1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hansjepk

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9386Reacties
  • 1104Oplossingen
  • 4224Likes

Hi allemaal,


Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

 

Tips en mogelijke oplossingen

 

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

 

  • Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

  • Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

  • Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

 

Niet opgelost?

 

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:


Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

 

1.450 Reacties 1.450
Ro164

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@HansO en @AOTW88

Bedankt voor jullie reactie. 

Ik heb wil nog even vermelden dat ik op advies van een medewerker van Ziggo helpdesk (telefonisch) hier naar toe verwezen ben. Hij wist ook niet hoe dit op te lossen.

Het valt me op dat er wel wat verschillen tussen de meldingen zitten. Zo lees ik vaak dat bij 'terugspoelen' het geluid het wel doet: dit is bij mij niet het geval, het blijft wegvallen. 

Ik hoop echt dat het snel opgelost kan worden, want alles bij elkaar (tv, geluidsinstallatie) maar toch ook met name het contract met Ziggo is duur genoeg, dan mag je er toch vanuit gaan dat het werkt. OK, ik begrijp dat het complex kan zijn/is, maar toch. Met de factuur en prijsverhogingen zijn nooit problemen (althans, nog nooit spontaan geen of een lagere rekening ontvangen ;-)) 

Daarnaast heb ik ook geen inhoudelijke reactie ontvangen van Ziggo zelf hier op de community. 

Het duurt Idd al erg lang, al ruim een jaar nu. 

Met vriendelijke groet, 

Ro164

Brian1979

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier helaas ook last van het wegvallen van geluid. Alles al geprobeerd met diverse aansluitingen. Bij de Xbox en Switch nergens last van.

Doet zich overigens bij ons pas voor sinds de laatste update.

Hoop ook dat het snel wordt opgelost want is behoorlijk irritant.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9386Posts
  • 1104Oplossingen
  • 4224Likes

Hi @AOTW88 & @Brian1979, goed dat jullie dit topic hebben gevonden welkom. Dat het ergens misgaat tussen de Next en de audio-output is inderdaad nu goed te concluderen. Ik ben wel benieuwd naar wat meer informatie bij jullie.

 

-Model TV:

-Indien van toepassing: Model soundbar/receiver/externe audio-bron: 

-Gebeurt het bij zowel Live TV, Replay TV als Movies & Series?

-Gebeurt het ook bij apps zoals YouTube & Netflix?

 

@Ro164 - Ingaand op:

Zo lees ik vaak dat bij 'terugspoelen' het geluid het wel doet: dit is bij mij niet het geval, het blijft wegvallen. 

Het is inderdaad geen oplossing, maar een test: Als het geluid wegvalt op exáct hetzelfde moment bij het terugspoelen, gaat er iets mis in die audio-output. In deze gevallen vermoed ik niet dat dat het geval is en het dus volledig willekeurig wegvalt.

AOTW88

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Alex, 

 

Het gaat fout met zowel tv en versterker als audio bron. Met apps als YouTube en Netflix via de next media box gaat jet goed. Hier geen wegvallen van het geluid. Hieruit kan ik dus wel opmaken dat het niet om het type tv of versterker gaat. Of Netflix en YouTube moeten een ander protocol gebruiken dan de normale tv maar dit lijkt me sterk. Ik heb Pcm als dolby digital geprobeerd op mijn televisie.  Ook heb ik op de Next de opties altijd aan, Volg signaal en uitgeschakeld geprobeerd. En deze ook kruislings instellingen tussen tv en next. 

 

Het moet hier echt gaan om een software bug. Snap dat het lastig is om het te fixen zonder dat je een test opstelling heb waar de fout zit. Maar zoals reeds gemeld duurd het al een jaar, lijkt me toch dat er in dit jaar best iemand is geweest die mee wilde werken om inzicht te krijgen in de aard van het probleem. 

 

Ik hoop dat het snel gefixt word. 

 

Televisie QE75q85R

Onkyo tx-nr686

Next : 4.25 firmware.

Brian1979

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Alex,

 

AOTW88 omschrijft precies het probleem zoals wij deze ook ervaren. 

 

TV QE65Q80RALXXN

Onkyo TX-NR525

Next : 4.25 firmware.

 

 

Ro164

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste allen, 

Ik heb net contact gehad met Harman Kardon (Aschwin) over mijn probleem. Hij schrijft het volgende:

 

Beste, 

Bedankt voor uw telefoontje van zojuist.

Een kleine samenvatting van wat wij zojuist getest en besproken hebben, zoals beloofd.

Wij hebben de Ziggo Next mediabox getest zonder tussenkomst van de TV, om de TV als oorzaak te elimineren, zijn alle mogelijheden langs gegaan.
Het blijkt, dat u opnames heeft gemaakt met uw Ziggo Next box, waar reeds in de opname audio dropouts te horen zijn, die na terugspoelen wederom hoorbaar zijn op exact hetzelfde moment. Hieruit kunnen we concluderen dat noch uw TV, noch uw Soundbar hier de oorzaak van is. Het zou misschien de mediabox zelf kunnen zijn, maar veel waarschijnlijker is dat het signaal de audio drop-outs al heeft als het uw woning bereikt, en het probleem derhalve in het signaal van de provider ligt.

Mocht u nog aanvullende vragen hebben, stelt u ze gerust, wij helpen u graag verder.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van Ziggo. 

 

Met vriendelijke groet, 

Ro164

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9386Posts
  • 1104Oplossingen
  • 4224Likes

Hi @Ro164, goed dat je even contact met Harman Kardon hebt gezocht! Het belangrijkste stuk is inderdaad

Het blijkt, dat u opnames heeft gemaakt met uw Ziggo Next box, waar reeds in de opname audio dropouts te horen zijn, die na terugspoelen wederom hoorbaar zijn op exact hetzelfde moment.

Als ik me niet vergis, komt dit niet overeen met wat anderen in dit topic ervaren en gebeurt het dan juist weer volledig willekeurig (en dus niet op exact hetzelfde moment). Als dit het geval is, klopt het verder precies met wat Aschwin aangeeft; dan moeten we het signaal onder de loep nemen om te controleren wat daar misgaat. Ervaar je ook hick-ups/problemen met het beeld?

 

@allen - Volgende week komt de nieuwe software uit van de Mediabox Next. Ik zal eerlijk direct bekennen dat deze niet dé oplossing zal hebben voor dit probleem, maar we hebben eerder gezien dat sommige problemen toch verdwijnen door andere fixes. Tot op heden hebben we het probleem niet kunnen reproduceren. Voordat we opnieuw er verder induiken, wil ik voorstellen dat we even de nieuwe software afwachten.

Ro164

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Alex Ziggo ,

 

Dank voor je reactie. 

Ik heb ook wel af en toe problemen met het beeld. Maar dat is wel later gekomen en was ook minder vaak. 

Daarnaast had ik een week geleden, ongeveer, telefonisch contact met Ziggo waarbij aangegeven werd dat als ik slechte verbinding met internet bleef houden, dit moest melden. Dat is inderdaad het geval. Kan ik dat hier melden en wat wordt er dan mee gedaan of moet ik dit nog eens telefonisch doorgeven. Het mest ideale zou zijn dat dit alles in 1 keer behandeld kan worden... 

Met vriendelijke groet, 

Roland 

Bianca74

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Alex,

 

Wij hebben sinds een paar weken een nieuwe tv, nieuwe soundbar en de mediabox Next. Ook wij hebben last van dropouts van ongeveer 1 seconde. Het gebeurd geheel willekeurig, via tv kijken met de mediabox of luisteren naar de radio via de mediabox. Bij kijken naar netflix via de app van de tv hebben wij hier geen last van. Wij hebben een samsung tv the frame 2020 en de harmon kardon soundbar citation multibeam. 

Ik ben benieuwd naar de oplossing.

Met vriendelijke groet,

Bianca

 

Ro164

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Alex Ziggo

Ik heb hier 5 sagen geleden een post geplaatst en vroeg me af wat nu te doen. Helaas heb ik nog geen antwoord van u ontvangen. 

 

Zou u me kunnen zeggen hoe nu verder?

Ik hoop op een snel en bevredigend antwoord.

Met vriendelijke groet, 

Ro164

Hugo87

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb hier ook last van, speelt al enkele maanden. Lijkt bij alle typen content te zijn op de Mediabox next (live / replay / Netflix app).

 

Setup: Mediabox next - HDMI - TV (Phillips 50PUS8204) - HDMI (ARC) - HEOS Bar

 

Herken het wat anderen zeggen: het geluid valt soms (gebeurt elke paar uur) ineens meerdere keren weg binnen 2 a 3 seconden, je hoort dan stukjes wel / stukjes geen geluid - afwisselend, en kan tot 2 a 3 seconden totaal duren.

Dacht dat het aan de soundbar lag maar deze heeft bij andere input bronnen nooit problemen gehad. Dit topic lezende lijkt het aan de mediabox next te liggen. Hoop dat er een fix kan komen!

pjgs

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb vandaag de mediabox xl vervangen door een next. Het in deze draad beschreven probleem doet zich ook bij ons voor. Een aantal malen per uur val het geluid ongeveer 1 seconde weg.
De next is rechtstreeks via bijgeleverde hdmi kabel aangesloten op de tv en de tv is met een andere hdmi kabel via de arc poort aangesloten op een samsung soundbar.
Deze setup werkte met de mediabox xl zonder enig probleem.
Ik vraag me af of ik niet beter de mediakbox xl kan terug plaatsen.

TV: Seiki / JTC
Soundbar: Samsung HW-MS650
 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9386Posts
  • 1104Oplossingen
  • 4224Likes

Hi @pjgs & de rest,

Afgelopen nacht is de nieuwe software-update voor de Mediabox Next uitgekomen. Zoals eerder aangegeven is dit probleem niet specifiek verholpen, maar ben ik wel benieuwd of jullie verschil merken na de nieuwe update. Houd er rekening mee dat het soms iets langer kan duren voordat je de update binnen hebt. Je kunt de versie controleren bij [Instellingen] > [Info] > [Over je Mediabox].

Als het niet verholpen is, een reminder voor eventuele nieuwe melders om de volgende vragen zo compleet mogelijk te beantwoorden:

-Probleemomschrijving

-Model TV:

-Indien van toepassing: Model soundbar/receiver/externe audio-bron: 

-Spoel terug naar het moment van de audio-drop; gebeurt het op exact hetzelfde moment weer?

-Gebeurt het bij zowel Live TV, Replay TV als Movies & Series?

-Gebeurt het ook bij apps zoals YouTube & Netflix?

 

Brian1979

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Brian1979 wrote:

Beste Alex,

 

AOTW88 omschrijft precies het probleem zoals wij deze ook ervaren. 

 

TV QE65Q80RALXXN

Onkyo TX-NR525

Next : 4.25 firmware.

 

 

 

Beste Alex,

 

Helaas is het euvel na de update nog steeds aanwezig.

 

Gr. Brian

 

Hansjepk
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Goedemorgen. Bij mij ook geen verschil. 

Helaas. 

Groetjes Hans. 

Ro164

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nu zowel telefonisch, via community als messenger contact gehad met Ziggo. Harman Kardon en Alex Ziggo van de community geven aan waar het probleem zit: Alex Ziggo is daarna stil (2x vraag gesteld op community) en via de app komen ze met oplossingen die ik al tig keer geprobeerd heb. Daarnaast komen ze met het idee om 4k uit te schakelen, terwijl dolby ook al niet werkt(niet synchroon)! Dus, ik ben op het moment zeker niet tevreden en wil me netjes gedragen, maar het geduld begint op te raken!

Op messenger krijg je steeds iemand anders die reageert en die heeft dus blijkbaar geen inzicht (of wat dan ook) in eerdere vragen. Zie reactie hieronder. 

Goedemorgen ! Allereerst heel erg spijtig dat je deze ervaring hebt ? Ik hoop dat ik het weer een beetje goed kan maken! De eerste tekst die ikkan lezzen is deze Ik ben zeer teleurgesteld door de gang van zaken en voel me niet serieus genomen." En dat het gaat om een splitter. Kun je mij aangeven wat er precies aan de hand is ?

En daarna:

helaas is je vraag niet doorgekomen en je reactie op je splitter ook niet, Zou je die kunnen herhalen? Daarnaast, je zit op messenger en niet op chat dus elke keer als je een berichtje stuurt kan een willekeurige collega hier daarop antwoorden.

@Alex Ziggo 

Kan jij anrwoorden of me naar de juiste afdeling verwijzen, want dit is echt waardeloos zo! 

 

pjgs

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste @Alex Ziggo ,

 

De update is uitgevoerd. Het euvel bestaat nog steeds en doet zich voor tijdens ‘live’ tv maar ook tijdens Netflix.
Als ik deze draad doorlees dan kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat jullie er ‘met de pet naar gooien’. Iedere keer weer een herhaling van zetten. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat jullie dit zelf niet kunnen reproduceren. Het wordt hoog tijd dat dit probleem serieus genomen wordt.
Als jullie dit niet kunnen reproduceren dan zijn jullie van harte welkom om bij mij te komen kijken.

Ik ga maar weer bellen met de klantenservice om te kijken of we iets kunnen regelen want ik helaas moet ik de mediabox xl weer gaan aansluiten.

 

Hier wordt ik dus echt niet vrolijk van.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9386Posts
  • 1104Oplossingen
  • 4224Likes

Hi @Ro164 & @pjgs,

Ik ben het met jullie eens dat dit lang duurt, zeker als je naar de eerste melding krijgt. Ik heb de storing opnieuw onder de aandacht gebracht, maar ik twijfel er niet aan dat hier aan gewerkt wordt. Tot dusver lijken de meldingen vooral vanuit Samsung The Frame en diverse Samsung Q-Led modellen (zowel 6, 7 als 8-serie) te komen, eventueel in combinatie met Harman Kardon of Samsung Soundbars. Zelf heb ik toevallig ook een Samsung Q-led model in combinatie met een Philips Soundbar (optisch aangesloten op de TV) en ervaar dit probleem niet.

We hebben tevens een probleem in onderzoek waarbij het geluid ook kortstondig wegvalt, maar wel in combinatie met wegvallend beeld, waar jullie geen last van hebben.

De workaround wil ik desalniettemin even delen, om te controleren of er overeenkomsten zijn:

1. Zet eerst de Mediabox aan zonder de HDMI kabel aangesloten
2. Zet vervolgens de TV aan
3. Sluit de meegeleverde 4K HDMI kabel aan op de mediabox, en vervolgens op de TV
4. Pas in het menu de resolutie aan van automatisch naar 1080i

Komt het nu nog steeds voor?

(Kleine aanvulling/uitleg met betrekking tot de laatste stap; er kan soms iets misgaan met bepaalde doorvoersnelheid van de (HDMI)kabel. Het aanpassen hiervan kan uitsluitsel geven)

Jeffreyvanluit

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemorgen,

 

ik sluit me aan bij dit zelfde probleem. 
Ik heb de Next via HDMI aangesloten op soundbar (Sony HTF-Z9) en via soundbar door naar TV (Sony KD-49XD8305) via HDMI e-arc.
Het af en toe wegvallen van het geluid doet zich bij mij specifiek voor als ik radio wil luisteren alleen op de soundbar. Het geluid valt dan na ongeveer 1 minuut te hebben geluisterd regelmatig een seconde of soms iets langer weg. Zodra ik dan de TV erbij aan zet (en dus die prachtige gele bal weer mag aanschouwen) is het probleem weg. 

Groet,

Jeffrey

pjgs

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @Ro164 & @pjgs,

Ik ben het met jullie eens dat dit lang duurt, zeker als je naar de eerste melding krijgt. Ik heb de storing opnieuw onder de aandacht gebracht, maar ik twijfel er niet aan dat hier aan gewerkt wordt. Tot dusver lijken de meldingen vooral vanuit Samsung The Frame en diverse Samsung Q-Led modellen (zowel 6, 7 als 8-serie) te komen, eventueel in combinatie met Harman Kardon of Samsung Soundbars. Zelf heb ik toevallig ook een Samsung Q-led model in combinatie met een Philips Soundbar (optisch aangesloten op de TV) en ervaar dit probleem niet.

We hebben tevens een probleem in onderzoek waarbij het geluid ook kortstondig wegvalt, maar wel in combinatie met wegvallend beeld, waar jullie geen last van hebben.

De workaround wil ik desalniettemin even delen, om te controleren of er overeenkomsten zijn:

1. Zet eerst de Mediabox aan zonder de HDMI kabel aangesloten
2. Zet vervolgens de TV aan
3. Sluit de meegeleverde 4K HDMI kabel aan op de mediabox, en vervolgens op de TV
4. Pas in het menu de resolutie aan van automatisch naar 1080i

Komt het nu nog steeds voor?

 

Helaas ook dit is voor mij niet de oplossing. Heb wederom contact opgenomen met de klantenservice. Vrijdag as komt er een monteur langs, dus even afwachten.
Will keep you posted. 🙂

Groet Peter

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic