1
Vraag
2
Reacties
floris39

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Geen retour signaal met DVB-C ontvanger / verbeteren installatie

Recent hebben mijn ouders de Ziggo DVB-C radio ontvanger aangesloten (volgens mij de Quantis QE317) omdat de zenders die ze luisteren van de kabel zijn: eerst geprobeerd om het door te lussen, maar toen werkte het terugkijken niet meer, en na lezen op dit forum was de conclusie dat de DVB-C ontvanger het retoursignaal blokkeert en was de volgende stap er een t-stuk tussen te plaatsen. Dit heeft echter nog steeds niet het gewenste effect, ook nu werkt terugkijken niet, en wordt er voortdurend met de stekkers gewisseld om te wisselen tussen TV (terug) kijken of radio luisteren. Niet een optimale situatie.

Met het lezen van andere forum berichten lijkt de laatste splitter de nekslag voor het retour signaal te zijn, maar ik lees ook berichten waaruit ik op maak dat een deel van de installatie inmiddels ook weer door nieuwere versies achterhaald is. Kunnen jullie mee denken over de volgende situatie:

in de meterkast komt het signaal binnen op een technetix vq601r (met UPC er op). Hiervan gaat het naar een vq1002 qamtex splitter (met 3.5db op iedere uitgang). Een van deze twee uitgangen gaat naar het modem, de ander naar een tratec fdu-44 (versterker). Vanaf deze versterker gaan twee kabels de muur in, vermoedelijk 1 ongebruikt, de ander naar de woonkamer. In de woonkamer pakken we het signaal op uit de muur, splitten het (verschillende passieve splitters geprobeerd) met 1 uitgang naar de dab ontvanger, en 1 naar een Horizon XL box.  Die laatste is trouwens ook altijd flink warm (geen uitval).

Zitten hier onderdelen tussen waarin jullie meteen een oorzaak zien? (ik overweeg een volgende keer dat ik langs ga die vq1002 ertussen uit te halen en modem ook op de fdu44 aan te sluiten, om zo 3.5db te winnen)

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het AOP kan wel een upgrade gebruiken. Als je de postcode en huisnummer van je ouders tussen haakjes plaatst achter je eigen postcode en huisnummer, (alleen zichtbaar voor moderators, dan leg ik dit topic voor aan het moderatie-team. Dat kan ook een monteursafspraak inplannen.

Bekijk in context

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@floris39, ik heb een afspraak ingepland voor je ouders op 7 oktober tussen 12.00 en 18.00 uur. Mocht dit niet uitkomen, dan kunnen ze de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo. 

Bekijk in context

10 Reacties 10
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Een foto hier plaatsen van het AOP/versterkers/splitters in de meterkast helpt om gerichter adviezen te kunnen geven.

floris39
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dit zijn wat fotos die ik doorgestuurd kreeg:

 

De fdu44:

IMG-20210924-WA0002.jpg

 

Linksonder het AOP (kabel die eruit komt komt aan rechterkant van foto naar beneden, naar de vq1002)

IMG-20210924-WA0003.jpg

Het modem:

IMG-20210924-WA0004.jpg

   

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Om misverstanden te voorkomen, de Quantis QE317 is een DVB-C ontvanger. DAB is een andere techniek en is alleen via de ether te ontvangen .

floris39
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank, zo leer je weer bij. ik heb titel/bericht aangepast.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het AOP kan wel een upgrade gebruiken. Als je de postcode en huisnummer van je ouders tussen haakjes plaatst achter je eigen postcode en huisnummer, (alleen zichtbaar voor moderators, dan leg ik dit topic voor aan het moderatie-team. Dat kan ook een monteursafspraak inplannen.

floris39
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb het profiel bijgewerkt

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@floris39, ik heb een afspraak ingepland voor je ouders op 7 oktober tussen 12.00 en 18.00 uur. Mocht dit niet uitkomen, dan kunnen ze de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo. 

floris39
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Inmiddels is de monteur geweest. als ik het goed begreep vond hij het vervangen van het AOP niet zo nodig, maar heeft het toch gedaan, en heeft gekeken naar de aansluiting dichter bij de ontvanger en daar ook nog een aanpassing gemaakt. Ze kunnen nu weer goed (terug) kijken en radio luisteren.

Bedankt!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Goed om te lezen dat het naar behoren werkt.

Mochten er zich weer problemen voordoen, dan weet je in voorkomend geval de community te vinden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@floris39 Dankjewel voor de terugkoppeling! Fijn dat het probleem is opgelost na het monteursbezoek. Heel veel kijk & luisterplezier aan jouw ouders gewenst!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic