1
Vraag
2
Reageer en help mee
Jonker49

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Geen geluid op soundbar via HDMI Pace mediabox

ik heb als bestaande klant een alles-in-1 aanbieding geaccepteerd voor verdubbeling van internetsnelheid voor tijdelijk zelfde kosten. Daarbij kreeg ik ook ongevraagd een mediabox pace opgestuurd, terwijl ik ci-module gebruikte. Nu wordt mij gevraagd om de ci-module terug te sturen. Op zich vreemd wel. Maar ook in principe wel prima, want met mijn tv wilde de ci module niet meer updaten en kreeg ik steeds een foutmelding in beeld.

Ik heb de mediabox dus maar geinstalleerd, maar krijg met geen mogelijkheid geluid via mijn soundbar. Alles geprobeerd, maar alleen geluid via tv. We hebben een wat oudere Samsung TV, aangesloten op de standaard mediabox Pace via een nieuwe HDMI kabel.

Alles werkt via ARC behalve het geluid van de TV decoder box (Ziggo Pace). Ik zet het nog ff op een rijtje;
1 de TV (PS50C7700) op HDMI 2 ARC aangesloten en op ingesteld. Anyconnect staat aan en externe luidspreker- stand ook;
2 deze HDMI is aangesloten op de TV ARC out van de JBL Link Bar zoals de handleiding beschrijft;
3 de TV herkend de Soundbar ook, kanaal ingesteld op het juiste kanaal (HDMI 2 ARC);
4 de mediabox zit middels HDMI aangesloten op de HDMI aansluiting van de soundbar;

Zo zou het dus allemaal moeten werken. Helaas, de tv decoder box blijft geen geluid geven.

Soundbar op TV en ik kan zaken bekijken als NETFLIX met fantastisch beeld en geluid.

Soundbar op Mediabox en ik krijg slechts beeld en geen geluid. Ik heb hierop een optische aansluiting van de TV rechtstreeks naar de soundbar aangesloten…. geen geluid. Hierop heb ik een analoge aansluiting vanaf de tv decoder rechtstreeks aan gesloten op de soundbar…. geen geluid. Ik heb een HDMI aansluiting van de soundbar rechtstreeks naar de TV gemaakt… geen geluid (alleen via de tv).


Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of een mogelijke oplossing?

15 Reacties 15
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

Goedemorgen @Jonker49 en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag aanklopt op dit forum! Jouw constatering m.b.t. de Pace Mediabox klopt. De Pace Mediabox ondersteund geen HDMI ARC en zal daardoor ook geen geluid via het audio return channel terugsturen naar de TV/Soundbar.
Je kan de Pace Mediabox het beste aansluiten d.m.v. een optische kabel op je Soundbar. Of, een andere optie is de TV d.m.v. optisch op je soundbar aan te sluiten. Al het geluid waarvan je TV de bron is, wordt het geluid via de soundbar weergegeven.
Die laatste manier van aansluiten is de handigste manier. Laat onder dit topic  maar weten of het gelukt is. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het lijkt op de setup die ik heb met een Humax in mijn geval.

Humax via hdmi naar philips E6 via HDMI ARC aan de TV dit werkt prima.

De Pace hoeft geen ARC te ondersteunen omdat de JBL het beeld en geluid naar de TV stuurt en via ARC het geluid terug moet krijgen uit de TV zelf.

@Jonker49

Wat ik me nu afvraag als de TV uitstaat heb je ook dan geen geluid direct via de JBL, dat zou wel moeten zo luister ik bijvoorbeeld radio via de Humax, de Pacer zal niet heel veel verschillen.

Je geeft aan dat de TV op externe audio staat reageert de JBL dan op de volumeknop van de gebruikte afstandsbediening, en welke gebruik je heb je de afstandsbediening van de Pace aan je TV gekoppeld?

Ps. Je hebt wel een HDMI type2 Highspeed kabel in gebruik?

Terzijde ik zie dat de JBL Android TV ondersteund dan zou je zelfs de Ziggogo app kunnen installeren als het een beetje mee zit.

 

 

Jonker49
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de reactie. Ik reageer even op een paar dingen:

De Pace Mediabox ondersteund geen HDMI ARC en zal daardoor ook geen geluid via het audio return channel terugsturen naar de TV/Soundbar.

@Paul Ziggo:

zoals @RoWi. aangeeft hoeft de Pace geen ARC te ondersteunen omdat de JBL het beeld en geluid naar de TV stuurt en via ARC het geluid terug moet krijgen uit de TV zelf. Dat werkt ook voor alle andere bronnen behalve de Pace.

Je kan de Pace Mediabox het beste aansluiten d.m.v. een optische kabel op je Soundbar.

Dat kan helemaal niet, want de Pace beschikt niet over een optische uitgang.

Of, een andere optie is de TV d.m.v. optisch op je soundbar aan te sluiten. Al het geluid waarvan je TV de bron is, wordt het geluid via de soundbar weergegeven.

Dat kan wel en werkt eveneens voor alle bronnen, maar helaas niet voor de mediabox.

@RoWi.:

Wat ik me nu afvraag als de TV uitstaat heb je ook dan geen geluid direct via de JBL, dat zou wel moeten zo luister ik bijvoorbeeld radio via de Humax, de Pacer zal niet heel veel verschillen.

Nee, dan heb ik ook geen geluid. Bij de JBL Link Bar moet trouwens volgens mij ook altijd even de tv aan om de bron te selecteren.

Je geeft aan dat de TV op externe audio staat reageert de JBL dan op de volumeknop van de gebruikte afstandsbediening, en welke gebruik je heb je de afstandsbediening van de Pace aan je TV gekoppeld?

Ja, de JBL reageert op de afstandbediening van de JBL (uiteraard) en op die van de tv ook. De ab van de Pace heb ik niet gekoppeld.

Ps. Je hebt wel een HDMI type2 Highspeed kabel in gebruik?

Jazeker!

Terzijde ik zie dat de JBL Android TV ondersteund dan zou je zelfs de Ziggogo app kunnen installeren als het een beetje mee zit.

Dat klopt inderdaad. Ik heb de ziggo go app geinstalleerd en kijk nu tv via die app als backup, maar vind dat het met de mediabox ook zou moeten werken.

zijn er nog meer mogelijkheden of suggesties ?

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Voor de duidelijkheid, waar het mij om gaat is het volume van de JBL dat regel je met de afstandsbediening van de TV? Als je als  test het geluid van de TV luidsprekers zelf aanzet komt dan wel  het geluid van de Pace goed binnen?

Als dat niet zo is moeten we het vermoed ik in de pace zelf zoeken. Eventueel de Pace direct op de TV aansluiten gewoon om te kijken of deze het geluid goed doorgeeft. Verder eventueel de audio instellingen nalopen als de Pace op stereo staat dan de JBL ook daarop instellen, als dit per bron kan zou het mooi zijn.

Je hebt gelijk de Pace moet het doen, zelf zou ik deze lekker in de doos stoppen als reserve, de JBL, lijkt een mooi apparaat, en als de app goed werkt heb je niks extra's nodig, ik weet zelfs bijna zeker dat de app meer kan dan de Pace.

 

Jonker49
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik kán het volume van de JBL regelen met de afstandbediening, maar doe dat in de praktijk met de JBL afstandbediening omdat dat mijn 'hub' is.

Als ik het geluid van de TV luidsprekers zelf aanzet komt dan het geluid van de Pace ook niet binnen. Alleen de Pace direct op de TV aansluiten geeft het geluid door, maar dan alleen op de TV.

Op zich werkt het met de app inderdaad best wel goed, maar daar zit dan wel weer vaak een vertraging in het geluid in tov het beeld.

Ik snap gewoon niet zo goed dat zo'n Mediabox die wordt uitgeleverd niet fatsoenlijk werkt met een gangbare setup met tv en soundbar. Zou een andere Mediabox misschien helpen @Paul Ziggo 

The Fons

Level 10
  • 391Posts
  • 15Oplossingen
  • 359Likes

Als je de pace op HDMI 1 zet heb je dan ook geen geluid? Bij mijn ouders hebben ze ook een oude platte tv en daar met de Humax 5300 via HDMI 1 ook geen geluid wel beeld. Als ik het met de scart kabel aansluit dan wel beeld en geluid. Zei het wat slechter van beeldkwaliteit.

Jonker49
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

 

The Fons wrote:

Als je de pace op HDMI 1 zet heb je dan ook geen geluid? Bij mijn ouders hebben ze ook een oude platte tv en daar met de Humax 5300 via HDMI 1 ook geen geluid wel beeld. Als ik het met de scart kabel aansluit dan wel beeld en geluid. Zei het wat slechter van beeldkwaliteit.

Ik heb al verschillende HDMI poorten geprobeerd zonder resultaat. Maar ik weiger om verbindingen met scart en tulp enzo te maken, omdat Ziggo mij een apparaat levert wat niet overweg kan met andere apparaten die verder prima met elkaar kunnen werken. Ik wil vooruit, niet achteruit.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als ik het geluid van de TV luidsprekers zelf aanzet komt dan het geluid van de Pace ook niet binnen. Alleen de Pace direct op de TV aansluiten geeft het geluid door, maar dan alleen op de TV.

Dan kunnen we de pace zelf uitsluiten. Sluit je het zo aan zou via de arc aansluiting de JBL het geluid binnen moeten krijgen of desnoods de optische uit van de tv naar de JBL.

Behalve het verschil in de merken moet het ook bij jou kunnen werken, het enige is dan een instelling op de jbl, die moet wel 'weten' dat het geluid via hdmi xx binnenkomt. Heeft de JBL een speciale settop box hdmi ingang en wat ook nog kan is dat het uitgangs signaal van de pace te laag is.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

De toets op de ab van jbl optical/aux al geprobeerd? ( weet  dat dit eigenlijk niet voor de hdmi aansluiting geldt.. ( Ik denk eerder analoog/optisch, maar om even alles uit te sluiten.) Je kan evt een jack kabel van pace naar jbl aansluiten. en dan op de bron aangeven welke format er gekozen moet worden. Dan is deze toets van belang lijkt mij.Test ea even uit.

Jonker49
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de Pace met een jack aangesloten op de JBL. Verder is er niks in te stellen op de Pace, sterker nog: er is uberhaupt praktisch niks in te stellen op dat ding.

Maar ik kan dan via de button optical/aux geluid krijgen op de aux, alleen daar zit dan geen beeld bij. Dus radio kan dan wel.

Toen dacht ik, weet je wat, ik sluit de Pace maar weer eens direct op de tv aan (had ik al eerder geprobeerd) op hdmi1. Toevallig had ik ook nog de optical kabel van TV→ JBL erin zitten en wat denk je: beeld en geluid via de JBL!

Schiet mij maar lek hoe dat in ineens werkt en geen idee of dat blijft werken. Het is ook niet hoe ik het zou willen hebben, want ik moet nu drie afstandbedieningen gebruiken. Maar ik laat er maar bij en gebruik de Ziggo Go app als backup en stuur de CI+ module wel retour.

Bedankt voor het meedenken!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het beeld komt nu niet van de jbl maar direct uit de pace, de tv stuurt enkel de audio naar de jbl.

Als je terug wil naar 1 afstandsbediening bekijk de Logitech  Harmony's ideaal.

Jonker49
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

 

RoWi. wrote:

Het beeld komt nu niet van de jbl maar direct uit de pace, de tv stuurt enkel de audio naar de jbl.

Als je terug wil naar 1 afstandsbediening bekijk de Logitech  Harmony's ideaal.

Ja snap ik, dat bedoelde ik ook niet op te schrijven, maar zo kun je het wel lezen inderdaad. 

Ik denk dat ik het even bij deze drie ab's houd ?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het werkt daar gaat het om. Het zal vast blijven werken als je op de jbl de goede ingang kiest voor het geluid.

Ik heb bewust voor een Harmony gekozen omdat je daar meerdere scenario's kan invoeren, die aansluit bij wat nodig is. 

The Fons

Level 10
  • 391Posts
  • 15Oplossingen
  • 359Likes

Lopen beeld en geluid ook synchroon? Of moet/kan je daar iets in aanpassen?

Jonker49
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
The Fons wrote:

Lopen beeld en geluid ook synchroon? Of moet/kan je daar iets in aanpassen?

Beeld en geluid lopen met de Mediabox wel synchroon. Bij kijken via de Go app en dan met name terugkijken, dan lopen ze zeker niet synchroon. Dat is bij mij weten niet in te stellen en ook weer een heel ander probleem waar ik in deze community ook geen oplossing voor heb gevonden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic