Vraag
Reacties
Hansjepk
Level 5

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

e-mail meldingen
Aan Uit
Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Hi all,

 

Omdat er ontzettend veel scenario's zijn met betrekking tot dit probleem, willen we dit graag individueel aanvliegen en is dit topic gesloten.

 

Ervaar je probleem met wegvallend geluid? Controleer dan eerst de uitgelichte reactie van dit topic, die je [hier] kunt vinden.

 

Lost geen van deze tips het probleem op? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk details, zoals:

 

Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

 

0 Kudos
Alex
Community Moderator

Hi allemaal,


Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

 

Tips en mogelijke oplossingen

 

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

 

  • Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

  • Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

  • Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

 

Niet opgelost?

 

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:


Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

 

3 Kudos
1.450 Reacties 1.450
Wims280
Level 4

Of ziggo moet de klanten die er probleem mee hebben maar een HDMI Killer gratis opsturen

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

nee hoor want dat is niet ziggo's verantwoordelijkheid valt allemaal binnen klant domein

0 Kudos
wilgoossens
Level 3

Hier heb ik ook last van en zou niet weten hoe dit op te lossen,dus als iemand het weet hoor ik het graag Gr Wil

 

0 Kudos
dickjans
Level 1

Hallo robbo,

Ik heb gekeken, maar mijn televisie laat deze optie niet zien in instellingen. 

0 Kudos
Wtrwouter
Level 1

Mogelijke oorzaak en oplossing (iig voor arcam versterkers)

 

ik heb een samsung tv, ziggo next en een arcam sa20 versterker. Ziggo aangesloten met ultra fast hdmi en spdif.

 

Ik had last van wegvallend geluid via ziggo maar niet vanaf de apps op de tv zelf. alles geprobeerd.. dobly uitgezet op de ziggo next en op de tv. Nieuwe hdmi ultra high speed hdmi. Verschillende beeld kwaliteiten geprobeerd maar geen resultaat…

 

oorzaak: sommige  setopboxen hebben last van jitter. Dat is een onregelmatigheid in digitaal geluidssignaal.

 

oplossing arcam versterker: zet in de instellingen de PLL breedte op ‘wide’.

 

Daarna probleem volledig weg.

 

niet iedere versterker heeft deze instelling dus misschien weet iemand anders een andere oplossing voor jitter problemen.

 

suc6 allemaal ik hoop dat dit helpt.

 

Credits: ik werd hierover getipt door versnel hifi in apeldoorn.

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hele waardevolle tip, @Wtrwouter - Top dat je dat hier deelt! Ik heb hem opgenomen in het uitgelichte bericht met alle tips op een rij.

 

(Voor een ieder die een bericht kreeg van een oplossing in dit topic, dat was een misclick 😅)

0 Kudos
Pbouwens64
Level 2

Hallo Alex 

Ik heb het bericht gelezen  van wouter, maar daarmee is er voor mij nog geen oplossing, 

Ik heb en samsung tv en samsung soundbar .

 instellingen de PLL breedte op ‘wide   kan ik niet vinden in mijn systeem .

0 Kudos
Wims280
Level 4

Wat een gelul Ziggo Jamyla wort eens wakker naar een topic zo groot en dan nog durven vragen komt het ook voor bij ..... schaam jullie wordt het niet eens tijd dat we collectief geld terug gaan vragen of een advocaat op deze kwestie zetten voor delving  

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Pbouwens64, zonde dat het nog niet is opgelost. Heb je ook de andere tips bekeken/getest in [dit bericht]? 

 

@Wims280 - Ik zie dat je eerder aangaf contact te zoeken met Philips. Wat is daar uit gekomen?

0 Kudos
Wims280
Level 4

Beste Alex uitvoerig getest en gelogd met Philips medewerkers maar daaruit bleek dat het niet aan de TV ligt maar aan de aangesloten bron dus jullie Next box

ruud0181
Level 3

@Alex , ik heb in dit topic al eerder gereageerd, dat ik ook last heb met hick-ups in het geluid wanneer ik mijn NokiaQLED-QNR43GV215 TV (60HZ) met een HDMI kabel aan mijn Polk MagnifiMini soundbar verbind, met een Toslink-kabel zijn er geen hick-ups en met de apps afspelen via de Android-TV ook niet, dan ook niet via HDMI, dus alleen wanneer de Mediabox-Next TV afspeelt en de TV het geluid via de HDMI-kabel doorgeeft.

Waar ik ook last van heb, is dat ik niet de Next op 4K kan zetten omdat er dan ernstige judder optreedt, dit is oa storend bij WNL, wanneer de bewegende balken met het laatste nieuws onder in beeld zijn, deze bevriezen dan steeds even. Dit is hinderlijk omdat je bij het kijken naar een 4K uitzending dit moet veranderen in het menu omdat je anders geen beeld krijgt, oa op LoveNature.

Ik heb nu de Next op 1080i staan, maar de judder is nog steeds niet helemaal verdwenen, dit is vooral zichtbaar bij panning, wanneer de camera langzaam heen en weer beweegt, dan hapert het beeld een beetje, met de apps op de TV heb ik hier geen last van en hiervoor met de Mediabox-XL ook niet.

Mijn Nokia is een Android-TV en heeft geen menu waar ik veel wijzigingen kan aanbrengen om de HDMI input oid te veranderen.

Ik zit al sinds 2015 (eerst met accountnaam Ruud R.) op dit forum en in het begin van de Next waren er ook een aantal problemen, toen werd er over gesproken in een aantal topics dat het uitstuursignaal van de Next te hoog was en er daardoor problemen ontstonden, oa het lipsinc-probleem en er waren forumleden die vanwege dat CEC-killers tussen de HDMI aansluiting hebben gezet.

Mijn vraag is, zou het kunnen dat mijn Next problemen aan een te hoog uitstuursignaal kunnen liggen en dat mijn TV daar gevoelig voor is, anders is het toch niet te verklaren dat er met de Mediabox-XL totaal geen problemen waren?

Hieronder dat topic over de lipsync-problemen, er staat opgelost, maar dat is niet voor iedereen zo, mijn vriendin heeft de Next vanaf 2019 en heeft nog steeds last van het niet gelijk lopen van het geluid wanneer haar soundbar is aangesloten via HDMI, met Toslink is het wel goed.

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Update-4-19-nog-steeds-geluid-out-of-sync-Geluid-loopt-achter/...

 

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

@Wims280  - Helder. Voor jouw Philips-TV was er dus geen nieuwe firmware zoals werd vermeld? Wil je ook je postcode & huisnummer [hier] toevoegen? Heb je het in het verleden wel eens getest zonder externe audio-apparatuur en zo ja, wat ervaar je dan? Zijn er nog andere details te benoemen? Als we het plaatje compleet hebben, stuur ik het intern door naar de specialist om te kijken naar de vervolgstappen, zoals een bezoek aan huis.

 

@ruud0181 - Dank voor je uitgebreide bericht. Voorop gesteld: Zowel de lipsync-problemen als het wegvallende geluid is niet één probleem met één oorzaak helaas. Er zijn heel veel situaties mogelijk, met allen een andere oplossing. Het 'te hoge uitstuursignaal' was destijds inderdaad één van de mogelijke oorzaken dat werd onderzocht, maar dat is dat al enige afgesloten en nu uitgesloten. Ik verwacht dus niet dat dat bij jou aan de hand is. Neemt niet weg dat het heel zuur maar ook opvallend is dat jij zoveel problemen ervaart als je het geheel met HDMI aansluit.

 

Wat betreft het 4K-beeld, ben ik benieuwd of je hiermee ook wat instellingen hebt getest op je TV zelf. Ik zie bijvoorbeeld veel instellingen op het gebied van "picture" en "advanced video" die mogelijk voor een vloeiender beeld kunnen zorgen.

0 Kudos
LuukH89
Level 1

Er staan inmiddels ruim 1300 reacties onder dit topic, dus wellicht is het al eens voorbij gekomen maar ik heb ook het probleem dat mijn geluid wegvalt. Bij mij valt het geluid alleen weg bij opnames (of bij terug kijken/na pauzeren). Het geluid valt dan kort weg (1-5seconden). Bij live TV doet het probleem zich niet voor. Ik heb de ziggo mediabox next, die ik heb aangesloten op een Denon x4700h versterker. Ik kan in de display van mijn versterker zien naar welke boxen hij signalen stuurt. Bij het wegvallen van het geluid zie ik ook dat hij naar geen enkele box een signaal stuur. Dit probleem doet dus zich alleen voor bij de opnames via de ziggo mediabox next. De apps die ik via de mediabox gebruik zoals netflix/hbo, of het gebruik van de versterker buiten ziggo om geven geen problemen. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @LuukH89,

 

Als je het bij Replay TV en opnames hebt, maar bij Live TV nooit, moeten we eerst de verbinding uitsluiten. Laatstgenoemde maakt gebruik van de coax-verbinding (die is dus in orde), maar opnames en Replay TV van de internetverbinding. Blijft het beeld wel in orde? Hoe vaak valt het ongeveer weg? Gebeurt dit altijd?

0 Kudos
LuukH89
Level 1

Hoi Alex,

Dank voor je reactie. Het gaat alleen om het geluid. Het beeld blijft goed. Ik heb de internetverbinding gecheckt en die is ook goed. Het geluid valt ongeveer 1 tot 5 seconde weg en dit gebeurt ongeveer 1x per 2 minuten. Het gebeurt altijd, maar dus alleen bij opnames/terugkijken of na pauze. Dit is niet altijd zo geweest. Het eerste jaar hebben we hier geen last van gehad. Ik heb geen idee waardoor het is veranderd. De hardware is hetzelfde en ik ook niets aan de instellingen veranderd..  

0 Kudos
ruud0181
Level 3

Hallo @Alex,

Ik heb in het menu van mijn Nokia TV toch een instelling gevonden die invloed heeft op het schokkerige beeld, er is een instelling genaamd 'HDMI EDID-versie', die stond op automatische EDID en er waren nog 2 keuzes, EDID 1.4 en EDID 2.0. 

Ik heb de instelling veranderd van automatisch naar EDID 2.0 en tot mijn grote vreugde is het schokkerige beeld hiermee verdwenen.

Je zou verwachten dat automatisch altijd goed zou zijn, maar blijkbaar bij mijn TV niet, de fabrieksinstelling is automatisch. Het verschil tussen HDMI 1.4 en 2.0 is dat 2.0 4K-resolutie ondersteunt bij 60HZ en 1.4 bij 30HZ, ook is de bandbreedte van 2.0 veel hoger 18Gbps tegen 10,2Gbps bij 1.4 en blijkbaar heeft de Next deze 2.0 instelling nodig.

HDMI 2.0 heeft bovendien 32 audiokanalen tegenover 8 bij HDMI 1.4, ik heb nog niet gekeken of er nu met HDMI op de ARC uitgang er met de nieuwe instelling nog hick-ups in het geluid optreden, omdat de TV dan van zijn plek moet en het nu met Toslink ook goed werkt. Als ik een keer tijd heb laat ik hier weten of dat de instelling die ik nu veranderd heb invloed heeft op het geluidsprobleem.

Sowieso vreemd dat de HDMI-EDID instelling er op zit, deze TV is vorig jaar geïntroduceerd en HDMI 2.0 is al de standaard sinds 2013 (HDMI 1.4 van 2009-2013), op mijn 2 andere TV's thuis (Sony en Samsung) zit deze instelling er niet op.

 

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

@ruud0181 - Top dat je nog eens hebt gekeken en een instelling hebt gevonden en dat je de details hiervan deelt! Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen op het gebied van de audio.

 

@LuukH89 - Heb je de Mediabox aangesloten met een UTP-kabel of via wifi? En heb je de mogelijkheid dat eens te veranderen (dus in het geval van wifi eens kijken hoe het bekabeld gaat, maar ook in het geval van bekabeld, kijken hoe het via wifi gaat). Heeft hij een directe verbinding met het modem of zit er nog netwerkapparatuur tussen?

0 Kudos
LuukH89
Level 1

Hij zit op de Wifi. Helaas geen mogelijkheid om m (blijvend) via kabel aan te sluiten. Ik kan me haast niet voorstellen dat t met de internet verbinding te maken heeft, aangezien het beeld scherp blijft en niet hapert. Ook geeft de mediabox aan een goede verbinding met het internet te hebben..

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Ik snap je scepsis daarin goed, zeker als het ook al heel lang goed heeft gewerkt en je verder geen andere issues ervaart. We hebben echter nog geen andere aanknopingspunten; het probleem wat voornamelijk in dit topic wordt besproken, is de gehele 'communicatie' tussen de Mediabox, TV & Audio-apparatuur. Dan zou je er dus ook last van moeten hebben bij Live TV. Hoe is de Mediabox verbonden met de Denon? Heeft de Denon ook internetverbinding en zo ja, is dat ook draadloos?

0 Kudos
LuukH89
Level 1

De mediabox is via HDMI met de Denon verbonden. De versterker heeft een draadloze internetverbinding. Ik heb het probleem niet als ik bijvoorbeeld internetradio afspeel via de versterker. Ook de versterker geeft aan dat de verbinding goed is.

0 Kudos