1
Vraag
2
Reacties
Tielske

Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Geen internet via Mediabox XL

Ik heb een nieuwe coaxkabel aangesloten van 3 meter. Merk is Kopp Ziggo Geschikt en Kabel Keur en 7 mm dikte.
Digitale TV werkt. Maar mediabox blijft OFFLINE.
Dit blijft ook zo als ik de coax DIRECT op de hoofdaansluiting aansluit.
Gebruik ik mijn “oude” dunnere kabel van 1 meter lang en een mindere diameter dan komt de mediabox WEL online.
Er zitten geen splitter of signaalversterkers tussen.

Is dit een probleem van een te zwak signaal bij de hoofdaansluiting?

Ik heb gelezen bij Hirschmann dat als dit het geval is dat een signaalversterker geen effect heeft en dat de provider Ziggo het signaal vanuit hen zou moeten versterken.

Hopelijk weet iemand het antwoord hierop.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Tielske
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Beste allemaal,
even een update.
Alles werkt weer zonder dat er een monteur is geweest.
Gisteravond legde ik het een en ander uit aan mijn vrouw voor zij morgen de monteur iets moest uitleggen.
Daarom had ik nog een keer de kabel aangesloten en de connectoren goed nagekeken op het advies van Nick999.
Wat bleek bij 1 connector waren er twee draadjes van de buitenmantel om de binnenkern gedraaid.
De binnenkern geheel vrijgemaakt van deze draadjes en.....alles werkt nu al een dag lang.
Wmb kunnen wij dit topic sluiten.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je dunnere kabel het wel doet en de dikkere niet, dan lijkt de dikkere kabel niet in orde.

Maar even wat vragen om één en ander uit te sluiten of te vinden betreffende je signaal.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
Tielske
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Be rt
Dank je voor je snelle reactie.
Je zegt dat de dikkere kabel niet in orde lijkt. Maar waarom kan het digitale tv signaal wel doorgegeven worden? Ik heb nl wel tv maar geen internet. Dus uitgaand lijkt er een probleem te zijn met deze onderstaande kabel (zie foto)

(Ik gebruik overigens geen 20 meter maar 3 meter; overblijvende lengte voor latere werkzaamheden).

Dan nu de antwoorden op je vragen:
Signaal



Media XL is niet opgenomen in thuisnetwerk en geen UTP. (Zie foto)




En dit is de hoofdaansluiting.
Lijkt me een oudje uit UPC tijd.



Tot slot:
ik heb momenteel digitale tv en internet. Dit is weliswaar op een provisorische wijze maar het werkt.
Hierbij oude kabel voor het internet en nieuwe kabel voor digitale tv met een splitter direct in antenne van de mediabox (zie foto) waarbij de oude kabel direct naar de hoofdaansluiting gaat en de nieuwe kabel direct in antenne van de tv.


PS: de zwarte kabel is de oude welwerkende kabel.
ALS ik deze oude kabel vervang door de nieuwe kabel met dezelfde lengte (1 metertje) en de situatie zoals op de foto behoud dan werkt het NIET!!!!!?

Hoop dat ik je voldoende informatie heb gegeven.

Alvast bedankt.
Tielske
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Be rt
Het lijkt er dus op dat de nieuwe kabel geen (uitgaand?) internetsignaal kan geleiden. Gezien de oude kabel wel werkt.
Maar waarom kan de nieuwe kabel dan WEL een digitaal tvsignaal geleiden?
Als de kabel een breuk oid zou hebben dan zou het tvsignaal toch ook niet werken?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Hoogfrequent werkt anders dan elektra Tielske
IN tegenstelling tot stroom, heb je bij een breuk of sluiting wel signaal, zij het dat het op bepaalde frequenties slechter wordt. TV signaal is erg hoog in de frequentie en internet een stuk lager.
Probeer eens de Metalen stekkers van de dikke kabel los te maken en kijk dan of ze goed zijn aangesloten (maak desnoods even een foto van het stukje coax.
De buitenmantel moet goed contact maken maar de binnenkern ook en er mogen geen draadjes van de buitenmantel tegen de binnenkern zitten.
Dat wil bij dit soort connectoren nog wel eens gebeuren.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Tielske

Het maakt voor een kabel of soort kabel niks uit, die geeft alles door.

In het frequentiespectrum wat door de coax kabel loopt van zeg maar 0 mhz tot 1250 mhz zijn de tv en internetsignalen hetzelfde , klinkt raar maar is wel zo.

In het specifieke kanaal wat of voor Tv of internet wordt gebruikt wordt door de elektronica omgezet naar tv signalen en internet.

Wat van groot belang is dat de kabel goed hoogfrequent dicht is en niet te veel in kracht ( signaalsterkte ) verliest.
Dus komt het goed aan zoals ik zie in de foto van de horizon moet het ook goed aankomen in je modem.

De splitter en de verdeler oranje gekleurd die ik zie op de foto's kunnen veroorzaken dat je problemen kan ervaren.
Ik zou een normale AOP laten plaatsen door Ziggo en als je op meerdere plaatsen TV wilt kunnen kijken een goede in huis versterker te plaatsen.

https://www.3dkabel.nl/Antenne-coax-materiaal/Versterkers/Teleste-OV-8420-1218-MHz-kabelkeur-Ziggo-g...

Die 2 meter meer kabel kan net het beetje extra verlies veroorzaken waardoor de internet frequenties te laag op je modem binnenkomen.

vragen:

Woon je in een voormalig UPC gebied ?
Heb je een apart modem of gebruik je de modemfunctionaliteit van de horizon ?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Conclusie en de makkelijkste weg:
Laat door Ziggo een hedendaagse AOP aansluiten, de Ziggo monteur komt dit gratis doen en dan hij direct even kijken naar de stekkers en aansluitingen.
Tielske
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Nick999 ik heb de connectoren gecheckt en ze zijn beiden aangesloten zoals jij voorstelt.
Ronihd het klopt dat ik in een voormalig UPC gebied
Zie de foto. Achter de kap zit de eerder genoemde oranje verdeler.
Zoals je ziet is er ook nog een uitgang DATA. Deze heb ik ook geprobeerd maar nul resultaat. Deze is bij de oude situatie ook nooit gebruikt.

Het antwoord op je andere vraag over modem of de modemfuncntionaliteit Horizon:
de Mediabox fungeert als modem.
Er hangt behalve de tv geen andere randapparatuur aan de mediabox.
Be rt mijn vermoeden is ook dat het verouderde AOP de nieuwe kabel van 7 mm niet aankan/ compatible is.

Denk dat ik Ziggo maar eens een monteur laat sturen om een nieuw AOP te plaatsen.
Hopelijk is dat het probleem.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Tielske

In jou geval zou ik de helpdesk bellen en idd vragen om een ( installatie ) monteur en een apart modem.

Dit word wel gedaan door Ziggo en mocht je ooit overstappen of nu al willen overstappen op de NEXT box krijg je sowieso een modem.
Tielske
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Heb ik reeds gedaan.
Iedereen nogmaals bedankt en ik houd jullie op de hoogte als de monteur aankomende vrijdag is geweest.
Tielske
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Beste allemaal,
even een update.
Alles werkt weer zonder dat er een monteur is geweest.
Gisteravond legde ik het een en ander uit aan mijn vrouw voor zij morgen de monteur iets moest uitleggen.
Daarom had ik nog een keer de kabel aangesloten en de connectoren goed nagekeken op het advies van Nick999.
Wat bleek bij 1 connector waren er twee draadjes van de buitenmantel om de binnenkern gedraaid.
De binnenkern geheel vrijgemaakt van deze draadjes en.....alles werkt nu al een dag lang.
Wmb kunnen wij dit topic sluiten.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Tielske wrote:
Beste allemaal,
even een update.
Alles werkt weer zonder dat er een monteur is geweest.
Gisteravond legde ik het een en ander uit aan mijn vrouw voor zij morgen de monteur iets moest uitleggen.
Daarom had ik nog een keer de kabel aangesloten en de connectoren goed nagekeken op het advies van Nick999.
Wat bleek bij 1 connector waren er twee draadjes van de buitenmantel om de binnenkern gedraaid.
De binnenkern geheel vrijgemaakt van deze draadjes en.....alles werkt nu al een dag lang.
Wmb kunnen wij dit topic sluiten.


lichte sluiting en dan krijg je idd ellende 😉
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Fijn dat het weer werkt Tielske
Scheelt niet alleen een monteur, maar mogelijk ook extra kosten omdat het aan de bekabeling lag.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic