Veenb70

Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Foutcode CS2004

Sinds de laatste update een paar weken geleden krijgen we steeds de foutcode CS2004 in beeld, "deze zender doet het nu niet" terwijl de zender achter de foutcode gewoon doorspeelt. Als je van zender verandert blijft de foutcode staan en speelt de zender gewoon af. Na telefonisch contact met de hulpdesk werd er gevraagd om de kabel en de splitter te vervangen, deze werden opgestuurd en twee dagen later kreeg ik negen pakketjes binnen, beetje teveel van het goede. Nadat ik natuurlijk de mediabox al menigmaal had gereset, nieuwe kabel aangesloten, probleem bleef zich voordoen, daarna de splitter vervangen, probleem blijft zich voordoen. Wat is er nog mogelijk, ik heb geen versterker aangesloten, lijkt me ook niet logisch want dat is nog nooit een probleem geweest. Het kan toch niet zo zijn dat er door een update problemen zich voordoen die daarvoor nooit aanwezig waren. (Ik heb trouwens nu wel 9  nieuwe kabels en 4 splitters over, ruilen voor een versterker?)

51 Reacties 51
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Mooi reserve materiaal voor jezelf of voor de buren of familie, die je dan weer op weg kunt helpen, heb ik ervaren.🙂

 

Een versterker hoeft niet de oplossing te zijn, te sterk signaal geeft dezelfde problemen.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?


En eventueel ook een foto van een andere wandcontactdoos waar de Mediabox XL op aangesloten zit?

Veenb70
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

IMG_2021-05-16-15-04-15-103.jpgIMG_2021-05-16-15-03-38-735.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Gezien de vele splitters, multitab en nog een wandcontactdoos, vermoed ik echt een te laag signaal.

 

Ziggo garandeert een goed signaal tot en met 10 meter coax kabel, meestal is het een stuk meer, maar zoveel splitters, een mulitab en een wandcontactdoos, dan moet er al bijna / of werkelijk te veel signaal binnengekomen zijn als dit eerder wel heeft gewerkt zonder versterker.

 

Hier is maar 1 advies mogelijk, vervang de multitab voor een versterker, te koop tegen kostprijs in de Ziggo webshop: Coax signaalversterker | Ziggo

 

Voor meer materialen tegen kostprijs: Ziggo Randapparatuur | Ziggo

Veenb70
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Blijft de vraag, waarom heeft dit 3 jaar foutloos gewerkt zonder enige storing  en moet ik nu geld uitgeven na een Ziggo update? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als iets buiten de standaard mogelijkheden / specificaties goed gewerkt heeft, dan zijn er geen rechten aan te verbinden, dan is dat geluk en nooit garantie voor de toekomst.

 

Hier heb ik ooit 46 meter coax gehad met diverse splitters met 4 mediaboxen eraan en heb, door het te sterke signaal, een tijd de versterker ertussenuit moeten halen.

Na normalisatie van het binnenkomende signaal, de versterker weer moeten installeren.

Veenb70
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

16 jaar geen last gehad met UPC kabel en internet van KPN. Nu 3 jaar niet dit probleem gehad met Ziggo, ze veranderen wat in de software en dan heb ik de afgelopen 19jaar geluk gehad, vreemd verhaal. Dat snellere internet was voor mij niet nodig, laten ze dat maar terug draaien, werkt alles weer normaal.  Er wordt alweer meer berekend voor het abonnement en dan nu ook nog kosten voor een versterker, klinkt niet echt klantvriendelijk. Denk toch maar dat ik Ziggo ga voorstellen om alle onnodige opgestuurde kabels en splitters te ruilen voor een versterker, die is veel goedkoper dan alles dat ik teveel opgestuurd heb gekregen, in negen pakketjes op dezelfde dag van dezelfde afzender!!!!!!

Veenb70
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

En dan nog een klein dingetje, ik zie hier dat ik niet de enige ben met het door Ziggo veroorzaakte probleem.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Veenb70, goed dat je hier om hulp en advies komt vragen. Een foutcode is altijd irritant, dat zonder meer. We gaan eens kijken wat we kunnen doen. 

Gezien je foto's, neem ik aan dat er ook een kabel zit tussen je aansluitpunt in de woonkamer (?) en de meterkast. Ik kan uit je toelichting niet 1-2-3 halen of je die ook al eens hebt vervangen? 

Veenb70
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Goede middag Jacob, 

De kabel tussen de meterkast en het aansluitpunt in de kamer is nog niet vervangen. Die zit er nog vanuit de bouw (2003) > 10 meter in de muur/vloer schat ik.

 

 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Dankjewel voor je terugkoppeling, @Veenb70. En sorry voor de veel te late reactie vanuit deze kant! Net als @Bert verwacht ik dat het signaal veel te zwak binnen komt op je box nu. Dit door de meerdere splitters/taps die je hebt aangesloten en de kabel van 10 meter. Dit zorgt allemaal voor signaalverlies. Het is raadzaam om hier een signaalversterker aan te sluiten. Je kunt bij Ziggo een versterker (Tratec FRA752/N) krijgen voor de eenmalige kosten van € 40,- die dan op je factuur bijgeschreven worden. 

 

Wil je het helemaal aanpakken met een strik erom, dan kun je ook de 10 meter kabel van de meterkast naar de woonkamer nog vervangen door een nieuwe kabel. Jammer genoeg levert Ziggo geen coax kabels langer dan 5 meter. Die kan ik dus niet voor je bestellen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Voor kostprijs een versterker een diverse materialen: Ziggo Randapparatuur | Ziggo

Veenb70
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de reactie, maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen hoe het komt dat ik na een update van Ziggo problemen krijg die ik daarvoor niet heb gehad. Alles werkte naar tevredenheid en nu moet ik ineens een versterker kopen (als dat al werkt) of een kabel vernieuwen terwijl dit een maand geleden nog gewoon werkte. Maar misschien willen jullie de versterker ruilen tegen 1,5 meter kabel, 2x de 3 meter kabel, 6x de 5 meter kabel en de 5 splitters die Ziggo mij heeft opgestuurd als oplossing voor dit probleem. Op de Ziggo site vertegenwoordigen deze goederen een verkoop waarde van over de 100 Euro, lijkt mij een goede ruil en hoef ik geen extra investering te doen voor iets wat misschien werkt voor een probleem dat is veroorzaakt door Ziggo.

Veenb70
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Die had ik al gevonden, daarom weet ik de waarde van de overbodige kabels en splitters die mij zijn toe gestuurd.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hai @Veenb70! Ik kan goed begrijpen dat je dit probleem zoekt in de software update. Dit heeft verder niks met het signaal te maken. Je hebt heel veel splitters hangen in de meterkast en dit zorgt voor een flinke demping in het signaal. Hierdoor kunnen storingen ontwikkelen, aangezien het signaal niet toereikend genoeg is. Kun je de tv eens helemaal rechtstreeks aansluiten op de AOP (hoofdaansluiting, waar de groene kabel binnenkomt) zonder splitters? Hoe is het signaal van de tv dan?

Veenb70
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Goedemiddag Maud, ik kan goed begrijpen dat jullie de problemen bij onze splitters zoeken. Maar dit werkt al 18jaar zonder problemen en net nu jullie het TV signaal en de router hebben geupdate doet dit probleem zich voor. Verder hebben wij niks verandert aan onze installatie, dus geen vreemde gedachte toch dat het niet aan onze kant ligt? Maar laat maar, ik geef het op, bedankt voor de reacties en ik ga een andere oplossing of provider zoeken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Veenb70 "Bedankt voor de reactie, maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen hoe het komt dat ik na een update van Ziggo problemen krijg die ik daarvoor niet heb gehad."

 

Voor de update is er ook veel veranderd in de wijk- en straatkasten, dan kan het signaal iets minder geworden zijn, maar nog ruim binnen de normen, maar net niet binnen de grenzen waardoor het bij je bleef werken.

Met de nieuwe update worden er ook nieuwe frequenties gebruikt die het nu mogelijk net niet halen zonder versterker.

 

Juiste conclusie: Je hebt geluk gehad al die tijd dat je het zonder een eigen versterker hebt kunnen kijken.

Ziggo kan niet verantwoordelijk zijn voor mijn eigen en jou eigen en iedereen zijn eigen intern uitgebreide coax netwerk van meer dan 10-50 meter coax en al helemaal niet met meerdere splitters en een multitab.

 

Andere provider?

 

Advies: houd in gedachten dat daar ook technische beperkingen zijn en dat andere providers mediaboxen gebruiken die aangesloten moeten zijn op UTP netwerkkabels en niet werken via een coaxkabel.

Mogelijk moet je dan je coax kabels gaan vervangen voor UTP netwerkkabels en de nodige switches (UTP splitters).

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Veenb70 ergens snap ik je punt. Bij een update kan er zeker één en ander veranderen, signaaltechnisch gezien. Echter, daar je aangeeft dat je kabels/splitters er ''al 18 jaar zitten'', is niet een reden om deze 100% uit te sluiten van een oorzaak.

Alles waar software mee gemoeid is, kan slijten. Alleen: dat zie je nu eenmaal niet aan de buitenkant. Doorgifte van signaal komt erg precies en reken maar dat de kabel/splitter een bron van kuren kan zijn. Net als dat je stofzuiger, koelkast, elektrische tandenborsel of wat-maar-ook zomaar de geest kan geven zonder dat er ogenschijnlijk ook maar iets te zien is.

Snap je? 🙂

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

Vanuit de gebruiker van jullie product gezien is het toch gewoon de update die dit veroorzaakt?

Iets werkt, komt update die alles nog beter maakt, iets werkt niet meer... noem me maar ouderwets maar de update heeft dit veroorzaakt.

 

Dat "oude" kabels/splitter daar de oorzaak van is kan je ook omdraaien... de software is te nieuw binnen bestaand netwerk.

 

Denk je eens in als het waterleidingsbedrijf bedenkt dat 10bar water druk wel eens een goed idee is....

Geen water in huis, update naar 10bar water druk want veel waterverbruik, huis drijfnat.... dan zeggen we toch ook niet. Los je lekkages maar zelf op...

 

Vindt het te gemakkelijk om de problemen telkens maar aan de gebruikende kant te leggen. Bij de doorontwikkeling moet gewoon rekening gehouden worden dat niet elk huis in 2021 gebouwd is. 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@HBO Fan je stelling is te volgen, maar het ''werk'' wat in het vervangen van een kabel en splitter zit, is te overzien. Juist in deze branche gaat de techniek soms erg snel vooruit, we kunnen dit niet keren omdat er nu eenmaal gebruikers zijn die (relatief) oudere materialen gebruiken. Ja, een waterleiding of huis is niet zo 1-2-3 aan te passen, je binnenshuis bekabeling gelukkig wel.

Sterker nog, ik moet toegeven dat ik niet vaak klanten tegenkom die dezelfde bekabeling al vanaf 2003 compleet in dezelfde staat nog gebruiken. En ja, werkt het en gaat het goed: top, niks aan veranderen. Maar het kán soms voor kuren zorgen. Dat is feitelijk alles! 🙂

 

Uitgelicht topic