1
Vraag
2
Reacties
Rob51

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Geen Teletekst op Next Mini

Sinds gisteren nieuwe mediabox next mini gekregen omdat oude niet meer werkt (upc). Echter ik kan nu op npo1, 2 en 3 geen teletekst meer oproepen. Ook niet via de knop met de ...

Kan iemand mij helpen?

41 Reacties 41
Rob51
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Rowi bedankt voor je antwoord

@Buurman TT is voor mij een prima nieuwsitem en altijd up to date. Ik zou niet zonder kunnen.

Misschien dat Ziggo dit kan toevoegen aan de apps.

Rob51
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ben benieuwd wanneer

RoWi.

Level 20
  • 17736Posts
  • 748Oplossingen
  • 5991Likes

Voor de ondertiteling bijna onmisbaar. De doven en slechthorenden hebben daar flink voor gestreden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Teletekst

Karel.

Level 16
  • 1594Posts
  • 191Oplossingen
  • 1011Likes

@Wim C.  schreef:

Het teletekstsignaal wordt met de normale televisie-uitzending meegestuurd in de beeldlijnen die buiten het normale beeld vallen en dat is bij een coaxverbinding dus het geval….

Dat klopte voor de reeds uitgeschakelde analogeTV. In de digitale streams wordt het apart van de video meegestuurd met 1 of meerdere streams uitgezonden op een transponder.

De digitale DVB streams zijn onderverdeeld in zogenaamde PIDs waaronder Video PIDs, Audio PIDs, TXT PIDs en nog een aantal meerdere PID,s. 

Een stream via internet kan ook uit een gecombineerde Video, audio, TXT en ondertitels bestaan.

Rob51
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Karel. En wat kan ik met jouw commentaar?

RoWi.

Level 20
  • 17736Posts
  • 748Oplossingen
  • 5991Likes

@Rob51  schreef:

@Karel. En wat kan ik met jouw commentaar?

Dat is de technische achtergrond dat het wel kan. Ziggo moet het enkel nog implementeren.

Rob51
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Oké bedankt. Hopelijk pakt Ziggo dit op

Karel.

Level 16
  • 1594Posts
  • 191Oplossingen
  • 1011Likes

Teletekst toevoegen in de internet/ethernet streams zullen ze wel niet zo snel of helemaal niet toevoegen. In de Ziggo Go apps zit ook geen teletekst. Ondertiteling is wel aanwezig in deze streams.

Als ze teletekst (kunnen) toevoegen dan zou het ook wel prettig zijn om de rode groene gele en blauwe knoppen toegankelijk te maken op de afstandbediening. Deze zitten nu verborgen achter het Ziggo logo.

Als alternatief is in de android/ios play stores de officiële NOS teletekst app aanwezig. Je moet dan wel natuurlijk een tablet of ipad binnen handbereik hebben.

RoWi.

Level 20
  • 17736Posts
  • 748Oplossingen
  • 5991Likes

@Karel. We moeten een app (OTT) niet vergelijken met een mediabox/TV ontvanger(IPTV).

De Teletext kan zeker mee worden gezonden zoals je zelf al aangaf, zeker als Ziggo (Liberty Global) zich aan de standaarden houdt. 

Wat ik al aangaf elke TV ontvanger van de groene concurrent heeft sinds jaar en dag al teletekst beschikbaar. Er is geen reden dat dit via de Mini niet zou kunnen, en zoals in twee reacties te lezen gaat Ziggo dit wel mogelijk maken. 

Voor de headlines van het nieuws wat de topic starter noemt zijn er inderdaad genoeg opties, maar wat is er makkelijker dan je TV gebruiken.

De NPO/SKO heeft zelf wel een verschuiving naar gebruik via het internet/app waargenomen.

Het meest belangrijke van teletekst blijft voor Doven en slechthorenden de ondertiteling, dat lijkt gelukkig wel mogelijk.

MR_CHIP

Level 19
  • 10557Posts
  • 122Oplossingen
  • 3714Likes

als je het voor de ondertiteling doet hoeft ziggo het niet te doen dat werk allemaal ook buiten teletekst om zoals ze zelf al zeggen

RoWi.

Level 20
  • 17736Posts
  • 748Oplossingen
  • 5991Likes

@MR_CHIP  schreef:

als je het voor de ondertiteling doet hoeft ziggo het niet te doen dat werk allemaal ook buiten teletekst om zoals ze zelf al zeggen

Voor mij een zoveelste reden om er van uit te gaan dat voor de Mini geen IPTV wordt toegepast. Net zo goed dat uitgesteld kijken via de Next geen echte IPTV is.

Het voordeel van 888, zijn de kleuren, althans ik mag hopen dat bij Nederlands gesproken programma's voor elke persoon een andere kleur wordt gebruikt, zoals de BBC dit doet.

Bij de nu gebruikte optie zal er wel ondertiteling zijn maar is dit bij een praat programma wel functioneel en duidelijk, dus wie zegt wat. 

Karel.

Level 16
  • 1594Posts
  • 191Oplossingen
  • 1011Likes

Met Ziggo zijn toch de volgende ontvangst mogelijk, waarbij teletekst/ondertitel aanwezig is in DVB-C signaal en alleen ondertitel in IPTV.

• TV CI+module en smartcard = Coax DVB-C
  • SmartTV CI+module en smartcard en/of Ziggo app = Coax DVB-C en IPTV 
  • DVB-C ontvanger (Humax etc.) en (CI+module) smartcard = Coax DVB-C
  • Mediabox XL = Coax DVB-C en IPTV
  • Next = Coax DVB-C en IPTV
  • Next Mini = IPTV
  • Ziggo GO Apps = IPTV

RoWi.

Level 20
  • 17736Posts
  • 748Oplossingen
  • 5991Likes

De Ziggo app is geen IPTV dat is OTT, en van de Mini, de Next en MBXL ben ik nog niet overtuigd dat dit echt IPTV is, gebaseerd op wat ik denk te weten over de twee verschillende aanlever methoden.

https://theviewpoint.com/insights/blog/iptv-vs-ott-both-video-streaming-services-explained/

En in het Nederlands

https://iptvmiddleware.com/nl/iptv-ott/onderscheid-tussen-IPTV-en-ott/#:~:text=Het%20belangrijkste%2....

Karel.

Level 16
  • 1594Posts
  • 191Oplossingen
  • 1011Likes

Het komt er op neer wil je teletekst dan zal je een ontvanger moeten hebben die ook coax DVB-C kan ontvangen.

• Ziggo levert DVB-C via eigen coax kabel
  • Ziggo levert IPTV (abonnement nodig) via Ziggo TV app, Mediabox XL, Next en Net Mini op het eigen internet segment
    (ip adres van je modem, of interne modem van Mediabox XL). 
  • Ziggo levert IPTV (abonnement nodig) via internet naar Ziggo apps op smart phones en tablets.
  • Ziggo levert geen internet streams voor OTT (zonder abonnement). 

RoWi.

Level 20
  • 17736Posts
  • 748Oplossingen
  • 5991Likes

We wijken nu te ver af van de vraag in het start bericht.

Levert Ziggo levert wel volwaardig IPTV via de Mini daar gaat het om ik ben daar nog niet van overtuigd.

OTT is middels het internet beschikbaar via elk netwerk dat is de Ziggo Go app, dat daar een abbonement en inlog voor nodig is maakt dit geen IPTV. Dat voor de smart TV variant Ziggo Go TV een restrictie is ingrbouwd maakt dit nog geen IPTV.

Ook voor andere streamdiensten is een abonnement nodig zoals NLziet dat maakt die dienst nog geen IPTV.

Er lijkt toch echt niet heel duidelijk te zijn waar IPTV begint en waar OTT

Ziggo gebruikt in mijn ogen enkel OTT geen IPTV.

Karel.

Level 16
  • 1594Posts
  • 191Oplossingen
  • 1011Likes

Het komt er op neer wil je teletekst dan zal je een ontvanger moeten hebben die ook coax DVB-C kan ontvangen.

Het verschil tussen OTT IPTV is hier verder irrelevant

RoWi.

Level 20
  • 17736Posts
  • 748Oplossingen
  • 5991Likes

@Karel.  schreef:

Het verschil tussen OTT IPTV is hier verder irrelevant

Nee Ziggo zal dit beschikbaar moeten maken voor de Mini zoals ze dit zelf aangeven te zullen doen.

Ziggo kan zijn klanten het niet nog lastiger maken dan het nu al is. Wie nu als nieuwe klant TV Start gaat bestellen krijgt standaard de Mini, anders moet je voor TV Start met CI module, TV Compleet of TV Max kiezen voor iets simpels wat teletext in feite is. 

Dan had Ziggo dus niet de Mini naar @Rob51 moeten sturen maar een gelijkwaardige box. Het staat voor mij nu al vast dat ondanks dat het vast een goed product is, deze box 'nog' niet gelijkwaardig is met alle andere boxen.

Rob51
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt

Ja dat snap ik, ik ben echter afhankelijk van de mediabox next mini.

Rob51
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@RoWi. Bedankt voor jd antwoord en geheel met je eens.

RoWi.

Level 20
  • 17736Posts
  • 748Oplossingen
  • 5991Likes

@Rob51  schreef:

Bedankt

Ja dat snap ik, ik ben echter afhankelijk van de mediabox next mini.

Of je moet je wat ik eerder al noemde het abonnement aanpassen zodat je de 'gewone' Next krijgt of kiezen voor TV Start met CI module als de TV daarvoor geschikt is.

Je bent niet zozeer afhankelijk van de Next Mini maar van het Ziggo beleid.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic