1
Vraag
2
Reacties
88399954

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geluid: Gekraak bij alle zenders

Sinds gisteren heb ik regelmatig last van gekraak bij alle zenders. Ik heb een zeer simpele opstelling, met ontvangst via de mediabox en geluid via de TV. Geen netflix of andere fratsen. Ik heb de boel al gereset (stroomloos gemaakt ca. 5 minuten) en weer aangezet. Geen oplossing. Ik heb geen kabels losgemaakt of aangesloten de laatste 12 maanden. Wat is er aan de hand?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

@88399954 krakend geluid bj TV kijken...ik moet er niet aan denken dat dat hier ook gebeurt. Dan is de ergernis bij TV kijken enorm groot. 
Heb je een andere HDMI kabel in huis waar je het mee testen kan? Eventueel andere HDMI poort op de TV om te kijken of hier het probleem mee opgelost is? 

Dank voor het delen van de foto's en dank voor je advies @Bert rondom het vervangen van bekabeling als die al 20 jaar niet vervangen is!  Er komt een nieuwe splitter en coaxkabel voor je modem jouw kant op. Dan zijn die weer bij de tijd. 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Er kunnen vele oorzaken zijn.

 

Soms helpt het om de kabels van het begin waar Ziggo je woning binnenkomt tot aan je mediabox een keer los te halen en weer goed vast te draaien of te drukken.

Het kunnen ook verouderde aansluitmaterialen zijn.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de mediabox op aangesloten zit?

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Of de tv zelf kraakt.

88399954
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

20220710_123231_crop.jpg

20220710_123244_crop.jpg

  

Hier komt Ziggo al meer dan 20 jaar mijn woonkamer binnen. Het kastje erboven is een niet gebruikte glasvezelaansluiting. Ik heb niet aan de kabels gezeten. Ik heb de simpelst mogelijke aansluiting, modem, box, TV. Geen netflix of andere fratsen. Het lijkt wel of het gekraak samenhangt met gesproken tekst. Als niemand praat, kraakt het niet. De hevigheid van kraken wisselt ook. Nu (13:00 uur) is het wat minder dan om 11:00 uur.

88399954
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De TV is een eenvoudige Samsung flatscreen die rechtstreeks op de box is aangesloten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Hier komt Ziggo al meer dan 20 jaar mijn woonkamer binnen."

 

20 jaar?

Dan wordt het hoog tijd dat er een monteur alles hedendaags komt maken, want in die tijd zijn er heel veel soorten zenders bijgekomen, die mogelijk kunnen storen, zoals 4G 5G Digitenne enz. enz. enz. en die via niet afgeschermde onderdelen in de wandcontactdoos of je huidige splitter, die op de wandcontactdoos zit, op je hele coax netwerk terecht kunnen komen.

 

Sowieso kan een Ziggo moderator je een gratis nieuwe hedendaagse splitter met een nieuwe passende kabel naar je modem sturen.

Zij komen hier vanzelf langs in dit topic.

 

Sowieso is het verstandig om de kabels van het begin waar Ziggo je woning binnenkomt tot aan je mediabox een keer los te halen en weer goed vast te draaien of te drukken, dat lost heel vaak veel problemen op en zeker als ze er al 20 jaar zitten, er kan makkelijk iets wat losser zijn gaan zitten.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

@88399954 krakend geluid bj TV kijken...ik moet er niet aan denken dat dat hier ook gebeurt. Dan is de ergernis bij TV kijken enorm groot. 
Heb je een andere HDMI kabel in huis waar je het mee testen kan? Eventueel andere HDMI poort op de TV om te kijken of hier het probleem mee opgelost is? 

Dank voor het delen van de foto's en dank voor je advies @Bert rondom het vervangen van bekabeling als die al 20 jaar niet vervangen is!  Er komt een nieuwe splitter en coaxkabel voor je modem jouw kant op. Dan zijn die weer bij de tijd. 

88399954
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De kabel is volgens PTT onderweg, maar ik begrijp nog steeds niet waarom het gekraak zich wel voordoet op de ene TV-zender en op de andere niet (NPO1 niet, NPO2 wel, bijvoorbeeld) en op de radiokanalen helemaal niet (geluid van mijn radio gaat over de TV). Ik hoop dat er een gebruiksaanwijzing bij de spullen zit, want ik gebruik wel een computer, maar verder ben ik analfabeet op dat gebied.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Fijn dat de splitter en de coaxkabel van het modem al zo snel worden bezorgd, top! We vermoeden dat het gekraak komt door interferentie. TV-zenders worden echter in verschillende frequenties verspreid, daarom kan je op de ene zender perfect beeld hebben en op de andere blokjes.

Rondom het aansluiten van het nieuwe aansluitmateriaal concentreren we ons vooral rondom de huidige splitter.
1) Eerst mag je de kabels daar uit halen
2) Dan mag de splitter eraf ( hieronder staat een handig filmpje van hoe dit moet)
3) Bevestig de nieuwe splitter en sluit hierop de nieuwe kabel van het modem en de coaxkabel voor de tv aan.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@88399954 we zijn inmiddels weer een poosje verder in de tijd. 

Hebben de geleverde spullen effect gehad? Hoe gaat het nu? We horen het graag! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic