Vraag
Reacties
Hansjepk
Level 5

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

e-mail meldingen
Aan Uit
Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Hi all,

Omdat er ontzettend veel scenario's zijn met betrekking tot dit probleem, willen we dit graag individueel aanvliegen en is dit topic gesloten.

Ervaar je probleem met wegvallend geluid? Controleer dan eerst de uitgelichte reactie van dit topic, die je [hier] kunt vinden.

Lost geen van deze tips het probleem op? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk details, zoals:

Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

0 Kudos
Alex
Community Moderator

Hi allemaal,

Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

Tips en mogelijke oplossingen

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

• Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

• Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

• Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

Niet opgelost?

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:

Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

3 Kudos
1.450 Reacties 1.450
Manuelpierre
Level 4

Ps, bij mijn next met wit logo gaat wel alles tegelijk aan en uit.

0 Kudos
Meneer C.
Level 16

@WESENES, dan heb jij geluk gehad. Ik heb op mijn (1 jaar oude) Samsung tv ook de nieuwste update, maar het probleem is niks minder geworden

0 Kudos
Meneer C.
Level 16

@FRANSVERHART, dat is dus interessant !

0 Kudos
Meneer C.
Level 16

@Manuelpierre, heb ook wit logo, maar de ene keer gaat alles aan & uit en de andere keer weer niet.

0 Kudos
WESENES
Level 2

Welk type tv heeft u dan ?

0 Kudos
Meneer C.
Level 16

QE75Q60R

0 Kudos
WESENES
Level 2

Bij werkte deze instelling zie bijlage 

ik heb hem op traag 2 gezet  sindsdien bijna gaan haperingen meer  heel soms als je van bron veranderd maar is dan na 10 min voorbij  

ik zou zeggen probeer het en hopen dat het helpt FAEABF8D-0585-4F87-A00F-DE1672D4FD9E.png

0 Kudos
Meneer C.
Level 16

@WESENES; helaas helaas.....dat had ik eerder ook al geprobeerd. Maakte geen enkel verschil.

Ik heb hierover ook al meerdere malen contact gehad met de (waardeloze) helpdesk van Samsung. Waar het op neerkomt is dat de leuk bedachte universele standaarden (ARC, eARC, etc.) toch bij lange na niet zo universeel standaard zijn........

0 Kudos
Meneer C.
Level 16

Daarom zou het ook beter zijn als wij, als testers, wat meer instellings mogelijkheden krijgen in de NEXT. Maar ja........

Gooffy
Level 7

Het lijkt er op dat Ziggo de handdoek in de ring gegooid heeft, maar ben hier toch blijven zoeken en kwam op internet (tweakers) een instelling tegen waar ik het bestaan niet van wist.

Het betreft hier wel een Samsung QE55Q85R. en gaat over Invoersignaal Extra, deze stond bij mij aan op hdmi 4, hier zit de Next op aangesloten, heb twee dagen geleden dit uitgezet en sinds die tijd geen uitval meer gehad, was eerder toch 2 tot 3 keer per avond.

Ga dit goed in de gaten houden en kom over een paar dagen met een update.

De Invoersignaal Extra instelling is te vinden onder Algemeen => Beheer Extra Apparaten => Invoersignaal Extra.

Ferdy Bossy
Level 9

@Hansjepk Waarschijnlijk is de HDMI kabel geen 100% wel de HDMI 2.1 aanschaffen.

Trouwens optische verbinding next <> audio installatie, maakt het mogelijk de NEXT als tuner(radio) te gebruiken. Dan hoeft de tv niet aan te staan. Met de witte (TV) knop linksboven afstandsbediening staat de tv op standby.

0 Kudos
Meneer C.
Level 16

@Gooffy; okay, dus een tip van Tweakers. Ga ik ook eens proberen. Bij mij staat deze ook op aan namelijk.

Al heeft Samsung, bij mij tenminste, ook wel toegegeven dat hun apparatuur niet altijd even goed werkt met andere merken. Ondanks de zogenaamde internationale standaarden van (e)ARC, CEC, etc.

0 Kudos
Meneer C.
Level 16

En de apparatuur van Ziggo trouwens ook niet, dus een prima mix voor allerlei onzinnige en onnodige problemen. 😂

Gooffy
Level 7

@Ferdy Bossy Is al vanaf het begin zo, de kabel is de gene die door Ziggo mee geleverd is bij de Next, de Next apart optisch aansluiten voor het gedrocht wat Ziggo radio noemt is een No Go, moet dan ook de TV nog optisch aansluiten om het smart gedeelte te kunnen gebruiken, voor radio gebruik ik de good old Humax 5200c, die is wel normaal te bedienen zonder de fratsen van de Next.

Verder word alles hier met een logitech Harmony bedient tot volle tevredenheid.

@Meneer C. Als dit zo blijft werken ben ik dik tevreden en of dit nu aan de kan van Ziggo of Samsung zit durf ik niet te zeggen, er gaat op het gebied van HDMI genoeg mis bij heel veel merken, omdat dit probleem ook bij niet samsung gebruikers voor komt heb ik toch de neiging om in de richting van Ziggo te wijzen.

Willem-A1
Oud Community-lid

Ik ben blij dat ik al die 'onzin' niet heb op mijn Panasonic Oled. Want het wordt er toch niet eenvoudiger op voor veel mensen met al die opties die men er tegenwoordig tegenaan gooit. En als dat dan ook nog zorgt voor issues kan het lang zoeken zijn. 

Geniet nog even van je good old 5200c @Gooffy Ze zijn nog wel even te vinden, maar de spoeling word langzamerhand wel dunner. 

0 Kudos
Gooffy
Level 7

@Willem-A1 Heb hier 2x goed werkende 5200c inclusief smartcard in huis en die gaan zeker de deur niet uit.

Willem-A1
Oud Community-lid

Die smartcards ben ik helaas kwijt na een verhuizing naar oud UPC gebied. Maar de Humax-en draaien nog best vaak, ook nu ik de XL heb. 

0 Kudos
Ferdy Bossy
Level 9

@Gooffy @Hansjepk @Meneer C. @WESENES Gebruik zelf de radio app van de Next niet meer, nu nog Spotify maar wordt straks Apple Lossless audio. Maar de kwaliteit van de digitale radio heb ik lang gebruikt. Of via de Next luisteren /kijken naar YouTube. Wanneer het AUDIO apparaat geen optische ingang heeft. Is er ook een 3,5 mm jack analoge stereo uitgang, die ook bruikbaar is op elke stereo installatie thuis. Je hebt 'n verloop kabel nodig 3,5mm stereo jack naar 2xtulp of als er een 3,5mm ingang is beide zijden 3,5mm stereo jack plug. Dan heb je toch radio en kan alleen de tv uit en toch radio horen via de installatie of radio set.

0 Kudos
Gooffy
Level 7

@Ferdy Bossy Dit hoort hier eigenlijk niet thuis maar toch even dit, de Humax 5200c heeft een display zo dat je kan zien naar welk station je luistert en een ander station kun je gewoon met een kanaal nummer kiezen, je hebt hier geen tv beeld bij nodig zoals bij de Next, weet dat het ook stem gestuurd kan maar dat werkt voor een aantal stations heel slecht.

Even weer on topic, hier nu voor de derde avond op rij geen uitval van geluid gehad.

Meneer C.
Level 16

@Gooffy; kan ik me voorstellen. Ik ga het ook proberen. Je moet toch wat, Ziggo gaat in ieder geval niet over de brug komen met meer opties. Die focussen zich nu op de nieuwe Next denk ik. Lineair gaat er uiteindelijk toch helemaal uit, als ze de concurrentie bij willen benen.

0 Kudos