GGroen

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Geen FIP radio ontvangst (kanaal 857) via mediabox xl en via quantis digitale tuner?

Nu al 2 dagen geen FIP radio ontvangst meer. Andere FM zenders worden prima ontvangen, zowel via de Mediabox XL als de Quantis QE317 digitale tuner. Is al eens eerder gebeurd. Geen reden om te verwachten dat kabels en aansluitingen ineens niet meer goed zouden zijn aangesloten. Enige wat misschien relevant zou kunnen zijn is dat ik de Connectbox (aangesloten op dezelfde splitter als TV/Radio coaxkabel maar wel op de andere uitgang van die splitter) sinds kort snachts uitschakel via een tijdschakelaar. Werkt prima. Online kan ik wel bij FIP komen, maar kreeg wel een melding op het scherm dat de site vernieuwd was in overleg en samenwerking met Radio France. Kan dit van invloed zijn (veranderingen die vertraagd bij ons via de coax binnenkomen)? Ik heb voor de zekerheid de zenders weer opnieuw laten "opzoeken" op de quantis? FIP storingen vallen mij altijd snel op omdat het mijn standaard zender is. Iemand een idee van de oorzaak?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
GGroen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bij uitval testte ik FIP ontvangst op beide (FIP werkte na 2 dagen weer goed en zonder uitval en zonder technische veranderingen), Mediabox XL en Quantis digitale ontvanger. En ook de Quantis via directe aansluiting, en zonder DB-killer tussen coaxkabel en Quantis, op het accesspoint in de woonkamer. Het werkt al weer een paar dagen o.k.. Toch is me dat al in het verleden overkomen, dat FIP FM als enige niet bereikbaar was. 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @GGroen! Wat gek dat FIP ineens niet meer doorkomt! Laten we eens gaan kijken waardoor dat komt. 

Ik vraag me even af hoe je radio luistert, via een digitale radio ontvanger of via de mediabox? En heb je 1 van die apparaten al eens rechtstreeks aangesloten of toch een andere coax-kabel geprobeerd om te kijken of je dan wel FIP ontvangt? 

GGroen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bij uitval testte ik FIP ontvangst op beide (FIP werkte na 2 dagen weer goed en zonder uitval en zonder technische veranderingen), Mediabox XL en Quantis digitale ontvanger. En ook de Quantis via directe aansluiting, en zonder DB-killer tussen coaxkabel en Quantis, op het accesspoint in de woonkamer. Het werkt al weer een paar dagen o.k.. Toch is me dat al in het verleden overkomen, dat FIP FM als enige niet bereikbaar was. 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Oh wat super dat het signaal weer terug is en FIP weer goed te beluisteren is. Als dit vaker gebeurt en je krijgt het dan niet weer in de lucht, laat het ons dan weten! 

SAIHAENG

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een FM analoge tuner-versterker en een humax mediabox. Ik kan FIP niet digitaal ontvangen met een D/A converter met bijgeleverde tulpkabels ook niet. Wel ontvangst via TV maar dat is matig geluidskwaliteit. Wat heb ik nodig? Graag beneden 100€

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @SAIHAENG ,
 

FIP radio is inderdaad te beluisteren via de mediabox op kanaal #857 en ongecodeerd op de radio. Na de laatste aanpassingen is deze zender niet meer met een FM antenne te beluisteren aldus het overzicht op onze website.

 

@RoWi. heeft in het verleden diverse radio problemen kunnen oplossen en wil hoogstwaarschijnlijk wel even met je meekijken hierin.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@SAIHAENG 

Mischien kan ik of een andere medeklant wel helpen.

Welke tuner versterker gaat het om merk en model. En voor de volledigheid welk model Humax?

Wat voor vrije ingangen heeft deze beschikbaar? U noemt een DA converter klopt het dat deze het SPdif/optische  signaal moet omzetten naar stereo tulp?

 

Via de Humax aangesloten op de TV kunt u dus wel naar FIP luisteren, dan kan het inderdaad matig klinken TV luidsprekers zijn niet altijd super goed.

GGroen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Als je rond de 50 euro uitgeeft koop je een Quantis digitale FM tuner bij Ziggo (of elders). Je sluit tuner aan door eerst een DB-killer in de coaxaansluiting achterop de tuner te steken en daarna pas een coax kabel die naar de splitter gaat die in het muurkastje steekt (kabel tv/radio muurkastje,meestal in  woonkamer). Als je ook een mediabox XL gebruikt moet je dus 2 splitters gebruiken om in de ene zowel de mediabox XL als de Quantis digitale tuner te steken en die splitter vervolgens te steken in de juiste uitgang van de splitter die in de muurkast steekt. Dus 2 splitters die met elkaar verbonden zijn. De nog vrije uitgang op de splitter die het muurkastje steekt kun je dan voor je standalone modem gebruiken (bijv. Ziggo connectbox). Die DB killer plaatsen is essentieel en wordt waarschijnlijk nu standaard bijgeleverd bij de Quantis, omdat als je dat niet doet het signaal om de x-seconden heel even wegvalt en dat is erg irritant kan ik je verzekeren). Deze setup werkt bij mij prima. Wegvallen van FIP heb je ook wel eens maar die keert vanzelf weer terug. Waarschijnlijk ligt dat aan de doorgifte van het signaal, maar dat is buiten je invloed. Wel melden bij Ziggo. Gaat bij mij voor 98% van de tijd dus goed.   

SAIHAENG

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben atechnisch. Wat is een DB Killer?

SAIHAENG

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een Sony compact disc deck receiver HCD CPX(18 jaar oud) 

Ik heb geen verstand van elektronica maar ik vind het niet netjes van Ziggo om de klanten maar aan hun lot over te laten. Ik heb de flex antenne besteld maar dat werkt niet voor FIP. Via de tv is een waardeloos geluid. Met Tulpkabels is ook niet gelukt. Ik heb de nieuwste Humax. Er is een SPDIF ingang beschikbaar bij de mediabox. Wat nu?

SAIHAENG

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mooi verhaal maar ik snap er geen jota van. Ik wil alleen FIP weer terug op kanaal ongecodeerd zonder veel bijbetaling. Zou zingt eigenlijk gratis moeten leveren aan mij. Ik betaal maandelijks daarvoor toch?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@SAIHAENG met de nieuwste Humax bedoeld u de Next gebouwd door Humax?

 Of bedoeld u een Humax 5300C?

 

Als ik de gebruiksaanwijzing van de Sony op zoek vind ik een modelnummer met een 1 en 11.

 

Als ik de goede heb is de enige ingang met tulp. Vanaf de Humax heeft u dan een toslink maar tulp converter nodig.   De DA converter die u noemt, wat gaat daarmee fout? Kiest u op de Sony wel de juiste Ingang MD/Video?

 

De Mediabox heeft een optische uitgang geen ingang, helaas heeft de Sony ook een optische uitgang, zover ik de juiste handleiding hebt gevonden.

 

Al wil ik niemand op kosten jagen vermoed ik dat een nieuwer audio systeem geen verkeerde investering is.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vermoedelijk wordt daar een retourband filter mee bedoeld.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die filter zal een moderator vast kosteloos willen toesturen als deze nodig mocht zijn.

 

Uw eerste probleem is het audio geluid uit de mediabox naar de huidige set sturen en daarop hoorbaar maken, dat is helaas ons eigen verantwoordelijkheid.

 

Wat begrijpt u op dit moment niet?

GGroen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ook wel retourbandfilter genoemd (zie hieronder). Een metalen buisje met een lengte van 4 cm en zo dik als je coaxkabel met daarin wat electronica. Aan weerskanten van het buisje zit een contrastekkertje om je coaxkabel (met stekker) die uit de muur komt aan te sluiten,aan de andere kant van het buisje een contrastekkertje die je in de Quantis digitale tuner steekt.  Dat van dat buisje (retourbandfilter/db-killer) is om om het FM signaal dat uit je wandcontactdoos komt van bepaalde ongewenste bijsignalen te zuiveren welke periodieke uitval veroorzaken (van FIP bijv.). Niks ingewikkelds aan: als je het ziet sluit je het gemakkelijk aan. Als je dat niet lukt dan is het beter om iemand om assistentie te vragen. Het is overigens niet duidelijk wat je nu allemaal precies wilt. Je vraagt om een niet te dure oplossing tot 100 euro. Een digitale tuner van Quantis kost rond de 50 euro en dat retourbandfilterbuisje met contrastekkertjes leveren ze er vermoedelijk bij, zeker als je er expliciet om vraagt. De toekomst is digitale FM en analoog zal wel uitgefaseerd worden, en Ziggo deed dat al met FM via de kabel. Die Quantis kun je dus direct aansluiten (met retourbandfilter ertussen) met een coaxkabel op je Ziggo splitter die in de wandcontactdoos zit. Op de Quantis zit ook een coaxuitgangstekkertje en dat is feitelijk een doorlusfaciliteit van het signaal dat de coaxkabel aanrijkt. Op dat stekkertje sluit je weer een coaxkabel aan naar je Mediabox of Humax. Het is allemaal niet zo moeilijk maar je moet wel even de moeite nemen om e.e.a. te bestuderen. Sterkte en success.

Uitgelicht topic