1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Kelvin Vliegent

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Geluid springt automatisch van soundbar naar TV

Hallo allemaal!

Het leek op het oog een vrij eenvoudig te verhelpen probleem, maar de oplossing heb ik na maanden van zoeken niet kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen 🙏🏻

Probleem: Het geluid schakelt automatisch van de soundbar naar de tv en naar een paar seconden weer terug. Het gebeurt tijdens tv kijken maar ook tijdens het afspelen van de radio via de Mediabox Next. Soms 1 keer per uur, dan weer 5 keer in een half uur. Er zit geen logica in.

Opstelling: Ziggo Next hdmi> Philips TV (55OLED705) hdmi ARC>Samsung soundbar (Q600A/XN). 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6564Posts
  • 239Oplossingen
  • 5171Likes

Dag @Kelvin Vliegent 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens ook klant ben.

Jammer dat u al maanden hebt zitten worstelen. Wellicht was u hier eerder geholpen.

Als dit de aansluitingen zijn van uw Samsung soundbar Q600A/XN dan is het wellicht de moeite waard om uw Mediabox Next aan te sluiten op de HDMI 3️⃣ aansluiting van uw soundbar en de TV op de HDMI 4️⃣  (to TV) van uw soundbar. Het geluid en beeld van de Mediabox Next loopt dan via uw soundbar naar de TV.
Eventueel kiest u op uw TV aan ander HDMI-aansluiting.

Laat weten of dit werkt.

IMG_0913.jpeg

Bekijk in context

8 Reacties 8
Meldingen
Aan Uit
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6564Posts
  • 239Oplossingen
  • 5171Likes

Dag @Kelvin Vliegent 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens ook klant ben.

Jammer dat u al maanden hebt zitten worstelen. Wellicht was u hier eerder geholpen.

Als dit de aansluitingen zijn van uw Samsung soundbar Q600A/XN dan is het wellicht de moeite waard om uw Mediabox Next aan te sluiten op de HDMI 3️⃣ aansluiting van uw soundbar en de TV op de HDMI 4️⃣  (to TV) van uw soundbar. Het geluid en beeld van de Mediabox Next loopt dan via uw soundbar naar de TV.
Eventueel kiest u op uw TV aan ander HDMI-aansluiting.

Laat weten of dit werkt.

IMG_0913.jpeg

Kelvin Vliegent
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Best Wim,

Dank je wel voor je reactie. Ik was wat terughoudend met het plaatsen van deze vraag. Ik dacht dat het een vrij (te) simpel op te lossen probleem zou zijn, ook al vond ik meerdere topics die hierop aansloten. De meesten oplossingen waren work-arounds. Vaak werd de oorzaak gelegd bij het hdmi-cec signaal van de Next en dat je een "cec-killer" er tussen zou moeten plaatsen. Dat leek mij veel te moeilijk. Het gaat hier om de installatie bij mijn ouders dus ik zal jouw oplossing later vandaag meteen gaan testen. Nogmaals bedankt! 

Kelvin Vliegent
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Misschien een "stomme" vraag, maar wat bedoel je met "Eventueel kiest u op uw TV aan ander HDMI-aansluiting"?

Dat ik eventueel een andere hdmi aansluiting kies dan waar de soundbar nu op aangesloten is? 
(ik hoop trouwens dat ik "je" mag zeggen)

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6564Posts
  • 239Oplossingen
  • 5171Likes

@Kelvin Vliegent  schreef:

Dank je wel voor je reactie. Ik was wat terughoudend met het plaatsen van deze vraag. Ik dacht dat het een vrij (te) simpel op te lossen probleem zou zijn, ook al vond ik meerdere topics die hierop aansloten.  

Wees nooit te terughouden met het stellen van vragen. Dat is jammer van uw tijd en ergernis. Bovendien zitten hier behoorlijk wat mensen die staan te trappelen om uw euvel op te lossen.

Overigens is mijn suggestie gebaseerd op simpele logica én de gebruiksaanwijzing. 😎

Het kán zijn dat u via de afstandsbediening van TV een andere HDMI-poort (source) moet kiezen omdat de TV het HDMI-signaal niet direct herkent.

Uw TV heeft waarschijnlijk meerdere HDMI-ingangen en aansluiten op een andere HDMI-ingang wil vaak ook helpen.

Kelvin Vliegent
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Heel fijn! Ik heb het probleem óf de oplossing eerlijk gezegd nooit gezocht bij de soundbar dus dit is al zeer verhelderend! 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6564Posts
  • 239Oplossingen
  • 5171Likes

@Kelvin Vliegent mooi dat het werkt.

En ga alsjeblieft ga niet maandenlang lopen zoeken en stel hier gewoon uw vraag. Doorgaans bent u dan in korte tijd geholpen.

Tot snel!

Kelvin Vliegent
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Je hebt twee mensen (en mij) heel erg blij gemaakt! Na 1,5 jaar tobben met de fabrikant Philips (moederbord TV vervangen) en leverancier CoolBlue (Soundbar twee keer omgewisseld) en mijn frustrerende zoektocht is het dan eindelijk gefixt! Dankzij jouw hulp Wim, ook al stond het in de handleiding. Super bedankt! 👍🏻

Kelvin Vliegent
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zal ik zeker doen! Dank u en fijne avond