1
Vraag
2
Reacties
borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Geluid radio via de Next valt regelmatig kortstondig uit.

Ik luister geregeld naar de radio via de Next.
Deze is met een HDMI-kabel aangesloten aan mijn Denon receiver en deze is weer doorgekoppeld naar mijn tv.
CEC en ARC heb ik uitgeschakeld op alle apparaten, ik wil zelf beslissen wanneer ik de receiver of de Tv aanzet.
De tv heb ik in dit geval niet aanstaan omdat ik stembesturing gebruik om radiozenders te zoeken.
Nu is het vervelende dat af en toe het geluid van de radio een fractie van een seconde, en soms iets langer, wegvalt, soms maar één keer en de andere keer zo vaak dat ik de radio maar uitzet.

Ik kan op het display van mijn receiver ook zien dat het signaal wegvalt.
Nu doet hij dat al heel lang maar ik wilde, voor dat ik het ga melden, eerst dingen uitsluiten.
De Next is bekabeld via een switch aangesloten op mijn router en deze staat naast de connectbox die in bridge staat.
Ik heb het bekabelde internet signaal gemonitord maar als het geluid wegvalt is er geen dip in het signaal te zien.
Ook als de tv aanstaat zie ik geen verstoring in de radio-screensaver op die momenten.
Ook heb ik op de Next de audio instelling aangepast, 'volg signaal' , 'Dolby' en 'PCM' maar dat heeft geen invloed.
Ik heb voor proef de switch er tussen uit gehaald en de HDMI kabel vervangen.
Bij tv kijken in allerlei vormen valt het geluid nooit weg, alleen bij radio.
Intussen zijn er al meerdere software updates voor de Next geweest.
Dit gebeurd ook op meerdere radiozenders.
Uiteraard heb ik alle apparatuur al een keer opnieuw opgestart, stekkers en kabels nagekeken en aangedrukt en de HDMI kabels met contactspray behandeld.
Ik heb ook al een ander topic gevolgd over het wegvallen van het geluid bij tv kijken maar dat is bij mij niet het geval, alleen bij radio.
Nu weet ik het even niet meer, ben ik de enige of hebben meer mensen hier last van.

27 Reacties 27
borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

@Jacob , ik sta open voor alle tips en advies.

Hoot_Posthorn

Level 7
  • 158Posts
  • 12Oplossingen
  • 109Likes

Allereerst de complimenten aan @borry52 voor je methodische aanpak. Mooi volgens het stap voor stap uitsluiten van mogelijke oorzaken uitgekomen op de TV.
De meest waarschijnlijke oorzaak lijkt inderdaad te liggen in een onverwacht gedrag van de TV, OF juist de Denon die een bepaald stuursignaal niet kan behappen.
Mijn advies is om deze probable cause te verifiëren door:

Een eerdere test die je beschreef te herhalen, met een kleine variatie.

Als voorbereiding je huisgenoten zichzelf laten trakteren op een bakkie en tompouce bij de HEMA.. dat scheelt tureluurs worden van de herrie 😄

De CEC killer ertussenuit halen, die levert niets op en introduceert wel een nieuwe variabele.

Oordoppen bij de hand te hebben en een koel drankje voor het lekkere. Kleine slokjes, anders ga je zelf hikken..

Dan:
TV stroomloos en lekker lang naar je favoriete kanaal luisteren, en zien of het probleem zich voordoet.
Dan, zonder wijziging van beluisterd kanaal op de radio de TV weer aan de prik hangen en via de afstandsbediening van de TV aanzetten, en als je toevallig een chrome-cast hebt, een beetje youtube kijken met geluid bediening nog steeds via de A/B van de TV. speakers van de TV hiervoor gebruiken; De radio door laten spelen via de Denon (dit is de kleine variatie die ik bedoel)

Je hebt de TV nu in de situatie dat 'ie stand-alone zijn eigen audio regelt, mijn vermoeden is dan dat 'ie geen noodzaak heeft om met andere HDMI bronnen te neuzelen, dus dan zou volgens die gedachte de hik weg moeten blijven

Dan zet je de TV op stand-by (ook weer met A/B van de TV), en luistert verder naar de radio. 
En dan afwachten of de hik weer terugkeert.

Met deze test heb je twee variabelen getoetst: TV eigen audio, en omschakeling naar stby. De tweede variabele, wel/geen audio naar Denon hebben we vastgezet, we laten de radio in beide situaties spelen, en raken de A/B van de Next niet aan

 

Hiermee heb je je eerdere waarneming bevestigd, maar nog niet volledig de bron. 

Het kan nog steeds een incompatibele situatie tussen TV en je Denon zijn. Het tijdelijk neerzetten van een andere TV waarmee je de genoemde test nogmaals doet gaat dit verder duidelijk maken.

 

Overigens, wat is het type van je TV en van je Denon? Dan kunnen we meekijken of het Internet hier iets over heeft te melden

 

@Jacob ik stel voor dit ook even bij de relevante afdeling te melden. Wie weet zijn ze zoiets eerder tegengekomen

 

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

@Hoot_Posthorn,

CEC killer had ik nog liggen maar gebruik ik niet, alleen tijdelijk om te testen.
Tv spanningsloos maken en een andere HDMI bron gebruiken met een DVD speler rechtstreeks op de ingang heb ik ook al geprobeerd. Maakt allemaal niets uit.
Mijn receiver zit op HDMI 1, als ik voor HDMI 2 als bron kies en ik zet daarna de Tv op stand-by valt het geluid niet weg bij radio luisteren, alleen als de bron op HDMI 1 staat.
Mijn Tv heeft vier HDMI ingangen die ik allemaal al een keer aan de receiver heb gehangen en die geven alle vier het zelfde resultaat.
Voorlopig heb ik de conclusie getrokken dat het aan mijn Tv ligt en dat laat ik zo ook maar even.

Hoot_Posthorn

Level 7
  • 158Posts
  • 12Oplossingen
  • 109Likes

Hou het dan bij die koele dronk 🙂 

Veel succes!

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Update....
Ik heb oplossing gevonden, heel simpel eigenlijk.
Ik had een tijd geleden al voor proef de Next met een S/PDIF aan mijn receiver gekoppeld maar ik vond het geluid veel te zacht dus had ik dat weer ongedaan gemaakt.
Later schoot het mij te binnen dat ik op de Denon receiver ook het ingangs volume van elke bron apart kan instellen, was ik even vergeten, en deze stond voor deze optische ingang op 0 dB.
Nadat ik deze op +12dB had gezet was de geluidsterkte gelijk aan de HDMI ingang.
Dus nu gebruik ik voor Tv kijken de ingang CBL/SAT met HDMI die doorgekoppeld is naar de TV en voor radio luisteren de ingang Media Player met S/PDIF en dat werkt perfect.

Nu werkt de radio van de Next zonder dat hij beïnvloed wordt door de HDMI van de Tv.

 

@Hoot_Posthorn, Je vroeg naar het merk receiver en Tv, bij deze.

Receiver is DENON AVR-X2500H en de Tv is Philips 65PUS7601/12

 

Hoot_Posthorn

Level 7
  • 158Posts
  • 12Oplossingen
  • 109Likes

Dank voor die apparatuur details, maar zo te zien behoeft het verder geen onderzoek meer.

Super dat je bij het na-rooien tegen de oplossing aanliep. Veel ongestoord luisterplezier gewenst!

 

Groot van Hoot

Bert01

Level 5
  • 67Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes

Sinds enige tijd is het bij mij ook zo dat het geluid af en toe even wegvalt. Dit gebeurt als ik iets via de Next box kijk en ook bij het radio luisteren via de Next box. Nu had ik vrijdag visite en ook bij hun valt soms het geluid even weg. Zij weten niet dat ik tester ben en ik weet zeker dat zij geen testers zijn. Ik woon in Lisse en zij in Nieuw Vennep. Is dit soms een ziggo probleem en geen modem of next?

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Bert01 je wil natuurlijk optimaal van je digitale radio genieten, zullen we maar zeggen. Goed dat je het even aankaart.

Even voor de beeldvorming, bij mijn weten hebben onze testers ook een ''eigen'' ingang om kuren en dergelijke aan te kaarten. Klopt dit? Zoja, is het een idee dit daar ook door te geven?

Wat de oplossing aangaat, zou je dit dan eens willen proberen? Dit vond ik in een vergelijkbaar topic. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic