Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Fout ontdekt in de TV Gids (EPG)? Meld het hier!

Heb jij een fout ontdekt in de toekomstige TV Gids? Ontbreekt er programma-informatie of staat er foutieve info bij een programma? Meld het dan hier! Wij zijn op zoek naar actuele voorbeelden die we rechtstreeks doorgeven aan de leverancier. Daarnaast worden alle voorbeelden gelogd zodat de afdeling Technology bij structurele issues eenvoudig kan schakelen met de TV Gids-leverancier.

 

* Gebruik onderstaand sjabloon voor een snelle verwerking van jouw voorbeeld.

 

Datum uitzending: 

Tijdstip uitzending: 

Zender: 

Programma: 

 

Probleemomschrijving: 

 

 

< Ik wil een mislukte opname doorgeven > 

 

2.729 Reacties 2.729
joepke-m

Level 14
  • 1040Posts
  • 1Oplossingen
  • 610Likes

Ik ook. Zodra F1 weg is bij Ziggo ben ik dat ook. Geen enkele service, geen enkele betrokkenheid bij de klant, een ruk-EPG, lage upload, dus geen enkele aanleiding om te blijven

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@Mark 


@Mark  schreef:

Als ik de aflevering van gisteren (6-9-21 09:00) bekijk gaat dat over een Chevy Fleetmaster die ze gaan opknappen en een Caddy uit 1963 die ze verkopen. Dat is exact de omschrijving die in onze gids staat, volgens ons hoort dat S1 A9 te zijn.

De aflevering van vandaag (7-9-21 09:00) gaat inderdaad over een Impala. Ook hier de juiste omschrijving van de aflevering in de gids, volgens ons hoort dat S1 A7 te zijn.

 

Ik zou het heel raar vinden als de verhaallijn niet klopt gezien de originele uitzenddata. Blijkbaar heeft Discovery Benelux zelf een andere indeling gemaakt, maar ik zou niet weten waarom.

Mark_0-1631013439111.png

 

 


Hieronder de actuele info van discoveryplus.nl over vanochtend. Ja dat het de aflevering over een Impala is, nee dat het aflevering 7 zou betreffen.

AoxoMoxoA_0-1631047038153.png

 

Ik sta dus volledig achter @DON PAPA .

 

Overigens begrijp ik niet dat als bewijs een screenshot van gegevens uit 2012 van een onbekende bron wordt bijgesloten. Ik kan het alleen begrijpen als dit als bewijs van onvermogen moet dienen.

 

Als een zender foutieve gegevens aanlevert, dan begrijpen we dat het dan ook foutief in de EPG komt.

Als niet begrepen wordt waarom een zender andere info aanhoudt dan het oorspronkelijke uitzendschema, dan is dat toch een helder signaal om het juist niet beter te weten?

 

Triest..., triest..., triest...

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

 

Betreft: Brommer op zee

Waar: NPO 2

Wanneer: Zo 5 sep. 19:25 - 20:25

 

Gesproken intro uit de uitzending: Welkom bij de eerste Brommer op Zee na de zomer. Er staat genoeg op stapel met Herman Koch etc. etc....

 

Lang verhaal kort: Het gaat om eerste aflevering uit een nieuw seizoen. TV Gids van Ziggo brengt je op dwaalspoor, want ûh die aflevering heb ik toch al gezien, zal wel herhaling zijn.

 

Maar omdat het Ziggo is duik ik er dieper op de materie in.

 

Eerst wat plaatjes:

Ziggo TV GidsZiggo TV Gids

 

NPO StartNPO Start

VPRO Gids webeditieVPRO Gids webeditie

 

Inf van VPRO over het programmaInf van VPRO over het programma

 

Samengevat:

  1. Ziggo toont seizoen 1 afl. 9 met info behorend bij vorig seizoen, uitgezonden 30 mei dit jaar (N.B. waarschijnlijk als aflevering 7)
  2. NPO Start toont seizoen 1 afl. 9 met info behorend bij 5 september 2021
  3. VPRO Gids toont nieuw seizoen (ongenummerd) op 5 september met o.a. Herman Koch, dat ook bij NPO Start getoond wordt
  4. VPRO toont terugkeer programma op 5 september met o.a. Herman Koch

Voorzichtig concluderend:

Qua seizoen en afleveringen is het een zooitje. De bron VPRO benoemt geen seizoensnummers en geen afleveringsnummers. Het lijkt erop dat de VPRO hier niet aan hecht en uitgaat van eerste uitzenddatum en/of gasten om een aflevering te kenmerken. De NPO plakt er, wellicht onder druk van Ziggo en/of andere partijen,  een seizoens- en afleveringsnummer aan vast, in ieder geval wel met de juiste info over inhoud. Vervolgens neemt Ziggo het gefingeerde seizoens- en afleveringsnummer over, maar negeert de bijbehorende programma-info door er info van een eerder uitgezonden aflevering aan vast te plakken.

 

Met een goede kennis van en een goed gevoel over de materie is dit grotendeels te voorkomen. Aan de kant van Ziggo gaat het in ieder geval fout door onjuiste inhoudelijke info over de aflevering weer te geven.

 

Zeker gedurende 70 jaar worden er diverse TV-gidsen samengesteld, de ene bevatte wat meer fouten dan de ander, maar zeer zelden ergerlijk. Over wat we met de Ziggo TV Gids ervaren laat zich daar niet mee vergelijken.

 

Triest..., triest..., triest...

 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@AoxoMoxoA Schreef: Overigens begrijp ik niet dat als bewijs een screenshot van gegevens uit 2012 van een onbekende bron wordt bijgesloten. Ik kan het alleen begrijpen als dit als bewijs van onvermogen moet dienen.

 

Ik krijg ook steeds meer het idee dat Ziggo gebruik maakt van een EPG leverancier uit de USA, want ze gebruiken daar de gegevens van. Het is mij ook al vaker opgevallen dat er soms nog Engelstalige informatie bij Nederlandse programma's van bijvoorbeeld de NPO staat in de EPG, wat ze dus blijkbaar vergeten zijn om te vertalen. En met dat in je achterhoofd is het ook meteen een stuk begrijpelijker dat zij de enige in Nederland zijn met de onlogische seizoen en aflevering-nummers. En waarom zowel de oude als de nieuwe EPG-leverancier hier last van hebben, want de oude EPG leverancier zal er ook wel één voor de Amerikaanse markt zijn geweest.

 

Maar blijbaar vind Ziggo het veel belangrijk om als enige EPG in Nederland de Amerikaanse lijsten met hele onlogische volgorde te gebruiken. En verder totaal geen rekening te houden met de klanten die elke maand veel geld betalen voor hun abonnement. 

 

Hopelijk pakt één van de nieuws sites het op die ik gister via mail op deze topic heb gewezen 😉

liandel

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Datum uitzending: 1-9-2021 -> 8-9-2021 en alle andere afleveringen.. 

Tijdstip uitzending: 20.30 uur en  21.30 uur

Zender: Fox

Programma: Hudson en Rex 

Probleemomschrijving: de naam van de aflevering klopt niet met wat uitgezonden wordt.. 

 

bijvoorbeeld ( 1-9 -2021 aflevering 9 moet zijn bullet in the water -> maar wat we zien is aflevering 11 Rex-Machina.)

aflevering 12 zou moeten zijn Rex and the City maar wat uitgezonden is was aflevering 10 the french connection

En aflevering 8 game of bones was werkelijk aflevering 9 bullet in the water.

en aflevering 7 moest zijn the woods have eyes maar wat gedraaid is was aflevering aflevering 8 game of bones.

 

of wel er klopt geen ruk van kunnen jullie het corrigeren?

 

groet liandel

 

 

 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@liandel Schreef: of wel er klopt geen ruk van kunnen jullie het corrigeren?

 

Dat zie je verkeerd, dit is tegenwoordig een extra gratis service die Ziggo zijn klanten aanbied, hiermee mogen de klanten zelf puzzelen wat de juiste aflevering volgorde moet zijn. Voorheen kocht ik vaak een puzzelboek, maar tegenwoordig is de Ziggo EPG een prima vervanging hiervoor 😉

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@AoxoMoxoA  schreef:

[...KNIP...]

Voorzichtig concluderend:

Qua seizoen en afleveringen is het een zooitje.

[...KNIP...]

 


Correctie: Ik had het over zooitje bij seizoens- en afleveringsnummering, maar dat val wel mee. NPO ziet dit jaar gewoon als een seizoen. Dit heb ik op het nachtelijk uur niet goed gezien.

 

Blijft staan dat door Ziggo de programma-info van twee afleveringen terug bij de laatste aflevering is geplaatst. 

 

mdpeters124

Level 15
  • 1303Posts
  • 3Oplossingen
  • 738Likes

En weer krijgen ze niet alle zenders bij een omroep gevuld

belgie één  vanaf 14 september word aangekondigd,  canvas is gevuld en zie https://www.vrt.be/vrtnu/tvgids/

en zie https://www.tvgids.tv/zenders/een/6

@Marken hadden julllie dit niet in die 5 dagen kunnen herstellen ? leuk zo'n verhaal over omroepen opslitsen naar afzonderlijke zenders maar als het fout gaat moet je het wel herstellen en niet achter over gaan leunen tot een 6+1 regel uiteindelijk geactiveerd word

 

cnbc europe vanaf 13 september word aangekondigd   en zie https://www.tvgids.nl/gids/13-09-2021/cnbc

 

at5 14-9  het verkeer 18:06-22:00  en daarna is het word aangekondigd

@Mark  is het correct om als jullie geen programmering hebben om dan maar het laatste programma als opvulmiddel te gebruiken om het tot 22:00 vol te krijgen ?

 

 

 

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@mdpeters124  schreef:

 

[...KNIP...]

@Mark  is het correct om als jullie geen programmering hebben om dan maar het laatste programma als opvulmiddel te gebruiken om het tot 22:00 vol te krijgen ?

 


Het is natuurlijk niet correct om een weerbericht van vijf minuten een uur of zes te laten duren.

 

Het is na de herstart in juni al eerder aangekaart en daar is geen vervolg op gekomen.

Ik heb al een keer gesuggereerd hetzelfde te doen als bijv. de VPRO doet. Benoem het bij Één als 'Journaallus' en bij Canvas als 'Canvaslus'. Ik kan helaas niet meer terughalen hoe het bij de vorige leverancier was, maar dat was volgens mij minder verwarrend als nu.

 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Hier nog zo'n leuke puzzel opdracht van Ziggo

20210908_183840.jpg

20210908_183845.jpg

20210908_183853.jpg

20210908_183857.jpg

20210908_183903.jpg

20210908_183907.jpg

Dat is de volgorde in de Ziggo EPG voor deze week, ja je ziet het goed, niet alleen een onlogische volgorde maar ook twee maal aflevering 10, maar dan wel weer met verschillende items. Dat doen ze waarschijnlijk om de verhaallijn er in te houden 🤣🤣🤣

 

De concurrent (KPN) heeft wel een normale volgorde voor zijn klanten, het kan dus wel 😉

Screenshot_20210908-184220.jpg

Screenshot_20210908-184238.jpg

Screenshot_20210908-184303.jpg

Screenshot_20210908-184319.jpg

Screenshot_20210908-184347.jpg

Screenshot_20210908-184419.jpg

Maar Ziggo zal wel weer de schuld bij Discovery Benelux leggen, want Ziggo heeft zo'n betrouwbare bron, daar twijfelen ze niet aan 🤣

Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

Ik ben benieuwd wat @Mark  hiervoor voor verklaring heeft. Hij kan veel zeggen maar KPN heeft het zowel op tv zender gebied als op EPG gebied een stuk beter voor elkaar dan Ziggo.

 

Ik vraag me nog steeds af waarom Ziggo moest wisselen van leverancier voor de EPG? Een verbetering heeft dit zeker niet opgeleverd. Het zal wel weer goedkoper zijn geweest voor Ziggo. 

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@DON PAPA  schreef:

Hier nog zo'n leuke puzzel opdracht van Ziggo

[...KNIP...]

Maar Ziggo zal wel weer de schuld bij Discovery Benelux leggen, want Ziggo heeft zo'n betrouwbare bron, daar twijfelen ze niet aan 


@DON PAPA 

 

Ik vermoed dat Ziggo heeft (laten) kijken naar wanneer de afleveringen voor het eerst in de lucht kwamen.

Zo zijn o.a. aflevering 6, 5,2, 1e aflevering 10 en 9 redelijk herkenbaar terug te vinden.

 

Bij de 2e aflevering 10 kwamen ze er niet zo goed uit en hebben daar de gegevens van Discovery overgenomen. Dus ze (Ziggo en consorten) zijn wel degelijk in staat om gegevens van de zender over te nemen.

 

Originele data van de BBC voor serie 1:  https://www.bbc.co.uk/programmes/b08l581r/episodes/guide 

Website NL-versie van discovery+ bij Nu&Straks : https://www.discoveryplus.nl/nu-straks (is gelijk aan de smartphonescreenshots van @DON PAPA ).

 

Wat ik eruit af kan leiden, en eigenlijk wisten we het al,  is dat de EPG-data-aanbieder een database heeft waarin als eerste informatie gezocht wordt. Op welke kenmerken er dan gezocht wordt is voor mij nog een beetje raadselachtig. Als er info gevonden wordt, dan wordt deze overgenomen. Vervolgens  wordt er gekeken of de synopsis in de eigen database in het Nederlands is. Zo, neen, dan wordt deze overgenomen van de zender die de aflevering uitzend. In dit geval is dat niet de producent BBC, maar Discovery+.  Die info wordt dan weer gebruikt om hun eigen database te verrijken. Zo groeit deze database aan waardoor je uiteindelijk geen informatie van buitenaf nodig hebt. Op zich is dit nog wel te verdedigen en is vooral handig als de aanbieder van de videocontent geen metadata aanlevert.

Op deze manier werd in het verleden veel metadata aan muzieknummers gekoppeld. Zo werden bij het digitaliseren van cd's naar bijv. mp3 er vanuit externe bronnen, zoals Gracenote, de mp3 met metadata verrijkt, die niet op de oorspronkelijke muziekdrager aanwezig is. De thuisdigitaliseerders zullen dit proces wel herkennen.

 

Al analyserend ben ik tot het volgende gekomen.

Nu hebben we te maken met zenders die behalve videocontent ook metadata aanleveren. De eerste stap die de EPG-aanbieder nu doet is om de metadata uit de eigen database te laten prevaleren boven de door de zender aangeleverde metadata. Pas als het niet anders kan, dan wordt de aangeboden metadata van de zender voor de ontbrekende delen in de EPG gebruikt. 

Onze klachten over afleveringsnummers en verkeerde synopsis zijn volgens mij hier op terug te voeren. Verkeerd concept heet dat in mijn ogen, het moet natuurlijk precies andersom.

 

Al speculerend kom ik tot het volgende.

Hierdoor zou het zo maar (ooit) kunnen gebeuren dat als je ergens in Amerika op een zender afstemt waar een aflevering van de The Repair Shop wordt getoond, dat je dan een synopsis in het Nederlands te zien krijgt. Dit onder voorwaarde dat je op je tv/video/streaming-apparaat de taal Nederlands heb ingesteld. Een synopsis, die hoogst waarschijnlijk door Discovery vanuit het Engels naar het Nederlands is omgezet.

Of de EPG-aanbieder dit dan goed met Discovery geregeld heeft is dan nog wel een punt. 

 

Vooralsnog is dit dus speculatie van mijn kant en of we te weten komen hoe het werkelijk zit, is dus zeer zeker de vraag.

Een ding is zeker, nu gaat het te vaak niet goed.

jeener

Level 9
  • 324Posts
  • 0Oplossingen
  • 166Likes

@Mark Chapeau! Het lukt Ziggo vandaag voor de derde keer binnen 1 week bij BBC First ca. 12 uur "geen informatie" in de epg te zetten.

Heb je in dat tijdvak een opname gepland  staan, schrijf het maar op je buik (als je op je buik nog ruimte hebt).

Tegenwoordig mag je je gelukkig prijzen als alle opnamen van 1 serie zijn geslaagd.

 

En nu ik toch je aandacht heb, sinds kort hapert het zichtbaar maken van onderliggende nieuwspagina's bij CNN. Ik ga het hier niet uitgebreid beschrijven, probeer het zelf maar.

Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

Mark zal dit wel weer in een met marketing overgoten antwoord goed praten. Want alles is zo goed geregeld bij Ziggo 😂😂

 

Ondertussen is Ziggo wel de enige provider met zo'n slechte EPG😡🤬. 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik kwam vanmorgen nog een leuk voorbeeldje tegen dat aantoont dat Ziggo totaal de verkeerde informatiebron gebruikt voor zijn EPG. Het viel mij namelijk op dat aflevering 1 van "The repair shop" als losse aflevering in mijn bewaar lijst stond en de rest van de afleveringen wel bij elkaar. En toen ik de informatie van aflevering1 goed bekeek moest ik wel even lachen.

20210909_074959.jpg

Ja je ziet het goed, volgens Ziggo doet Humberto Tan dit keer aflevering 1 😂😂😂

Maar stug blijven volhouden dat er helemaal niks mis is met de informatielijsten die de EPG-leverancier van Ziggo gebruikt, ze zullen discovery Benelux wel weer de schuld gaan geven 🤔😂

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Gertjan Woudenb Schreef: Ondertussen is Ziggo wel de enige provider met zo'n slechte EPG

 

Ja in februari kondigde Ziggo nog groots aan "Ziggo verbetert de programma-informatie in de TV Gids"  maar ik heb ze van het weekend gevraagd of er al iets bekend is wanneer wij hier als klanten wat van gaan merken, maar daar hebben ze blijkbaar nog geen antwoord op kunnen vinden 🙄

mdpeters124

Level 15
  • 1303Posts
  • 3Oplossingen
  • 738Likes

word aangekondigd in de epg

tv5 monde  vanaf 14 september  en zie https://www.tvgids.tv/zenders/tv5monde/6

cnbc europe vanaf 13 september en zie https://www.tvgids.nl/gids/13-09-2021/cnbc

at5 vanaf vanaf 14 september en zie https://www.tvgids.nl/gids/14-09-2021/at5

 

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@DON PAPA  schreef:

Ik kwam vanmorgen nog een leuk voorbeeldje tegen dat aantoont dat Ziggo totaal de verkeerde informatiebron gebruikt voor zijn EPG. Het viel mij namelijk op dat aflevering 1 van "The repair shop" als losse aflevering in mijn bewaar lijst stond en de rest van de afleveringen wel bij elkaar. En toen ik de informatie van aflevering1 goed bekeek moest ik wel even lachen.

[...KNIP...]


Ik dat dat ook de specialiteit is van de EPG-aanbieder: "The world’s leading entertainment data and technology company".

 

We gaan dus nog veel meer lachen...

 

Triest..., triest..., triest....

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Zo te zien heeft de EPG leverancier een aanpassing gedaan bij "The repair shop", Humberto Tan mag nu ook aflevering 10 doen 😉

 

20210909_134852.jpg

Ongelooflijk dit, zeker als je kijkt wat we elke maand voor deze ellende moet betalen 😞

Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

@Mark en andere moderators houden zich weer verstopt in dit topic😡. Die kunnen alle bovengenoemde fouten ook niet meer bijhouden en recht praten denk ik😂😂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic