1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
wa0706

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Geen geluid bij luisteren naar andere bron dan Next

Ik ben in het bezit van een Samsung TV, met als tuner een Bose 321 GS systeem. Een paar maanden geleden ben ik, i.v.m. het verdwijnen van analoge radio, overgestapt van de CI module naar de Mediabox XL. Om niet de TV aan te hoeven laten staan, bij het luisteren van radio, heb ik contact opgenomen met Ziggo en ze hebben me geholpen om dit te organiseren en daardoor ook via andere TV bronnen (Google Chromecast) geluid te kunnen verkrijgen. We hebben dit toen opgelost door een optische kabel van de TV naar de Bose te laten lopen en een tulpkabel van Bose 321 naar Mediabox XL. Dit werkte prima. Echter, ik was niet tevreden over de Mediabox XL (lawaai en extreme hitte apparaat) en ben daarom overgegaan naar Mediabox Next. Vorige week alles precies zo aangesloten, maar met de Mediabox Next werkt het niet: als ik een andere bron dan TV via de Mediabox wil gebruiken, dan blijf ik het geluid van de Mediabox ontvangen. Enig idee hoe dit nu op te lossen.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78243Posts
  • 5291Oplossingen
  • 23315Likes

Ook hier bij de next uit met de AB neemt de Bose niet het andere signaal over van b.v. de coaxiale kabel of de audio ingang, er vindt geen automatische switch plaats naar een andere audio ingang.

Ik heb dit goed kunnen testen en reproduceren toen ik hier 2 mediaboxen XL had staan en een Next.

Beide Mediaboxen XL aangesloten, als de ene uitstond via de AB kwam het geluid van de andere en vise versa.

Met een Next in plaats van 1 Mediabox XL en de Next uit, geen switch.

Als ik nu via de audio ingang geluid uit mijn laptop wil hebben, moet ik de optische kabel uit de Bose soundbar halen om geluid te krijgen op de soundbar.

Bekijk in context

wa0706
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het probleem is opgelost: er loopt een IR kabel tussen TV en Bose 321 systeem en een jacket tussen Mediabox Next en Bose 321. Bij uitschakeling van de TV schakelt de audio ook over. Dit ook getest bij het wisselen van source, bijv van Mediabox naar Chromecast. Ook dan werkt het. Fijn, dan hoef ik geen kabels te verwisselen. 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78243Posts
  • 5291Oplossingen
  • 23315Likes

Ik heb exact dezelfde ervaring met de Next en dat al meer dan 3 jaar en al een aantal malen gemeld.

De Next lijkt een stil, maar actief signaal op de optische kabel te laten staan, waardoor mijn Bose Solo 5 ook niet overspringt als een ander apparaat een audio signaal geeft op de coaxiale aansluiting of de jack audio ingang.

Met de mediabox XL was dat probleem er niet en als er een ander signaal binnenkwam in de Solo 5 sprong deze vanzelf over.

Ik heb dit kunnen reproduceren en er zijn al meer dezelfde meldingen geweest, door de jaren heen.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

wa0706
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dank. 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1529Posts
  • 234Oplossingen
  • 650Likes

Goedemorgen @wa0706 , leuk dat je ons hebt gevonden wanneer je de hulp van onze Community leden kunt gebruiken. 

Ik ben even benieuwd of je de mediabox ook aan laat staan of in stand-by zet als je een andere bron van de televisie wilt gebruiken. En merk je ook verschil als je deze aan hebt staan of uit hebt gezet? 

wa0706
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox staat gewoon aan, maar ook als hij uit is maakt dat geen verschil. Bij de Mediabox XL hoorde je altijd even een pauze in geluid, wanneer je bijv de radio via de box beluisterde en je de TV uitzette. Dat is nu niet meer het geval. Dus het lijkt er op dat de switch van de geluidsbron niet meer plaatsvindt. Als dit een cryptische omschrijving is, vraag dan vooral nog even om een toelichting

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78243Posts
  • 5291Oplossingen
  • 23315Likes

Ook hier bij de next uit met de AB neemt de Bose niet het andere signaal over van b.v. de coaxiale kabel of de audio ingang, er vindt geen automatische switch plaats naar een andere audio ingang.

Ik heb dit goed kunnen testen en reproduceren toen ik hier 2 mediaboxen XL had staan en een Next.

Beide Mediaboxen XL aangesloten, als de ene uitstond via de AB kwam het geluid van de andere en vise versa.

Met een Next in plaats van 1 Mediabox XL en de Next uit, geen switch.

Als ik nu via de audio ingang geluid uit mijn laptop wil hebben, moet ik de optische kabel uit de Bose soundbar halen om geluid te krijgen op de soundbar.

wa0706
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de suggestie en ik ga dat natuurlijk proberen, maar het voelt voor nu als een suboptimale oplossing (het aansluiten en verwijderen van kabeltjes). Er moet toch nog een betere oplossing dan dit zijn. Bij de XL Box werkte het tenslotte ook, zonder het verwijderen van kabels.

wa0706
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het probleem is opgelost: er loopt een IR kabel tussen TV en Bose 321 systeem en een jacket tussen Mediabox Next en Bose 321. Bij uitschakeling van de TV schakelt de audio ook over. Dit ook getest bij het wisselen van source, bijv van Mediabox naar Chromecast. Ook dan werkt het. Fijn, dan hoef ik geen kabels te verwisselen. 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1529Posts
  • 234Oplossingen
  • 650Likes

Ah, bedankt voor je tip @wa0706 en dat je dit hebt gedeeld. Fijn om te lezen dat dit nu bij jou is opgelost op deze manier. 
Wanneer je in de toekomst weer met een vraag zit waarmee onze Community leden je mogen helpen, maak dan gerust weer een nieuw topic aan. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78243Posts
  • 5291Oplossingen
  • 23315Likes

@wa0706  schreef:

Dank voor de suggestie en ik ga dat natuurlijk proberen, maar het voelt voor nu als een suboptimale oplossing (het aansluiten en verwijderen van kabeltjes). Er moet toch nog een betere oplossing dan dit zijn. Bij de XL Box werkte het tenslotte ook, zonder het verwijderen van kabels.

@wa0706 Fijn dat je een omweg hebt gevonden.

Er is dus een essentieel verschil tussen de mediabox XL en de Next.

Nu je vanuit de TV een verbinding hebt met je Bose wordt het helemaal duidelijk, de TV signaal gaat ook werkelijk uit.

@Meindert Kun je dit fenomeen ook wegleggen bij de Next testboys, dit fenomeen blijft toch met regelmaat terugkomen op de Ziggo community.