het beeld ook.

Nu weer CI module erin gezet, en nergens geen problemen meer mee, soundbar valt niet meer uit.

Als Ziggo tzt weer met een update komt ga ik het weer testen, werkt het dan nog niet... dan gaat hij weer de kast in, heb de Next Box toch gratis

WESENES

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dag Wed
Heb je ook dezelfde functie met die ci module tegenover de nextbox?

WED

Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Welke functie bedoel je ?

WESENES

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Programma gemist 

dat je het beeld op pauze kan zetten 

Opnemen van programma’s 

ik_reneetje.43

Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

hallo ziggo gebruikers,

 

het ging ongeveer 4 maanden goed met wegvallendgeluid maar sinds enkele dagen is het probleem terug gekomen misschien door de nieuwe update? 4.37?. ik ben er totaal niet blij mee verwacht een goede service van 73,50 per maand.

nu heb ik maar nlziet genomen, maar dat is niet de bedoeling lijkt mij?? er is toen een discussie geweest over het probleem wat in de ziggo next modem zelf zit. een bug of zo?? het is echt heel storend en als het probleem niet verholpen word stap ik volgende maand over naar een andere provider! ziggo weet wat inmiddels het probleem is!!!

 

ik hoop en ben absoluut niet de enige met dit probleem! doe er wat aan of ik ben weg zonde van me 73,50 per maand!!

 

mvg rene

 

 

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

ik heb er nu eigenlijk nooit meer last van, behalve als ik content via mijn TV (Discovery+, Plex) kijk en daarna switch naar de Next. Geen idee of dat aan de Next, de soundbar of de TV ligt (maar ik geef toch liever de Next de schuld 😅).

Setup: Next - HDMI -> Soundbar - HDMI -> TV

FRANSVERHART

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Je zegt "nu" wat is er dan verandert. Als je terugschakelt naar de Nextbox stond deze dan in stand-by of was deze al opgestart? Als hij nog op moet starten is dit het probleem weer met de HDMI (signaal), De apparaten die met CEC werken krijgen verkeerde informatie uit de Nextbox. Was hij al opgestart dan is dit probleem er niet!

Erikpeters1973

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Precies hetzelfdebij mij....

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

@FRANSVERHART  schreef:

Je zegt "nu" wat is er dan verandert.


Sinds mijn laatste melding hier (10-01) is het wegvallende geluid gedurende tv-kijken via de Next volgens mij nooit meer voorgekomen. Misschien een recente update (4.37)?

 


@FRANSVERHART  schreef:

Als je terugschakelt naar de Nextbox stond deze dan in stand-by of was deze al opgestart?


Deze stond nog gewoon aan; ik switch alleen naar het platform van de TV. Next gaat niet automatisch op standby.

Overigens niet onoverkomelijk; als ik de Next uit en aandoe, werkt deze weer als vanouds. Wel irritant als het gebeurt.

Pino64

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Ook ik heb sinds een paar maand last van deze haperingen en dat dan het geluid af en toe asynchroon loopt. Daarna moet ik even wisselen van zender om dit op te lossen.

Heel irritant.

 

Ik heb sinds gisteren op de sony tv de hdmi ingang op standard gezet ipv advanced en de next op 1080p resolutie anders krijg ik geen beeld op de standard hdmi setting. Tot nu toe geen haperingen meer.....

Dave Gerr

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb dit probleem ook sinds een paar weken. Zowel bij live als replay of opnames kijken valt geluid regelmatig kort weg. gaat om telkens 1 seconde, soms wel paar keer per minuut, soms minder, ook wel eens een half uur niet. Hiervoor geen problemen. Probleem lijkt even weg te blijven als ik de Dolby settings verander op de next box. Maar dit helpt maar tijdelijk. Dit probleem is echt storend, mijn vrouw zei al dat we terug zijn naar eind jaren 80 qua geluidskwaliteit.

Setup: Next - HDMI  - LG TV

Soundbar - optische kabel -> LG TV

Ziggo Internet Giga + TV Max

 

FRANSVERHART

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Met welk serienummer is deze Next geleverd?

 

Dave Gerr

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

S/N: AAAW93***

ik_reneetje.43

Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

wat een onbeschofte lui zeg die ziggo! 19 min aan de telefoon gehangen! storing/probleem niet bij hun bekent, en zelf maar opzoeken/uitzoeken via een klachtenformulier! ik kan je zeggen wij gaan weg bij ziggo en nemen lekker kpn!

 

fijn weekend!

 

rene

Sabrinab83

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 35Likes

@Dave Gerr en als je je kabels nou eens omwisselt? Hdmi van tv naar soundbar en optisch van soundbar naar next. Heb je het probleem dan nog? Bij mij was het in die opstelling weg, en nu al een week of 3 geen problemen meer doordat we de kabels anders aangesloten hebben en het geluid van de next apart via optisch naar de soundbar sturen. Wellicht de moeite om te proberen.

 

Edit: ik vergeet de hdmi aansluiting van de next naar de tv, anders geen beeld natuurlijk. Dus:

Next > hdmi > tv

Next > optisch > soundbar

TV > hdmi > soundbar

 

Die laatste zou je achterwege kunnen laten maar dan geeft de tv geen geluid, bij ons geen optie vanwege PlayStation, Nintendo switch en Disney plus wat via de tv bekeken wordt. 

Pino64

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Het moet in de upscaling naar 4k zitten aangezien het opgelost is als de box op 1080p gezet wordt.

 

Ziggo, graag de optie om upscaling uit te zetten. Dus het signaal volgen.

Dit probleem is er al zo lang nu en het is toch jammer dat veel klanten nu vertrekken om dit lullige probleem.

Dave Gerr

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Yes, dat lijkt te werken, gisteravond met deze setup (optische kabel van soundbar op next ipv op tv) geen prroblemen meer. Ook de audiovertraging die ik regelmatig had lijkt hiermee weg!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic