Mijn Installatie is Mediabox Next (met meest recente s/w), via HDMI naar Samsung TV UE65F9000SL. Dit is een oudere UHD-TV met nog steeds de originele Evolution kit. ( Samsung UE65F9000SL Zwart .)
Geluid vanaf de TV-Evolution kit vanaf een ARC/HDMI uitgang naar Focal soundbar. Via geluidsinstelling Anynet in menu van TV.
Ik ervaar sinds kort een te traag lopend geluid via de soundbar bij alle typen uitzendingen.
Het geluidsweergave via de (matig qua geluid) TV luidsprekers is wel synchroon.
Het geluid kan ik wel vertragen via de settings in de Mediabox maar helaas niet versnellen.
De HDMI kabels zijn al gewisseld om dat als oorzaak uit te sluiten. Zowel met originele Ziggo HDMI kabels als met een AudioQuest Chocolate HDMI kabel geprobeerd.
Ziggo helpdesk suggereerde na te vragen in dit forum.
Ik vond hier ook de suggestie om Dolby uit te zetten maar ik begreep van de helpdesk dat dit probleem inmiddels is opgelost. Het maakt bij mij iig geen verschil.
De soundbox is recent nagekeken door de leverancier wegens een mogelijke sluiting. Niets gevonden, mogelijk is het een kabel kortsluiting geweest. Dit is enige recente verandering waar ik me van bewust ben.
Iemand een suggestie hoe dit synchronisatie probleem op te lossen?
Vr groet, Rens
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dag @Rens51 ik blijf nog even bezig met vragen om te zien dat we het over hetzelfde hebben: je hebt de versie met een
HDMI In: waar je Mediabox Next is aangesloten en een
HDMI TV: waar je TV ARC (Audio Return Channel) is aangesloten?
Omdat de synchronisatie tussen Mediabox en TV goed werkt, kan ik alleen verzinnen dat er ergens in de soundbar
Op de afstandsbediening zit een Audio-Video synchronisatie. Op pagina 21 van de handleiding is omschreven hoe dat werkt.
Beste @Wim C.
Door de synchronisatie van de Next op minimum te zetten en met de afstandsbediening van de soundbar de synch te maximaliseren is het beeld en geluid aanmerkelijk beter gesynchroniseerd. Hier kan ik mee leven.
Bedankt voor je hulp.
Vr groet, Rens
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dag @Rens51
Je schreef dat als je het geluid van de TV wèl synchroon loopt met het beeld. Daaruit maak ik op dat er met de instellingen op de Mediabox Next niks mis is. Wat je nog zou kunnen proberen om via de instellingen van de mediabox Dolby Audio op ”volg signaal” te zetten.
Ik weet niet welk type Focal Soundbar je hebt en in hoeverre je daar instellingen kunt aanpassen, maar je zou nog kunnen proberen om een optische kabel vanaf de Mediabox te verbinden met je soundbar.
Dank Wim,
Dolby op volgstand geeft geen andere synchronisatie.
Als ik de mediabox Next met een optische kabel zou kunnen verbinden, zo'n kabel moet ik nog aanschaffen) dan verlies ik toch de Anynet+ functie van mijn TV (en de ARC/HDMI van TV naar soundbar)? Dus hoe stuur ik dan de soundbar aan?
Beste @Rens51
Voordat je naar de winkel gaat om een optische kabel te halen, kun je nog even uitleggen welk type Focal Soundbar je hebt?
En die Samsung Smart Evolution Kit is het slimme onderdeel van je Samsung TV?
Omdat je TV al wat ouder is, krijgt je TV nog updates?
Beste @Wim C.
De soundbar is de Focal Dimension met sub, maar is uit de collectie van Focal. Hier een beschrijving. https://www.alpha-audio.nl/review/review-focal-dimension-soundbar-en-subwoofer/
Op de losse kleine afstandbediening van de soundbar zit een knopje "synch" maar bij indrukken verandert er niets.
De Evolution kit is het losse besturingssysteem van het beeldscherm en bevat alle in- en uitgangen, en verbindt met 1 kabel naar het beeldscherm, verder alleen nog een stroomkabel naar het scherm.
En ja, er komen nog steeds automatisch updates door.
Dag @Rens51 ik blijf nog even bezig met vragen om te zien dat we het over hetzelfde hebben: je hebt de versie met een
HDMI In: waar je Mediabox Next is aangesloten en een
HDMI TV: waar je TV ARC (Audio Return Channel) is aangesloten?
Omdat de synchronisatie tussen Mediabox en TV goed werkt, kan ik alleen verzinnen dat er ergens in de soundbar
Op de afstandsbediening zit een Audio-Video synchronisatie. Op pagina 21 van de handleiding is omschreven hoe dat werkt.
Beste @Wim C.
Door de synchronisatie van de Next op minimum te zetten en met de afstandsbediening van de soundbar de synch te maximaliseren is het beeld en geluid aanmerkelijk beter gesynchroniseerd. Hier kan ik mee leven.
Bedankt voor je hulp.
Vr groet, Rens
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.