1
Vraag
2
Reacties
hein58

Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Geen geluid koptelefoon via digitale ontvanger

Sinds ik mijn tv op de slaapkamer heb aangesloten op de digitale ontvanger heb ik geen geluid meer op mijn (draadloze) koptelefoon. Ik heb ook een andere koptelefoon (met snoer) geprobeerd, maar die doet het ook niet. Ik heb verder niets gewijzigd aan de instellingen, sterker nog: als ik de digitale ontvanger er weer even tussenuit haal (dus weer even analoog) werkt alles weer.
Het ligt dus niet aan de koptelefoon maar aan de nieuwe manier van aansluiten.
Ik heb een Philips TV van het type MWT 231 T.
Kunt u me helpen ?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Als ik het goed begrijp moet de scart adapter dus aan de bijgeleverde scartverloopkabel, en daar kunnen de rood en witte tulpstekkers dan in".

-Ja, klopt. Zo ga je te werk. In dit geval dus wat meer verloop 'manieren' maar dat komt omdat de 5500c/5550c geen 'normale' scart aansluiting heeft.

Ja, in principe wel, maar als de hoofdtelefoon geen SPDIF/optische ingang heeft, zou je dan al een D/A convertor, ofwel Digitaal/analoog omzetter moeten gaan gebruiken. Zomaar een verloop van optisch naar analoog is niet mogelijk.

Maar dat kan natuurlijk ook nog. Hier is daarvan een voorbeeld:

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1419367/optisch-naar-tulp-omvormer.html

Let op! je ziet vaak heel goedkope items, maar deze zijn doorgaans niet voorzien van een voeding. Die komt er dan dus nog bij. En de kwaliteit laat tevens nogal eens te wensen over. Kun je echter de scart naar cinch/tulp verloopkabels goed uit het zicht brengen is dat de goedkoopste optie.

Dit zijn dus de 2 mogelijkheden, maar zou je een D/A convertor gaan gebruiken, kun je deze ook aansluiten op de Tv. Als je nog meer apparaten gebruikt welke op de Tv zijn aangesloten is dát dan weer het handigst, ervan uitgaande dat de Tv al het geluid uitstuurt via de optische uitgang. Wat dat betreft heeft het dus voordelen een D/A convertor in te zetten.

Kun je hier ook weer wat mee?

Bekijk in context

20 Reacties 20
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Op welke uitgang zit de koptelefoon aangesloten?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wat het ook nog kan zijn: hein58 Heeft u op de digital ontvanger dolby digital geselecteerd? Stel stereo in, en/of zet de dolby.d uit. Kunt u even testen dat bij de huidige situatie bv bij BRT wel geluid hoort? ( Deze zender , zend namelijk in stereo uit...)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nick999 wrote:
Op welke uitgang zit de koptelefoon aangesloten?



+1

Ben ik ook wel benieuwd naar...
hein58
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
De koptelefoon heb ik aangesloten op de AV out, daar zitten drie ingangen voor tulpstekkertjes: geel (video), wit (L) en rood (R). De koptelefoon zit met twee stekkertjes in wit en rood, die via een mini jack naar de zender loopt.
Simba24

Level 13
  • 786Posts
  • 37Oplossingen
  • 190Likes
Hoi hein58
Je spreekt over AV-out en dan spreek je over ingangen.
Je spreekt jezelf dus tegen.
Is het wel een AV-out?
En waarop zitten deze ingangen/uitgangen?
Overigens is het type TV - MWT 231 T. niet bekend bij Philips wel de MET 231 T wat overigens een monitor is waar alleen een AV-in op zit, die kun je dus niet gebruiken voor je koptelefoon.

Maar hoe wordt het signaal aangeleverd?
Via de mediabox?
Daar zit ook een audio-uitgang op, kun je die niet beter gebruiken?
Althans deze audio-uitgang zit wel op de mediabox XL,
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7504Likes
In dit topic wordt ook een jack omschreven en de stekkers zitten daar andersom, misschien hier ook het geval. https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/koptelefoon-werkt-wel-en-niet-9017
Simba24

Level 13
  • 786Posts
  • 37Oplossingen
  • 190Likes
Ook kun je nog het geluid uit de scartaansluiting halen, daar zijn kabels voor met een speciale audio-uitgang.
https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/1283604/scart-component.html
hein58
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Nee, het is wel degelijk een uitgang, en in de oude setting werkte die ook prima, die bijgevoegde afbeelding (aansluiting bij nr. 5).
Dolby digital staat uit, een stereo keuze kan ik in het menu niet vinden.
BRT geeft ook geen geluid.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Wat is het voor digitale ontvanger?
hein58
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
De standaard (gratis) digitale ontvanger van Ziggo. Daar zit dus ook geen koptelefoonaansluiting op.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Kun je wat duidelijker zijn?
De 'standaard' Boxen Humax 5300C en 5500C hebben allebei een andere achterkant.
Heb je de 'standaard' Horizon/MediaBox XL of een 'standaard' Pace 711 Box?
De achterkanten daarvan ken ik niet uit mijn hoofd.
Met een Pace woon je in voormalig UPC gebied, waar de 'standaard' anders is dan in voormalig Ziggo gebied.

Of is het een heel andere 'standaard'? Een Cisco DVB 8485 of .......
hein58
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Het is deze:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nu is dus de Humax 5500c in gebruik. Dat is degene op de afbeelding.

Maar is, of moet daarop dan nu de hoofdtelefoon worden aangesloten? En ik heb het idee dat de andere afbeelding: "aansluiting achterkant" van de Tv is? Zo ja, en je sluit dan de Humax middels HDMI aan op de Tv kan het inderdaad zo zijn dat er geen geluid word uitgestuurd via de AV out.

Heeft de hoofdtelefoon geen digitale ingang (optisch)? Zo ja, dan kun je het best deze gebruiken en de hoofdtelefoon aansluiten op de Humax 5500c zelf of op de optische uitgang van de Tv.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
hein58 kun je nog even reageren op de laatste vragen?
hein58
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Willem,
op de Humax 5500c zit geen koptelefoon- of audio uitgang.
De afbeelding 'aansluiting achterkant is idd van de TV, Philips type 231 T1.
De koptelefoon heeft volgens mij geen digitale ingang, en in de handleiding van de TV zie ik ook geen optische uitgang.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag hein58

op de Humax is wel een digitale audio uitgang aanwezig, en op de Tv ook. Bij de Humax is het dat grijze klepje dat naar binnen toe opent als de stekker van de optische kabel word ingeplugd. Op de Tv is het de SPDIF uitgang welke je ziet naast de analoge ingangen.

Via scart werken van de Humax kan ook, mits deze al niet is gebruikt voor het aansluiten op de Tv. Daarvoor heb je dan wel de bijgeleverde scart verloopkabel nodig en een scart adapter, zoals deze: https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/327/scart-adapter.html waarop je dan een verloop scart naar cinch kan plaatsen, zoals deze: https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/1195978/scart-adapter.html of een verloopkabel, scart naar cinch, zoals deze: https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/1289097/scart-composiet.html

Maar mijn voorkeur zou liggen bij deze: https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/1195978/scart-adapter.html met een losse cinch kabel.
hein58
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Dankje, daar kan ik wel wat mee. Als ik het goed begrijp moet de scart adapter dus aan de bijgeleverde scartverloopkabel, en daar kunnen de rood en witte tulpstekkers dan in.
Of is het beter om de SPDIF uitgang op de tv te gebruiken? Ik heb geen idee welk stekkertype daar in moet, en dan zal ik ook een verloop naar de rood/witte tulpstekkers nodig hebben.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Als ik het goed begrijp moet de scart adapter dus aan de bijgeleverde scartverloopkabel, en daar kunnen de rood en witte tulpstekkers dan in".

-Ja, klopt. Zo ga je te werk. In dit geval dus wat meer verloop 'manieren' maar dat komt omdat de 5500c/5550c geen 'normale' scart aansluiting heeft.

Ja, in principe wel, maar als de hoofdtelefoon geen SPDIF/optische ingang heeft, zou je dan al een D/A convertor, ofwel Digitaal/analoog omzetter moeten gaan gebruiken. Zomaar een verloop van optisch naar analoog is niet mogelijk.

Maar dat kan natuurlijk ook nog. Hier is daarvan een voorbeeld:

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1419367/optisch-naar-tulp-omvormer.html

Let op! je ziet vaak heel goedkope items, maar deze zijn doorgaans niet voorzien van een voeding. Die komt er dan dus nog bij. En de kwaliteit laat tevens nogal eens te wensen over. Kun je echter de scart naar cinch/tulp verloopkabels goed uit het zicht brengen is dat de goedkoopste optie.

Dit zijn dus de 2 mogelijkheden, maar zou je een D/A convertor gaan gebruiken, kun je deze ook aansluiten op de Tv. Als je nog meer apparaten gebruikt welke op de Tv zijn aangesloten is dát dan weer het handigst, ervan uitgaande dat de Tv al het geluid uitstuurt via de optische uitgang. Wat dat betreft heeft het dus voordelen een D/A convertor in te zetten.

Kun je hier ook weer wat mee?
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi hein58, is het uiteindelijk nog gelukt?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic