1
Vraag
2
Reacties
EVOW

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Geen dolby 5.1 met mediabox next

Vandaag na een verhuizing mijn 5.1 systeem weer aangesloten.

Ik heb nu een mediabox next. (voorheen de xl)
Deze heb ik via hdmi aangesloten op een onkyo av receiver.

Ik krijg het niet voor elkaar om dolby digital 5.1 geluid uit de mediabox next te krijgen.

Instelling van mediabox staat op dolby
Receiver staat op dolby.
Maar er komt alleen geluid uit de left en right en sub speaker.
Zet ik de dolby instellingen van de next op uit, dan komt er ook geen dolby uit. M'n receiver schakelt dan naar pro logic II

Vanaf andere bronnen (kodi) krijg ik wel dolby digital geluid.

Ik heb ook al andere hdmi kabel geprobeerd.

Zend de mediabox next geen dolby geluid meer uit? Met de XL had ik geen problemen.

Iemand enig idee?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Hier ben ik het toch niet mee eens.

Hier op mijn Pioneer av reciever bij de zenders die 5.1 uitzenden gewoon dolby 5.1.

Even ter info: Ook stereo zenders worden als dolby 5.1 aangegeven. Echter het geluid is wel dan degelijk stereo. ( center speaker, en rear speakers zijn niet actief. Dus NIET bij iedereen> 'Yup, dat is stuk"

Bekijk in context

19 Reacties 19
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Hi EVOW ,

Yup, dat is stuk. En het duurt (mij) al veel te lang totdat dit eens wordt gefixed. -MAKE-SOME-NOISE-
EVOW
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Dus dat er geen 5.1 uitgezonden wordt maar 2.1 ligt aan ziggo? Goed om te weten.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Hier ben ik het toch niet mee eens.

Hier op mijn Pioneer av reciever bij de zenders die 5.1 uitzenden gewoon dolby 5.1.

Even ter info: Ook stereo zenders worden als dolby 5.1 aangegeven. Echter het geluid is wel dan degelijk stereo. ( center speaker, en rear speakers zijn niet actief. Dus NIET bij iedereen> 'Yup, dat is stuk"
EVOW
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
robbo kun je zenders noemen waar je wel 5.1 bij hebt? Dan controleer ik dat even hoe dat hier is
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
EVOW In ieder geval NPO , RTL SBS, En Veronica ( vaak in de avond omdat XD overdag op deze zender uitzend. Verder BBC 1 en 2 en Duitland 1 en 2. Echter afhankelijk van uitzending/programma. De meeste zenders is standaard dolby 5.1. De Engelse en Duitse zenders doen dit dus alleen als programma daadwerkelijk 5.1 is.. Kleine greep ook enkele thema zenders. Planet animal . ID en etc.
EVOW
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
robbo
Je bebt gelijk. Die zenders zijn wel 5.1
Ik Heb niet goed geluisterd blijkbaar. Ik was in de veronderstelling dat geeneen zender 5.1 doorgaf.
Thnx
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Graag gedaan! veel luister plezierEVOW :wink:
EVOW
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Wel jammer dat die nu altijd dolby doorgeeft.
Bij de xl gaf die 5.1 door bij zenders die dat uitzenden en stereo bij de overigen. Dit zorgde ervoor dat de receiver bij stereo overschakelde van dolby digital naar pro logic, wat ook een soort 5.1 ervaring geeft.
kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
robbo weet je toevallig of dit Netflix ook het geval is dat hij gewoon 5.1 geeft?
De laatste keer dat ik de receiver aan had gaf die hierbij geen 5.1 weer, op de overige zenders eigenlijk niet getest.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
kruijf Netflix is ook dolby 5.1.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
EVOW wrote:
Wel jammer dat die nu altijd dolby doorgeeft.
Bij de xl gaf die 5.1 door bij zenders die dat uitzenden en stereo bij de overigen. Dit zorgde ervoor dat de receiver bij stereo overschakelde van dolby digital naar pro logic, wat ook een soort 5.1 ervaring geeft.

EVOW Hier blijft de dolby 5.1 melding, maar als eerder gezegd: bij stereo is de center en rear niet actief. Hoe heb je ea ingesteld? Op mijn av receiver heb ik automatisch surround ingesteld. Probeer eens iets in te stellen dat je alsnog echt stereo hoort, bij een stereo zender. ( kies bv een muziek zender) als je gaat zappen naar een dolby zender, dat de receiver de 5.1 kiest.. De Onkyo zou toch ook wel zo iets hebben?
EVOW
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
robbo ik denk dat je het verkeerd begrijpt.

Nu is bij stereo de center en rear inderdaad niet actief. Receiver blijft wel dolby aangeven.
Als ik zap naar een zender die wel dolby is dan worden de rear en center wel actief.

Voorheen bij de mediabox xl schakelde de receiver naar dolby digital bij een dolby zender en bij een stereo zender schakelde die naar dolby pro logic II.

Het is verder geen groot probleem, maar pro logic klinkt net wat voller omdat dan alle speakers actief zijn.
kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
robbo dank je wel ik ga het weer even uit testen morgen.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
EVOW Ha ok Bedoelen we het zelfde :smile:! (Maar ook mijn mening hoor:relaxed:) Stereo bv muziek vind ik persoonlijk toch het mooist! bedoeld als stereo... Maar gelukkig ieder zijn voorkeur! Hoewel sommige nummers best mooi klinken met meer kanaals..
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes
Als je gebruik wil maken van dolby pro logic moet je de next op stereo zetten. Inderdaad een extra handeling.
edit: ondertussen 3 nieuwe berichten in dit topic, dus mischien overbodig.
EVOW
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
robbo Voor muziek gaat mijn voorkeur ook naar stereo.
Voor fims of series toch het liefst surround
En als dat er niet is dan pro logic.
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
EVOW wrote:
Wel jammer dat die nu altijd dolby doorgeeft.
Bij de xl gaf die 5.1 door bij zenders die dat uitzenden en stereo bij de overigen. Dit zorgde ervoor dat de receiver bij stereo overschakelde van dolby digital naar pro logic, wat ook een soort 5.1 ervaring geeft.


precies . Ben ik de enige die dat gebruiksgemak terug wil zien in de Next ? Ik snap ook wel dat het technisch gezien niet stuk is, maar vanuit gebruiksgemak is het hartstikke stuk.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Rene F Het is (nog) niet aanwezig...Stuk is anders :wink:. Maar begrijp je standpunt. En ik zou het ook beter vinden als er meer instellingen aanwezig zouden zijn. ik denk aan bv dd+ , dus werkelijke audio signaal doorgifte . Maar voor nu ...het is zoals het is. En hoop op een update die dit mogelijk maakt.

Voordeel om op deze huidige manier: Voor die gene die alleen via de optische aansluiting kan werken is dit een voordeel voor netflix. Dat nu ook via de optische ( spdif ) aansluiting nu ook dd 5.1 is. ( Dit ook zelf uitgetest in de testfase) En technisch een goede oplossing voor de oudere versterkers/receivers met alleen optische aansluitpunten. Dus mijn wens voor deze gebruikers..naast deze methode ook voor "ons" HDMI gebruikers meerdere instelling mogelijkheid.

Op de mediabox xl waar je echt een hdmi aansluiting nodig had om bij netflix 5.1 te ontvangen. (de mediabox xl zend d.d.+ bij netflix uit. En dat is alleen via hdmi mogelijk.
En via de spdif kabel had men dan pcm ( d.d stereo 2.0)

Dit even ter info.
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Ik had bij de XL, en heb bij de Next, HDMI naar de TV , en optical van TV naar AVR. Ik blijf hopen ?. Tx robbo
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic