Vraag
Reacties
Hansjepk
Level 5

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

e-mail meldingen
Aan Uit
Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Hi all,

Omdat er ontzettend veel scenario's zijn met betrekking tot dit probleem, willen we dit graag individueel aanvliegen en is dit topic gesloten.

Ervaar je probleem met wegvallend geluid? Controleer dan eerst de uitgelichte reactie van dit topic, die je [hier] kunt vinden.

Lost geen van deze tips het probleem op? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk details, zoals:

Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

0 Kudos
Alex
Community Moderator

Hi allemaal,

Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

Tips en mogelijke oplossingen

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

• Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

• Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

• Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

Niet opgelost?

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:

Merk en type TV:
Software-versie TV:

Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

3 Kudos
1.450 Reacties 1.450
WED
Level 8

Ze moeten gewoon zorgen dat het gammele kastje gewoon goed werkt, breng het anders niet uit.

Dus 4K met goede ondersteuning met (e)ARC en soundbar

DON PAPA
Level 17

@WED Schreef: Ze moeten gewoon zorgen dat het gammele kastje gewoon goed werkt, breng het anders niet uit.

Ik als oud tester mag daar helaas niks over zeggen omdat ik een geheimhoudingsplicht heb opgekregen van Ziggo, maar mijn vingers jeuken, dat zegt volgens al genoeg  😉

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi allemaal,

Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

Tips en mogelijke oplossingen

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

• Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

• Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

• Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

Niet opgelost?

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:

Merk en type TV:
Software-versie TV:

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

DON PAPA
Level 17

@Alex Je vergeet te vermelden hoe ik het heb opgelost in je "uitgelicht" bericht hierboven. Deze oplossing was namelijk heel eenvoudig en werkt tot nu toe helemaal top en levert mij ook nog eens een hele mooie besparing op, win win dus. Ik kan het een iedergeval iedereen aanbevelen die nu al zolang op een echte oplossing zit te wachten vanuit Ziggo. 😉

DON PAPA
Level 17

@Alex Schreef: We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijker om direct de vinger op de zere plek te leggen.

Nou het is voor mij overduidelijk dat als je de Nextbox weghaalt en op dezelfde HDMI kabel een TV ontvanger van KPN aansluit en het geluid probleem met weg vallend geluid en het niet synchroon lopen van beeld en geluid bij DD is meteen opgelost, dat deze problemen dan alleen maar door de Nextbox worden veroorzaakt en nergens anders door. Dus hou is op met het wijzen naar andere apparatuur, en los het probleem in de Nextbox gewoon op. In plaats van workarounds te gebruiken van klanten die bereid zijn om hun Nextbox bijvoorbeeld op stereo of 1080 te zetten als oplossing, terwijl ze eigenlijk DD of 4K zouden willen gebruiken, maar niet kunnen omdat ze dan geluids problemen ervaren...

0 Kudos
Pino64
Level 5

Mooi dat ziggo er wel mee bezig is, alleen waarom dit zo lang moet duren???

Gewoon de mogelijkheid om upscaling uit te zetten kan de oplossing zijn. Het is sowieso altijd beter de TV de upscaling te laten doen, want die weet details van het panel.

De box optisch aansluiten kan, maar dan lever je wel de mogelijkheid van DD+ geluid in, bv bij netflix.

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid

@Pino64 schreef: 

"Het is sowieso altijd beter de TV de upscaling te laten doen, want die weet details van het panel".

Deze vat ik niet helemaal. Je laat het best de upscaling doen door het apparaat dat dit het beste doet. Dat kan in het ene geval het bronapparaat zijn, en in het andere geval de Tv. Daar is dus ook niet echt een eenduidig antwoord op. Het gaat om de scaler/chipset in bronapparaat (in dit geval de Next) of de Tv, en niet om wie de details van het scherm het beste kent. 

En even kritische noot over je vraag waarom het zolang duurt: Wat bij Ziggo in onderzoek is, blijft in onderzoek. Ik vraag me dan ook best weleens af óf men het wel onderzoekt, of er wel prioriteiten aan een probleem worden gesteld, en hoeveel mensen het dan in onderzoek hebben. Wat ik wel weet is dat de klant nu vaak de onderzoeker is en veel te ver moet gaan bepaalde zaken werkend te krijgen. Zou het hier om een klein bedrijf gaan wat echt afhankelijk is van zijn klanten zou het heel anders lopen. Nu maakt het niet uit of er 1000 weglopen. Dit zal niet gaan helpen het sneller op te lossen, maar ik moest het (weer) even kwijt.

-->Einde kritische noot<--

Pino64
Level 5

Goed punt. Ik had beter kunnen zeggen ”vaak” ipv altijd. Daarmee doel ik op de goede tv's en niet die van een paar honderd euro. Het blijkt gewoon dat de next er moeite mee heeft in ieder geval. Vorig jaar waren er problemen met fletse kleuren en nu dit weer. Ik wil gewoon geen upscaling door de next meer laten doen. Voor nu geen 4k meer dus zolang de optie "volg bron” er niet is.

Dan maar wachten op de volgende box, want ik verwacht geen oplossing meer door ziggo. Als dat te lang duurt en er al veel 4k materiaal is, dan ook KPN voor mij.

Mariska
Community Developer
Community Developer

@Pino64, logisch dat je je afvraagt waarom het allemaal zo lang moet duren want dit topic is er al even en blijft actief. Zoals je leest in het laatste bericht van Alex zijn er een aantal work arounds die voor de 1 perfect werkt en voor de ander helaas niets oplossen. Het is lastig om de vinger op de zere plek te leggen en dus voor de oplossing voor iedereen te zorgen.

Dat neemt niet weg dat we aandacht blijven houden voor dit probleem. Dus heb je de work arounds geprobeerd en lost het niets op, deel het met ons! We moeten met elkaar in gesprek blijven en issues blijven aankaarten voor het onderzoek.

0 Kudos
FRANSVERHART
Level 4

Best Luitjes, Nadat ik een nieuwe Nextbox heb ontvangen gelijk mijn vorige model blijkt dat de problemen voor mij tot het heden behoren. Nogmaals, ik heb niets maar dan ook niets verandert en alles werk zoals het hoort. Ik ben dus tevreden met deze oplossing. Ik ben het met de vorige reactie op het gebied dat het aan aangesloten apparaten ligt eens dat dit niet het geval is. De Next is het probleem! Gelukkig met deze hardware (nieuwe box) is dus het probleem opgelost. Ik begrijp dat het voor Ziggo in de eind controle (werking apparaat) ondoenlijk is om de fout te ontdekken. Dus is mijn advies deze leverancier heeft een fout product (Nextbox) geleverd. De leverancier moet zijn hele proces qua kwaliteit nog maar eens goed doorlopen. Als Ziggo zou ik stoppen met deze leverancier en op zoek naar een nieuwe hardware bouwer. Er is er al een genoemd. HET DUURT MAAR EN HET DUURT MAAR. Het lijkt dus echt op politiek bedrijven. Mensen met nog steeds problemen ga eens ........KPN?

DON PAPA
Level 17

@Mariska Schreef: We moeten met elkaar in gesprek blijven en issues blijven aankaarten voor het onderzoek.

En hoelang moet dat onderzoek gaan duren? Deze topic is gestart in juni 2020 en nog steeds is er geen oplossing. Maar ondertussen word er van de klant wel verwacht dat hij allerlei verschillende work arounds gaat testen, terwijl hij elke maand een behoorlijk bedrag moet betalen, maar met een compensatie voor al deze ellende komt Ziggo niet.

Nou ik kan iedereen adviseren, zoek een provider die wel een goeie TV ontvanger op de markt heeft gezet, dat scheelt je een hoop gedoe en leverd je vaak nog een aardige besparing op ook....

Pino64
Level 5

@Mariska ik gebruik dus 1 van de workarounds, nl de box op 1080p zetten. De mogelijke oplossing heb ik ook gegeven, nl ”volg signaal” introduceren bij beeld. Dat is dus hetzelfde als ”disable upscaling”.

Ik snap dat problemen lastig kunnen zijn en lang kunnen duren, maar de mogelijke oplossing wordt genegeert. Dit is namelijk al vaker geroepen (volg signaal) heb ik gelezen, ook al in 2020. Maar het klopt, we moeten het samen oplossen, dus bij deze graag het verzoek indienen om de optie ”volg signaal/ disable upscaling" toe te voegen. Mijn TV is hier zelf goed in. (Mijn receiver kan het ook, maar die is daar minder goed denk ik.)

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid

@WED schreef:

"Dus 4K met goede ondersteuning met (e)ARC en soundbar"

Ik kan nog meekomen in je tekst, maar dit stukje ontgaat me. ARC op een mediabox? En wat met de optie: 'Soundbar'?  Het is een mediabox, en daarbij is van ARC nooit sprake. En omdat het een mediabox is, snap ik dus niet goed wat je bedoelt met een soundbar. Dat je een goede box wilt, begrijp ik uiteraard wel. 

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid

"Best Luitjes, Nadat ik een nieuwe Nextbox heb ontvangen gelijk mijn vorige model blijkt dat de problemen voor mij tot het heden behoren".

Zullen we daar maar 'tot het verleden' van maken  ...😉

Ik zeg het vaker, en het is vaak nog waar ook: Wat bij Ziggo in onderzoek is, blijft dat ook. Het wordt absoluut onderzocht, maar dan wel door de klant zelf. Maar of Ziggo er ook mee bezig is vraag ik me nogal eens af. En dat geld dus niet alleen voor dit issue... 

Maar de moderators zijn ook maar de boodschappers van ... denk ik. 

ik_reneetje.43
Level 4

hallo,

er is afgelopen week contact met me opgenomen door ziggo, erg vriendelijk. het probleem is bij hun bekend! de optie was een nieuwe mediabox next die heb ik 11 maart ontvangen, maar helaas ook bij deze wegvallendgeluid!

mvg rene

0 Kudos
ik_reneetje.43
Level 4

goedemiddag,

ik had weer contact met ziggo over dit probleem, ze erkennen dit en ze beloofde zo snel mogelijk in de volgende update dit verholpen te hebben.

zou mij benieuwen!

Manuelpierre
Level 4

En wanneer is dienaar oplossende update dan?

0 Kudos
heshof68
Level 2

Hier hetzelfde probleem, als ik de Next op 1080p zet is het verholpen. Helaas wil Ziggo niet de Next omruilen, maar wel voor de vierde keer een monteur op eigen kosten sturen. Echt belachelijk. 

Willem-A1
Oud Community-lid

Dag @heshof68 dat hoort natuurlijk niet zo. Het is een fout in het apparaat, niet die van jou. Ik ga @Paul vragen hiernaar te kijken. 

AlexHelpt
Level 16

Sinds gisteren hebben we hier ook weer het probleem van wegvallend geluid vanuit de Next (zowel via live, opnames als apps op de Next). Toch ook maar de workaround toegepast; Next op 1080i vastgezet en geen last van gehad.

0 Kudos