Hunty

Level 1
  • 83Posts
  • 4Oplossingen
  • 1Likes

Foutcode 6010 wanneer TV wordt aangezet

Ik word sinds enkele weken, elke keer als ik de TV aanzet, getrakteerd op foutcode-scherm 6010. Voorheen was dit een zwart scherm. Het maakt op zich weinig verschil, want praktisch het hele scherm wordt erdoor enkele seconden in beslag genomen. Alles is meerdere malen goed gecheckt door destijds UPC-monteurs. Ligt dus niet aan de thuissituatie (kabels en zo). Wat is de reden van deze melding en vooral wanneer wordt het een keertje opgelost??
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SarahZ
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 547Posts
  • 40Oplossingen
  • 0Likes
Dag allen,

Dit topic is al lange tijd geleden gestart en nog steeds actief zie ik. Denk dat het wel tijd is om wat concrete informatie te geven over wat te doen bij deze vervelende foutmelding.

Wat betekent de foutcode 6010?
De foutcode 6010 geeft aan dat het modemgedeelte in de Horizon Mediabox nog geen verbinding heeft gemaakt met het videogedeelte. Er zijn een aantal dingen die je dan kunt controleren:

De energieverbruikinstellingen
Ga naar menu > opties > voorkeursinstellingen > energieverbruik in stand-by.

Als deze op ECO staat, betekent dit dat als de box op stand-by staat het modemgedeelte wordt uitgeschakeld. Wanneer je de box weer aan zet, heeft de box (met het modem) even tijd nodig om op te starten. Foutcode 6010 kan dan verschijnen. In de midden stand start de box sneller op.

Binnenhuisbekabeling
Loop na of alles goed is aangesloten en of de kabels en splitters van goede kwaliteit zijn. In dit topic van lid caesar lees je alles over het belang van goede bekabeling: https://community.ziggo.nl/televisiekijken-17/last-slechte-tv-ontvangst-lees-eerst-deze-uitleg-2163 en op onze website vind je nog meer tips voor een goed thuisnetwerk: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/binnenhuisbekabeling/.

Nog steeds 6010, energie-instellingen op middel of hoog en bekabeling in orde? Start dan je eigen topic!

Bekijk in context

12 Reacties 12
Ruud R.

Level 1
  • 637Posts
  • 3Oplossingen
  • 8Likes
Daar heb ik ook al geruime tijd last van, het heeft ook niets met bekabeling te maken, maar volgens mij dat de box wel opstart en beeld geeft maar nog geen contact maakt via het retoursignaal. De foutcode verdwijnt bij mij ook na een seconde of 10.
Hunty
Topicstarter
Level 1
  • 83Posts
  • 4Oplossingen
  • 1Likes
Bij mij ook. Het leek even goed te gaan met de bugs die de Horizonbox met zich mee zeult, maar het is er inmiddels niet bepaald beter op te worden....
Hunty
Topicstarter
Level 1
  • 83Posts
  • 4Oplossingen
  • 1Likes
Inmiddels heb ik m'n box ingeruild voor de net uitgekomen 7401. Probleem is daarmee helaas niet opgelost.
Jeronimo

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik ervaar dit probleem ook. Niet vanaf het eerste gebruik, maar wel heel snel daarna (4 weken in bezit)
Danny44

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier nog een geval foutmelding 6010. Ook kan ik geen programma's terugkijken met replay tv.
Wie kan mij helpen?
Nassetter

Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Ook ik heb de melding 6010. Niets Veranderd in de Thuis Installatie .
Het enige dat is veranderd is UPC naar ZIGGO. Bij de eerste keer is er een refresh door ZIGGO uitgevoerd. Twee maanden was het probleem opgelost. Nu weer terug.
Echter deze keer wil ziggo geen refresh uitvoeren voordat alle kabels zijn gecontroleerd. Ik houd me aanbevolen voor een goed alternatief voor ZIGGO, want ik heb er genoeg van!!!!!:@:@
joss

Level 1
  • 308Posts
  • 37Oplossingen
  • 2Likes
Nassetter wrote:
Ook ik heb de melding 6010. Niets Veranderd in de Thuis Installatie .
Het enige dat is veranderd is UPC naar ZIGGO. Bij de eerste keer is er een refresh door ZIGGO uitgevoerd. Twee maanden was het probleem opgelost. Nu weer terug.
Echter deze keer wil ziggo geen refresh uitvoeren voordat alle kabels zijn gecontroleerd. Ik houd me aanbevolen voor een goed alternatief voor ZIGGO, want ik heb er genoeg van!!!!!:@:@


Waarom doe je niet een simpele test met een korte, goede kabel van je AOP naar de Horizon? Als het probleem is opgelost, moet je toch naar je kabels kijken. Als het niet is opgelost, heb je de door Ziggo gevraagde controle gedaan en moeten zij het probleem (slecht signaal dat geleverd wordt of defecte box) oplossen.
SarahZ
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 547Posts
  • 40Oplossingen
  • 0Likes
Dag allen,

Dit topic is al lange tijd geleden gestart en nog steeds actief zie ik. Denk dat het wel tijd is om wat concrete informatie te geven over wat te doen bij deze vervelende foutmelding.

Wat betekent de foutcode 6010?
De foutcode 6010 geeft aan dat het modemgedeelte in de Horizon Mediabox nog geen verbinding heeft gemaakt met het videogedeelte. Er zijn een aantal dingen die je dan kunt controleren:

De energieverbruikinstellingen
Ga naar menu > opties > voorkeursinstellingen > energieverbruik in stand-by.

Als deze op ECO staat, betekent dit dat als de box op stand-by staat het modemgedeelte wordt uitgeschakeld. Wanneer je de box weer aan zet, heeft de box (met het modem) even tijd nodig om op te starten. Foutcode 6010 kan dan verschijnen. In de midden stand start de box sneller op.

Binnenhuisbekabeling
Loop na of alles goed is aangesloten en of de kabels en splitters van goede kwaliteit zijn. In dit topic van lid caesar lees je alles over het belang van goede bekabeling: https://community.ziggo.nl/televisiekijken-17/last-slechte-tv-ontvangst-lees-eerst-deze-uitleg-2163 en op onze website vind je nog meer tips voor een goed thuisnetwerk: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/binnenhuisbekabeling/.

Nog steeds 6010, energie-instellingen op middel of hoog en bekabeling in orde? Start dan je eigen topic!
nijkie

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij mij ook iedere maal bij box aanzetten foutcode 6010 modus stand staat in hoog verbruik.
Opnemen op afstand functioneert ook niet hebben deze 2 zaken een relatie met elkaar?
peterpan

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Waarom kan je bepaalde foutcodes niet uitschakelen deze code die elke dag voor 5 seconde op je t.v. verschijnt en verder doet alles het naar behoren dus wat is het nut van zo'n code
Wiggum

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Na uitgebreid testen ben ik voor mijn situatie tot de volgende oplossing gekomen.
Ik heb een apart kabel modem, en een mediabox XL.
Het kabelmodem is direct aangesloten op het signaal overname punt. Hier is een splitter op gemonteerd waar het tv signaal en data signaal uit komt.
Het tv signaal was aangesloten op een versterker ( tratec multi media box MSB01 ) en vanuit daar opgesplitst om de woonkamer, slaapkamer en bovenverdieping te voorzien van tv signaal.

Op mijn media xl box kreeg ik ook de melding 6010. Dit betekent volgens mij dat de box geen verbinding kan maken met het Ziggo netwerk. Mijn kabel modem is netjes online, en werkt naar behoren. Ik heb de media xl box ingesteld dat het thuisnetwerk via mijn kabel modem loopt, zodat ik niet met 2 netwerken te maken heb in mijn huis.

Het probleem werd bij mij veroorzaaakt door de versterker. Toen ik deze er tussen uit heb gehaald is de mediabox weer in staat om verbinding te maken met het ziggo netwerk, en functioneert alles naar behoren.
Waarschijnlijk was de mediabox niet in staat om via de versterker een verbinding te maken met het Ziggo netwerk.
De mediabox was aangesloten op de tv uitgang van de versterker, en zal straks nog even proberen om dit op een data uitgang aan te sluiten.


Wellicht helpt dit een ander ook met het oplossen van het 6010 probleem.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75173Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Wiggum
Dank voor je bericht, dat helpt anderen zeker.
Kun je ook nog een foto plaatsen van je versterker?
Als het een ouder model is, dan is hij niet retourgeschikt.

Uitgelicht topic