1
Vraag
2
Reacties
jperlee

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Geen Dolby Digital 5.1 via Samsung TV (UE46ES8000) i.c.m. de Mediabox Next

Ik krijg geen dd 5.1 op mijn Samsung tv vanuit de mediabox next via HDMI.
TV blijft PCM aangeven in de instellingen.

Mijn Apple tv geeft wel dd 5.1 op de Samsung TV via HDMI.

Wie heeft er ervaring mee?
31 Reacties 31
Fvdgeest

Level 7
  • 152Posts
  • 4Oplossingen
  • 37Likes
Duh, PCM op de QLED TV omdat Dolby 5.1 op de Next standaard niet aanstaat maar op stereo. Maak ook eens een screenshot van de Next geluidsinstelling, dat maakt zaken duidelijker.
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Fvdgeest In mijn geval staat Dolby Digital op de Next aan, ik weet niet hoe dit staat bij DON PAPA
DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Fvdgeest wrote:
Duh, PCM op de QLED TV omdat Dolby 5.1 op de Next standaard niet aanstaat maar op stereo. Maak ook eens een screenshot van de Next geluidsinstelling, dat maakt zaken duidelijker.


Zoals ik al in mijn vorige bericht melden staat DD gewoon aan in het Next menu

Fvdgeest

Level 7
  • 152Posts
  • 4Oplossingen
  • 37Likes
Excuus, ik had slecht gelezen blijkbaar, my bad. Ik heb hier een QLED 2018 en wanneer ik de Next op Dolby zet, kan (duurt een paar seconden) wel Dolby op de Samsung instellen.
Maar: zet eerst even de instelling voor HDMI op Bitstream, die staat nu ook op PCM en dat gaat niet werken 😉
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Fvdgeest Die instelling heeft mijn (oud) samsung niet :hushed:dit zal wel de oplossing voor DON PAPA zijn :grinning:
DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Fvdgeest wrote:
Excuus, ik had slecht gelezen blijkbaar, my bad. Ik heb hier een QLED 2018 en wanneer ik de Next op Dolby zet, kan (duurt een paar seconden) wel Dolby op de Samsung instellen.
Maar: zet eerst even de instelling voor HDMI op Bitstream, die staat nu ook op PCM en dat gaat niet werken 😉


Ik had dit eerst op Bitstream staan, maar dan had ik steeds dat na verloop van tijd het "geluid en beeld niet meer synchroon" liep. En sinds ik het op PCM heb gezet is dat probleem gelukkig opgelost. Plus als hij op Bitstream staat dan is het geluid echt veel zachter dan met LiveTV kijken via de TV tuner (Ci+), dus als ik dan om schakel van de Next naar de TV tuner (Ci+) dan moet je daar heel goed bij nadenken, anders zitten de buren te stuiteren op de bank...

Maar ook als ik hem op Bitstream zet kan ik nog steeds alleen maar voor PCM kiezen (zie screenshot)


Edite: let niet op de roze ondertiteling want dat zat in de uitzending :wink:
Fvdgeest

Level 7
  • 152Posts
  • 4Oplossingen
  • 37Likes
Ja Dolby + synchroon + Next: niet mogelijk, dat is uitgebreid besproken deze bug in de forums.
Dat het weer synchroon liep toen je PCM koos is logisch: zo zette je namelijk Dolby weer uit ;-:
DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Fvdgeest wrote:
Ja Dolby + synchroon + Next: niet mogelijk, dat is uitgebreid besproken deze bug in de forums.
Dat het weer synchroon liep toen je PCM koos is logisch: zo zette je namelijk Dolby weer uit ;-:


Zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf "ook als ik hem op Bitstream zet kan ik nog steeds alleen maar voor PCM kiezen" dus ook dan blijft Dolby uit bij mij (zie screenshot in mijn vorige bericht).
jperlee
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik ben wat wijzer geworden mbt dit probleem :grinning:.
De Samsung UE46ES8000 ondersteunt alleen Dolby Digital (AC3) en geen Dolby Digital Plus (E-AC3).
Een optische verbinding (Toslink) heeft een beperkte bandbreedte en geeft alleen Dolby Digital door, dit verklaard dat als ik de Next via Toslink aansluit wel Dolby digital op de samsung heb.
Op de AppleTv is het met een optie mogelijk alle audio formaten via de HDMI converteren naar Dolby Digital.
Deze optie staat ook bij mij aan, zet ik deze uit dan is de audio op de TV PCM.

Ik denk dat het format van de Next via HDMI Dolby Digital Plus en via TosLink Dolby Digital is.
Douscha

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
jperlee wrote:
robbo Dank voor het meedenken.
Next zit op HDMI 2 ik heb de Next ook geprobeerd op de HDMI Kabel en poort van de Apple TV om evt. kabel en poort probleem uit te sluiten.

Freddos Klopt geluid gaat alleen via de optisch aansluiting,
Ik heb mij oude Blurayspeler uit kast getrokken en die gaat ook goed als de bluray audio dd is geeft de TV dd aan en bij DTS ook DTS alleen heb ik dan bij het laatste geen geluid op de Sonos omdat die alleen DD 5.1 aankan.
Direct aansluiten van de Next op de Sonos is geen optie omdat dat ik dan geen audio heb van mijn andere bronnen die zijn aangesloten op de TV,


Nog een puntje: ik heb een ci+ module in de TV geplaatst en heb op alle zenders die DD 5.1 uitzenden DD 5.1 op mijn Sonos via de optische kabel.

Het lijkt erop dat het DD signaal van de Next via de HDMI niet herkend wordt door de TV als DD en schakelt dan naar PCM.

Het blijft een vreemd probleem, ik had gehoopt dat er nog meer forum leden zijn die ook dit probleem ervaren met Samsung.


Volgens mij heb ik exact hetzelfde, wij hadden een Sonos 5.1 opstelling icm de Horizonbox en een samsung tv optische aangesloten, in de Sonos app stond toen keurig 5.1. Nu hebben we een Next op exact dezelfde HDMI kabel aangesloten en nu wordt er in de Sonos app alleen stereo aangegeven.
Al van alles geprobeerd maar niets helpt, het lijkt echt aan de Next te liggen 😞
Bartman74

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Jperlee, Ik heb dus nu net de Ziggo mediabox Next geinstalleerd en heb exact hetzelfde probleem. Sonos Beam, 2 x Sonos 1sl en sub. Dolby 5.1 dus. via Netflix op de tv WEL Dolby 5.1 geluid, en Netflix via Mediabox Next alleen pcm, ook alle instellingen gecontroleerd. Ik heb een Samsung tv UE40F8000 uit 2013. De Next is via de bijgeleverde HDMI op de tv aangesloten.  Hoe werkt het nu bij jou?  Zou het werken met een nieuwe Samsung tv die WEL Dolby Digital plus ondersteund? ik hoor het graag

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @Bartman74! Wat ontzettend jammer dat je geen Dolby krijgt als je Netflix via de Mediabox bekijkt 😞 @robbo, heb jij misschien nog tips? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic