MartinDS

Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geluid start traag en vaak ook paars beeld

Hallo

 

Ik heb een ziggobox next maar de laatste tijd problemen met het geluid en beeld. Mijn aansluiting is als volgt: Mediabox next verbonden met televisie met hdmi 2.1 kabel. De samsung televisie weer verbonden met de soundbar via hmdi 2.1 kabel op de arc poort. Ook geprobeerd met optische kabel, exact dezelfde problemen. De mediabox next is direct bekabeld verbonden met het ziggo modem.

 

Nu de problemen waar ik ook videos van heb geupload naar youtube, links hieronder:

 

1) Traag geluid. Als ik de tv of ziggo modem uit standby haal door op de aanknop van mijn afstandsbediening te drukken (snelle start) krijg ik even geluid, dan een tijd niet en dan weer wel. Dit gebeurt elke keer terwijl ik heb ingesteld dat alles aangaat met het aanzetten van mijn mediabox (dus de tv & soundbar gaan ook meteen aan).

Voor beeld/geluid: https://www.youtube.com/shorts/38VaNt9zyHI 

 

2) Paars beeld en nog trager starten. Dit gebeurt niet altijd maar iets van 1 op de 5 keer en het duurt echt lang voordat ik normaal beeld heb. Ik zet alles dus weer normaal aan (of de ziggobox staat al aan en de tv uit en ik zet die aan) en regelmatig krijg ik dan paars beeld wat zichzelf even later uitzet en meestal herstart (soms gaat de mediabox hierna ook gewoon uit). Beeld & geluid: https://www.youtube.com/shorts/Y8zk3Grd13s 

 

In beide videos heb ik alleen op de aan-knop van mijn afstandsbediening voor de ziggobox next gedrukt en verder niets. Vroeger had ik dit soort problemen niet, is van de laatste tijd en er lijkt geen reden voor. Het is vrij nieuwe apparatuur en ook nieuwe goede hmdi 2.1 kabels. Wat kan het probleem zijn en hoe los ik dit op?

 

Groet, Martin ,

53 Reacties 53
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @MartinDS 

Om welke soundbar (merk en typenummer) gaat het precies?

En als de Mediabox Next en de TV aanstaan staat de soundbar dan ook altijd aan?

MartinDS
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Het gaat om een Winnes soundbar, model DA20B10312

 

De televisie & soundbar gaan automatisch mee uit & aan met de mediabox (bij instellingen alles aanzetten met 1 knop staat ie op Ja).

En dit is heel prettig, alleen niet als hij elke keer traag opstart.

En het geluid start dus elke keer traag op, het beeld soms (ongeveer 1 op de 7 of 8 keer)

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @MartinDS , zo te lezen heb je al veel dingen uitgezocht. Fijn dat je de tijd hebt genomen om je probleem uit te schrijven. Ik weet zeker dat we snel achter de oorzaak komen.
 

Heeft @Wim C. de reactie van Martin in dit topic gezien? Ik ga er vanuit dat je snel een reactie krijgt op zoek naar de oplossing.

MartinDS
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Meindert Voel je niet verplicht om de reactie van Wim (of iemand anders) af te wachten hoor.

Jij werkt althans voor ziggo dus voel je niet tegen gehouden om zelf een hulpvolle reactie toe te voegen...

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4348Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@MartinDS Op welke energiestand staat je Next? Merk je verschil voor je geluid en/of beeld wanneer je dit aanpast naar een andere stand? Heb je ook al eens een andere HDMI kabel op een andere HDMI Poort van je tv getest? Speelt het probleem met het geluid ook wanneer je de Winnes Soundbar loskoppelt en rechtstreeks via de tv luistert? We zijn benieuwd naar je bevindingen.

MartinDS
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ik heb verschillende standen geprobeerd (snel traag normaal) maar geen verschil. Normaal gesproken heb ik hem op snelle start staan. Andere HDMI kabels geprobeerd zonder succes.

Als ik de soundbar loskoppel lijkt het probleem weg maar heb ik matig geluid dus de soundbar is helaas wel nodig.

Zoals te zien op de video(s), als ik de tv aanzet hoor ik eerst even geluid uit de televisie, dan een tijd niets, en dan pas uit de soundbar. Terwijl de soundbar direct mee aangaat wanneer ik de mediabox aanzet (tv & soundbar gaan met 1 knop meteen mee aan, tv doet dat correct, soundbar verloopt dus traag)

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Wim C., heb jij in dit topic de mogelijke oplossing van het probleem van @MartinDS

MartinDS
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Meindert jij misschien??? of iemand anders van ziggo? duurt lang

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@MartinDS ik snap de urgentie maar geef leden en lezers aub wel de kans. Dit is uiteraard niet een regulier klantenservice platform zoals Twitter of chat met de snelheid zoals je die wellicht daar kent.

We gaan eens polsen of @Wim C. en/of @robbo een gouden tip hebben voor je. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Goede dag @MartinDS ,

 

Heb je het volgende al geprobeerd : als het goed is bij de instelling (bij de wat recente modellen ) op de tv. Menu geluid/ uitvoer. Expert instelling > digitale audio uitvoer> kies nu bv doorloop als deze functie aanwezig is , of test andere mogelijkheden uit.

 

Verder is het zo dat Samsung de cec en arc samenlaat werken. ( hoewel 2 verschillende functies .

 

Zet dus beide aan!. 

 

https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Mediabox-Next-en-XL-aansluiten-op-een-audioset/ba-p/821764

 

Bij deze nog een handige link.

 

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/bg-p/Kennisbankblog hier nog een link ... zoek even naar de beeldinstellingen 

MartinDS
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

bedankt voor het advies.

Ik heb de opties bij digitale audio uitvoer inderdaad gevonden waaronder doorloop. Allemaal geprobeerd maar helaas zonder succes, hetzelfde probleem blijft bestaan.

 

Ik heb ook de cec met hdmi functie gevonden (samsung noemt dit anynet+ of i.d.) en die stond al aan.

 

In link las ik ook de volgende tip: Sluit mediabox aan op een HDMI-poort van de soundbar en verbind de soundbaar via de ARC poorten met de TV. 

Helaas is dit niet mogelijk want mijn soundbar heeft maar 1 hmdi poort. Dus als ik die direct verbind met de mediabox kan ik de soundbar niet meer verbinden met de televisie.

 

De televisie heeft een hdmi1 poort verbonden met de mediabox en een hdmi-arc poort verbonden met de soundbar (deze aansluiting stond ook in de handleiding van de soundbar)

 

Bedankt voor de tips, ik heb ze geprobeerd en getest, helaas zonder resultaat

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@MartinDS bedankt voor de feedback en toelichting. Ook top dat je dit even wilde proberen.

Kan @robbo iets met de extra toelichting?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4348Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@MartinDS Beschikt de Soundbar en TV ook over een optische ingang? Mogelijk kun je een optische kabel tussen TV en Soundbar aansluiten om te kijken of het geluid dan ook traag start.

Het paarse beeld lijkt mij een HDMI probleem. Het zou de HDMI van de TV of de Next kunnen zijn. Heb je eventueel een andere TV waarop je de Next kunt testen? 

MartinDS
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

heb ik niet vermeld maar optische kabel heb ik ook al geprobeerd, direct verbonden tussen tv en soundbar. Dit is het dus niet.

De TV is heel nieuw en de hdmi kabels ook. Ik vermoed dat het niet hier aan zal liggen. Ik heb helaas maar 1 tv monitor dus de next aansluiten op een andere tv wordt moeilijk

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

En de HDMI kabel die is bijgeleverd met de next. Ook al uitgeprobeerd?

MartinDS
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ja, die gebruik ik

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Wat gebeurt er als je eerst de mediabox aanzet, Als deze is opgestart dan pas de tv. Dit om even de zo geheten handshake te testen @MartinDS 

MartinDS
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

hetzelfde helaas.. en ik heb de mediabox trouwens op snelle start staan maar ook getest op andere start-mogelijkheden zonder verschille uitkomst

Uitgelicht topic