1
Vraag
2
Reacties
Jan-Nico

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Geen geluid na software update mediabox XL.

Na een software update deed het geluid het niet meer (wel nog via separate versterker en speakers, instelling is zowel tv luidspreker als extern). TV luidspreker test is goed.

Het geluid doet het wel als je bij 'Invoer' 'actieve inputs' in mijn geval op HDMI1 staat (zie bijlage). In deze modus zie het tv klein en werkt het geluid goed. Terugschakelen naar dezelfde zender dan is geluid meteen weg.

Alle tips geprobeerd, Media box uit en van de stroom, opnieuw opstarten etc. geen resultaat. Uiteindelijk 'naar fabrieksinstelling' gezet en ook geen resultaat..

 

Wat kan ik nog proberen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan-Nico
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Goedemorgen Wim en Madelon,

Eergisteren heb ik de nieuwe box geinstalleerd en het geluid probleem is weg!

Als ik jouw verhaal lees heeft het toch nog zin om de bekabeling aan te passen?  1 kabel gaat door/in de vloer naar de Ziggo box beneden en 1 kabel gaat naar de 1ste verdieping.

Alvast bedankt voor jullie support en fijne dagen gewenst!

groet Jan-Nico

Bekijk in context

9 Reacties 9
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Jan-Nico 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens ook gewoon klant ben.

Ik begrijp dat dit alles is gebeurd na de laatste update en er is niets veranderd aan de aansluitingen? Wat nog wel eens wil helpen is de mediabox terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

 

Maar als u het gevoel krijgt dat u aan het aanmodderen bent en het er niet beter op wordt, dan is misschien het moment aangebroken om na te denken over het vervangen van uw Mediabox XL. U kunt dan kiezen voor de Mediabox Next of de Mediabox Next Mini.

Maar voordat u een keuze maakt , kijk eerst goed naar de verschillen:

  Mediabox Next Mediabox Next Mini
Verbinding via coax¹
Verbinding via bedraad netwerk²  Ethernetaansluiting via de voedingsadapter
Verbinding via wifi
Verbinding via HDMI  1x HDMI 2.0a (HDCP 2.2)

 1x HDMI 2.0a (HDCP 2.2)

Audio optical out S/PDIF³
UHD 4K
Vooraf geïnstalleerde apps
Energieverbruik Tussen 0,23 en 9,68 watt Tussen 0,5 en 5 watt
USB-aansluiting   Buiten gebruik Wordt alleen gebruikt voor voeding en netwerkaansluiting.
Afmetingen B x H x D 23 x 3,5 x 16 cm 8 x1,9 x 8 cm 

 

¹Een coax-verbinding geeft live TV; een TV-verbinding via internet geeft mogelijk 5 tot 15 sec. vertraging. 

²Een verbinding via een netwerkkabel geeft bij TV-kijken vaak een meer stabiele verbinding dan via draadloos netwerk.

³Mocht u bij uw huidige mediabox gebruikmaken van een optische verbinding, dan moet u als u kiest voor een Next Mini uitzoeken of er een andere mogelijkheid is om uw Next Mini aan te sluiten op uw geluidsinstallatie.

Meer informatie: Mediabox Next en Mediabox Next Mini

 

⚠️ De kans lijkt me groot dat uw Ziggo-aansluiten even oud is als uw huidige mediabox. Als u besluit te over te stappen naar een andere mediabox dan is het denk ik verstandig  om een foto te plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo uw huis binnenkomt (het abonnee overnamepunt) met eventuele splitters, signaalversterkers en het modem op de foto.

Jan-Nico
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Wim,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie!  Zojuist heb ik met Ziggo klantenservice gesproken en het probleem leek vaker voor te komen.

Ik krijg een nieuwe box, 'Next" ivm optische aansluiting en hoop dat het probleem ermee verholpen is.

 

Wat ik trouwens heel bijzonder vond is : 'Het geluid doet het wel als je bij 'Invoer' 'actieve inputs' in mijn geval op HDMI1 staat (zie bijlage). In deze modus zie het tv beeld klein en werkt het geluid goed. Terugschakelen naar dezelfde zender dan is geluid meteen weg.' Het liet me niet los en ik daarna ook nog geprobeerd via streamingdienst en daar was het geluid wel aanwezig, beetje bizar. 

 

Enfin nogmaals dank en ik houd je op de hoogte

 

Groet Jan-Nico

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Goedemorgen @Jan-Nico 

Er zijn verschillende en vaak niet te verklaren oorzaken waarom een apparaat niet werkt zoals het zou moeten. Op een gegeven moment is het klaar en moet je zo’n apparaat ook te rusten leggen.
Ik weet niet of het verteld is door de klantenservice, maar uw Mediabox XL zal na activatie van uw nieuwe mediabox nooit meer werken. Deze kan ingeleverd worden bij een milieustraat of bij een filiaal van VodafoneZiggo.

Ik schreef al eerder dat uw Ziggo-aansluiting (AOP) waarschijnlijk even oud is als uw Mediabox XL en daarom is het heel goed mogelijk dat dit aansluitpunt verouderd is.  Zou u daarom een foto kunnen plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo uw huis binnenkomt (het abonnee overnamepunt) met eventuele splitters, signaalversterkers en het modem op de foto?

Jan-Nico
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

IMG_20221220_121357[1]_kl.jpg

Jan-Nico
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Kun je hier wat mee?

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

@Wim C. wil je nog even meekijken bij @Jan-Nico? 😄 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Jan-Nico en @Madelon sorry voor mijn late reactie.

Bedankt voor uw foto. Vanaf de Ziggo-aansluiting zie ik allemaal coaxkabels lopen. Voor zover ik het kan bekijken is die signaalversterker niet verbonden en het lijkt erop dat het modem via twee splitters is verbonden. Waarmee zijn de andere coaxkabels verbonden? 

Het lijkt me een betere oplossing als u een splitter (POA-01-B) op het AOP zet met één coaxkabel rechtstreeks naar het modem en de andere aansluiting voor de andere aansluitingen gebruikt.

Die splitter met passende kabel kan een moderator eventueel opsturen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


Aanvulling :


Als uw MediaBox XL af en toe hapert en/of de fan veel lawaai maakt en/of continue hardop draait, en/of de box te warm wordt en/of ( daardoor ) soms uitvalt, dan moet Ziggo de box kosteloos vervangen en dan wordt ook geen administratie kosten berekend.

U kan dus ( zonder enige kosten ! ) overstappen naar een Next of een Next-Mini ! Overigens moet ook dan, daarvoor uw Ziggo aansluiting up-to-date zijn, maar dat is hieronder 👍 al duidelijk vermeld.

Jan-Nico
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Goedemorgen Wim en Madelon,

Eergisteren heb ik de nieuwe box geinstalleerd en het geluid probleem is weg!

Als ik jouw verhaal lees heeft het toch nog zin om de bekabeling aan te passen?  1 kabel gaat door/in de vloer naar de Ziggo box beneden en 1 kabel gaat naar de 1ste verdieping.

Alvast bedankt voor jullie support en fijne dagen gewenst!

groet Jan-Nico

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic