Vraag
Reacties
Oplossing
Planet
Level 3

Geen UHD zenders CI+ module

Goedenavond 

ik heb een Philips (43PUS6201/12) UHD 4K uit 2016 tv met CI+ maar ik krijg het niet voor elkaar om UHD zenders hierop te krijgen, alles al opnieuw geïnstalleerd, zenders opgehaald etc. Ik krijg gewoon bij bijvoorbeeld kanaal 999 en 425 espn uhd “zender niet geïnstalleerd” .

Het rare is dat ik een Toshiba (32LA2061DG)  tv heb van 2022 in de slaapkamer (full hd) geen 4K of UHD en deze heeft alle UHD zenders wel via de kabel en CI+ module.

iemand enig idee?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karel.
Level 17

Ik weet niet of het nog werkt maar probeer de kanalen eens op te zoeken met:

eventueel UPC of Ziggo als provider en frequentie op 474.000 Mhz

en eventueel een van onderstaande Netwerk ID's ipv (0)5555:

RegioNetwerk IDRegioNetwerk ID
Sassenheim43184Den Bosch43198
Alphen a/d Rijn43185Roosendaal43199
Den Haag43186Tilburg43200
Utrecht43187Venlo43201
Veenendaal43188Roermond43202
Driebergen43189Schoonbron43203
Gorinchem43190Zwolle43204
Breda43191Hoogeveen43205
Alkmaar43192Groningen43206
Velsen43193Winschoten43207
Capelle43194Emmen43208
Amersfoort43195Gorredijk43209
Hilversum43196Sneek43210
Mill43197Hengelo43211

Zie ook topic: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/CI-module-Geen-kanaal-400-en-425/td-p/911045/highlight/true

Bekijk in context

24 Reacties 24
Garihd
Level 18

Ontvangt u kanaal 400 het opgepimpte Ziggo Sport kanaal wel op de Philips?

Deze Philips lijkt wel de hogere resolutie te ondersteunen maar geen HDR dat kan meespelen, de kanalen zou wel gevonden moeten worden weergeven is iets anders.

Wel vreemd volgens de website is de toshiba wel degelijk een 4K TV met HDR ondersteuning. 

0 Kudos
Karel.
Level 17

Ik weet niet of het nog werkt maar probeer de kanalen eens op te zoeken met:

eventueel UPC of Ziggo als provider en frequentie op 474.000 Mhz

en eventueel een van onderstaande Netwerk ID's ipv (0)5555:

RegioNetwerk IDRegioNetwerk ID
Sassenheim43184Den Bosch43198
Alphen a/d Rijn43185Roosendaal43199
Den Haag43186Tilburg43200
Utrecht43187Venlo43201
Veenendaal43188Roermond43202
Driebergen43189Schoonbron43203
Gorinchem43190Zwolle43204
Breda43191Hoogeveen43205
Alkmaar43192Groningen43206
Velsen43193Winschoten43207
Capelle43194Emmen43208
Amersfoort43195Gorredijk43209
Hilversum43196Sneek43210
Mill43197Hengelo43211

Zie ook topic: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/CI-module-Geen-kanaal-400-en-425/td-p/911045/highlight/true

Pasi
Level 19

@Planet  schreef:

....maar ik krijg het niet voor elkaar om UHD zenders hierop te krijgen,

Behalve kanaal 400 ( welke Ziggo zelf heeft ge-upscaled naar 4K ) en 'Love Nature' ( is dat dan wel een origineel 4K signaal ? ) heeft Ziggo geheel geen UHD kanalen !

0 Kudos
Garihd
Level 18

@Pasi  schreef:

@Planet  schreef:

....maar ik krijg het niet voor elkaar om UHD zenders hierop te krijgen,

Behalve kanaal 400 ( welke Ziggo zelf heeft ge-upscaled naar 4K ) en 'Love Nature' ( is dat dan wel een origineel 4K signaal ? ) heeft Ziggo geheel geen UHD kanalen.

Kanaal 425 ESPN is ondanks de 1080p resolutie vanwege de HDR toevoeging wel degelijk een UHD kanaal. Kanaal 400 is  wel in hogere resolutie maar verder gewoon sdr wat de kleuren betreft.

Love Nature via DVB-C is de HD variant geen 4k resolutie. Kanaal 999 heeft geen uitzendingen op dit moment maar zou wel gevonden moeten worden.( Hoewel bij nader inzien is deze mogelijk uitgeschakeld)

Planet
Level 3
Topicstarter

@Karel.  Dankjewel! Heeft gewerkt, echter wel na een volledige reset naar fabrieksinstellingen van de tv en icm met een ander netwerk ID (Amersfoort) werkt het eindelijk, toch een probleem van mijn tv denk ik, die Toshiba heeft t niet namelijk.

@Garihd 400 ontving ik eerst ook niet nee, hmm ja die Toshiba had ik voor 190 bij de makro gekocht laatst maar stond geen 4K op de doos lijkt me okk sterk voor dat geld haha

@Pasi ik weet dat niet alles UHD is, ging me voornamelijk om ESPN UHD en soms als er op kanaal 999 wel is wat UHD dingen zijn

Garihd
Level 18

Die pagina van Toshiba spreekt zichzelf tegen het lijkt inderdaad gewoon een Full HD TV te zijn. Deze zou in theorie kanaal 425 niet mogen weergeven.

0 Kudos
Planet
Level 3
Topicstarter

@Garihd Ja raar he, dat doet ie dus wel gewoon haha 

0 Kudos
youriy
Level 17

@Garihd  schreef:

Die pagina van Toshiba spreekt zichzelf tegen het lijkt inderdaad gewoon een Full HD TV te zijn. Deze zou in theorie kanaal 425 niet mogen weergeven.

Hij heeft een tuner die 1080p kan ontvangen en hdr dus volledig geschikt voor espn uhd.

Garihd
Level 18

@youriy  schreef:

@Garihd  schreef:

Hij heeft een tuner die 1080p kan ontvangen en hdr dus volledig geschikt voor espn uhd.

De tuner heeft niks met de resolutie te maken maar inderdaad ondanks dat de product pagina foutief 4K noemt wordt wel HLG ondersteund wat door ESPN wordt gebruikt.

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

UHD is niet gekoppeld aan 4K. Dat wil Ziggo graag laten denken maar bij dit kanaal misbruiken ze de ingeburgerde naam UHD en denken mensen dat het een 4k kanaal is.

Is niet fout maar wel erg op het randje van misleiding.

Het is wel 1080p en je kon tijdens het testen wel zien dat het beeld scherper was dan de 1080i versie. Maar 4k is het niet.

RoWi.
Level 20

@bloemen64 waar reageer jij nu op?

De Ziggo Sport kanalen 14 en 400 zijn inderdaad alleen in de 4K resolutie. Aangezien UHD staat voor Ultra High Definition mag de term hiervoor worden gebruikt. Ook de 8k resolutie valt onder de UHD vlag.

ESPN mag vanwege de HDR toevoeging ook de aanduiding UHD gebruiken maar is inderdaad geen 4K resolutie. Dit is ook door Ziggo duidelijk genoeg uitgelegd en in de diverse media berichten.

De televisie verkopers Blu ray makers hebben met name voor de verwarring gezorgd. Dat mensen zelf een verkeerd beeld hebben wat tegenwoordig allemaal onder de term UHD valt daar kan Ziggo weinig aan doen.

Is het allemaal verwarrend dat is een ding wat zeker is, want het gebruik van de term UHD schept toch bepaalde verwachtingen.

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

@RoWi. Ik reageer op de opmerking dat een tv die geen 4k is toch een UHD kanaal laat zien. Daar wordt onbewust de link tussen UHD en 4k gemaakt. 

RoWi.
Level 20

Ah helder, die Toshiba is een echte uitzondering op de regel, normaliter heeft een FullHD tv geen HDR ondersteuning,  voor lineaire TV waar bandbreedte echt nog steeds een grote rol speelt zou 1080p met HDR (HLG) zeker voor sport uitzendingen een goede tussenoplossing zijn. 

Planet
Level 3
Topicstarter

@youriy ah inderdaad zie nu in de specs en instellingen inderdaad HDR

@RoWi. inderdaad, vreemde combi wel HDR maar dan een fullHD . 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Planet heel vreemd is dat niet wel ongebruikelijk. Speciaal voor lineaire TV is HLG in het leven geroepen. Dit bevat zowel SDR als HDR kleurinformatie.  Uw Toshiba is dus ideaal voor ESPN als er geen behoefte is voor de hogere resolutie wat op een 32 inch scherm toch weinig meerwaarde heeft. Op grotere schermen vanaf 55 inch heeft de hogere resolutie wel meerwaarde, als het native 4k resolutie is. Anders schaalt een TV dit op en niet elk merk doet dit evengoed, vooral op 75 inch schermen zie je dan toch minder mooi beeld zeker als het nog 576i sd beeld of 720i betreft.

Het belangrijkste is de tip van Karel werkte dit was met oudere Philips een bekend probleem. Hoe dat met de recente modellen zit weet ik niet.

youriy
Level 17

@Garihd  schreef:

@youriy  schreef:

@Garihd  schreef:

De tuner heeft niks met de resolutie te maken ..

Tuurlijk wel, daarom kan deze zender ontvangen worden.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@RoWi.  schreef:

@bloemen64 waar reageer jij nu op?

De Ziggo Sport kanalen 14 en 400 zijn inderdaad alleen in de 4K resolutie. Aangezien UHD staat voor Ultra High Definition mag de term hiervoor worden gebruikt. Ook de 8k resolutie valt onder de UHD vlag.

ESPN mag vanwege de HDR toevoeging ook de aanduiding UHD gebruiken maar is inderdaad geen 4K resolutie. Dit is ook door Ziggo duidelijk genoeg uitgelegd en in de diverse media berichten.

De televisie verkopers Blu ray makers hebben met name voor de verwarring gezorgd. Dat mensen zelf een verkeerd beeld hebben wat tegenwoordig allemaal onder de term UHD valt daar kan Ziggo weinig aan doen.

Is het allemaal verwarrend dat is een ding wat zeker is, want het gebruik van de term UHD schept toch bepaalde verwachtingen.

Algemeen
: Dat er verwarring is en o.a. digibeten dit niet snappen is niet verwonderlijk. Want zelfs de techneuten hier praten er omheen en/of nemen geen duidelijk standpunt in. Hoe moet iemand hier, die er geen kennis van heeft, daar nu wijs uit worden?

Dat een tv signaal met met Full HD data, waarin ook nog HDR data in zit ( hoe minimaal ook ), direct UHD wordt genoemd, is ongeveer hetzelfde als wat Ziggo glasvezel-kabel noemt ( zonder vermelding dat dit niet 100% glasvezel is ).

Beter kan men verklaren dat met UHD, 4K en hoger wordt bedoeld, i.p.v. dat 8K ook UHD is ( want zo lijkt 8K juist een uitzondering ).

Zoals nu ( o.a. hier ) UHD gebruikt wordt, zal door een digibeet ( sorry, ik bedoel het positief ), als Ultra-HD worden gelezen en de verwachting geven dat UHD een stap hoger is dan HD en dan komt men ( zonder extra kennis ) dus uit bij 4K. Zo bekeken 🤡 wordt U4K t.z.t. misschien wel synoniem voor 8K 🤡.

Dat UHD beter klinkt én verkoopt dan HD met ( een beetje ? ) HDR, is vooral reclame technisch interessant. Want zo lijkt het alsof men iets belooft zo, terwijl niemand zonder e.e.a. exact uit te zoeken, werkelijk weet wat er nu geleverd wordt.

Voorbeeld : Als we ( als techneuten ) Ziggo's woord 'glasvezel-kabel' aanhalen en dan verder schrijven over 100% glasvezel, dan veroorzaken we zelf ook ruis. Waar wij ( als techneuten ) misschien direct doorheen kijken, maar voor een Digibeet misschien wel wordt gelezen als een bewezen feit ! Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor HD, UHD en 4K.

Karel.
Level 17

@youriy  schreef:

@Garihd  schreef:

@youriy  schreef:

@Garihd  schreef:

De tuner heeft niks met de resolutie te maken ..

Tuurlijk wel, daarom kan deze zender ontvangen worden.

De tuner heeft niet met resolutie te maken wel met methode van modulatie. Wat van belang is de demodulatie en video/audio processor van het ontvangen RF signaal. Met mijn DM8000HD PVR kan ik prima deze signalen ontvangen en opslaan. Echter kan ik het daar niet op afspelen.

8PSK,QPSK zijn methodes van modulatie

SD, HD, Full HD, 4K, 8K zijn resoluties

SDR, HDR, HDR-HLG zijn methode van zwart/wit en kleurinformatie

MP4, H264, H265 zijn compressie methodes (codecs)

Irdeto,Nagravision,Seca2 zijn encryptie methodes

Steefb
Level 20

@Pasi Persoonlijk kan ik me wel vinden in wat je schrijft.

Maar de afspraken zijn nu eenmaal anders.

Uhd is 1080p met hdr? - Achtergrond - Tweakers

Verwarring is alom, beter is  de uhd term niet te gebruiken, maar deze is zo ingeburgerd dat het onvermijdelijk toch gedaan wordt.

NB. Ik vind het 1080P hdr beeld van ESPN zeer acceptabel op m'n 65 inch.