1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hansjepk

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

1.450 Reacties 1.450
Meneer C.

Level 15
  • 1338Posts
  • 20Oplossingen
  • 589Likes

Denk echter dat heel veel problemen die testers (of reguliere gebruikers) opgelost zouden zijn als er meer mogelijkheden zouden komen........

Meneer C.

Level 15
  • 1338Posts
  • 20Oplossingen
  • 589Likes

Die is er zeker wel @013guus , maar des te meer opties Ziggo toevoegd des te duurder de Next wordt voor Ziggo in aanschaf en onderhoud.

Waco

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo allemaal,

Sinds 2 a 3 weken heb ik last van het uitvallen van het geluid.

De tijdsduur dat het weg is verschilt, soms minder dan een seconde soms 2 a 3 seconden, het gebeurt meerdere keren.

Als ik tv kijk via een app of ziggo go dan is het goed.

Ik heb er een cec killer tussen geplaatst, geen effect.

Andere hdmi poort op tv, geen effect.

Het gaat om een Samgung QE55QN93AATXXN tv, een Sonos arc soundbar en een ziggo next, allemaal met de bijgeleverde hdmi kabels aan de tv verbonden.

Als ik hier zo lees, bestaat het probleem al wat langer, maar wat is de oplossing???

Waarom werkt het 2 jaar lang goed en ineens niet meer???

Videopionier

Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

@Wims280  schreef:

inmiddels via Bol.com een HDMI CEC killer - versie 1.4 (4K 30Hz) voor € 4,44 tussen de kabel en de mediabox geplaatst en walla probleem opgelost geen dropouts van het geluid meer heerlijk, dus dat het aan de Next box ligt is mij nu wel duidelijk getuige dat ik geen last meer heb.

Goede post! Dat maakt wel duidelijk waar het probleem gezocht moet worden.

Helaas wordt mijn bijdrage erg technisch en is bedoeld voor de gevorderde techneut.

Dit apparaat "Kills" niet alleen de CEC functie, maar doet waarschijnlijk nog iets anders.

De aanduiding (4K 30Hz) betekent niet dat die niet geschikt is voor framerates hoger dan 30Hz maar dat de maximale TMDS clock op de HDMI verbinding 297 MHz is (afgerond 300).

Een framerate van 50 Hz is wel mogelijk, maar bij een maximale video bitdiepte van 8 bit.

De Ziggo Next Mini gebruikt normaal, indien aangesloten op een 4K UHD toestel, 10 bits voor het videosignaal.

Zie de analyse van mijn HDFury Vertex, die zich tussen de Next en de TV bevindt:

4K50_420_10bit_371MHz.jpg

Dit maakt de CEC killer ervan (of welk eender apparaat dat geen enhanced 4K formaat ondersteunt):

4K50_420_8bit_297MHz.jpg

Merk op dat de bitdiepte nu is gewijzigd naar 8 bit en de clock frequentie nu onder de 300 MHz is.

Het nadeel van deze methode is wel dat een HLG uitzending wordt beknot in het aantal kleuren.

Daar is die 10 bit echt wel nodig!

Ik denk dat de Ziggo technici/coders hier wel wat mee kunnen.

Mijn voorstel aan hen is om (als proef?) de bitdiepte naar 12 bit te verhogen, wanneer de EDID van het TV toestel dat toestaat natuurlijk.

4k50p 420 12 bit levert een clock frequentie op van 445 MHz en is toegestaan in de HDMI specification.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17579Posts
  • 731Oplossingen
  • 4268Likes

@Videopionier interessant!

In het verleden , en nu ook heden  was bij sommige problemen een cec killer een oplossing mogelijk. Helaas bepaald een fabrikant wat cec ondersteunt wat idd de 1e versies ea bugs veroorzaakte( even ter info) bij sommige tv's en media boxen. 

Het leek dat ea door nieuwere versie bv 2xx tav hdmi  ea beter leek te gaan. 

Nu de Next mini weer problemen kan geven, zou dat idd een oplossing kunnen zijn voor die gene.

Echter een probleem : ik zie dat steeds meer merken de cec en arc samen laten samen  werken. Hoewel zeer twee verschillende functies . 

Bv hier een samsung en pioneer waar ik de cec op beide apparaten"  moet" selecteren om audio goed te laten verlopen .

Gelukkig heb ik zelf nooit problemen ondervonden  ( ook niet in de test fase) Maar ik zie idd  zeer grote toename inz geluids onderbrekingen. Ik heb zelf geen next mini meer na de test periode en dus de  gewone next. 

Meestal kan ik 99% hulp bieden , maar de laatste periode konden mijn tips helaas niet het gewenste resultaat bieden die een oplossing gaf. 

Iig kan jou bijdrage een goede tip zijn !!

Videopionier

Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

@robbo 

Bedankt voor je samenvatting! Ik ontdekte dat dit topic al erg lang loopt en om nou al die 1424 reacties na te lopen is onbegonnen werk.🙄

Ik heb hier een ander apparaat met waarschijnlijk dezelfde broadcom SOC en die geeft soortgelijke problemen bij die 4K50 420 10 bit stand. Ik gebruik nu 4k50 422 12 bit, maar Ziggo kiest hier niet voor bij de Next ivm mogelijke klachten, de TMDS clock is dan al bijna 600 MHz en vergt dus veel van de kabels en apparaten.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9358Posts
  • 1100Oplossingen
  • 4208Likes

Hi @Videopionier,

Dank voor je interessante en uitgebreide bijdrage, mogelijk zeer waardevol! Ik kan er op dit moment nog weinig inhoudelijks over zeggen, maar heb het doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zodra ik reactie heb, laat ik het weten!

Sabrinab83

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 35Likes

Ik heb me in een eerder stadium in dit topic al eens gemeld en had toen met wat wisselen van kabels tijdelijk een oplossing blijkt nu. Het geluids uitval is een tijdje weg geweest maar lijkt de laatste tijd weer vaker voor te komen. Minder vaak wanneer we echt tv kijken maar nu tijdens het zappen. Dan zap je in de reclame even langs andere zenders en kan er zomaar 10-20 sec geen geluid zijn. Dat was een tijdje terug sporadisch en te verwaarlozen maar gebeurd nu dagelijks wel een keer. Ik heb het topic even verder terug gelezen om te zien of er noemenswaardige zaken zijn die hier ook voorkomen maar die zijn er niet. Geen koelkast naast de box, en ook geen slimme koelkast, oven of andere apparatuur ernaast en er is verder ook niks veranderd aan de andere apparaten in huis. Er is enkel een robot stofzuiger bij gekomen maar die staat voornamelijk in standby en rijdt alleen als we werken of niet thuis zijn. Of die stoort? Geen idee. Ik zal eens gaan kijken naar een CEC killer en zien of dat helpt, en ik volg weer even actief mee in de hoop op een definitieve oplossing. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9358Posts
  • 1100Oplossingen
  • 4208Likes

Hi @Sabrinab83,

"Zonde" om je hier weer te zien! We hebben sinds vorige maand soortgelijke klachten ontvangen hierover, waarbij de audio inderdaad wegvalt na het zappen. Er lijken nog wel wat details te spelen die ik met je wil uitsluiten. 

De meldingen die we aanvankelijk ontvingen gingen over de Next Mini, als ik me niet vergis heb jij een Next? Verder lijkt het vooral te spelen bij RTL4, RTL5 en Discovery Channel, zie jij ook een rode draad m.b.t. enkele specifieke kanalen? Tot slot: Het probleem zou niet mogen spelen als je de audio op je Mediabox instelt als "Stereo" i.p.v. "Dolby" - Wil je eens kijken hoe het bij jou staat en of dat het inderdaad verhelpt? (Laatstgenoemde is uiteraard niet wenselijk, maar kan het dus wel tijdelijk verhelpen).

Videopionier

Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

@robbo  schreef:

...Echter een probleem : ik zie dat steeds meer merken de cec en arc samen laten samen  werken. Hoewel zeer twee verschillende functies . 

Bv hier een samsung en pioneer waar ik de cec op beide apparaten"  moet" selecteren om audio goed te laten verlopen ...

Ik las jouw bericht nog eens en bovenstaande tekst viel me nu wel op, eerder had ik er overheen gelezen.

Weliswaar offtopic maar ARC en CEC kunnen prima samenwerken! Als je problemen hebt met het Return audio dan zou je de kabel tussen de TV en de audioversterker moeten vervangen door een HDMI 2.1 versie.

Die hebben voor de nieuwe e-ARC functionaliteit afgeschermde aders voor het ARC.

Deze e-ARC functie is, naast de hoge framerate, toegevoegd aan HDMI 2.0.

Het zorgt voor een betere ondersteuning van HD audio formaten zoals Dolby Atmos.

stevienieuw

Level 10
  • 381Posts
  • 7Oplossingen
  • 92Likes

Helaas heb ik ook met dit euvel te maken. Dacht dat het opgelost was met de beeldresolutie op 1080p vast te zetten, maar vandaag is het weer mis. Bij mij is het bij de next mini.

Videopionier

Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

@stevienieuw  schreef:

Helaas heb ik ook met dit euvel te maken. Dacht dat het opgelost was met de beeldresolutie op 1080p vast te zetten, maar vandaag is het weer mis. 

Heb je gecontroleerd of de resolutie nog op 1080 staat?

Die wil bij de next nog wel eens terugvallen op de resolutie van je TV.

stevienieuw

Level 10
  • 381Posts
  • 7Oplossingen
  • 92Likes

Ik heb de next mini. Maar ga toch even kijken...

Stast nog steeds op 1080p.

Videopionier

Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

@stevienieuw  schreef:

Ik heb de next mini. Maar ga toch even kijken...

Stast nog steeds op 1080p.

Ik bedoelde inderdaad de next mini. Ik zie in een ander draadje dat er bij jou geen audioapparatuur is aangesloten. Gebruik je de originele, korte HDMI kabel die bij de next geleverd werd?

stevienieuw

Level 10
  • 381Posts
  • 7Oplossingen
  • 92Likes

Ja, ik gebruik de originele hdmi kabel van Ziggo. Alles volgens het boekje. Ik weet ook niet of dit een defect is in de next mini of dat het gefixt kan worden met een update.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17579Posts
  • 731Oplossingen
  • 4268Likes

@Videopionier @@ klopt  dit stukje schreef ik omdat men over een cec killer had. Als een cec killer wordt gebruikt , dat dan bij veel merken er dus geen geluid komt . 

Dus dit was mijn uitleg. Niet dat ea kan samenwerken . In dit geval geselecteerd "moet" worden. ( beide cec en arc) 

Of begrijp ik je verkeerd? 

stevienieuw

Level 10
  • 381Posts
  • 7Oplossingen
  • 92Likes

@robbo  ben nu even de draad van het verhaal kwijt😁

Ik heb geen cec killer. Het bleek laatst zelfs dat ik geen cec kan instellen. Dus killen gaat ook niet. Geen buit zonder prooi. 

Videopionier

Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

@stevienieuw  schreef:

Ja, ik gebruik de originele hdmi kabel van Ziggo. Alles volgens het boekje. Ik weet ook niet of dit een defect is in de next mini of dat het gefixt kan worden met een update.

HDMI kabels zijn gemakkelijk te beschadigen. Het meest voorkomende euvel is dat er een knik komt in het metalen deel, dat in de TV of mini gaat. Dat is eenvoudig te controleren door die tijdelijk te vervangen door een andere kabel. Met de 1080p instelling loop je weinig risico dat de kabel niet geschikt is. Je hebt dus geen speciale 4K kabel nodig, maar zorg dat de vervangende kabel niet te lang is.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17579Posts
  • 731Oplossingen
  • 4268Likes

Ha ok ... maar ik blijf brainstormen😉

Videopionier

Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

@robbo  schreef:

@Videopionier @@ klopt  dit stukje schreef ik omdat men over een cec killer had. Als een cec killer wordt gebruikt , dat dan bij veel merken er dus geen geluid komt . 

Dus dit was mijn uitleg. Niet dat ea kan samenwerken . In dit geval geselecteerd "moet" worden. ( beide cec en arc) 

Of begrijp ik je verkeerd? 

Nee, ik had jou niet goed begrepen. Wat die CEC killer doet weet ik niet precies, ik denk ook dat er verschillende zijn die allemaal anders te werk gaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic