Hallo,
Heb dit probleem al ruim 2 jaar. Meerdere keren contact gehad met Ziggo. Maar alle aangedragen 'oplossingen' hebben geen zoden aan de dijk gezet.
Opstelling : Sony smart tv. Via HDMI een Sony soundbar aangesloten. Netflix loopt vlekkeloos. Nooit problemen. Maar alle Ziggo zenders... pfrt. Als je de boel reset loopt het voor een paar minuten synchroon en daarna is het snel weer foute boel. Dit issue was al bekend bij Ziggo en ze hadden een update gedaan waardoor er een extra optie op de mediabox bij kwam, te weten : onder "Beeld en Geluid" de optie "Audio vertraging". Heel leuk maar al 1000x mee gestoeid en niet synchroon te krijgen. Soms kom je even 'in de buurt' maar minuten later loopt het alweer uit het lood.
In een gelijksoortig artikel op dit forum zitten lezen. Soundbar op glas aansluiten ipv hdmi. Dat soort adviezen. Prima natuurlijk voor bij wie het helpt maar hier niet. De soundbar ook eens helemaal afgekoppeld en gewoon op het lelijke tv speaker geluid lopen testen. Hetzelfde probleem. De mediabox zit 1op1 op het aansluitpunt aangesloten. Geen splitter of versterkers ertussen. Geen nep kabels maar de meegeleverde kabels van Ziggo. Deze wel eens vervangen door een nieuwe setjes kabels die Ziggo me heel netjes opgestuurd had.
Ik kan het niet beter schetsen dan dit.
Kortom... herkent iemand dit ? Ik sta open voor tips en adviezen. Wil graag weer 'normaal' naar programma's en films kijken. Hartelijk dank alvast.
Gr
Robert
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ha Robert,
Herkenbaar verhaal. Bij mijn vorige soundbar bleef de vertraging aanhouden, hoe ik deze ook aansloot; Soundbar aan TV via HDMI of Toslink (Optisch) en Next aan TV; Next aan Soundbar via Toslink en Soundbar aan TV.. Moedeloos werd ik ervan! De enige optie die 'goed' werkte was de 3.5mm-uitgang gebruiken van de Next, waardoor er geen vertraging meer was. Maar dan lever je ook een hoop kwaliteit in 😐
Vorig jaar een andere soundbar gekocht, waarbij ik merk dat sommige opstellingen beter werken dan andere. Dit is natuurlijk afhankelijk van tv en soundbar, maar bij mij werkt het beste:
Mij mij werkt minder goed (want vertraging in geluid die ik er niet uitkrijg):
Misschien hebben andere Sony-gebruikers wat tips, want ik heb enkel Philips-spul 🙂 Welke tv en welke soundbar heb je?
Lijkt nog steeds op het oorspronkelijke issue dat de Next, aangesloten op een TV niet de juiste info krijgt over de audio delay tot en met de Soundbar. Die info gaat via hdmi en zou de audio delay van de Tv en Soundbar moeten opleveren. Met deze info kan de Next de audio dan vertragen zodat je het geluid in sync krijgt.
Door de Next op de SB aan te sluiten of de SB optisch aan de TV los je dit issue op. Niet zoals het hoort maar sommige TV's in combinatie met de Next werken gewoon niet goed. Hoe jammer dit ook is. Beide zullen aangeven dat het aan de ander ligt.
De nieuwe mogelijkheid om PCM data te versturen zou eventueel nog kunnen helpen. Dan blijft de Next van het decoderen af waardoor het geluid minder vertraagd en "onbehandeld" uit de Next komt.
Dank je wel.
Dacht... meteen die SB met hdmi op de Next aansluiten maar... de Next heeft maar 1 HDMI poort en dit zit al op de tv. Is er een nieuwere versie van de Nexus beschikbaar met meer hdmi poorten, dat jij weet ? Bedankt.
PS. waar kan ik die 'PCM data' vinden ?
Sorry.
Had beter moeten lezen. Onderstaande net toegepast:
-----
-----
Nu wachten op de voorbeschouwing voetbal. Ben heel benieuwd.
@Sventek de PCM optie zit bij de Dolby instelling. Daar kon je vroeger alleen Uit/volg/Aan kiezen. Daar zit nu een pcm keuze tussen. Die gebruik ik zelf ook. Niet om het geluid synchroon te krijgen maar het klinkt beter bij mij. Voller dan de volg stand. En ook iets harder.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.