1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hansjepk

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 27Likes

Geluid valt soms weg Mediabox Next

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9177Reacties
  • 1077Oplossingen
  • 4112Likes

Hi allemaal,


Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

 

Tips en mogelijke oplossingen

 

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

 

  • Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

  • Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

  • Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

 

Niet opgelost?

 

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Vul dan onderstaande gegevens in, dan delen we dit met de ontwikkelaars. Dit issue is een constant proces dat we monitoren en onderzoeken.


Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld. Er wordt mogelijk contact met je opgenomen voor verder onderzoek.

 

1.449 Reacties 1.449
013guus

Level 6
  • 99Posts
  • 0Oplossingen
  • 59Likes

Ronald afgelopen woensdag langsgeweest (specialist van Ziggo)

Er is nu een HDMI (CEC) killer tussen de box en TV aangesloten 

Het lijkt erop dat het probleem dan eindelijk opgelost is... (nu 2 dagen storingsvrij).

Mogelijk geeft dus de nextbox een signaal door wat het niet zou mogen doen

Afstandsbediening is nu niet te gebruiken om alles met 1 druk op de knop uit te zetten ... 

Hopelijk kan ik volgende week meer vertellen, of het werkelijk verholpen is

013guus

Level 6
  • 99Posts
  • 0Oplossingen
  • 59Likes

O ja, hopelijk blijft het zo.... op dit moment,  dus net nadat Ziggo bij ons weg was hebben we te maken met een storing...

1000010345.jpg

hansie1315

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar 

Ik hoop dat ze het wel in de update van de Mediabox Next opnemen zo een signaalkiller.

Met vriendelijke groet  Hansie1315

 

Slammer

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Sinds een maand of wat dat het geluid ineens hapert, eerst valt het weg en dan begint het krakend terug te komen. Soms een paar seconden.

 

Ik heb een Philips 65OLED verbonden met de mediabox Next via HDMI en bekabeld netwerk en het geluid komt uit mijn SONOS Playbar die bekabeld zit met een optische kabel en netwerkkabel.

Heb alles al geprobeerd wat er op internet te vinden is.

Reset, andere kabels, netwerkkabel eraf en via WIFI, instellingen veranderd van zowel de TV als de Next, maar niets helpt.

Meneer C.

Level 15
  • 1288Posts
  • 20Oplossingen
  • 568Likes

Dat zou een interessante extra feature zijn.

013guus

Level 6
  • 99Posts
  • 0Oplossingen
  • 59Likes
Ale

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 32Likes

Guus, ik neem aan dat je dus ook geluidsproblemen hebt (had).   Je bewijst dat de next de veroorzaker is en dat mijn stelling dat de laatste software update de boosdoener is schijnt te kloppen.

Overigens als ik na een geluidstoring even terugspoel en weer opnieuw start met kijken hoor ik het stukje geluid wat ik heb gemist wel. Een vreemd gedoe......

Ale

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 32Likes

ik heb inmiddels van ziggo de toezegging ontvangen dat de fout in de recente software update binnen 1,5 week zal worden hersteld. Zou 2 weken duren, maar er is al een halve week om. Als ik even terugspoel en weer verder ga met kijken krijg ik wel de gemiste tekst (geluid)

Het is een gedoe.

Meneer C.

Level 15
  • 1288Posts
  • 20Oplossingen
  • 568Likes

De "killer" boeit me niet zo, ik ben gewoon voorstander van zoveel mogelijk features.

Ik ben van mening dat je zoveel mogelijk instellingen zelf zou moeten kunnen tweaken, voor mijn part via een speciaal menu, zoals bijvoorbeeld de "Ontwikkelaars opties" bij Android software.

Dit omdat ondanks dat fabrikanten van diverse apparatuur zich moeten houden aan internationale standaards, de echte "standaard" vaak ver te zoeken is.

Dit is een grote veroorzaker van veel compatibiliteit problemen.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17469Posts
  • 729Oplossingen
  • 4189Likes

Mijn vermoeden is dat dit evt bij aansluiting aan een home cinema set/ av reciever  niet echt de oplossing is.

 

Vaak meerdere merken laat ( hoewel zeer verschillende functies) arc en cec samenwerken.

 

Bv mijn setting pioneer en samsung waar naast arc ook cec geselecteerd dient te worden anders geen geluid via reciever. 

013guus

Level 6
  • 99Posts
  • 0Oplossingen
  • 59Likes

@Ale het probleem heb ik al 3 jaar, dus zolang ik de nextbox heb... het ligt dus niet aan de update.

Voor de nextbox nooit problemen gehad... 

Mocht ik geen uitval meer krijgen, dan kan Ziggo eindelijk een stapje verder komen en een oorzaak eruit gaan filteren 

 

Ale

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 32Likes

Ja bij ieder is het kennelijk anders. M

Ale

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 32Likes

Ik gebruik de next mini en dus de huidige opstelling met kabels en ischakelijk playbar van sonos al geruime tijd.

Overdag via de playbar en surround geen enke probleem. Met de next mini erbij ook al sedert ruim een jaar geen enkel probleem. Vervolgens recent de update 5.03 met als resultaat het aangegeven probleem met het geluid. Bij terugspoelen kan ik horen wel geluid ik even heb gemist. Ik hoop dat iemand snapt wat de oplossing moet zijn.

Ale

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 32Likes

inmiddels al - te lang - met ziggo in discussie over dit probleem. 

Meneer C.

Level 15
  • 1288Posts
  • 20Oplossingen
  • 568Likes

Inderdaad is het kennelijk bij iedereen anders @Ale , bij mij werkte alles prima destijds met de: Mediabox XL - Philips tv - Yamaha soundsystem.

Toen ging ik van de Mediabox XL naar de Next. Dat ging in eerste instantie nog redelijk. Vervolgens werd de Philips een Samsung tv.

Dat ging in eerste instantie ook nog redelijk. Vervolgens kwamen er updates op de Next, daarmee ging het met het geluid achteruit.

De updates van Samsung maakten het nog erger. Inmiddels heb ik de Next op een andere (Philips) tv staan en alles loopt vloeiend. De Samsung en Yamaha willen nog steeds niet automatisch samenwerken.

En dat ligt in dit geval toch echt aan de Samsung.

Ale

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 32Likes

dank voor toelichting!

Meneer C.

Level 15
  • 1288Posts
  • 20Oplossingen
  • 568Likes

Graag gedaan @Ale , hoe vervelend het probleem ook is, ik vind de discussie leuk. Maar heb het probleem helaas zelf uiteindelijk nooit kunnen oplossen in de setting Next - Samsung - Yamaha.

Ale

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 32Likes

per toeval lees ik dat ziggo nieuwe software gaat uitrollen, te weten 5.04.  Nu maar hopen dat het wegvallen van het geluid ook wordt opgelost met deze update. Overigens raar dar ziggo niets meldt!

Ale

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 32Likes

Hapering geluid TV

Situatie:

Hardware: Smart TV Philips, playbar met surround sonos, next mini ziggo

Probleem gemeld bij:

Ziggo klantenservice via mijn ziggo

Ziggo community

Sonos klantenservice

Philips klantenservice

Evaringen:

Mijn ziggo:

werkt duidelijk via een protocol met inhoud als volgt:

  • Probleem door hardware
  • Kabels nakijken, vervangen etc.
  • Fabrieksinstellingen
  • Monteur tegen betaling

Ondanks een logische redenering en eliminatie van mogelijkheden werd klantonvriendelijk volgehouden dat het een hardware probleem betrof. Na stug volhouden mijnerzijds werd herkend en erkend dat de update 5.03 van de next mini wel eens het probleem zou kunnen zijn. Binnen 14 dagen zou nieuwe software verschijnen.

Inderdaad is deze geboren maar nog niet uitgerold. Zonder overigens de aanduiding dat een geluidsprobleem is opgelost. Trek je conclusie zou ik zeggen……

 

Ziggo community

Een aantal prima meedenkers echter uiterst merkwaardig een bericht te ontvangen met de vraag of mijn probleem al is opgelost!  De opsteller van deze vraag kan het verloop toch lezen en waarnemen dat het nog steeds loopt…… de vraag is uiterst merkwaardig.

 

Sonos en Philips

Deze reageerden zeer klantvriendelijk en gingen gelijk aan de slag om het probleem te vinden en zo mogelijk op te lossen. Beiden concludeerden snel dat het in de software moest zitten. Het systeem was immers niet gewijzigd qua aansluitingen(!)

Jl. vrijdag heeft Philips voor mijn TV nieuwe software uitgerold en met het beoogde succes.

Geen haperingen meer van het geluid. De softwareaanpassing was nodig als gevolg van de ziggo 5.03 update.

 

Alles overziende wil ik iedereen bedanken die een (positieve) ondersteunende bijdrage heeft geleverd.

Chapeau die het betreffen! En zoek de verbeterpunten als die schoen je past…..

 

Fijne dag verder

Meneer C.

Level 15
  • 1288Posts
  • 20Oplossingen
  • 568Likes

Mooi dat het is opgelost @Ale . Het is ook wel logisch dat als Ziggo een software update verzint, dit vervolgens botsen met software van andere apparatuur.

Natuurlijk wordt software van Ziggo vooraf getest, maar ben er niet helemaal zeker van of er genoeg wordt gekeken of Ziggo software wellicht problemen veroorzaakt met overige apparatuur die er vooraf nog niet waren.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic