1
Vraag
2
Reacties
RMB24

Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Geluid synchroniseren na update MBXL

Bij mij is na de update van de MBXL het geluid via de S/PDIF (optische kabel) niet meer te synchroniseren, zoals dat in de oude versie wel kon. Geluid via die kabel loopt nu niet synchroon met het beeld.

Is dat nog ergens bij te stellen, of voorziet deze versie daar niet in?

Zou jammer zijn, want films kijken waarbij het geluid via de versterker niet synchroon loopt, kijkt heel storend.

 

Groet,

Ron

Update:

Onderstaand menu zou ik MOETEN zien, maar ik zie het scherm wat daar onder staat.

RMB24_0-1620243932126.jpeg

 

RMB24_1-1620244001140.jpeg

 

Er ontbreken dus een paar regels. t.o.v. het bovenste venster.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Dag @Mariska omdat ik hier verder geen reactie kreeg, ben ik eens gaan kijken in een vergelijkbaar topic, en daar kreeg ik wel reacties op.

(Dit topic: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Mediabox-XL-Geluid-niet-synchroon/m-p/961972#M99189)

Van daaruit is het mogelijk gebleken om (nu wel)  over te gaan naar een NEXT mediabox, omdat er voor de MBXL blijkbaar op de korte termijn geen oplossing beschikbaar zal komen.

E.e.a. wordt nu in werking gezet door je collega @Maud en wordt tevens een nieuw modem opgestuurd.

Wat mij betreft kan dit topic nu wel gesloten worden.

 

Groet,

Ron

Bekijk in context

Uitgelicht
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Reacties
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hoi allemaal, we hebben een update!

 

Met de uitrol van 4.38 is een nieuwe audio instelling geïntroduceerd, lees hier Alles over de software update 4.38 van de Mediabox XL

Deze is in de nacht van 29 op 30 maart uitgerold in heel Nederland (check eventueel op je mediabox of er een update beschikbaar is als deze nog niet automatisch is gedaan).

Hoe loopt het geluid met deze instelling bij jullie?

 

 

Loopt het beeld en geluid niet synchroon? Gebruik dan de nieuwe Multichannel PCM instelling.

Met deze nieuw optie stuurt de mediabox alle audio uit als Multichannel PCM 5.1, mits het aangesloten apparaat dit ondersteunt. Deze instelling zorgt ervoor dat er minder vertraging plaatsvindt tijdens het doorgeven van de audio.

 

Open het Menu

Ga naar Instellingen (:tandwiel:)

Navigeer naar BEELD EN GELUID

Selecteer Dolby Audio en maak je keuze

 

Sander_1-1647954755728.png

59 Reacties 59
RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Vincentof welke andere moderator dan ook.....Weet iemand of hier na de update van de Mediabox XL nog een fix voor komt.

Ik neem aan dat de mogelijkheid om het geluid te synchroniseren wel op de Next aanwezig is, en dat feature mis ik enorm op de XL, want de verschillen in sync zijn enorm.

Ben heel tevreden met de update die tevens een paar andere onhebbelijkheden t.o.v. de oude versie heeft verholpen, maar er blijven altijd nog wat wensen over, waar dit er 1 van is, omdat ik zie dat anderen er ook mee worstelen.

Alvast dank voor de reactie.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @RMB24

Er is niets vervelender dan dat het beeld en geluid niet synchroon loopt! Goed dat je dit aan de kaak stelt. 

Ik zie op de onderste foto van het menu dat je de Dolby Digital uit hebt staan. Wil je deze eens aanzetten? Daarna zullen er meer opties verschijnen. 
Gebruik eventueel deze stappen om het op te lossen 🙂

Ik hoor graag of het gelukt is.

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Hallo @Jiri dank voor je reactie.

Maar het menu zoals getoond in foto 1 wijkt erg af van foto 2 (het 'nieuwe' MBXL menu)

Als ik Dolby Digital in-, of uitschakel, maakt dat voor het aantal verdere mogelijkheden, welke dit volgens jou zou moeten hebben, niets uit.

 

Het enige verschil is, dat er dan staat: INGESCHAKELD.

 

Ik denk dat er een paar regeltjes in de S/W ontbreken om dit te bewerkstelligen.

Ik vermoed, dat het eerst getoonde menu van de NEXT is, en het menu daaronder zoals ik dit nu te zien krijg in de MBXL met de nieuwe S/W. En daar zitten nogal wat verschillen in. Via het "STAPPENPLAN" zie ik ook al grote verschillen in wat de MBXL laat zien t.o.v. wat getoond wordt in de verschillende stappen.

 

Ik hoop dat er een fix voor gevonden wordt, want het is inderdaad heel erg hinderlijk om het (betere) geluid via de met optische kabel aangesloten homecinemaset niet in sync te zien lopen met het beeld.

 

Groet,

Ron

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Ook bedankt voor je terugkoppeling @RMB24
In de tussentijd zijn hier helaas ook meerdere meldingen over binnen gekomen. De afdeling die dit onderzoekt ontvangt ook graag voorbeelden.
Zou je daarom deze vragen willen beantwoorden? Dan zet ik dit graag voor je door!


Software versie: (check in diagnostiek menu welke versie klant heeft. 4.30 of 4.31)
Waar is het beeld / geluid out of sync? 
Hoeveel is het beeld-geluid ongeveer out of sync?: 
Is het probleem altijd aanwezig?: 
Dolby instelling (ingeschakeld of uitgeschakeld?): 
Hoe ontstond het probleem?
Welke stappen doorliep je voor het probleem voorkwam? 
Lost tijdelijk pauzeren het issue op:
Merk + Type TV: 
Aangesloten op tv of audio apparatuur: 
indien van toepassing: 
Merk + Type audio apparatuur: 
Hoe verbonden: (hdmi / optisch etc)

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Hierbij mijn antwoorden (in rood) op de template @Erik P :

 

Software versie: (check in diagnostiek menu welke versie klant heeft. 4.30 of 4.31)
Versie 4.31

 

Waar is het beeld / geluid out of sync? 
Alle zenders van zowel radio als TV

 

Hoeveel is het beeld-geluid ongeveer out of sync?: 
+/- 140 msec (was de instelling bij oude S/W mediabox, bij huidige versie niet instelbaar)

 

Is het probleem altijd aanwezig?: 
Ja

 

Dolby instelling (ingeschakeld of uitgeschakeld?): 
Maakt niet uit, probleem blijft hetzelfde in beide instellingen.

 

Hoe ontstond het probleem?
Na software update Madiabox XL (Horizon) op 08-05-2021

 

Welke stappen doorliep je voor het probleem voorkwam? 
Direct na S/W update

 

Lost tijdelijk pauzeren het issue op:
Nee, blijft hetzelfde.

 

Merk + Type TV: 
Sony Bravia KD49XE7096

 

Aangesloten op tv of audio apparatuur: 
indien van toepassing: 

Merk + Type audio apparatuur: 
Sony receiver 5.1 STR-KSL40

 

Hoe verbonden: (hdmi / optisch etc)

TV via HDMI, receiver verbonden middels SP/DIF (optische kabel)

 

Hoop dat er snel een afdoende oplossing voor gevonden wordt.

Groet,

Ron

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Dankjewel! Ik heb je antwoorden doorgestuurd. We gaan het nu verder onderzoeken!

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Maud  Misschien is 't handig als ik er ff bij vertel (maar dat weten jullie vast zelf ook wel...) dat in de oude versie, elk afzonderlijk uitgaand signaal gesynchroniseerd kon worden. En daar kon ook best onderling nog wat verschil in zitten, voor zover ik mij kan herinneren. HDMI had b.v. een andere synchronisatie als SPDIF.

Weet natuurlijk niet of deze code hetzelfde zal zijn bij de nieuwe S/W versie.

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Maud

Nadat ik de AB met spraakbesturing had gekoppeld, zie ik dat er nog een (minder belangrijk) stukje code in de S/W van de update mist.

Onder "BEELD EN GELUID", zou ik op regel 5 de optie: "een knop voor aan en uitzetten" moeten aantreffen.

RMB24_0-1621110357782.jpeg

 

Helaas, die is er niet.Overigens, die regel erboven "framesnelheid gelijk zetten" is er ook niet"!

 

Het koppelen met TV en audiosysteem ging overigens wel goed, en is apart te schakelen, afhankelijk welke optie je gebruikt.

Maar die ene knop om alles in 1 keer aan/uit te zetten.....? Niet zo'n geweldig probleem, maar de getoonde plaatjes laten iets anders zien, en dat maakt het verwarrend.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Goed dat je het even doorgeeft! Ik ga er vanuit dat dit een foto van internet is? Kun je een foto sturen van het menu op je eigen mediabox? Is het te verhelpen met een eventuele fabrieksreset? Heb je dat al geprobeerd?

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@MaudDit is een plaatje vanaf de Ziggo website, waarin getoond wordt hoe je de spraakgestuurde AB kunt configureren. (https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/afstandsbediening-koppelen/stap-voor...)

Een plaatje van mijn eigen TV beeld vindt je in het startbericht.

Ik zal wel even proberen een fabrieksreset uit te voeren, maar verwacht daar niet veel van, want dit is (het beeld van mijn TV) wat ik via de update kreeg aangeboden, dus zal na een reset niet veranderen,

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Dankjewel! Heb je de fabrieksreset al uitgevoerd en heeft het geholpen?

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Beste @Maud 

Zoals verwacht heeft de fabrieksreset niet het gewenste resultaat opgeleverd. Alles is bij het oorspronkelijke gebleven, en dat kan ook niet anders, want dit is wat mij bij de update is aangeboden.

 

Heb jij al enig idee wat er aan een eventuele oplossing gedaan kan worden?

 

Ik heb nu al ruim 2 weken niet wat ik volgens Ziggo had moeten krijgen, en is het gebruik van mijn homesystem vanwege het niet te synchroniseren signaal onbruikbaar.

 

Graag hoor ik van jou wanneer er zicht is op een oplossing waar, gezien de berichten, meer mensen na de update last van ondervinden.

 

Alvast dank voor je reactie,

Groet,

Ron

Teslathor

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Loopt het geluid via je tv naar je homesystem of via de box, bij mij loopt het via de tv naar de soundbar.

 

Tijdelijke oplossing is je geluidsuitvoer op je tv op pcm te zetten en als je netflix/disney via de app kijkt weer op dolby + te zetten, dit is omslachtig maar werkt bij mij.

 

succes

Teslathor

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

en vaak het je ook op je tv de optie om met geluiddelay te werken, misschien ook een idee ?

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

De verbinding loopt met optische kabel rechtstreeks van box naar versterker. Dit ook, om te voorkomen dat ik de TV moet aanzetten, om radio te luisteren.

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Teslathordie "knop" heb ik op mijn TV nog niet kunnen ontdekken. (Sony bravia)

Maar.....ik kan nog ff zoeken natuurlijk onder "geluid"...😀😀

Teslathor

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Als je die wel vind is het misschien handig om dan ook een kabel van je tv naar de versterker te laten lopen...

 

Ik hoop echt dat ze snel een normale oplossing vinden

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@RMB24, ik snap dat dit zuur is zo. Ik heb niet kunnen vinden of er al snel een ultieme oplossing voor is.

Gezien de kennis en kunde van @Bert en @mathhein ben ik zo vrij te vragen of één, of beiden, misschien een gouden tip voor je heeft?

RMB24
Topicstarter
Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Dat is zeker zuur @Jacob want sinds de update heb ik dus geen moment het geluid via mijn versterker met surround geluid kunnen beluisteren, vanwege die synchronisatie, die heel erg uit de pas loopt met het beeld.

Als ik het optische kabel op de TV aansluit, is de mismatch iets minder, maar nog steeds aanwezig, en ben ik weer de mogelijkheid kwijt om radio te luisteren zonder de TV aan te zetten.

 

Jij kunt er waarschijnlijk ook niets aan doen, maar door de company (Ziggo) zijn de MBXL bezitters die van dezelfde mogelijkheid (via optische kabel rechtstreeks radio luisteren zonder TV) dus weer mooi op het verkeerde been gezet, waarbij het dus t.o.v. de "oude" versie een verslechtering is gebleken.

 

Ik stel voor, om dit te compenseren, dat Ziggo voor degene die daar ernstige overlast van ondervinden, schadeloos stelt, door b.v. een splitter voor optische kabels ter beschikking te stellen, waarbij niet steeds van kabel hoeft te worden gewisseld indien TV gekeken wordt, en het geluid via de versterker wordt afgespeeld, en bij radio gebruik, waarbij de TV niet hoeft  te worden aangezet.

 

Tenzij Ziggo natuurlijk binnen afzienbare tijd met een goede oplossing komt, waarbij -net als in de oude S/W versie-, elk uitgaand signaal van een synchronisatie mogelijkheid kan worden voorzien.

Maar zoals je al zegt, zit dat er voor zover je kunt zien, niet in.

 

Na mijn aanvankelijke tevredenheid, is dit natuurlijk een enorme domper op het plezier wat volgens Ziggo, de nieuwe S/W ons te bieden zou moeten hebben.

 

Ik hoor graag van je, hoe Ziggo e.e.a. denkt te kunnen compenseren.

 

Groet,

Ron

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic