Vraag
Reacties
Hansjepk
Level 5

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

e-mail meldingen
Aan Uit
Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi all,

 

Omdat er ontzettend veel scenario's zijn met betrekking tot dit probleem, willen we dit graag individueel aanvliegen en is dit topic gesloten.

 

Ervaar je probleem met wegvallend geluid? Controleer dan eerst de uitgelichte reactie van dit topic, die je [hier] kunt vinden.

 

Lost geen van deze tips het probleem op? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk details, zoals:

 

Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

 

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi allemaal,


Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

 

Tips en mogelijke oplossingen

 

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

 

  • Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

  • Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

  • Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

 

Niet opgelost?

 

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:


Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

 

3 Kudos
1.450 Reacties 1.450
013guus
Level 6

1 uur bezig geweest  om geluid uit de nextbox te krijgen,  tevens Ziggo gebeld (uiteraard excuses zonder oplossing) Geluid is inmiddels terug

Echter moet ik nu dolby audio op Uitgeschakeld zetten  anders dus geen geluid!!!! Volg signaal etcetera werkt niet

Nu dus bagger geluid 

Ik ga denk ik  Don Papa's tip opvolgen ook al heb ik nog een contract....

De rechtsbijstand kan dus mogelijk een keer van pas komen 

 

Willem-A1
Oud Community-lid

Is misschien soms een optie @AlexHelpt maar je besteld vaak de Next voor 4K... Nu is dat nog maar mondjesmaat aanwezig, maar het moet dan nog natuurlijk niet zo zijn dat ie op 1080 moet, omdat je anders issues krijgt met het geluid. 

013guus
Level 6

Update...

Vannacht update nextbox gehad versie 4.38

Meteen op 4k gezet en geluid op Multichannel PCM (wat dat dan ook mag inhouden weet ik  niet)...

Vanavond nog geen uitval , mogelijk gisteren geheel geen geluid gehad vanwege de uitrol van deze versie?

We wachten even af of het probleem nu opgelost is.

Laten we het hopen!!!

 

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid
AlexHelpt
Level 16

Helaas, met versie 4.38 en aanpassing naar PCM krijg ik nog steeds haperingen in het geluid als 'ie op 4K staat..

ik_reneetje.43
Level 4

goedemiddag,

 

goed om te weten AlexHelpt, dan stappen wij binnenkort over na een betere provider!

 

fijn weekend!

 

groetjes rene

4roosjes
Level 3

Hier nog iemand die gaat, er gebeurt toch niks

Pino64
Level 5

Probeer anders ook nog even de oude stand ”volg signaal".

Maar ik heb er een hard hoofd in.

0 Kudos
heshof68
Level 2

Hier ook hetzelfde, op 1080p geen probleem. Maar je wilt toch 4k kunnen kijken. Ondanks de update 4.38 niks veranderd. 

0 Kudos
Pino64
Level 5

Ik denk dat ziggo niet meeleest, anders was het allang opgelost.

De mogelijke oplossing ”disable upscaling” ook al 10x aangedragen, maar ze doen er niks mee.

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid

Oei, dit ziet er niet goed uit. Ik zal @Alex vragen hier z.s.m. naar te kijken. 

ik_reneetje.43
Level 4

uiteindelijk ben ik toch bij ziggo gebleven omdat ik de oplossing van dit probleem (samsung smart tv) heb opgelost. (geen 1sec wegvallendgeluid meer) heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk!!!!!!

enkel voor andere merken van tv's weet ik niet.

het ligt dus niet aan de next maar aan een instelling van de samsung smart tv! maar het blijft een raar probleem want eigenlijk zou dit niet mogen dat je zelf een instelling op je tv moet veranderen.

 

ik lees graag als iemand de oplossing wil weten, en die bijna de next uit het raam wil gooien!

Meneer C.
Level 16

@ik_reneetje.43, nou kom maar los zou ik zeggen.  😂

0 Kudos
Phil1969
Level 2

Ik hoor de oplossing graag

0 Kudos
ik_reneetje.43
Level 4

ok hier is de oplossing voor enkel samsung smart tv's!

 

ook even een dank aan @Gooffy, maar ik maak de de oplossing even wat duidelijker.

 

stap 1: controleer eerst even van de next op welke hdmi poort die in de tv zit.

stap 2: met je tv afstandsbediening naar instellingen

stap 3: naar algemeen

stap 4: kies beheer externe apparaten

stap 5: kies invoersignaal extra

stap 6: nu zie je invoersignaal extra, selecteer nu van de next hdmi naar tv, je ziet een blauw balletje druk op ok met je tv afstandsbediening tot je geen blauw balletje meer ziet.

sluit je menu af van je samsung en keer terug naar ziggo en wegvallendgeluid is verleden tijd!

 

veel plezier!

0 Kudos
Pino64
Level 5

Is nu niet het 4k beeld weg? Bij mijn sony tv heb ik een vergelijkbare instelling maar dan gaat het beeld op zwart als de box op 4k staat.

0 Kudos
ik_reneetje.43
Level 4

geen idee pino64, staat hier gewoon op 4k zonder problemen met samsung tv

0 Kudos
FRANSVERHART
Level 4

Graag even kijken of je de laatste sw update hebt  zie info mail van Ziggo. Bij instellingen kiezen voor multichannel (is in deze update toegevoegd). Als iedereen dit doet moeten we kijken of het probleem zich weer gaat voordoen. Succes!

0 Kudos
Manuelpierre
Level 4

En waar vind ik die ?

0 Kudos
ik_reneetje.43
Level 4

die optie multichannel werkt niet! blijft ook 1sec wegvallendgeluid houden, mijn oplossing werkt wel! maar wel met een (samsung tv)

0 Kudos