1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hansjepk

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

1.450 Reacties 1.450
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9358Posts
  • 1100Oplossingen
  • 4208Likes

Hi @mk16,

 

Sorry voor de late reactie, top dat je dit topic hebt gevonden. Een ontzettend lastige situatie, hoewel het natuurlijk fijn is dat je een hele duidelijke rode draad hebt gevonden 😅 We zijn dit nog niet tegen gekomen bij de eerdere voorbeelden, maar zal het sowieso intern delen, het is natuurlijk mogelijk dat het wel vaker een oorzaak is, maar men het niet doorheeft. 

 

Dan natuurlijk de oplossing: Gebruik je de TV ook nog voor andere functies (zoals een spelconsole, dvd-/blurayspeler of een app op de TV zelf), waarbij de Mediabox niet in gebruik is? Ik denk dat we eerst moeten uit proberen te sluiten welk apparaat welke rol hierin heeft.

Meneer C.

Level 15
  • 1338Posts
  • 20Oplossingen
  • 589Likes

@Alex, ik heb de Mediabox eens aangesloten op een andere tv en daar botst de Mediabox ook met de geluidsinstellingen.

mk16

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@AlexDank voor jouw reactie. Ik heb er geen andere randapparatuur aan hangen, het is alleen de receiver, die de rol heeft van soundbar. We kunnen het geluid ook eens over de speakers van de TV laten lopen (lekker blikkerig 😊) en dan kijken of het gebeurt. Ik laat wel horen of dat iets oplevert. 

Mijn theorie is dat er door iets van een stroomvraagpiek een of ander veld ontstaat, dat dan stoort op de kabels. Dat zou de HDMI-kabel van TV naar receiver kunnen zijn of de binnenkomende groene coax van Ziggo in de meterkast, waar de keuken/koelkast dicht bij is. Dat laatste zou wel vreemd zijn, dat dan alleen het geluid weg valt, maar misschien zit audio op een aparte frequentie? Geen idee, heb je nog iets van jullie technici gehoord? 

EdCr

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vorige week maandag gebeld met Ziggo.
Probleem met geluid tijdens afspelen van opgenomen of terugkijken.
Onregelmatig valt het geluid een aantal seconden uit. Onvoorspelbaar wanneer.
Als ik dan een stukje terugspoel en opnieuw afspeel gebeurt het niet.
Na controle van alle standaard dingen (aan/uit, stroom eraf) vertelde de dame
dat het mogelijk aan de HDMI kabel lag.

Afgelopen week mee aan de slag gegaan. HDMI kabels vervangen, geen verschil.
Mediabox Next op andere HDMI ingangen gezet, ook geen verschil. Nog altijd geluid uitval.
Andere TV aangesloten. Zelfde probleem.

Via Ziggo-Go app geen problemen.
Help ....

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9358Posts
  • 1100Oplossingen
  • 4208Likes

@mk16 - Ja, maar die hebben helaas vooralsnog ook geen idee. Uiteraard heb ik het ook gedeeld met het idee om dit in het achterhoofd te houden bij andere voorbeelden, maar op dit moment is het een nieuw (en opvallend) scenario. Is het trouwens toevallig ook een slimme koelkast die een internetverbinding heeft? Dan weten we ook zeker of het echt alleen een stroompiek kan zijn of misschien toch nog iets in het netwerk. Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar je bevindingen zonder externe geluidsapparatuur! Als je nog een HDMI-kabel in de keten wil uitsluiten, kan ik eventueel één kosteloos nasturen.

 

@EdCr - Goed dat je je hier meldt! Wat zuur dat je dit ervaart. Ik zie dat je al een poosje de Mediabox Next hebt, heb je dit probleem altijd al gehad of is dit recent pas zo? Ervaar je het tijdens live tv kijken nooit? Gaat de audio rechtstreeks via je TV of maak je gebruik van externe geluidsapparatuur?

EdCr

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het probleem doet zich al langer voor. Hoelang? Geen idee.

Laatste tijd wel steeds vaker en langer. Ik dacht dat het mogelijk met een update verholpen zou worden.

Ben nu wel vaker aan het opnemen dus stoort het ook steeds meer.

EdCr

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bij live V kijken nooit een probleem.

Audio gaat via een versterker maar ook getest direct met het geluid op de TV. Zelfde probleem

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9358Posts
  • 1100Oplossingen
  • 4208Likes

@EdCr - Helder! Je geeft aan dat het laatste tijd vaker en langer gebeurd, dat het ook rechtstreeks op je TV gebeurt en dat je bij live tv geen problemen ervaart. Dat ligt niet volledig in de lijn met de problemen die we hier aan het onderzoeken waarbij het ergens mis lijkt te gaan in de samenwerking tussen apparaten. 

 

Als het ook nog eens erger wordt, zou ik eerder verwachten dat er een signaal of bekabelingsissue is en denk ik dat het belangrijk is dat we die stap eerst uitsluiten. Ik moet wel zeggen dat je in je eerste bericht al zelf heel veel hebt uitgesloten, maar we zouden bijvoorbeeld een monteursafspraak kunnen maken die alles na komt lopen.

Meneer C.

Level 15
  • 1338Posts
  • 20Oplossingen
  • 589Likes

@Alex,  ik ervaar dat de geluidsinstellingen continu wisselen tussen stereo/Dolby/etc. Dit heeft tot gevolg dat monologen soms overstemd worden door de rest van het geluid en andersom.

Wims280

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

inmiddels via Bol.com een HDMI CEC killer - versie 1.4 (4K 30Hz) voor € 4,44 tussen de kabel en de mediabox geplaatst en walla probleem opgelost geen dropouts van het geluid meer heerlijk, dus dat het aan de Next box ligt is mij nu wel duidelijk getuige dat ik geen last meer heb.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9358Posts
  • 1100Oplossingen
  • 4208Likes

Hi @Meneer C. - Wat een rare gewaarwording, sinds wanneer heb je hier last van? En op welke stand heb je de dolby-instelling op je Mediabox?

 

@Wims280 - Ik heb gehoord dat er ook nu nog steeds geen contact was geweest, het spijt me dat dit niet is gebeurd. Wat fijn om te horen dat je wel een oplossing hebt gevonden! Sinds wanneer heb je de CEC-killer ertussen? Ik ben erg benieuwd of we nog iets in de log van de Mediabox kunnen vinden wat we hieruit kunnen leren.

Wims280

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

ik heb hem nu ruim 3 weken ertussen

Meneer C.

Level 15
  • 1338Posts
  • 20Oplossingen
  • 589Likes

Ha @Alex , dit speelt al een paar maanden hoor. Zeker wel 2 à 3. De instelling was "aanpassen aan content" (voorheen volg signaal !?).

 

Na dit te hebben aangepast naar "stereo" is het euvel (vooralsnog) verdwenen.

Maar het lijkt me niet de bedoeling om daardoor gedwongen stereo te moeten aanhouden.

Meneer C.

Level 15
  • 1338Posts
  • 20Oplossingen
  • 589Likes

Overigens na het instellen op Stereo geen last meer ondervonden @Alex ....... maar gedwongen Stereo kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

 

Maar wellicht kan ik dit dan beter in een ander topic plaatsen. 🙄

mk16

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Even een tussenstand: ik schreef eerder dat bij ons bij het aanslaan van de koelkast het geluid een seconde weg is. Dat gebeurt nog steeds consequent, zo 5 tot 10 keer op een avond dat wij het merken. Er zit nu al een tijdje een stroom metertje op de stekker van de koelkast. Daar meet ik dat de koelkast dan zo'n 40 W gebruikt of tegen de 100 W (waarschijnlijk afhankelijk van de benodigde koeling). Een eventuele piek bij het aanslaan kan ik niet meten, wel dus controleren dat de koelkast na een geluidshik werkelijk aan is.

Verder hebben we nog geen geluidsdip opgemerkt bij het afspelen van Youtube en Netflix (alleen kinderprogramma's en overdag). We gaan dat nog eens langer uitproberen.

 

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9358Posts
  • 1100Oplossingen
  • 4208Likes

@Meneer C. - Nee, dat kan zeker niet de bedoeling zijn. Ik vind het lastig om je hier te adviseren hierin, een eigen topic om verder in te zoomen kan in ieder geval geen kwaad!

 

@Wims280 - Er is helaas geen data gevonden m.b.t. voor en na de killer. Dit mede omdat het al 3 weken geleden was. Hoewel ik me kan voorstellen dat dit hoofdstuk voor jou al min of meer rond is en we eerder ook naar jou niet erg hulpvaardig zijn geweest, is het verzoek binnengekomen om wellicht nog één avond zonder deze HDMI-killer TV te kijken, zodat er opnieuw een monitoring kan plaatsvinden of er verschil in data kan worden gezien. Mocht je hier nog voor openstaan, dan hoor ik graag welke avond je zonder hebt gekeken en op welke momenten (ongeveer) het geluid wegviel.

 

@mk16 - Top dat je even een update geeft, het blijft een merkwaardige situatie, ik ben benieuwd naar de verdere bevindingen. Ik heb opnieuw je bevindingen doorgezet in de hoop wat verder advies in te winnen.

SnarF007

Level 9
  • 261Posts
  • 7Oplossingen
  • 73Likes

Het blijft een issue met de combinatie van verschillende merken en leeftijden van apparatuur. Laatst bij Odido instellingen op hun setup box gezien dat ze verschillende HDMI modus kunnen instellen. zie deze link voor details: https://community.odido.nl/televisie-536/achtergrondinformatie-hdmi-modus-331751

zou dit misschien ook een oplossing zijn? Zoiets in de software inbakken?

Meneer C.

Level 15
  • 1338Posts
  • 20Oplossingen
  • 589Likes

Interessant......🤔

013guus

Level 6
  • 99Posts
  • 0Oplossingen
  • 59Likes

Inderdaad, hier nu ook al maanden een cec killer ertussen (via de ziggo specialist) en geen problemen meer

Ziggo weet dus dat dit helpt...

Echter de oorzaak van wat nu "gekilt" word is nog steeds niet achterhaalt

Wel jammer dat Ziggo zelf deze oplossing niet aandraagt.

De afstandbediening werkt met de killer ertussen niet meer voor uitschakelen alle apparaten,  dus mogelijk hangen ze het daarom niet aan de grote klok...

Dus Ziggo ... tijd om eens toe te geven dat de nextbox de oorzaak is, en dat er wel een oplossing is (zij het niet optimaal)

Meneer C.

Level 15
  • 1338Posts
  • 20Oplossingen
  • 589Likes

Zou een hele mooie optie zijn @SnarF007 ! Ik pleit hier al heel lang voor, sowieso om de box op een wat "dieper niveau" te kunnen inregelen, net zoals je bijvoorbeeld bij Android de "Developer modus" hebt.

Het enige wat er op terug komt is: te duur en moeilijk moeilijk. 😂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic