1
Vraag
2
Reacties
Haemka

Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

Geluid digitale radio gaat zelfstandig harder of zachter

Bemerk zeer regelmatig, ook anderen die bij mij thuiskomen, dat het geluid van de digitale radio ( Quantis ) zeer regelmatig zelfstandig ineens harder en/of zachter gaat spelen.
Kan soms in eens erg storend zijn.
Hebben meerdere luisteraars van de digitale radio daar last van..?

2 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 , @Alex@Carlien 

Een terugkoppeling over dit probleempje.

Vanmorgen een monteur van Ziggo geweest.

Heeft de Quantis qe317 digitale radio gereset. Heeft hij vaker mee gemaakt zei hij.

Daarna werd QUANTIS weer opgestart en speelde muziek af.

Monteur  zei dat als het toch weer gebeurde ik de klantenservice moest bellen voor een nieuwe digitale radio.

De gehele dag verder naar de radio geluisterd. En ja hoor, ik denk zo’n 8 tot 10 x ging de radio uit zichzelf harder spelen en even later weer zachter. De reset heeft dus niets opgeleverd, helaas.

De klantenservice wederom gebeld. Weer eea even uitgelegd. Verplichte vragenlijst beantwoord.

Intern overleg bij Ziggo.

En er wordt een nieuwe digitale radio opgestuurd naar mij.

Ben erg benieuwd of die ook zelfstandig harder en zachter gaat. Hoop van niet.

ik hou jullie op de hoogte van dit probleem en de mogelijke oplossing..

Bekijk in context

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

Goedemoregn, @Jamyla @bloemen64 @Carlien @franske1958 @Alex 

voorlopig nu de laatste update.

Ik heb gisteren de nieuwe Quantis qe317 ontvangen.

Binnen een heel klein half uur stond hij operationeel.

Tot op heden hebben we hier NIET bemerkt/gehoord dat de radio zelfstandig harder/zachter ging uit zich zelf.

Ik ga er dus gewoon van uit dat mijn vorige Quantis qe317 een hardware/software probleem had.

Tenzij dat hier in wijzigingen komen plaats IK verder GEEN  OPMERKINGEN meer in dit topic., of men moet vragen of opmerkingen hebben waarop ik kan antwoorden.

Voor zover alle belangstellenden en hulpvaardige mensen bedankt hierin.

het gaat u goed…. 😀😍📻👋🏼

Bekijk in context

27 Reacties 27
bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

Hoe is de radio aangesloten? (Op tv, via tv op soundbar, via receiver, optisch/hdmi/cinch)

Zet je een ander apparaat aan/uit op het moment dat dit gebeurd?

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 De quantis is aangesloten op mijn receiver/versterker de Onkyo 525 via een tulp aansluiting aangezien er geen HDMI zit op de Quantis..

zijn de enige twee apparaten die aangaan als ik voor radio kies.

6E8233C4-0A31-4174-9266-125D0C14C85C.png

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

Een eenvoudiger aansluiting is gaast niet te bedenken. Zeg maar een externe tuner op een versterker.

Als er dan sprongen in het geluid zitten dan kan dat van twee kanten komen.

1. De tuner. Daar kan niet veel aan gedaan worden. Die ontvangt de radiostream via de coax en vertaalt die naar audio.

2. De versterker. Ik ken die zo niet maar hij kan net als mijn Denon opties hebben om het geluid te normaliseren. Bij mij heet dat systeem 

Audyssey Dynamic Volume.

Daarmee probeert de receiver het geluid steeds op een zelfde niveau te houden. Werkt goed mits er geen storingen in de bron zitten.

Als de Onkyo zo'n systeem heeft en dat is actief probeer het dan eens een tijdje zonder. Kijken of het dan over is.

Iets anders kan ik zo niet bedenken.

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 

Dank , ga eens kijken naar de instellingen… 😀👍🏼👋🏼

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

Ik heb de manual gevonden en de Onkyo heeft ongeveer dezelfde functies als mijn Denon. Als de dynamische optie aanstaat kan deze wel de oorzaak zijn. Opzich niet de functie zelf maar de tuner zal afentoe iets sturen waar de versterker op reageert. 

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 

Zal hem eens uitschakelen en horen wat voor effect dat dat heeft op het geluid van radio en TV uiteraard. !👍🏼😀

Dynamic Volume stond op HEAVY. 
Nu even UIT gezet.  
Kon het meteen horen bij de TV uitzending. Geluid werd een stuk zachter.

Nu de radio weer aangezet en afwachten hoe dat het gaat… 

je hoort van mij… 😀📻

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

Heavy is inderdaad de stand met de grootste compressie.

Ik gebruik de light stand. Die doet voldoende.

Het geluid wordt inderdaad zachter. Maar die teruggang kun je bijstellen bij het "input" menu. Daar kun je als het goed is tussen -12 en + 12 dB bij regelen.

Dat Audyssey is trouwens niet makkelijk in te regelen vind ik. Teveel zaken die elkaar beïnvloeden. 

Kijk maar of een lagere dynamische stand helpt. Anders is uitzetten een optie.

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 
Na een dag of 2 hebben we thuis bemerkt dat de Quantis digitale radio icm de Onkyo525 zelfstandig harder en zachter gaan.

Onkyo Dynamic volume staat nu op LIGHT. BIJ UIT stand ging de radio ook harder/zachter.

Dus of het nu aan de combinatie QUANTIS- ONLYO ligt of gewoon aan de digitale uitzending geen idee.

vermoed dat we hoer meemoeten leren leven.

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

Lijkt erop dat het dan van de tuner komt. 

De Onkyo heeft ook internet radio. Is er een reden om die niet te gebruiken?

Nadat FM uitgezet is luister ik naar internet radio. Ook die bediening is niet zo handig als de Tuner maar er is mee te leven. Als ik de App gebruik kan ik eenvoudig van station wisselen. Zonder App moet de tv aan om iets anders te luisteren.

Het kan zijn dat je een paar Dollar moet betalen om je favorieten lijst te maken. Daarna kun je die kiezen zonder verdere kosten. Geluid is vrij goed. Maakt uit wat je kiest natuurlijk.

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 

Dank je voor alle info en aandacht en moeite voor mijn probleempje…!

Denk dat ik bij de QUANTIS digitale radio blijf en het af en toe harder en daarna weer zachter maar op de koop toe neem.

Techniek  is niet altijd vooruitgang, als het niet samen kan werken.

Heb niet echt veel zin om met de internet radio te gaan werken met de Onkyo.

Krijgt mijn vrouw nooit meer de muziek aan daarop 😀👍🏼. Ze is totaal niet technisch aangelegd om dat op die manier te bedienen.
We zullen er mee moeten leren leven, maar als dit alles is is dit nog wel te doen.

Er zijn ergere dingen in de wereld..

Nogmaals  dank voor jouw moeite voor mij… 😀👍🏼🌺🍺🍺🍹🍷 (weet niet wat je lekker vindt…) 👋🏼

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

Mijn vrouw is net zo technisch denk ik. Daarom heb ik 2 van 4 quick select knoppen geprogrammeerd voor 2 internet radio stations. Dat zijn de twee die het meeste "aan" staan. Afentoe als er een evergreen top... of anders is dan wissel ik de dagelijkse zender om voor de nieuwe.

Om toch nog even terug te komen op de Quantis. Deze tuner heeft een bekend probleem wat nu ook kan spelen. Maar dan moet er wel een Mediabox XL aangesloten zijn. Die XL stoort op de antenne kabel en daar kan de Quantis niet zo goed tegen. Die storing is best vaak. Om de paar minuten. Daarom heb ik dat genegeerd tot nu.

Als er geen XL is maar een Next of andere mediabox dan speelt het niet.

Die "communiceren" niet over de antennekabel met Ziggo.

Verder ga ik er vanuit dat de Quantis op de juiste manier is aangesloten. Op de "tv" aansluiting als er een gesplitse kabelaansluiting is. 

Als het een bepaalde radio station is die geregeld last heeft dan wil ik die wel een keer beluisteren via de tv of humax. Die krijgen dezelfde data door als de Quantis. Via de Humax kan ik de radio ook opnemen en later terug luisteren om het te checken. Dat kan een hele avond zijn. Nog ruimte genoeg over voor radio opnames.

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 
Hahaha, het is toch wat met die vrouwen tegenwoordig.
Laat ik zo zeggen, mijn vrouw en ik zijn beiden 71 jaar. IK ben niet bang voor techniek of iets te leren daarin. Mijn vrouw doet dat niks en daarin ook geen interesse. Dat kan>
Vandaar dat we er mee moeten leven vermoed ik.
Tenzij dat Quantis middels een firmware uograde dit probleem mogelijk kan oplossen.
Anders houd ik dit zo.

Wederom héél erg bedankt voor de uitgebreide hulp en uitleg... ;-))

En het maakt niet uit welke zender dat er op staat. Het harder en zachter gebeurt bij allemaal.
De meeste zenders die ik beluister zijn Radio 10, 538 en Arrow Rock...

Heb de Dynamic Volume van de Onkyo525 weer op HEAVY gezet, komt het geluid van de TV beter over en hoef ik hem niet meer zo hard te zetten.
Zonder HEAVY moest ik de geluidssterkte op 19 zetten, MET HEAVY kwam de geluidssterkte van de TV op 11. 
En het harder en zachter van de Quantis bleef hetzelfde....

PS. Ik heb een NEXT tv kast van Ziggo dus geen kabel storing problemen... :-))

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

Bedankt voor de terug koppeling. Lijkt me toch iets van de Quantis te zijn. Zie deze opmerking over het volume voor het eerst.

Zal het proberen te onthouden en voorlopig als uitzondering zien.

Misschien is het echt iets exemplarisch en zit er nog garantie op. Ik verwacht zoiets niet en lijkt me ook niet de bedoeling.

Als de Quantis via Ziggo is gekocht dan kan ik kijken of een moderator iets kan regelen.

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 

Bedankt

zal eens een moderator van de Quantis gaan opzoeken

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 402Posts
  • 37Oplossingen
  • 142Likes

Laat je ons weten als daar nog wat uit is gekomen? 🙂 @Haemka 

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

@Haemka  schreef:

@bloemen64 

Bedankt

zal eens een moderator van de Quantis gaan opzoeken

@Haemka een moderator is van Ziggo. Zoals @Carlien die net gereageerd heeft.

Als je de Quantis via Ziggo hebt gekocht dan kan zij misschien zorgen voor een omruil actie zodat de Quantis uitgesloten kan worden als bron.

Heb je de Quantis zelf gekocht dan zou je contact met de leverancier kunnen opnemen en kijken of die een omruil wil doen vanwege de klacht en de garantie op het apparaat.

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64,@Carlien

Heb er 1 gevonden @Alex die veel met de radio doet, althans dat stond bij zijn naam.
Hij moet alleen nog regeren...

De Quantis gekocht bij Ziggo.
Dinsdag komt er een monteur langs, op dringend verzoek van de helpdesk... ;-))
Dus ben wel benieuwd wie mij hierin gaat helpen.
Hoop dat de monteur dan wel een nieuwe goede Quantis bij zich heeft.... ;-))

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 4309Posts
  • 137Oplossingen
  • 2360Likes

@Haemka nu moet het goed komen. 2x een moderator en een monteurs bezoek. Die monteur zal neem ik aan wel een Quantis bij zich hebben en zal de aansluiting daar naartoe checken denk ik.

Ben benieuwd.

Haemka
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 317Posts
  • 2Oplossingen
  • 64Likes

@bloemen64 , @Alex@Carlien 

Een terugkoppeling over dit probleempje.

Vanmorgen een monteur van Ziggo geweest.

Heeft de Quantis qe317 digitale radio gereset. Heeft hij vaker mee gemaakt zei hij.

Daarna werd QUANTIS weer opgestart en speelde muziek af.

Monteur  zei dat als het toch weer gebeurde ik de klantenservice moest bellen voor een nieuwe digitale radio.

De gehele dag verder naar de radio geluisterd. En ja hoor, ik denk zo’n 8 tot 10 x ging de radio uit zichzelf harder spelen en even later weer zachter. De reset heeft dus niets opgeleverd, helaas.

De klantenservice wederom gebeld. Weer eea even uitgelegd. Verplichte vragenlijst beantwoord.

Intern overleg bij Ziggo.

En er wordt een nieuwe digitale radio opgestuurd naar mij.

Ben erg benieuwd of die ook zelfstandig harder en zachter gaat. Hoop van niet.

ik hou jullie op de hoogte van dit probleem en de mogelijke oplossing..

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic