1
Vraag
2
Reacties
Hansjepk

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 30Likes

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

Uitgelicht
Alex

Community Moderator
  • 9686Reacties
  • 1125Oplossingen
  • 4397Likes

Hi allemaal,

Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

Tips en mogelijke oplossingen

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

• Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

• Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

• Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

Niet opgelost?

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:

Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

1.450 Reacties 1.450
Meldingen
Aan Uit
HansN

Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dummy80 wrote:

Sinds wij onze nieuwe TV hebben, hebben ook wij dit zelfde ongemak.

Onze oude samsung LED hebben we vorige week vervangen voor een QE55Q60R. Sinds die tijd hebben we ongeveer 4 a 5 keer op een avond dat het geluid weg valt voor een seconde ongeveer. Ik kan niet beoordelen of het sinds de laatste firmware update is, want we hebben deze tv pas.

Wat heb ik er zelf aan gedaan:

De halve seconde dip wordt NIET opgenomen. Dus als ik de laatste 30sec replay hoor ik het niet meer terug.

Ziggo next met andere HDMI poort verbonden, zelfde euvel.

Ander apparaat op die beide HDMI poorten, geen issue

HDMI kabels gewisseld, probleem blijft op de Ziggo next, niet op andere apparaten zoals playstation en media speler.

Netflix / youtube op de ziggo next: zelfde issue

Netflix / youtube op de tv app zelf: geen issue

Het lijkt dus op een combi tv (4k?) met ziggo next. Als ik het heel vervelend vind zal ik nog wel eens de oude samsung aansluiten om te checken. 

Het probleem lag bij mij aan de hdmi kabel. Alleen die van ziggo de high speed (of soortgelijk) lijkt het probleem te verhelpen. Ik had vrij recent dure nieuwe hdmi kabels gekocht en dacht daardoor bij het installeren van de next dat ik de hdmi kabels niet hoefde te vervangen. Ik kreeg dus ook de te maken met wegvallen vh geluid. voor 1 seconde. meerdere keren per uur. Het vervangen vd hdmi heeft het probleem bij mij opgelost

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9686Posts
  • 1125Oplossingen
  • 4397Likes

Hi @HansN & @Richardvpop, top dat dit bij jullie heeft geholpen! Ik was in de veronderstelling dat we dit inderdaad al hadden uitgesloten.

@Hansjepk - Ik heb je een HDMI-kabel opgestuurd om dit verder te verifiëren. Houd je ons op de hoogte?

Denfic

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @HansN & @Richardvpop, top dat dit bij jullie heeft geholpen! Ik was in de veronderstelling dat we dit inderdaad al hadden uitgesloten.

@Hansjepk - Ik heb je een HDMI-kabel opgestuurd om dit verder te verifiëren. Houd je ons op de hoogte?

Vraag me dan wel af welke type hdmi kabel u dan opstuurt. Want ik heb al 3 x een nieuwe kabel gekregen maar dan wel de standaard hdmi kabel  ..die werkt blijkbaar gewoon niet .. !! Stuurt u dan een ULTRA HISPEED kabel op ?? Zo ja dan wil ik die ook !!! 

Hansjepk
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 30Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @HansN & @Richardvpop, top dat dit bij jullie heeft geholpen! Ik was in de veronderstelling dat we dit inderdaad al hadden uitgesloten.

Dank je. Ik hou jullie op de hoogste. 

Groetjes Hans. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9686Posts
  • 1125Oplossingen
  • 4397Likes
Denfic wrote:

Vraag me dan wel af welke type hdmi kabel u dan opstuurt. Want ik heb al 3 x een nieuwe kabel gekregen maar dan wel de standaard hdmi kabel  ..die werkt blijkbaar gewoon niet .. !! Stuurt u dan een ULTRA HISPEED kabel op ?? Zo ja dan wil ik die ook !!! 

Je hebt inderdaad in juli deze zelfde kabel ontvangen. Dat is een High Speed kabel. Het is mogelijk ook niet voor iedereen een oplossing.

Gooffy

Level 6
  • 106Posts
  • 3Oplossingen
  • 48Likes

Na 5 dagen met de resolutie ingesteld op 1080 geen enkele uitval gehad van het geluid, vanavond de Next weer op 4K gezet en binnen een uur was de eerste uitval daar weer.

Wat zou hier aan de hand zijn, verkeerde of slechte kabel, nogmaals ik maak gebruik van de bijgeleverde HDMI kabel, deze al een keer omgedraaid  en ook een andere HDMI poort op de TV geprobeerd maar geen verbetering.

Denfic

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gooffy wrote:

Na 5 dagen met de resolutie ingesteld op 1080 geen enkele uitval gehad van het geluid, vanavond de Next weer op 4K gezet en binnen een uur was de eerste uitval daar weer.

Wat zou hier aan de hand zijn, verkeerde of slechte kabel, nogmaals ik maak gebruik van de bijgeleverde HDMI kabel, deze al een keer omgedraaid  en ook een andere HDMI poort op de TV geprobeerd maar geen verbetering.

Hoi .. ten eerste even dit .. ik heb nu sinds gister een nieuwe hdmi kabel aangeschaft à 39,95 bij de BCC .. dit is een ULTRA HIGH SPEED HDMI KABEL van het merk “Monster”.. Heb de kabel direct aangesloten en heb tot op heden geen glitch/uitval meer gehad .. ik wacht het nog even af voor dat ik een definitief antwoord heb ..Als het ongeveer een week goed blijft (wat ik hoop)  ...dan claim ik de aangeschafte kabel bij Ziggo .. en dan hoop ik dat Ziggo er iets mee doet !! .. ik heb nu al zoveel geprobeerd dat er nu wel een antwoord moet komen van 1 van ons hier …! 

> Zie bijlage 😉 

Maumiauw

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik kwam via Google op dit topic uit. Ik heb hetzelfde probleem dat mijn geluid steeds weg valt bij mijn nieuwe tv (samsung qled 75q74t) icm de Next. Zou ik ook een nieuwe high speed hdmi kabel opgestuurd kunnen krijgen? 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9686Posts
  • 1125Oplossingen
  • 4397Likes

Hi @Maumiauw - Goed dat je je hier meldt, welkom!

Even een opmerking voor iedereen: In de analyse en jullie voorbeelden ben ik er vanuit gegaan dat de meegeleverde HDMI-kabel werd gebruikt en/of deze is vervangen voor een ander high speed-model. Het lijkt er op dít moment op dat dat niet overal het geval was en het vervangen hiervan dit probleem heeft verholpen. Tot nu toe hebben we twee/drie positieve terugkoppelingen en loopt er een volgende verificatie.

Dat betekent niet dat dit standaard voor iedereen dé oplossing is en ook niet dat we nu halsoverkop allemaal HDMI-kabels moeten gaan kopen. Controleer allereerst of je de originele kabel (bij het installatiepakket van de Mediabox Next) nog hebt, want daar leveren we ook een High Speed-kabel bij. Heb je het gevoel dat er iets mis met die van jou of ben je de originele kwijt, laat het dan weten, dan bekijken we per situatie wat we kunnen doen. 

Denfic

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @Maumiauw - Goed dat je je hier meldt, welkom!

Even een opmerking voor iedereen: In de analyse en jullie voorbeelden ben ik er vanuit gegaan dat de meegeleverde HDMI-kabel werd gebruikt en/of deze is vervangen voor een ander high speed-model. Het lijkt er op dít moment op dat dat niet overal het geval was en het vervangen hiervan dit probleem heeft verholpen. Tot nu toe hebben we twee/drie positieve terugkoppelingen en loopt er een volgende verificatie.

Dat betekent niet dat dit standaard voor iedereen dé oplossing is en ook niet dat we nu halsoverkop allemaal HDMI-kabels moeten gaan kopen. Controleer allereerst of je de originele kabel (bij het installatiepakket van de Mediabox Next) nog hebt, want daar leveren we ook een High Speed-kabel bij. Heb je het gevoel dat er iets mis met die van jou of ben je de originele kwijt, laat het dan weten, dan bekijken we per situatie wat we kunnen doen. 

Nogmaals even voor de duidelijkheid .. want dingen aannemen of lezen is voor sommige mensen best lastig .. (blijkbaar) .. ik hou het kort .. !!
High Speed en ULTRA HIGH SPEED zijn 2 verschillende kabels. De ultra high speed ..blijkt voor sommige van ons (bijna iedereen) die de ULTRA HIGH SPEED kabel heeft de oplossing ! 
​​​​​​​Dus we gaan het zien en horen 😉 

Maumiauw

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Alex Ziggo wrote:

Ik gebruik de originele kabel die ik vorig jaar bij de Next heb gekregen, maar dit is een high speed hdmi. Als ik dus een een ultra high speed kabel wil (wat blijkbaar de oplossing is voor het wegvallen van het geluid) dan moet ik die zelf maar kopen dus? ?

Denfic

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maumiauw wrote:
Alex Ziggo wrote:

Iets wat even los staat van het probleem 😉

Ik gebruik de originele kabel die ik vorig jaar bij de Next heb gekregen, maar dit is een high speed hdmi. Als ik dus een een ultra high speed kabel wil (wat blijkbaar de oplossing is voor het wegvallen van het geluid) dan moet ik die zelf maar kopen dus?

​?

Uhh ja . zoals meerdere mensen .. maar ik .. (als het de oplossing is) ga hem claimen bij Ziggo 😉

Dummy80

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Denfic wrote:
Alex Ziggo wrote:

Nogmaals even voor de duidelijkheid .. want dingen aannemen of lezen is voor sommige mensen best lastig .. (blijkbaar) .. ik hou het kort .. !!
High Speed en ULTRA HIGH SPEED zijn 2 verschillende kabels. De ultra high speed ..blijkt voor sommige van ons (bijna iedereen) die de ULTRA HIGH SPEED kabel heeft de oplossing ! 
Dus we gaan het zien en horen 😉 

Ik had deze: LifeGoods HDMI Kabel 2.0 - Ultra HD 4K High Speed (60hz) - Gold Plated

Maar nog steeds slaat het geluid over. Ik zal eens kijken of ik tussen alle HDMI kabels nog de originele van Ziggo kan vinden 🙂 

Doosje47

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dolby audio op volg signaal zetten ik heb er geen last meer van. Idee geval altijd uit op uit

Denfic

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Doosje47 wrote:

Dolby audio op volg signaal zetten ik heb er geen last meer van. Idee geval altijd uit op uit

“Idee geval altijd uit op uit” 
Geen idee wat u hiermee bedoeld .. !

En ja als u het met bovenstaande kan oplossen is het klaar voor u .. maar dat is allemaal al geprobeerd en gedaan aan deze kant .. bij mij is het alleen tot nu toe nog het vervangen van de hdmi kabel wat effect heeft .. ik laat over een paar dagen weten of het helemaal weg is .. 😉
Meer kan ik er nu niet over zeggen .. 

Doosje47

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dolby signaal niet op dolby altijd aan zetten. Maar op volgen zetten. De tv gaat dan automatisch op dolby digitaal omplaats dolby digitaal +

Maumiauw

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Doosje47 wrote:

Dolby signaal niet op dolby altijd aan zetten. Maar op volgen zetten. De tv gaat dan automatisch op dolby digitaal omplaats dolby digitaal +

Vanmorgen de instelling veranderd en tot nu toe nog geen geluidsonderbreking gehad! ???

Denfic

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nog steeds geen probleem gehad … na het vervangen van de high speed hdmi met een ULTRA HIGH SPEED HDMI … dit is dag 3 ..

Hansjepk
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 30Likes
Hansjepk wrote:
Alex Ziggo wrote:

Groetjes Hans. 

Hoi. Ik heb nu 3 dagen die nieuwe hdmi kabel. Helaas geen verschil?

Ook geluid loopt achter ten opzichte van het beeld. Zou het mogelijk zijn om ipv vertraging bij instellingen misschien ook bij instellingen het geluid kunnen versnellen ten opzichte van het beeld? Is maar een idee. 

Groetjes Hans. 

Denfic

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hansjepk wrote:
Hansjepk wrote:
Alex Ziggo wrote:

Groetjes Hans. 

Hoi. Ik heb nu 3 dagen die nieuwe hdmi kabel. Helaas geen verschil

Ook geluid loopt achter ten opzichte van het beeld. Zou het mogelijk zijn om ipv vertraging bij instellingen misschien ook bij instellingen het geluid kunnen versnellen ten opzichte van het beeld? Is maar een idee. 

Groetjes Hans. 

Hoi.. koop een goede ULTRA HIGH SPEED HDMI kabel.. en u bent er van af.. of probeer wat met het dolby geluid zoals eerder aangegeven.. door deze op volgen te zetten.. bij mij was het de kabel.. de standaard kabel van ziggo deed bij mij ook raar..