1
Vraag
2
Reacties
RMB24

Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Geluid synchroniseren na update MBXL

Bij mij is na de update van de MBXL het geluid via de S/PDIF (optische kabel) niet meer te synchroniseren, zoals dat in de oude versie wel kon. Geluid via die kabel loopt nu niet synchroon met het beeld.

Is dat nog ergens bij te stellen, of voorziet deze versie daar niet in?

Zou jammer zijn, want films kijken waarbij het geluid via de versterker niet synchroon loopt, kijkt heel storend.

 

Groet,

Ron

Update:

Onderstaand menu zou ik MOETEN zien, maar ik zie het scherm wat daar onder staat.

RMB24_0-1620243932126.jpeg

 

RMB24_1-1620244001140.jpeg

 

Er ontbreken dus een paar regels. t.o.v. het bovenste venster.

 

Uitgelicht
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Reacties
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hoi allemaal, we hebben een update!

 

Met de uitrol van 4.38 is een nieuwe audio instelling geïntroduceerd, lees hier Alles over de software update 4.38 van de Mediabox XL

Deze is in de nacht van 29 op 30 maart uitgerold in heel Nederland (check eventueel op je mediabox of er een update beschikbaar is als deze nog niet automatisch is gedaan).

Hoe loopt het geluid met deze instelling bij jullie?

 

 

Loopt het beeld en geluid niet synchroon? Gebruik dan de nieuwe Multichannel PCM instelling.

Met deze nieuw optie stuurt de mediabox alle audio uit als Multichannel PCM 5.1, mits het aangesloten apparaat dit ondersteunt. Deze instelling zorgt ervoor dat er minder vertraging plaatsvindt tijdens het doorgeven van de audio.

 

Open het Menu

Ga naar Instellingen (:tandwiel:)

Navigeer naar BEELD EN GELUID

Selecteer Dolby Audio en maak je keuze

 

Sander_1-1647954755728.png

59 Reacties 59
RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Weer 3 weken verder, en het blijft stil, en het probleem blijft bestaan. 5 Maanden nu al.....

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hi all, 

Bij deze een update van mijn kant. Een aanpassing van de audio codec gaat ervoor zorgen dat dit probleem structureel wordt opgelost. Deze aanpassing zit in een toekomstige update echter we hebben nog geen uitsluitsel wanneer dit zal zijn. Zodra er meer bekend is, delen we het in dit topic. 

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Dank voor de reactie @Mariska ben benieuwd of dit probleem nu opgelost wordt, hoewel de datum van implementatie nog onbekend is.

We gaan het afwachten......

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Datum update: 8 Mei 2021

Beloftes, toezeggingen, aanbevelingen etc, etc...

Huidige datum: 3 Maart 2022

Gemelde probleem van 8 Mei 2021 bestaat nog steeds onverkort.

 

Wat een enorme inzet om een probleem op te lossen.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @RMB24,

 

Ik snap je reactie heel goed. Zeker als we ook pro-actief niets meer melden, sorry. We zijn al lange tijd in contact met de afdeling die hierover gaat, maar hebben helaas geen nieuws te melden ten opzichte van het laatste bericht van Mariska. We hopen binnen nu en twee weken meer concreet nieuws te hebben.

Samuel01

Level 3
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb sinds gisteren 6 maart 2022 ook last van dit probleem.

ZIggo levert onmogelijke oplossingen aan, bijv die met het tandwieltje en dan een regel aanklikken die er niet is.

En zo te lezen loopt dit dus euvel al maanden en tot op heden geen oplossing.

Ik ben dus benieuwd en mocht dit te lang duren dan heb ik zelf wel een oplossing: naar een ander provider overstappen

 

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Het moment dat ik de optie van @Samuel01 ga kiezen, komt razendsnel dichterbij.

Vanaf Mei 2021 aan het lijntje gehouden worden met mogelijke oplossingen, en bij in gebreke blijven daarvan wat flauwe excuusjes dragen niet bij aan het vertrouwen wat je in een bepaalde provider kunt hebben.

Ben benieuwd wat de volgende "update" voor nieuwe problemen aan het licht brengt.

Triest te moeten constateren, dat de provider niet echt het onderste uit de kan haalt, om een door henzelf gecreëerd probleem op te lossen, terwijl het in de oude versie prima ging. Een update die een verslechtering betekent, is wat mij betreft GEEN update!

Samuel01

Level 3
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Volledig met je eens!

Elke vernieuwing is geen verbetering.

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Alex 

"We hopen binnen nu en twee weken meer concreet nieuws te hebben."....

Dit zag ik 2 weken geleden onderaan in het bericht staan.

Ik wil niet zeikerig doen, maar dit lijkt weer een "zoethoudertje" te zijn.

BELOOF DAN NIKS!

Zeg dan gewoon dat jullie het niet KUNNEN oplossen, en betaal mijn abonnementskosten vanaf Mei 2021 terug, of stuur mij een gratis NEXT box voor mijn huidige abonnement, die wel kan wat ik wil!

 

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Alexeen bericht van 2 Maart 2022 = 4 weken geleden:

Citaat:

Ik snap je reactie heel goed. Zeker als we ook pro-actief niets meer melden, sorry. We zijn al lange tijd in contact met de afdeling die hierover gaat, maar hebben helaas geen nieuws te melden ten opzichte van het laatste bericht van Mariska. We hopen binnen nu en twee weken meer concreet nieuws te hebben.

Einde citaat:

 

Ik verwacht eigenlijk niet eens meer een reactie!

 

 

 

 

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hoi allemaal, we hebben een update!

 

Met de uitrol van 4.38 is een nieuwe audio instelling geïntroduceerd, lees hier Alles over de software update 4.38 van de Mediabox XL

Deze is in de nacht van 29 op 30 maart uitgerold in heel Nederland (check eventueel op je mediabox of er een update beschikbaar is als deze nog niet automatisch is gedaan).

Hoe loopt het geluid met deze instelling bij jullie?

 

 

Loopt het beeld en geluid niet synchroon? Gebruik dan de nieuwe Multichannel PCM instelling.

Met deze nieuw optie stuurt de mediabox alle audio uit als Multichannel PCM 5.1, mits het aangesloten apparaat dit ondersteunt. Deze instelling zorgt ervoor dat er minder vertraging plaatsvindt tijdens het doorgeven van de audio.

 

Open het Menu

Ga naar Instellingen (:tandwiel:)

Navigeer naar BEELD EN GELUID

Selecteer Dolby Audio en maak je keuze

 

Sander_1-1647954755728.png

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Mark 

HET WERKT NIET........ of ik nou Dolby in, of uitschakel.......

Bijna 1 jaar gewacht, en dan met een oplossing komen die NIETS oplost!

 

Het is bovendien NIET instelbaar, zoals dat bij de oude versie wel kon.

WAARDELOZE UPDATE!

 

En nu zeker weer een jaar wachten voordat dit weer opgelost is?

Wat een enorm slechte service.

 

Kunnen jullie een gratis monteur sturen om dit voor mij op te lossen?

Binnen twee weken graag!

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Zijn er meer  mensen waarbij deze "oplossing" uiteindelijk niets te bieden heeft, en het probleem zich onverkort blijft manifesteren?

En wat ons nu nog rest om Ziggo tot betere resultaten te dwingen?

@Bertmisschien nog een oplossing?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Dank voor je snelle reactie @Bert maar het probleem wat deze update zou moeten verhelpen, het 'out-of-sync' lopen van beeld en geluid, heeft helaas niets opgelost.

Als ik de geadviseerde instelling selecteer (Dolby aan, Multichannel PCM)  dan is er geen enkele verbetering op het gebied van synchronisatie. Sterker nog, of het nou wel of niet inschakel, het probleem blijft zich hardnekkig manifesteren. 

De mogelijkheden die de "oude" versie van de MBXL (Horizon)  boodt, waren optimaal voor elk uitgaand audiosignaal in te stellen, en na de update (8 Mei 2021) die de XL min of meer gelijk stelde aan de Next, is deze mogelijkheid er niet meer, en heb ik vanaf die tijd niet meer optimaal van films etc via de home cinemaset kunnen genieten, omdat het geluid niet synchroon meer loopt met het beeld.

 

Er is wat mij betreft dus HELEMAAL NIETS opgelost, en laat Ziggo haar klanten al bijna een jaar in de kou staan!

 

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Alex  @Mark  Nog een echte oplossing in beeld, of moeten we het hier mee doen?

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Is er nog iemand die hier op wil reageren?

Bij eerste installatie kreeg ik de bovenste schermafbeelding als voorbeeld, en de onderste schermafbeelding is wat ik op mijn TV te zien kreeg.

Nooit is hier op ingegaan, terwijl ik het toch een storende fout vind.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RMB24 Als niemand verder reageert, zal er ook niemand zijn die hier een oplossing voor weet.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

@RMB24 Sorry dat we nu pas reageren in jouw topic! Deze is tussen wal en schip beland, hierdoor hebben we je reacties niet eerder gezien. Ik heb overleg gehad met de juiste afdeling hoe de zaken ervoor staan en wat nu wijsheid is. Op korte termijn heb ik helaas geen oplossing, De Multichannel PCM instelling heeft voor veel klanten het probleem opgelost maar helaas zit dat anders bij jou. Op korte termijn zal de audio synchronisatie functie niet terugkomen op de Mediabox XL. 

 

Wat we nog kunnen checken is kijken hoe het gaat als je de optische kabel weer vanaf je televisie laat lopen en dan de mediabox op Multichannel PCM zet. Ik ben benieuwd of dit nog voor verbetering gaat zorgen. Mocht er een langere optische kabel nodig zijn dan hoor ik het graag zodat ik je hierin tegemoet kan komen. 

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Dag @Mariska omdat ik hier verder geen reactie kreeg, ben ik eens gaan kijken in een vergelijkbaar topic, en daar kreeg ik wel reacties op.

(Dit topic: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Mediabox-XL-Geluid-niet-synchroon/m-p/961972#M99189)

Van daaruit is het mogelijk gebleken om (nu wel)  over te gaan naar een NEXT mediabox, omdat er voor de MBXL blijkbaar op de korte termijn geen oplossing beschikbaar zal komen.

E.e.a. wordt nu in werking gezet door je collega @Maud en wordt tevens een nieuw modem opgestuurd.

Wat mij betreft kan dit topic nu wel gesloten worden.

 

Groet,

Ron

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic