1
Vraag
2
Reacties
borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Geluid radio via de Next valt regelmatig kortstondig uit.

Ik luister geregeld naar de radio via de Next.
Deze is met een HDMI-kabel aangesloten aan mijn Denon receiver en deze is weer doorgekoppeld naar mijn tv.
CEC en ARC heb ik uitgeschakeld op alle apparaten, ik wil zelf beslissen wanneer ik de receiver of de Tv aanzet.
De tv heb ik in dit geval niet aanstaan omdat ik stembesturing gebruik om radiozenders te zoeken.
Nu is het vervelende dat af en toe het geluid van de radio een fractie van een seconde, en soms iets langer, wegvalt, soms maar één keer en de andere keer zo vaak dat ik de radio maar uitzet.

Ik kan op het display van mijn receiver ook zien dat het signaal wegvalt.
Nu doet hij dat al heel lang maar ik wilde, voor dat ik het ga melden, eerst dingen uitsluiten.
De Next is bekabeld via een switch aangesloten op mijn router en deze staat naast de connectbox die in bridge staat.
Ik heb het bekabelde internet signaal gemonitord maar als het geluid wegvalt is er geen dip in het signaal te zien.
Ook als de tv aanstaat zie ik geen verstoring in de radio-screensaver op die momenten.
Ook heb ik op de Next de audio instelling aangepast, 'volg signaal' , 'Dolby' en 'PCM' maar dat heeft geen invloed.
Ik heb voor proef de switch er tussen uit gehaald en de HDMI kabel vervangen.
Bij tv kijken in allerlei vormen valt het geluid nooit weg, alleen bij radio.
Intussen zijn er al meerdere software updates voor de Next geweest.
Dit gebeurd ook op meerdere radiozenders.
Uiteraard heb ik alle apparatuur al een keer opnieuw opgestart, stekkers en kabels nagekeken en aangedrukt en de HDMI kabels met contactspray behandeld.
Ik heb ook al een ander topic gevolgd over het wegvallen van het geluid bij tv kijken maar dat is bij mij niet het geval, alleen bij radio.
Nu weet ik het even niet meer, ben ik de enige of hebben meer mensen hier last van.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Update....
Ik heb oplossing gevonden, heel simpel eigenlijk.
Ik had een tijd geleden al voor proef de Next met een S/PDIF aan mijn receiver gekoppeld maar ik vond het geluid veel te zacht dus had ik dat weer ongedaan gemaakt.
Later schoot het mij te binnen dat ik op de Denon receiver ook het ingangs volume van elke bron apart kan instellen, was ik even vergeten, en deze stond voor deze optische ingang op 0 dB.
Nadat ik deze op +12dB had gezet was de geluidsterkte gelijk aan de HDMI ingang.
Dus nu gebruik ik voor Tv kijken de ingang CBL/SAT met HDMI die doorgekoppeld is naar de TV en voor radio luisteren de ingang Media Player met S/PDIF en dat werkt perfect.

Nu werkt de radio van de Next zonder dat hij beïnvloed wordt door de HDMI van de Tv.

 

@Hoot_Posthorn, Je vroeg naar het merk receiver en Tv, bij deze.

Receiver is DENON AVR-X2500H en de Tv is Philips 65PUS7601/12

 

Bekijk in context

27 Reacties 27
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Nee @borry52 je bent niet de enige en ik heb dit soort berichten wel vaker zien langskomen. Ikzelf luister zelden radio via de Mediabox Next, maar tijdens het TV kijken gebeurt het bij mij ook heel soms het beeld voor 2 seconden op zwart gaat. Het gebeurt bij mij niet vaak genoeg om de hele boel los te trekken en de oorzaak te achterhalen.


Mijn SmartModem (routermodus) staat in de woonkamer en is direct op de AOP aangesloten en de Mediabox Next is via UTP rechtstreeks (dus zonder switch) op het modem aangesloten.

De Mediabox Next is via een HDMI-poort aangesloten op m'n Denon AVR-S650H en via de HDMI-out op de receiver aangesloten op m'n Samsung TV.

Met :ab_standby_tv_box: op de afstandsbediening gaat de Next en de receiver aan en met :ab_standby_tv: alleen de TV.

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Wat bij mij juist het vreemde is, is dat als ik tv kijk het beeld nooit op zwart gaat en het geluid ook niet.

Als ik radio luister en ik zet ook de tv aan komt het zenderlogo voorbij en daar zie ik ook geen hapering in als het geluid wegvalt.

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@borry52 merkwaardig dat dit zo nu en dan voorkomt. En natuurlijk irritant. Dankje voor de heldere toelichting, we kunnen eens kijken of @anoniemforum en/of @Giuseppe een tip voor je hebben? 

Giuseppe

Level 9
  • 358Posts
  • 4Oplossingen
  • 125Likes

Eerlijk gezegd geen idee. Ik luister nooit radio via de next. Kan het ook niet nabootsen want ik heb geen receiver. Next is bij mij rechtstreeks via utp aangesloten op het modem. Zal de radio wel eens testen of zoiets ook bij mij voorkomt. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

heb je het ook al op een andere HDMI ingang geprobeerd of via de tv zelf ?

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Ook dat heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

heb je de next al een gereset naar zijn fabrieksinstellingen ? 

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Ook al.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

als je het probleem ook hebt als je het geluid rechtstreeks via de speakers van de tv laat gaan en met live tv opnames etc geen problemen hebt dan is het waarschijnlijk een bug in de firmware,

een moderator kan het doorzetten naar de juiste afdeling voor onderzoek

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @borry52, hoe gaat het inmiddels met het geluid van de radio? Zoals @anoniemforum al aankaart is het even van belang om te kijken hoe het geluid via de speakers van de tv verloopt. Heb je deze informatie voor mij? 

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

@Lotteen @anoniemforum ,

Sorry voor mijn late reactie maar ik ben een tijd aan het experimenteren geweest en omdat, als ik radio luister, het een of anderhalf uur duurt voordat het probleem zich voordoet en ik heb ook niet elke dag zoveel tijd.
Ondertussen heb ik op meerdere dagen een paar uur geluisterd via de luidsprekers van de Tv.
Dan valt het geluid niet uit.
Ook heb ik de Next via een S/PDIF kabel aan de receiver aangesloten, ook hier valt het geluid niet weg.
Nadeel is wel dat via S/PDIF het geluid erg zacht is zodat ik het volume van de receiver behoorlijk ver moet opendraaien.
Begin toch te denken dat het aan de HDMI moet liggen alhoewel ik het vreemd vind dat het alleen voorkomt bij radio luisteren en niet bij Tv kijken.
De volgende stap die ik wil proberen is, om de HDMI stekker uit de Tv te halen, of de Tv helemaal spanningsloos te maken op het moment dat ik radio luister.
De Tv staat normaal altijd standby maar wie weet wat hij op de achtergrond doet.
Wordt vervolgd……………….

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

hoe heb je Dolby Audio ingesteld op de next ?

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Nu op Dolby maar PCM en 'volg signaal' heb ik ook al geprobeerd, maakt niets uit.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

wel gek dat via S/PDIF het geluid radio wel goed werkt en via HDMI niet 

een moderator kan het doorzetten naar de juiste afdeling voor onderzoek,

heb je ook al een andere hdmi kabel geprobeerd ?

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Zoals in de opening van dit topic te lezen is had ik de HDMI kabel al vervangen.

Ik begin steeds meer te geloven dat mijn Tv de boosdoender is omdat bij radio luisteren de Tv op standby staat en bij Tv kijken uiteraard niet. Ik heb gisteren, bij het radio luisteren de HDMI kabel uit de Tv gehaald en toen gebeurde er niets geks alhoewel ik niet erg lang geluisterd heb.

Vanmorgen heb ik er een CEC-killer tussengezet, die had ik nog liggen in verband met CEC problemen van de Next in het verre verleden, omdat ik vermoed dat mijn Tv, ondanks dat hij op standby staat en met uitgeschakelde ARC , soms een kort signaal over de HDMI stuurt en mijn receiver daar op reageert met een korte onderbreking.

We wachten af......

 

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Update.......

CEC killer heeft niets geholpen.

Heb nu een paar dagen radio geluisterd terwijl de HDMI stekker van de Tv was afgekoppeld.

Sindsdien is het geluid niet meer uitgevallen, daarna een tijd geluisterd met de Tv aan, ook hier werd het geluid niet onderbroken.

Moet wel vermelden dat ik dit eerder had gedaan en toen dacht dat dit wel het geval was maar daar twijfel ik nu sterk aan.

Als ik dan de Tv op standby zet  begint na een tijdje de onderbrekingen weer.

Ik ben er nu echt van overtuigd dat mijn Tv het hele probleem veroorzaakt en dat het niet aan de Next of de bekabeling ligt.

Misschien ben ik wel aan een nieuwe Tv toe hoewel hij nog steeds geweldig beeld geeft dus ik wacht nog even.

Voorlopig kan ik hier wel mee leven en dank ik iedereen voor het meedenken.

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

vreemd dat het probleem alleen wordt veroorzaakt als de tv in stand-by staat met de next aangesloten op de hdmi.

een moderator komt binnen enkele werkdagen langs het topic

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Ik denk dat de moderator hier ook niet veel mee kan omdat het aan mijn eigen apparatuur ligt, de combinatie Tv met receiver.

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@borry52 inderdaad, nogal een uitdagende kwestie dit. Er is al veel gedaan en getest, lees ik. 

Wie weet hebben @Francois83 en/of @Hoot_Posthorn nog handige tips of advies? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic