Vraag
Reacties
Hansjepk
Level 5

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

e-mail meldingen
Aan Uit
Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Hi all,

 

Omdat er ontzettend veel scenario's zijn met betrekking tot dit probleem, willen we dit graag individueel aanvliegen en is dit topic gesloten.

 

Ervaar je probleem met wegvallend geluid? Controleer dan eerst de uitgelichte reactie van dit topic, die je [hier] kunt vinden.

 

Lost geen van deze tips het probleem op? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk details, zoals:

 

Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

 

0 Kudos
Alex
Community Moderator

Hi allemaal,


Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

 

Tips en mogelijke oplossingen

 

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

 

  • Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

  • Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

  • Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

 

Niet opgelost?

 

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:


Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

 

3 Kudos
1.450 Reacties 1.450
GJ1964
Level 2

Naar aanleiding van de Ziggo brief "Blijf genieten van interactieve TV met de Next Mini" Overgestapt van de Mediabox naar de Next Mini. Sinds de overgang van de Mediabox naar de Next Mini valt het geluid even weg. Soms is er 5 minuten geen probleem, maar soms ook 5x per minuut. Bij de Mediabox was er geen enkel probleem met het geluid.

 

Mijn gegevens:

TV samsung UE43RU7100WXXN

Soundbar Samsung HW-MS550/XN

Mediabox Pace DCR7111/03

 

Ik heb elke tip die ik kon vinden en kon toepassen gedaan: firmware-update van de soundbox, invoersignaal extra', 1080p (wat niet handig is want dan zie je bepaalde zenders niet meer), juiste kabels, diverse mogelijkheden om aan te sluiten, etc. Uren mee bezig geweest, maar niets hielp.

 

De monteur is langs geweest en heeft geconstateerd dat alles goed was aangesloten, alle instellingen correct waren. Het lag echter aan de Soundbar. Dus ik vervang in een uitstekend werkende configuratie het ene Ziggo apparaat door een ander Ziggo apparaat en dan ligt het aan een niet Ziggo apparaat? Daar ontgaat mij de logica. Lijkt mij ook zinloos om de Soundbar te vervangen want als het aan de Soundbar ligt, dan weet ik niet of het vervangen van een Soundbar helpt en mocht dat zo zijn, dan kan het bij de eerstvolgende software update van de Mini Next weer fout gaan. 

 

Ik zie dat mensen overstappen op KPN (ook een collega waar ik mee gesproken heb - die was door hetzelfde probleem Ziggo écht zat). Ik wil graag blijven, maar dan wil ik wel een oplossing voor de geluidsproblemen hebben, want TV kijken is op dit moment heel irritant.

 

Ik hoor graag of en wanneer er een oplossing is.

 

0 Kudos
Gooffy
Level 7

@GJ1964 De oplossingen die de monteurs aan huis doen betreft altijd de apparatuur van de klant het ligt nooit aan de Next, dit terwijl de Next in dit topic toch echt wel de rode draad is.

Gezien de startdatum van dit topic zit een oplossing van de kant van Ziggo er echt niet in, heb hier wel een oplossing kunnen vinden door een andere Receiver te plaatsen maar een garantie dat dit het probleem oplost is er niet.

 

Sterkte.

0 Kudos
Johannes1963
Level 2

Jas heb ik ook last van, alles vernieuwd aan kabels, probleem niet opgelost. Reset gedaan ook dat werkt niet. Het wordt tijd dat Ziggo wat gaat ondernemen. Ziggo prijzen zijn ook niet goedkoop dat verwacht je dat het wordt opgelost. Telefoninsch helpdesk verwijst iedereen naar dit forum dan zijn ze van je af. Ziggo gaat a.u.b. er wat aan doen zo is het geen tv kijken zonder geluid als dit langer zo blijft overweeg ik over te stappen of vergoeding van alle mensen met dit probleem.

0 Kudos
LuukH89
Level 1

Hoi Wouter,

 

In welk menu vind je de PLL settings bij Arcam? Ik heb zelf een Denon receiver, maar ik krijg de settings niet gevonden. 

 

Mvg,
Luuk

0 Kudos
GJ1964
Level 2

Ik had dat probleem ook met de Next mini (zie eerdere reactie). Volgens de monteur lag het aan mijn Soundbar. Zaterdag contact gehad met iemand van Ziggo die wel de lagere school had voltooid en nadat ik mijn probleem had uitgelegd (voorheen geen enkel probleem met de mediabox en met de next mini een en al geluidproblemen) gaf zij aan dat ik een next kon krijgen (geen mini!). Gisteren aangesloten en geen enkel probleem meer met het geluid. Dank u onbekende Ziggo dame!! Een ieder die nu nog durft te beweren dat het niet aan de next mini ligt moet zich laten nakijken. Belangrijkste is, ik heb weer geluid en daar ben ik blij mee. 

0 Kudos
Wims280
Level 4

Beste Alex luister even mee en stuur mij ook een nieuwe Next ben ik misschien ook van het probleem af (zit er nieuwe software in of is dit ook 5.03?)

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Wims280 , we lezen zeker mee. We zien meldingen van wegvallend geluid zowel via de Next als de Next Mini. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit voor bepaalde situaties de oplossing kan zijn. Ik ben wel benieuwd of de manier van aansluiten nog verschilde bij beide Mediaboxen, @GJ1964 (al dan niet de kabels zelf of wat voor soort aansluitingen je gebruikte)

 

@Wims280 - Zou je er eventueel ook voor open staan om een gespecialiseerde monteur te ontvangen voor dit probleem? We werken nauw samen met een andere afdeling om meer grip te krijgen op deze problemen en de verschillende scenario's in kaart te brengen.

0 Kudos
GJ1964
Level 2

Ik heb beide boxen aangesloten conform de specificaties van Ziggo. Bij de next is er dan extra t.o.v. de next mini een coax kabel nodig. Voor de rest is de aansluiting (voor zover ik weet) identiek.

 

Wat mij wel opviel bij de mini - en dat vond ik heel erg vreemd - dat er linksonder in beeld bij de verbinding  een KPN logo in beeld kwam. Ik heb helemaal niets met KPN, alles is Ziggo (internet/tv). Bij de mini zie ik dat niet.

0 Kudos
Wims280
Level 4

Zeker sta ik daar voor open als er maar een oplossing komt

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Top, @Wims280 - Ik heb het doorgezet naar een specialist. Er wordt contact met je opgenomen!

0 Kudos
Wims280
Level 4

Beste Alex,

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en van mijn stiefzoon een formuler z10 pro max kastje geleend en er een dag account bij shodow tv op gezet koste mij 1,99 en de next box van de hdmi kabel gehaald en op dezelfde kabel het kastje gezet en we hebben een dag lang van tv kunnen genieten zonder enige last van het wegvallen van het geluid gehad Bingo de next box weer terug gezet en je raad het al audio problemen weer terug dus een monteur sturen is zonde en heeft geen zin meer het is wel duidelijk dat next box de boosdoener is dus ipv monteur of dure specialist in te schakelen een nieuwe next box opsturen is denk ik de oplossing (kwam op het idee daar mijn dochter met dezelfde tv en ook een next box hetzelfde probleem had en na een nieuwe next box daar deze niet goed werkte viel soms geheel weg na de nieuwe aangesloten te hebben ze van het probleem van het wegvallen van het geluid af was) vandaar mijn actie en uitkomst benieuwd naar je reactie

0 Kudos
Wims280
Level 4

Lees mijn oplossing bij jouw reactie zie hieronder Knipsel.JPG

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Wims280, Top dat je er mee bezig bent en ook goed om te weten dat het andere apparaat geen problemen gaf. Ik twijfel ook niet aan het feit dat de Next een belangrijke rol speelt bij dit probleem en dat het niet bij jouw eigen apparatuur zit. 

 

Ik verwacht echter dat het probleem zit bij de 'communicatie' tussen de Next en de apparatuur en niet perse bij de box zelf. Vandaar ik nog twijfel of een andere Next dat dan wel gaat verhelpen. Tegelijkertijd is dat natuurlijk iets wat we op die manier kunnen uitsluiten. Ik begrijp hieruit ook dat er nog geen contact is geweest met mijn collega, ik zal hier opnieuw achteraan, ook met het verzoek om een nieuwe Next te testen. Ik houd je op de hoogte.

0 Kudos
Wims280
Level 4

Top edankt

0 Kudos
thm58
Level 3

Hi,

ik heb soortgelijke klachten op mijn apparatuur:

Samsung The Frame (QE65LS03A), Samsung soundbar VG-SESB11K, Next kastje (geen mini).

 

Onlangs overgestapt op TV kijken via internet mbv NLZiet-app ter voorbereiding om naar internet-only abonnement te gaan omdat ik de frequente prijsverhogingen van Ziggo zat ben.

Ongeveer sinds die tijd ervaar ik geluidsonderbrekingen in alle Apps op de TV: NLZiet, Netflix, Spotify. Vandaag de stopwatch erbij: exact op elke 5 min (300s) een hapering, de gehele dag constant op de seconde nauwkeurig.

Heel veel klachten in dit topic geven de Next (mini) kastjes de schuld. Aangezien ik alleen nog internet gebruik, heb ik het Next kastje uitgeschakeld en losgekoppeld. Tot mijn verbazing was het probleem nog steeds aanwezig.

Toen besloten om alle WIFI verbindingen met de TV en soundbar te vervangen door vaste kabels: laatste uur geen probleem meer.

Voorzichtige conclusie in mijn geval:

- probleem lag niet aan het Next kastje

- schijnbaar stoort er elke 300s iets op het WIFI signaal. Nog geen idee, genoeg verdachte zenders in de buurt: 4G/5G, WIFI van de buren, Z-Wave domotica versterker, ...

Tot zover mijn bevindingen. Misschien een idee om ook eens een test te doen door het Next kastje buiten spel te zetten en via Internet-only te kijken/luisteren? 

Ik zal de komende dagen opletten of het probleem definitief opgelost is en/of ik meer aanwijzingen kan vinden.

Wims280
Level 4

Nog steeds geen contact geweest met ons waarom? ook niet voor een andere next box

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Wims280, Dat spijt me 😞 Ondanks dat er feestdagen tussen zaten, had ik ook al wel verwacht dat er op z'n minst een eerste contact was gelegd hierover. Ik heb hierover navraag gedaan en laat spoedig van me horen.

 

@thm58 - Ik zie dat we destijds niet op jou hebben gereageerd, maar wil je nog wel bedanken voor het delen van je bevindingen!

0 Kudos
Wims280
Level 4

top wacht het af

0 Kudos
mk16
Level 1

Bij ons valt ook het geluid af en toe een seconde weg. We weten wel precies wanneer het gebeurt: als onze koelkast aanslaat. Dat veroorzaakt waarschijnlijk een stroompiek of zoiets, maar ik kan niet bedenken hoe dat dan doorwerkt in de geluidketen.
We hebben een LG QNED, Mediabox Next en geluid over Yamaha receiver. HDMI-arc van LG naar Yamaha. De mediabox is aangesloten op de coax doos in de huiskamer, die vanuit de meterkast onder de vloer door naar de huiskamer gaat (vanuit de bouw, 1984).
Iemand met elektriciteit/elektronica kennis een idee hoe dat kan? Een afschermingsprobleem?

0 Kudos
mk16
Level 1

@AlexKan je iets met mijn bovenstaande bericht, vooral omdat ik precies weet wanneer de geluidstoring optreedt? Is dat bij anderen ook wel voorgekomen? (ik heb niet alle 70 pagina's aan reacties doorgekeken 🙂)

0 Kudos