1
Vraag
2
Reacties
Muriël

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Geblokt beeld met CI+ module

Ik kijk al haren tv via een ci+ module. Sinds vorig jaar hebben we bij sbs6 een dermate geblokt beeld onderin dat we al die tijd al analoog sbs6 kijken. Sinds vorige week hebben we een nieuwe ci+ module van Ziggo ontvangen ivm wijziging pakket en we hoopte dat het probleem zou zijn opgelost, maar helaas. Sbs6 kijken in HD is nog steeds geen optie. Ook een signaalversterker lost het probleem niet op. Ik kan mijn tv niet handmatig afstemmen, dus ook daar geen mogelijkheid. Wie helpt mij verder?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Stoorsignalen (4G of andere frequenties lager dan 800MHz) dringen allemaal door via ongebruikte in- of uitgangen van je COAX-netwerk thuis. Neem 4 stappen:
1) Er ontbreekt een 75 ohm afsluitweerstand op de 3e uitgang op je afbeelding van je huis uit 1929. Gebruik een afsluitweerstand TIF75-male: zie Google...

2) Controleer ook of er afsluitweerstanden zitten op je wandcontactdoos.

3) Controleer of er afsluitweerstanden op alle ongebruikte antenne-ingangen achter op je TV zijn aangebracht.

4) Als dat allemaal niet helpt open dan de wandcontactdoos en controleer of het een rijgdoos (doorlusdoos) of een einddoos is.
-Bij een rijg- of doorlusdoos kan je binnenin één inkomende en één uitgaande kabel aansluiten. Als er geen uitgaande kabel is aangesloten naar de volgende kamer monteer er dan een Hirschmann R77 afsluitweerstand voor in de plaats:
-Bij een einddoos zit er altijd al een afsluitweerstand in gemonteerd die je niet ziet.
Voorkeur is om alleen einddozen op de muur te gebruiken.

-Bij gebruik van meerdere TV's in verschillende kamers vervang je alle splitters door één versterker vlak bij het punt waar de groene Ziggo kabel je huis binnenkomt. Verbind dan de kabels naar je modem en de andere kamers elk op een aparte uitgang van de versterker. Breng einddozen aan op de muur in de andere kamers of sluit de kabel van de versterker direct aan op je TV. Plaats op ongebruikte uitgangen van de versterker ook afsluitweerstanden!!!.
Hoop dat je probleem hiermee is opgelost en als dat allemaal niet helpt controleer dan of je connectoren en kabels het kabelkeur hebben. En als dat ook niet helpt zit het in je TV of bij ZIGGO. (Leen dan eerst even een TV om te proberen)

Zelf had ik problemen met irritante blokjesstoring op TV-Gelderland, die zit op de transportstream van 170MHz. Via het menu: Samsung-Ondersteuning-Zelfdiagnose-Signaalfrequentie-Signaalgeschiedenis bleek ik ook bitfouten te hebben op NPO1, NPO2 en TV-West (transportstreams van 370 en 386MHz) Met bovenstaande acties zijn al mijn storingen geheel als sneeuw voor de zon verdwenen.

Bekijk in context

80 Reacties 80
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.
Meestal is het een oude splitter of stekker of oude kabel of oude AOP die mobiele telefoonzender signalen doorlaat zoals 4G en die hier niet voor is afgeschermd.
Muriël
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het is een huis uit 1929 en geen idee of er ooit iets met de bekabeling is gedaan. De kabel kan helaas niet vervangen worden
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dit Abonnee Overname Punt lijkt niet aangelegd te zijn door een Ziggo monteur.
Of wel?

Tot en met de AOP is voor Ziggo, daarna voor jezelf.
Ik zou via de chat vragen om een monteur om dit in orde te maken.

De chatbox (24/7/365) komt midden in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/formulier

Voorbeeld van de chatbox:
Muriël
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het aansluiting zat er al toen we hier kwamen wonen., dus ik heb verder geen idee. Dank je wel voor de reactie.
Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Stoorsignalen (4G of andere frequenties lager dan 800MHz) dringen allemaal door via ongebruikte in- of uitgangen van je COAX-netwerk thuis. Neem 4 stappen:
1) Er ontbreekt een 75 ohm afsluitweerstand op de 3e uitgang op je afbeelding van je huis uit 1929. Gebruik een afsluitweerstand TIF75-male: zie Google...

2) Controleer ook of er afsluitweerstanden zitten op je wandcontactdoos.

3) Controleer of er afsluitweerstanden op alle ongebruikte antenne-ingangen achter op je TV zijn aangebracht.

4) Als dat allemaal niet helpt open dan de wandcontactdoos en controleer of het een rijgdoos (doorlusdoos) of een einddoos is.
-Bij een rijg- of doorlusdoos kan je binnenin één inkomende en één uitgaande kabel aansluiten. Als er geen uitgaande kabel is aangesloten naar de volgende kamer monteer er dan een Hirschmann R77 afsluitweerstand voor in de plaats:
-Bij een einddoos zit er altijd al een afsluitweerstand in gemonteerd die je niet ziet.
Voorkeur is om alleen einddozen op de muur te gebruiken.

-Bij gebruik van meerdere TV's in verschillende kamers vervang je alle splitters door één versterker vlak bij het punt waar de groene Ziggo kabel je huis binnenkomt. Verbind dan de kabels naar je modem en de andere kamers elk op een aparte uitgang van de versterker. Breng einddozen aan op de muur in de andere kamers of sluit de kabel van de versterker direct aan op je TV. Plaats op ongebruikte uitgangen van de versterker ook afsluitweerstanden!!!.
Hoop dat je probleem hiermee is opgelost en als dat allemaal niet helpt controleer dan of je connectoren en kabels het kabelkeur hebben. En als dat ook niet helpt zit het in je TV of bij ZIGGO. (Leen dan eerst even een TV om te proberen)

Zelf had ik problemen met irritante blokjesstoring op TV-Gelderland, die zit op de transportstream van 170MHz. Via het menu: Samsung-Ondersteuning-Zelfdiagnose-Signaalfrequentie-Signaalgeschiedenis bleek ik ook bitfouten te hebben op NPO1, NPO2 en TV-West (transportstreams van 370 en 386MHz) Met bovenstaande acties zijn al mijn storingen geheel als sneeuw voor de zon verdwenen.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hallo allemaal,

Ik heb een Braun telecom btv 01 en een Braun telecom poa 03-upc aangesloten. Dit zit allemaal in de woonkamer op de begane grond. Daar komt de groene kabel binnen.

Braun telecom poa 03-upc:
Aansluiting 01 gaat naar een Tratec 752.
Aansluiting 02 naar Tv op begane grond. Afstand = 1 meter
Aansluiting 03 naar Tv op 1e etage. Afstand < 10 meter

Begane grond:
In de Tv (Samsung) zit een Smit CI+ kaart.

Signaalsterkte en signaalkwaliteit is 100 op de CI+.

Nu heb ik blokken op SBS6, Spike HD. Dit gebeurt voornamelijk 's-avonds. Volgens de signaalgeschiedenis bleek ik ook bitfouten te hebben op RTL 4, TLC, TV West, ID en Fashion TV.

Als ik een Humax 5100c aansluit heb ik geen problemen.

Wat kan ik nog veranderen ????
Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Misschien heb je een te hoge signaalsterkte, je kabels zijn niet zo heel erg lang, je kan het proberen met splitters ipv de versterker.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Beste,

Er zit geen versterker tussen de Tv's op de begane en 1e.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Beeblebrox Het lijkt op instraling van 4G.
Kun je zien wat voor coax kabels het zijn die naar de TV loopt die de storingen veroorzaakt?
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Alle kabels en stekkers zijn Ziggo gecertificeerd. Toevallig vanavond geen last gehad van blokken op de begane grond. Laten we hopen dat het zo blijft. Het lijkt erop dat ik alleen last heb met CI+. Op de Humaxen geen problemen. Er loopt, via de Tratec, ook een coax van 20 meter naar een Humax 5200c. Daar ook geen problemen.

Iig bedankt voor de reactie. Ga nu de binnenkant van mijn ogen bekijken.
Muriël
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste Wiard, hartelijk dank voor je zeer uitgebeide reactie. Top!,
Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Ik zou het aansluiten volgens dit schema.
Je versterker = een splitter met uitgangen die verschillend zijn versterkt voor verschillende kabellengtes. Gebruik je splitter niet en vervang die door je versterker.
Koppel de Braun btv 01 aan uitgang 1. In je woonkamer zijn de kabellengten tussen AOP en TV onder 5m dus hoef je beneden niet te versterken. Gebruik waar mogelijk afsluitweerstanden zoals eerder in dit onderwerp uitgelegd.
SBS6 HD zit op de transportstream van 162MHz en 4G zend uit op 800MHz of hoger en die liggen erg ver uit elkaar. Ik verwacht niet dat 4G het probleem veroorzaakt. Als het 4G zou zijn zou je misschien vlak onder een 4G zendmast moeten wonen en zou je op alle kanalen storing hebben? Leg je mobiel (WiFi=uit) maar bij je netwerkbekabeling en stuur een email met een flink bestand van 20MBytes naar jezelf om vast te stellen of het 4G is.

Mogelijk is je signaal dat Ziggo op je AOP brengt al erg hoog. Probeer dan de kabel van 0,5m te vervangen door die van 20m. (Afhankelijk van de kwaliteit van de kabel functioneert dat als verzwakker van 4-8dB) Als je dan weer te weinig signaal hebt gebruik je uitgang 2 op je versterker. Zo moet je een beetje proberen met je versterker aansluitingen omdat je niet vaak precies weet voor hoeveel verzwakking je moet compenseren.
Ben benieuwd naar je ervaring.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Beste Wiard,

Thnx voor de feedback.

Mijn AOP is de Braun btv 01. Ik heb helaas geen aardepunt van de meterkast in mijn woonkamer. Stekkers zitten in een APC SurgeArrest.

Wat ik vergeten ben te melden is dat op aansluiting 1 van de Tractec mijn modem zit.

AOP = Braun telecom btv01
Splitter = Braun telecom poa 03-upc:

  • Aansluiting 01 gaat naar aansluiting 0 op de Tratec 752.
  • Aansluiting 02 naar Tv op begane grond. Afstand = 1 meter
  • Aansluiting 03 naar Tv op 1e etage. Afstand < 10 meter

Tratec

  • Aansluiting 01 = Modem
  • Aansluiting 02 = Afsluitweerstand
  • Aansluiting 03 = Afsluitweerstand
  • Aansluiting 04 = Humax 5200c op de 2e etage (kabellengte = 20 meter)
Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Weer wat geleerd... Braun telecom btv 01 = AOP.
Weet niet precies hoe de groene kabel van Ziggo je huiskamer in komt. Door een gat in de buitenmuur? Of via de meterkast door buizen in de muren van je woning. Als dat laatste het geval is kan het zijn dat er een aarde draad samen met de groene kabel mee is getrokken en dat de AOP Braun telecom btv 01 al verbonden is met het aardpunt in de meterkast. Open de AOP Braun telecom btv 01 om dit te controleren! Als dat zo is wordt die aarde ook via het korte kabeltje tussen de AOP en aansluiting IN op de versterker verbonden met het metalen huis van de versterker. Het lijkt me dat je dan verder niks moet doen aan de aarde.

Verbind anders de versterker via een aardedraad en een randaarde stekker aan de APC SurgeArrest. zoals aangegeven in de tekening. Stekkerdoos APC SurgeArrest. moet natuurlijk wel met een geaard stopcontact in de kamer zijn verbonden. Als je geen geaard stopcontact hebt in de kamer zou ik 15m groen/geel aarde draad kopen (2,5mm2) en die aan de versterker verbinden en tijdelijk aansluiten op een geaard stopcontact in de keuken of in de meterkast (beste) om te kijken of dat een oplossing biedt. Als dat je problemen oplost moet je iets verzinnen met een aardedraad langs de plint of een bestaand stopcontact in de kamer vervangen door een geaard stopcontact en een extra groen/gele aardedraad naar de meterkast trekken....

Dan zou ik het zo aansluiten:
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Thnx voor de feedback.

Groene kabel komt in de woonkamer binnen. Ws door een gat in de buitenmuur en onder de vloer door. Zeker niet via de meterkast. Zit geen aarde bij.
De APC zit (natuurlijk) in een geaard stopcontact.

Waarom gebruik jij de splitter Braun telecom poa 03-upc niet. In mijn logica is het onzinnig om een Tv met CI+ die op nog geen meter staat aan te sluiten op een Tratec. Hetzelfde geldt voor de Tv met CI+ op de 1e etage (Afstand < 10 meter). Krijg je dan geen last van oversturing.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
En nog een tip, de laatste inzichten over een modem op de FRA 752N zijn:

Niet op de 0 aansluiten, uit de praktijk blijkt dat er toch een lichte versterking op kan zitten die een te hoge downstream kan veroorzaken als je signaal wat binnenkomt al hoog is.
Ook een paar maal voorbij zien komen op dit forum.

Op de AOP een POA 01-UPC naar je modem en naar je FRA.

Hier kwam ik zonder FRA al op 12,5 en met de FRA op 14,5-15 en dat vind een modem niet fijn.
Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Het weghalen van de splitter op je AOP lijkt mij wel heel zinvol!
De Braun telecom poa 03-upc heeft per uitgang 6 dB verlies als je daar dan een versterker op aansluit met maximale versterking op uitgang 4 van 7,5 dB is het een versterker geworden van slechts 1,5 dB. Een hoge kwaliteit kabel: Hirschmann KOKA 799 heeft per meter een verzwakking van 0,185 dB en daarmee kan je dan slechts 8 meter kabel conpenseren. Dat zou dan nog net voldoende zijn om de 1e verdieping op uitgang 4 aan te sluiten. De versterker biedt dan geen oplossing meer voor de 2e verdieping.
MIJN STELLING IS: VERZWAK ALTIJD NA JE VERSTERKER MET SPLITTERS OF VERZWAKKERS.
Als het allemaal wel goed werkt op de 2e verdieping met gebruik van Braun telecom poa 03-upc en FRA 752 heb ik het gevoel dat je veel te veel signaal ontv van Ziggo op je AOP zoals Steefb ook al vermoedde.

PS. De sterkte van het signaal op het AOP weten we niet. Ik ben aan het nadenken hoe we dat op een goedkope manier kunnen meten.

Ik heb nog enkele vragen:

  • -Als je de TV’s van de 1e en 2e verdieping naar beneden haalt en de bestaande TV beneden daarmee vervangt heb je dan ook last van blokken?
  • -Kan je een foto sturen van de antenneingangen van de TV beneden? Bij mij zijn dat 3 ingangen.


Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Be rt Hier kwam ik zonder FRA al op 12,5 en met de FRA op 14,5-15 en dat vind een modem niet fijn.
Wat is 12,5 en hoe meet je dat?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Even de herhaling met de juiste accenten en toevoegingen: Wiard

En nog een tip, de laatste inzichten over een modem op de FRA 752N zijn:

Niet op de 0 aansluiten, uit de praktijk blijkt dat er toch een lichte versterking op kan zitten die een te hoge downstream kan veroorzaken als je signaal wat binnenkomt al hoog is.
Ook een paar maal voorbij zien komen op dit forum.

Op de AOP een POA 01-UPC naar je modem en naar je FRA.

Hier kwam ik zonder FRA al op 12,5 dBmV downstream waarde en met de FRA op 14,5-15 downstream dBmV waarde en dat vind een modem niet fijn.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic